Kom og følg mig
3.-9. juni. Johannes 13-17: ›Bliv i min kærlighed‹


»3.-9. juni. Johannes 13-17: ›Bliv i min kærlighed‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2019, 2019

»3.-9. juni. Johannes 13-17«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2019

Billede
Det sidste måltid

Til minde om mig, af Walter Rane

3.-9. juni

Johannes 13-17

»Bliv i min kærlighed«

Når du bønsomt studerer Johannes 13-17, så tænk på, hvordan du bedst kan vise kærlighed til dem, du underviser. Helligånden vil give dig ideer, når du studerer skrifterne, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier og dette oplæg.

Nedskriv dine indtryk

Billede
Deleikon

Del med hinanden

Skriv tallene 13 til 17 på tavlen, der repræsenterer de kapitler i Johannes, som klassemedlemmerne har læst denne uge. Bed nogle få om at skrive, ved siden af hvert kapitel nummer, en henvisning til et vers, de har fundet betydningsfuldt og gerne vil drøfte i klassen.

Billede
Undervisningsikon

Undervis i læren

Johannes 13:1-17

Frelseren er vores eksempel på ydmygt at tjene andre.

  • For at hjælpe dem til at tænke over betydningen af, at Jesus vaskede sine disciples fødder, kan du på forhånd bede en om at spille rollen som Peter i denne beretning og blive interviewet af resten af klassen. Tilskynd dem til at søge i Johannes 13:1-17 og tænke på spørgsmål, de kunne stille Peter. Hvad lærer vi af den beretning, der kan påvirke, hvordan vi tjener andre?

Johannes 13:34-35

Kærlighed er den definerende egenskab hos en Jesu Kristi discipel.

  • Hvad kan opmuntre klassemedlemmerne til at være mere kærlige? Du kan måske spørge dem, hvordan de kan afgøre om en, de møder, følger Kristus. Hvilke egenskaber lægger de mærke til ved den person? Du kan bede dem om at søge i Johannes 13:34-35 for at lære, hvordan Frelserens sande disciple kan blive identificeret. Hvad kan vi gøre for at gøre kærlighed til den definerende egenskab i vores følgeskab? Hvordan påvirker denne lære, hvordan vi behandler andre mennesker, herunder på de sociale medier?

  • Som klasse har I lært meget om Frelserens liv dette år, herunder mange eksempler på, hvordan han udviste kærlighed til andre. En måde at hjælpe dem til at tænke over befalingen i Johannes 13:34 kan være at skrive Som jeg har elsket jer på tavlen og bede dem om at nævne eksempler, de kan huske fra Det Nye Testamente, som illustrerer Jesu kærlighed. Du kan så skrive Elsker hverandre på tavlen og bede dem om at nedskrive, hvordan vi kan følge hans eksempel på kærlighed. Det kan være en god tilføjelse til aktiviteten at synge eller lytte til »Elsker hverandre«, Salmer og sange, nr. 199, eller at se videoen i »Yderligere ressourcer«.

  • Hvis vi ikke føler os særligt kærlige mod andre, hvad kan vi så gøre for at søge efter kærlighedens gave? Hvad føjer rådet i Moroni 7:48; 8:26 til vores forståelse af denne gave? Hvem kender vi, der har brug for at føle vores kærlighed?

Billede
familie, der leger

Kærlighed er den definerende egenskab hos en Jesu Kristi discipel.

Johannes 14:16-27; 15:26; 16:7-15

Helligånden gør os i stand til at opfylde vores formål som Jesu Kristi disciple.

  • For at hjælpe klassemedlemmerne til at lære om Helligåndens roller kan du overveje at dele dem op i grupper og give hver gruppe en af de følgende skriftstedshenvisninger: Johannes 14:16-27, 15:26 og 16:7-15. Bed hver gruppe om at skrive på tavlen, hvad de har lært om Helligånden af deres skriftsted. De kan tilføje indsigter, de finder, når de udforsker de skriftsteder, der findes i »Yderligere ressourcer«. Hvornår har vi følt Helligåndens indflydelse? Hvilke genstande eller visuelle hjælpemidler kan du medbringe, som vil hjælpe dem til at forstå Helligåndens rolle?

  • Overvej at bede nogle få om på forhånd at studere en af generalkonferencetalerne foreslået i »Yderligere ressourcer« (eller andre generalkonferencetaler, de kender til) om Helligånden. Lad dem kort fortælle klassen, hvad de har lært. Hvad tilføjer disse budskaber til det, som vi har lært om Helligånden af Johannes 14-16?

Johannes 15:1-12

Når vi bliver i Frelseren, vil vi være frugtbare og have glæde.

  • Hvad lærte de denne uge af Frelserens lignelse om vintræet og dets grene? Overvej at medbringe en lille plante og bruge den til at hjælpe dem til at visualisere Frelserens lignelse. Når I har læst Johannes 15:1-12 som klasse, kan I drøfte, hvad det vil sige at »blive i [Kristus]« (Joh 15:4). Du kan bede nogle stykker om at fortælle, hvordan de fandt ud af, at Johannes 15:5 er sand. (Se også udtalelsen af Jeffrey R. Holland i »Yderligere ressourcer«). Videoen »Guds vilje« (LDS.org) kan også være nyttig i denne diskussion.

Johannes 17

Vor himmelske Fader og Jesus Kristus er fuldkomment forenet og de ønsker, at vi også er forenet.

  • Du kan sikkert ikke undervise i alle de vigtige sandheder, der findes i Johannes 17 i en klasse, men der er måder, hvorpå klassen kan udforske adskillige af dem. Skriv nogle af disse koncepter fra Johannes 17 op på tavlen:

    • Vores forhold til Jesus Kristus

    • Jesu Kristi forhold til hans Fader

    • Vores forhold til resten af verden

    • Vores forhold til hinanden som hans disciple

    Bed hver deltager om at vælge ét af disse koncepter og læse Johannes 17 og lede efter vers, der relaterer til det. Bed adskillige om at fortælle, hvad de har lært.

Billede
Læreikon

Tilskynd til at lære derhjemme

For at tilskynde klassemedlemmerne til at læse Matthæus 26, Markus 14, Lukas 22 og Johannes 18 i løbet af den kommende uge, kan du fortælle dem, at de i disse kapitler vil de læse om en af de væsentligste begivenheder i Guds frelsesplan.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Johannes 13-17

Video på LDS.org om kærlighed.

  •  

  • »Thomas S. Monsons forberedelse: Han lærte om medfølelse i sin ungdom«

Helligånden.

Bliv i Kristus.

Ældste Jeffrey R. Holland har bemærket, at ordet bliv har en bibetydning af varighed og forpligtigelse:

»Betydningen af dette [ord] er derfor ›bliv – men bliv for evigt‹. Dette er evangeliets kald … Kom, men kom for at blive. Kom med overbevisning og udholdenhed …

Jesus sagde: ›Skilt fra mig kan I slet intet gøre‹ (Joh 15:5). Jeg vidner om, at det er Guds sandhed. Kristus er alt for os, og vi skal ›blive‹ i ham for altid, urokkeligt, trofast, for evigt. For at evangeliets frugt kan blomstre og velsigne os, må vi være fast forankrede i ham, alles Frelser, samt til hans kirke, som bærer hans hellige navn. Han er den vinstok, der er vores sande kilde til styrke og den eneste kilde til evigt liv. I ham vil vi ikke alene holde ud, men vi vil sejre og triumfere i hans hellige sag, som aldrig vil svigte os« (»Bliv i mig«, Liahona, maj 2004, s. 32).

Gør undervisningen bedre

Indbyd Ånden »Ingen jordisk lærer kan, uanset hvor dygtig eller erfaren han er, erstatte Ånden. Men vi kan være redskaber i Guds hænder til at hjælpe hans børn til at lære ved Ånden. Vi gør dette ved at være åbne overfor Åndens påvirkning i vores tilværelse samt ved at opmuntre dem, som vi underviser, til at gøre det samme … Herudover hjælper hellig musik, skrifterne, ord fra sidste dages profeter, kærlige udtalelser og vidnesbyrd samt tidspunkter med stille eftertanke alt sammen til at invitere Åndens tilstedeværelse« (Undervisning på Frelserens måde, s. 10).