Kom og følg mig
4.-10. november. Hebræerne 1-6: ›Jesus Kristus, ›årsag til evig frelse‹‹


»4.-10. november. Hebræerne1-6: ›Jesus Kristus, ›årsag til evig frelse‹‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente, 2019, 2019

»4.-10. november. Hebræerne 1-6«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2019

Billede
Kristus står sammen med en ung pige og en mand

Balsam fra Gilead, af Annie Henrie

4.-10. november

Hebræerne 1-6

Jesus Kristus, »årsag til evig frelse«

Når du nedskriver dine åndelige indtryk, så hjælper det dig til at se, hvad Helligånden gerne vil fortælle dig. Du viser din tro på, at disse tilskyndelser er rigtige, når du følger dine indtryk.

Nedskriv dine indtryk

Vi bliver alle nødt til at opgive noget for at tage imod Jesu Kristi evangelium – hvad enten det er dårlige vaner, forkerte overbevisninger, upassende bekendtskaber eller andre ting. For ikke-jøderne betød omvendelse ofte, at de skulle give afkald på falske guder. Men for hebræerne (jøderne) viste omvendelse sig at være, hvis ikke lidt sværere, så lidt mere kompliceret. Når alt kommer til alt, så var deres højtelskede overbevisninger og traditioner rodfæstede i tilbedelse af den sande Gud og hans profeters lærdomme, hvilket gik tusindvis af år tilbage. Men alligevel underviste apostlene om, at moseloven var blevet opfyldt i Jesus Kristus, og at en højere lov nu var standard for de troende. Betød det at tage imod kristendommen, at hebræerne skulle opgive deres tidligere overbevisninger og historie? Brevet til Hebræerne kan ses som et svar på disse spørgsmål ved at forklare, at moseloven, profeterne og ordinancerne alle er vigtige, men at Jesus Kristus er mægtigere (se Hebr 1:1-4; 3:1-6; 7:23-28). Faktisk peger alle disse ting mod og bærer vidnesbyrd om Kristus som Guds Søn og den lovede Messias, som jøderne havde ventet på. Budskabet til hebræerne og til alle os er, at nogle gange må vi opgive traditioner for at gøre Jesus Kristus til centrum for vores tilbedelse og vores liv – for det er gennem Kristus, »at vi kan få barmhjertighed« (Hebr 4:16).

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Hebræerne

Hvem skrev Brevet til Hebræerne?

Nogle lærde har sat spørgsmålstegn ved, hvorvidt Paulus skrev Brevet til Hebræerne. Den litterære stil i Hebræerne er i nogen grad anderledes end Paulus’ andre breve, og de første versioner af teksten nævnte ikke forfatteren. Men fordi de ting, der står i Hebræerne, er på linje med Paulus’ andre lærdomme, så har sidste dages hellige i tråd med den kristne tradition generelt accepteret, at Paulus i det mindste var involveret i at skrive dette brev.

Se også Guide til skrifterne, »Paulus’ breve«.

Hebræerne 1-5

Jesus Kristus er vor himmelske Faders »udtrykte billede«.

Mange jøder fandt det svært at acceptere Jesus Kristus som Guds Søn. I Brevet til Hebræerne læser vi, at alt ved Jesus vidner om og er et eksempel på hans Fader. Når du læser de første fem kapitler af Hebræerne, kan du skrive en liste over de af Jesu Kristi titler, roller, egenskaber og gerninger, der bliver nævnt. Hvad lærer disse ting dig om Frelseren? Hvad lærer de dig om vor himmelske Fader?

Hvordan øger følgende udtalelse af ældste Jeffrey R. Holland din forståelse af lærdommene i disse kapitler? »Jesus … [kom] for at forbedre menneskets syn på Gud og for indtrængende at bede dem om at elske vor himmelske Fader, som han altid har og altid vil elske dem … At give de sultne mad, helbrede de syge, fordømme hykleri, bede om tro – det var Kristus, der viste os Faderens vej« (»Guds storhed«, Liahona, nov. 2003, s. 72).

Hebræerne 2:9-18; 4:12-16; 5:7-8

Jesus Kristus oplevede fristelser og skavanker, så han kan forstå og hjælpe mig.

Føler du, at du med »frimodighed [kan] træde frem for nådens trone« og søge barmhjertighed (Hebr 4:16)? Et budskab i Brevet til Hebræerne er, at vi på trods af vores synder og svagheder kan komme Gud nær og modtage hans nåde. Hvad finder du i Hebræerne 2:9-18, 4:12-16 og 5:7-8, som styrker din tillid til, at Jesus Kristus vil hjælpe dig med dine jordiske udfordringer? Du kan overveje at nedskrive dine tanker og følelser om det, som Frelseren har gjort for dig, i en dagbog.

Se også Mosija 3:7-11; Alma 7:11-1334.

Hebræerne 3:7-4:11

For at modtage Guds velsignelser må jeg ikke gøre mit hjerte hårdt.

Selvom nogle af de jødiske hellige var blevet omvendt til kristendommen, fandt de det svært fuldt ud at antage Jesu Kristi evangelium og dets velsignelser. Ved at genfortælle historien om de fordums israelitter håbede Paulus at overbevise jøderne om at undgå den fejltagelse, som deres forfædre begik, nemlig at afvise Guds velsignelser på grund af vantro. (Du kan læse den historie, som Paulus hentydede til i 4 Mosebog 14:1-12, 26-35).

Overvej, hvordan Hebræerne 3:7-4:11 gælder for dig. Du kan gøre dette ved at tænke over spørgsmål som disse:

  • Hvordan gjorde israelitterne oprør mod Herren (se Hebr 3:8-11)? Hvad er konsekvenserne ved at have et hårdt hjerte?

  • Hvornår har jeg ladet mit hjerte blive hårdt? Er der nogen velsignelser, Gud gerne vil give til mig, som jeg ikke modtager på grund af manglende tro?

  • Hvad kan jeg gøre for at udvikle et mildt og angerfuldt hjerte (se Eter 4:15; Ordsp 3:5-6; Alma 5:14-15)?

Se også 1 Nefi 2:16; 15:6-11; Jakob 1:7-8; Alma 12:33-36.

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde din families behov. Her er nogle forslag:

Hebræerne 1:8-9

Hvordan har Jesus vist, at han elsker ret og hader uret? Hvis vi har uretfærdige ønsker, hvad kan vi så gøre for at ændre dem?

Hebræerne 2:1-4

Kan du komme i tanke om en illustration, der kan hjælpe din familie til at forstå, hvad det vil sige at holde godt fast på de evangeliske sandheder, som »vi har hørt«? Du kan illustrere det med en genstand, der er svær at holde på. Hvordan er vores bestræbelser på at vedligeholde vores vidnesbyrd ligesom at gribe og holde denne genstand? Hvordan kan vi sikre os, at »det, vi har hørt«, ikke »glider bort« fra os (v. 1)?

Hebræerne 2:9-10

Du kan undersøge vendingen »banebryderen for deres frelse« ved at begynde at tale om, hvad en banebryder er. Hvad gør en banebryder? Hvordan er Jesus Kristus ligesom en banebryder for os og vores frelse?

Hebræerne 5:1-5

Disse vers kan bidrage til at have en samtale om, hvad det vil sige at være kaldet af Gud til at bære præstedømmet eller blive kaldet til en kirkekaldelse af nogen, der har myndighed. Hvad kan vi lære af Jesu Kristi eksempel med hensyn til at modtage og udføre kaldelser?

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør dit personlige studium bedre

Prøv forskellige tilgange. I stedet for altid at studere skrifterne på den samme måde kan du overveje forskellige studieforslag. Se forslag i begyndelsen af dette materiale under »Forslag til at forbedre dit personlige skriftstudium«.

Billede
Kristus viser sig for nefitterne

Kristus besøger den nye verden, af Walter Rane