Kom og følg mig
4.-10. november. Hebræerne 1-6: ›Jesus Kristus: ›Årsag til evig frelse‹‹


»4.-10. november. Hebræerne1-6: ›Jesus Kristus: ›Årsag til evig frelse‹‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente, 2019, 2019

»4.-10. november. Hebræerne 1-6«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2019

Billede
Kristus står sammen med en ung pige og en mand

Balsam fra Gilead, af Annie Henrie

4.-10. november

Hebræerne 1-6

Jesus Kristus: »Årsag til evig frelse«

Overvej at fortælle klassen om nogle af de indtryk, du modtager fra Helligånden, om Hebræerne 1-6. Dette kan inspirere dem til at søge deres egne indtryk, når de studerer skrifterne.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Nogle af dem, der ikke så ofte taler i klassen, har måske bare brug for en specifik indbydelse og lidt tid til at forberede sig. Du kan kontakte nogle få af dem på forhånd og bede dem om at komme forberedt på at dele et vers fra Hebræerne 1-6, der er betydningsfuldt for dem.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Hebræerne 1-5

Kristus er »årsag til evig frelse«.

  • Hvordan kan du opfordre klassemedlemmerne til at dele betydningsfulde skriftsteder om Jesus Kristus, de har fundet i deres personlige studie og familiestudium denne uge? Overvej at lave fem kolonner på tavlen, der repræsenterer de første fem kapitler i Hebræerne. Bed klassen om i den rette kolonne at skrive sætninger fra disse kapitler, der lærte dem om Jesus Kristus, og nummeret på verset, hvor de findes. Hvordan påvirker kendskab til disse ting om Frelseren vores tro på ham og vores villighed til at følge ham?

  • Hebræerne 1-5 bruger en række billeder til at beskrive Frelseren. Du kan bruge disse billeder til at hjælpe dem til at få en større forståelse af hans mission. Du kan for eksempel kontakte nogle klassemedlemmer nogle få dage på forhånd og bede dem om at medbringe en genstand til klassen, der repræsenterer en af disse beskrivelser af Jesus Kristus eller hans mission i Hebræerne 1-5 (se især Hebr 1:3; 2:10; 3:1, 6; 5:9). De kan forklare for klassen, hvad disse genstande lærer os om Jesus Kristus og læse det tilsvarende vers i Hebræerne. Hvordan påvirker kendskab til disse sandheder om Frelseren vores liv?

Hebræerne 2:9-18; 4:12-16; 5:7-8

Jesus Kristus led alt, så han kan forstå og hjælpe dem, der lider.

  • Der kan være nogle i din klasse, der har prøvelser og til tider føler sig forladte og uden håb. En drøftelse af Hebræerne 2:9-18; 4:12-16; 5:7-8 kan måske opbygge deres tro, så de kan vende sig til vor himmelske Fader og Frelseren for hjælp. En måde at indlede sådan en drøftelse er ved at bede dem om at tænke på en, der lider og muligvis er ved at miste håbet. Hvilke sandheder finder de i disse vers, de kan dele med denne person? De kan også fortælle, hvordan Frelseren har trøstet og støttet dem. Overvej at dele citatet af præsident John Taylor i »Yderligere ressourcer« som en del af denne drøftelse.

  • Hebræerne 2:9-18; 4:12-16 kan hjælpe folk, der ser lidelse i verden og undrer sig over, om Gud bemærker det og har omsorg for dem. De kan i disse vers måske se efter sandheder, der vil hjælpe dem med denne form for spørgsmål. Hvad lærer de om, hvordan Frelseren reagerer på menneskets lidelse? Det kan også være nyttigt at bede dem om at dele eksempler fra skrifterne, hvor folk blev støttet af Jesus Kristus i deres lidelser (se »Yderligere ressourcer«) eller vis videoen »Bjerge at bestige« (LDS.org). Tal sammen om, hvad vi lærer om, hvordan Frelseren kan hjælpe os, når vi har svære udfordringer.

Hebræerne 3:7-4:12

Guds velsignelser er tilgængelige for dem, der »ikke [gør deres] hjerter hårde«.

  • Hebræerne 3 og 4 indeholder en bøn til de hellige om ikke at gøre deres hjerter hårde og dermed afvise de velsignelser, Gud ønsker at give dem. Når I læser Hebræerne 3:7-4:12, så tal om, hvordan de gamle israelitters oplevelser kan gælde for os i dag, ligesom de gjaldt for hebræerne i kirkens første tid (overvej at henvise til studiematerialet om disse vers i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier). Hvad får folk til at gøre deres hjerter hårde i vore dage? Hvad kan vi gøre for at bevare vores hjerte åbent og modtageligt for Guds vilje? (Se Eter 4:15; Alma 5:14).

Hebræerne 5:1-5

De, der tjener i Guds rige, skal kaldes af Gud.

  • Det er ikke alle i din klasse, der er præstedømmebærere, men budskabet i Hebræerne 5 om, at præstedømmebærere bliver kaldet af Gud, gælder alle, der modtager en kirkekaldelse. For at hjælpe dem til at lære, hvad det vil sige, at »man må ligesom Aron kaldes af Gud«, så overvej at gennemgå beretningen om, når Aron modtager sin kaldelse i 2 Mosebog 4:10-16, 27-31; 28:1. Hvilke indblik fra denne beretning hjælper os til at forstå Hebræerne 5:1-5? Hvornår har klassemedlemmerne, heriblandt menighedsledere, modtaget en bekræftelse om, at nogen var kaldet af Gud til at udføre en specifik kaldelse? Hvordan hjalp denne bekræftelse dem til bedre at opretholde nogen i deres kaldelse? (Du skal måske bede dem om ikke at afsløre følsomme detaljer). Der kan også være nogle, der kan bære vidnesbyrd om, at Gud inspirerede dem, da de udførte deres egen kaldelse.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Har de nogensinde følt, at de var »fremmede og udlændinge på jorden« (Hebr 11:13), fordi deres overbevisninger var anderledes end dem omkring dem? Fortæl dem, at når de læser Hebræerne 7-13, vil de finde eksempler på personer, der trofast modtog og omfavnede Guds løfter, selvom mange omkring dem var uden tro.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Hebræerne 1-6

Jesus Kristus ved, hvordan det er at opleve lidelse.

Præsident John Taylor sagde: »Da Frelseren levede på jorden, var det nødvendigt, at han ligesom os blev prøvet i alt og fik ›medfølelse med vore skrøbeligheder‹ [Hebr 4:15] for at kunne forstå menneskets sølle, faldne naturs svagheder og styrker, fuldkommenheder og ufuldkommenheder. Og eftersom han har udført det, som han kom til verden for at gøre, var nødt til at kæmpe mod menneskets hykleri, fordærvelse, svaghed og tåbelighed og har mødt fristelse og prøvelser i alle afskygninger og sejret, er han blevet en ›trofast ypperstepræst‹ [Hebr 2:17] for at kunne gå i forbøn for os i Faderens evige rige. Han ved, hvordan han skal bedømme og sætte den rette værdi på menneskets natur, for han, som har været i samme situation, som vi er, ved, hvordan han skal bære vores svagheder og sygdomme og forstår fuldt ud de lidelsers og prøvelsers omfang, kraft og styrke, som mennesket skal klare i denne verden. Derfor forstår han af erfaring nøjagtigt, hvordan han kan bære over med dem« (Kirkens præsidenters lærdomme: John Taylor, 2002, s. 52-53).

Åndelige eksempler på folk, der blev trøstet af Jesus Kristus.

Gør undervisningen bedre

Skab et åndeligt miljø. Når du fremmer et fredeligt, kærligt miljø i din klasse, kan Ånden bedre røre hjertet hos dem, du underviser. Hvad kan du gøre for at indbyde Åndens indflydelse i din klasse? Kan du flytte stolene eller bruge billeder eller musik for at indbyde Ånden? (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 15).