Det Nye Testamente 2023
6.-12. februar. Johannes 2-4: »I skal fødes på ny«


»6.-12. februar. Johannes 2-4: ›I skal fødes på ny‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2023, 2022

»6.-12. februar. Johannes 2-4«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
Jesus taler med Nikodemus

6.-12. februar

Johannes 2-4

»I skal fødes på ny«

En god måde at forberede sig til at undervise på er ved at læse Johannes 2-4. Nedskriv ethvert åndeligt indtryk, du modtager, og brug dette oplæg til at finde yderligere indsigt og undervisningsforslag.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Skriv tre overskrifter på tavlen: Johannes 2, Johannes 3 og Johannes 4. Giv klassen nogle få minutter til at gennemse disse kapitler og så skrive et vers, der har hjulpet dem med at forstå læren og begivenhederne i det kapitel, under hver overskrift. Drøft de vers, de skrev.

Billede
Undervisningsikon

Undervis i læren

Johannes 2:1-11

Jesu Kristi mirakler »åbenbarede [hans] herlighed«.

  • Denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier indeholder et forslag om at læse Johannes 2:1-11 set fra synspunktet af en, som var til stede, da Jesus forvandlede vand til vin. Klassens medlemmer kunne fortælle om indsigter, de havde fået ved at gøre dette. Hvad lærer vi om Frelseren af disse vers? Hvordan viser dette mirakel Guds herlighed? (Se v. 11).

Johannes 2:13-22

Vi kan forsvare hellige steder og ting.

  • Du kunne hjælpe klassen med at lære fra beretningen om Jesus, som får vekselererne til at forlade templet, ved at spørge dem om andre ting udover templer, som Herren anser for at være hellige. Hvordan kan vi bevare disse tings hellighed?

Johannes 3:1-21

Vi skal fødes på ny for at komme ind i Guds rige.

  • Hvordan kan vi forklare nogle, hvad det vil sige at blive født på ny? Overvej at bede klassen om at øve sig på, hvordan de ville besvare dette spørgsmål med deres sidemand. De kunne imens snakke med hinanden om spørgsmål som disse: Hvad lærer vi om Jesu ord i Johannes 3:3-7? Hvordan hjælper omvendelse, dåb og bekræftelse os med at blive født på ny? Udtalelserne i »Yderligere ressourcer« kan bidrage til denne samtale.

  • Nogle mennesker tror, at en person ikke virkelig kan ændre sig. Nikodemus er dog et eksempel på en, der ændrede sig som resultat af at følge Jesu Kristi evangelium. Du kan hjælpe klassen til at indse dette ved at bede dem se i Johannes 3:1-2, Johannes 7:45-52 og Johannes 19:38-40. Hvad kan vi lære af disse vers om Nikodemus’ holdning og overbevisninger? Hvordan ændrede han sig med tiden? Hvilke eksempler kan vi fortælle om personer, der har ændret sig på grund af evangeliet?

Johannes 4:5-34

Jesus Kristus tilbyder os »levende vand« og »kødet« ved at udføre Guds værk.

  • Vores legeme har dagligt brug for mad og vand. Jesus henviste til disse universelle behov, da han underviste både den samaritanske kvinde og sine disciple (se Joh 4:5-34). Du kunne hjælpe klassens medlemmer til at forstå det, som Frelseren underviste om, ved at vise et billede af mad og vand på tavlen og bede dem om at skrive de åndelige sandheder, Jesus lærte os, under hvert billede. Hvordan hjælper Frelseren os til at stille vores åndelige sult og åndelige tørst?

    Billede
    vandløb

    Jesus Kristus tilbyder os levende vand.

  • Det kan hjælpe din klasse til at tænke over, hvordan de kan komme til at vide, at Jesus Kristus er Messias, ved at tænke over udviklingen af den samaritanske kvindes vidnesbyrd om ham. Se som klasse efter de ord, som den samaritanske kvinde brugte til at henvise til Frelseren i Johannes 4:6-30. Hvad tror I, at de ord antyder om hendes kundskab om, hvem Jesus var? Hvordan er vi vokset i vores vidnesbyrd om, at han er vor Frelser?

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Hvad det vil sige at blive født på ny.

Ældste David A. Bednar har sagt: »Omvendelse … er mægtig, ikke mindre – en åndelig genfødsel og grundlæggende ændring af det, vi føler og ønsker, det vi tænker og gør, og det vi er. Ja, selve kernen i Jesu Kristi evangelium medfører en grundlæggende og varig forandring af selve vores natur, som muliggøres, når vi sætter vores lid til ›den hellige Messias’ fortjenester og barmhjertighed og nåde‹ (2 Ne 2:8). Når vi vælger at følge Mesteren, vælger vi at blive forandret – at blive åndeligt genfødt« (»I skal fødes på ny«, Liahona, maj 2007, s. 20).

Præsident Dallin H. Oaks har lært os: »Vi blev født på ny, da vi indgik et pagtsforhold med vor Frelser ved at blive født af vand og ånd samt ved at påtage os Jesu Kristi navn. Vi kan forny denne genfødsel hver sabbatsdag, når vi nyder nadveren. Sidste dages hellige bekræfter, at de, der er blevet født på ny på denne måde, er åndeligt fødte sønner og døtre af Jesus Kristus (se Mosi 5:7; 15:9-13; 27:25). Ikke desto mindre må vi for at opnå de tiltænkte velsignelser ved denne genfødte tilstand stadig overholde vores pagter og holde ud til enden« (»Er du frelst?«, Stjernen, juli 1998, s. 64).

Gør undervisningen bedre

Læreren er ikke bedre end den, der undervises. Din rolle som lærer er vigtig, men du er ikke den eneste kilde til inspiration i klassen. Hjælp klassemedlemmerne til at lære af Ånden og fortælle hinanden det, som de lærer.