Tule ja seuraa minua
4.–10. helmikuuta. Matteus 4; Luukas 4–5: ”Herran henki on minun ylläni”


”4.–10. helmikuuta. Matteus 4; Luukas 4–5: ’Herran henki on minun ylläni’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Uusi testamentti 2019, 2019

”4.–10. helmikuuta. Matteus 4; Luukas 4–5”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2019

Kuva
Kristus voittaa Saatanan

Kristus voittaa Saatanan, Robert T. Barrett

4.–10. helmikuuta

Matteus 4; Luukas 4–5

”Herran henki on minun ylläni”

Kun tutkit lukuja Matt. 4 ja Luuk. 4–5, kirjoita muistiin saamiasi hengellisiä vaikutelmia. Näin saat innoitusta siihen, kuinka voit parhaiten vastata luokkasi tarpeisiin. Voisit myös käyttää aineistoa Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi sekä tätä oppimisehdotusta lisäideoiden löytämiseksi.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Tämän viikon lukualueeseen sisältyvät nämä sanat: ”Ihmiset olivat hämmästyksissään hänen opetuksestaan, sillä hän puhui niin kuin puhuu se, jolla on valta” (Luuk. 4:32; ks. myös Mark. 1:22). Mitkä jakeet näissä luvuissa auttoivat luokan jäseniä kokemaan itse tuon opillisen voiman?

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Matt. 4:1–11; Luuk. 4:1–13

Taivaallinen Isä on antanut meille voiman ja keinot vastustaa kiusausta.

  • Kertomus siitä, kuinka Vapahtaja vastusti Saatanaa, voisi auttaa luokan jäseniä huomaamaan, millä tavoin Saatana yrittää kiusata heitä. Luokan jäsenet voisivat valita yhden jakeissa Matt. 4:1–11 tai Luuk. 4:1–13 mainituista kiusauksista ja miettiä jotakin siihen liittyvää nykyajan kiusausta (”Lisäaineiston” lainauksista voi olla apua). Miksi on hyödyllistä tietää, että Vapahtaja kohtasi samankaltaisia kiusauksia kuin ne, joita me kohtaamme nykyään? Miksi Kristus pystyi vastustamaan kiusausta? Muita pyhien kirjoitusten esimerkkejä ihmisistä, jotka vastustivat Saatanaa, on jakeissa 1. Moos. 39:7–20; 2. Nefi 4:16–35 ja Moos. 1:10–22.

  • Yksi tapa kannustaa keskusteluun jakeista Matt. 4:1–11 ja Luuk. 4:1–13 voisi olla, että kirjoitat taululle kaksi kysymystä: Mitä opimme Kristuksesta tämän kertomuksen perusteella? ja Mitä opimme Saatanasta? Kehota sitten luokan jäseniä tutkimaan näitä kohtia ja etsimään vastauksia näihin kysymyksiin sekä kirjoittamaan vastauksensa taululle.

  • Mikä voisi auttaa luokkasi jäseniä vastustamaan kiusausta? Voisit pyytää luokan jäseniä käymään läpi jakeista Matt. 4:1–11 tai Luuk. 4:1–13 tilanteita, joissa Vapahtajan pyhien kirjoitusten tuntemus auttoi Häntä antamaan Saatanalle vastauksen (sanomalla ”On kirjoitettu”). Anna luokan jäsenille aikaa etsiä ja lukea pyhien kirjoitusten kohtia, jotka voisivat lujittaa ja vahvistaa heitä, kun he tuntevat kiusauksia. (He voisivat katsoa ideoita PKO:n artikkelista ”Kiusaus”.)

Luuk. 4:16–30

Jeesus Kristus on profetoitu Messias.

  • Voisit auttaa luokkasi jäseniä ymmärtämään paremmin tämän kertomuksen selittämällä, että nimitykset Messias ja Kristus tarkoittavat kumpikin ”voideltua”. Kun he lukevat jakeet Luuk. 4:18–21, pyydä heitä ajattelemaan, mitä tarkoittaa se, kun sanotaan, että Jeesus on Kristus, Messias tai Voideltu. Heistä saattaa myös olla hyödyllistä lukea PKO:sta artikkeli ”Voideltu”. Kuinka Jeesus julistaa, että Hän on Messias tänä aikana? Kehota luokan jäseniä kertomaan, kuinka he ovat tulleet tietämään, että Jeesus Kristus on heidän Vapahtajansa.

  • Voitte saada hyödyllisiä opetuksia tutkimalla, miksi Nasaretin asukkaat eivät hyväksyneet Jeesusta profetoiduksi Messiaaksi. Yksi tapa tehdä niin voisi olla, että vertaatte heidän asenteitaan Sarpatin lesken ja Naamanin asenteisiin Vanhassa testamentissa. Voisit ottaa yhteyttä muutamiin luokan jäseniin etukäteen ja pyytää heitä tulemaan valmistautuneina tekemään yhteenvedon kustakin näistä kolmesta kertomuksesta (ks. 1. Kun. 17:8–24; 2. Kun. 5:1–17; Luuk. 4:16–30). Mitä nämä kertomukset opettavat meille ihmeistä ja suhtautumisesta Jumalan palvelijoihin? Näkevätkö luokan jäsenet Vapahtajan sanoissa Nasaretin asukkaille mitään viestejä nykyisille kirkon jäsenille?

Matt. 4:18–22; Luuk. 5:1–11

Sitoumus seurata Kristusta merkitsee Hänen tahtonsa hyväksymistä ja omamme hylkäämistä.

  • Toisinaan Herran meille antama johdatus ei tunnu aluksi järkevältä. Luokan jäsenet voisivat tutkia jakeita Luuk. 5:1–11 pannen merkille, mitä Vapahtaja pyysi Pietarilta ja miksi Pietari on saattanut epäillä Hänen ohjeitaan. Kuinka tämä kokemus on kenties vaikuttanut Pietarin näkemykseen Vapahtajasta ja hänestä itsestään? Voisit kehottaa luokan jäseniä kertomaan kokemuksista, joissa he ovat osoittaneet uskonsa jumalalliseen johdatukseen, vaikka eivät ole sitä täysin ymmärtäneetkään. Mitä seurasi siitä, että he osoittivat uskoaan?

    Kuva
    Jeesus kutsuu Pietarin ja Andreaksen järven rannalla

    ”Lähtekää minun mukaani. Minä teen teistä ihmisten kalastajia.” (Matt. 4:19.)

  • Aivan kuten nämä kalastajat lähtivät seuraamaan Jeesusta Kristusta ”jättäen kaiken” (Luuk. 5:11), on asioita, jotka meidänkin on jätettävä, jotta meistä voi tulla Hänen opetuslapsiaan. Mitä jakeet Matt. 4:18–22 kertovat Pietarin, Andreaksen, Jaakobin ja Johanneksen asenteista ja uskosta? Voisi olla hyödyllistä tuoda luokkaan kalaverkko ja kehottaa luokan jäseniä kirjoittamaan asioita, joita he ovat halukkaita jättämään tai joita he ovat jo jättäneet seuratakseen Kristusta, ja kiinnittämään ne verkkoon. Voisit pyytää muutamaa luokan jäsentä kertomaan, kuinka heidän elämänsä on muuttunut, kun he ovat päättäneet jättää kaiken seuratakseen Vapahtajaa.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Voisit innostaa luokan jäseniä lukemaan tulevalla viikolla luvut Joh. 2–4 pyytämällä heitä pohtimaan, mitä heidän mielestään tarkoittaa se, että on ”uudestisyntynyt”. Kerro heille, että seuraavan viikon lukualue auttaa heitä vastaamaan tähän kysymykseen.

Kuva
aineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

Matt. 4; Luuk. 4–5

Jeesus on Messias.

”Jesus Declares He Is the Messiah” [Jeesus julistaa olevansa Messias] (video, lds.org)

Erityyppisiä kiusauksia.

Puhuttuaan Vapahtajan autiomaassa kokemista erityyppisistä kiusauksista presidentti David O. McKay opetti:

”Jokainen kiusaus, joka tulee teille ja minulle, tulee jossakin seuraavista kolmesta muodosta:

1) halun tai intohimon kiusauksena

2) kiusauksena antautua ylpeyteen, muotiin tai turhuuteen tai

3) maailman rikkauksien tai vallan haluna ja haluna hallita maita tai ihmisten maallista omaisuutta” (Kirkon presidenttien opetuksia: David O. McKay, 2004, s. 90).

Puhuessaan Jeesuksen kokemuksista luvussa Matt. 4 vanhin Jeffrey R. Holland opetti:

”’Jos kerran olet Jumalan Poika, niin käske näiden kivien muuttua leiviksi.’ – –

Syöminen ei ole kiusaus. – – Kiusaus on – –, ainakin siltä osalta, johon haluan keskittyä, tehdä se tällä tavalla, saada leipä – fyysinen tyydytys, helpotus inhimilliseen nälkään – helpolla tavalla, käyttämällä voimaa väärin ja haluamatta odottaa oikeaa aikaa ja tapaa. – –

’Jos kerran olet Jumalan Poika, niin heittäydy alas’ tämän temppelin harjalta. – –

Tämä kiusaus on vielä salakavalampi kuin ensimmäinen. Se on hengen kiusaus, salaista nälkää, joka on vielä todellisempaa kuin leivän tarve. Pelastaisiko Jumala Hänet? – – Miksi Hän ei hankkisi hengellistä varmistusta, saisi uskollista kuulijakuntaa ja vastaisi tälle riiviölle, joka häiriköi – siihen kaikkeen yhdellä vetoomuksella Jumalan voimaan? – –

Mutta Jeesus kieltäytyy hengen kiusauksesta. Myös kieltäytyminen ja pidättyminen ovat osa jumalallista valmistautumista. – – Jumalan Pojankin on odotettava. Lunastaja, joka ei koskaan soisi halpaa armoa muille, ei todennäköisesti pyytäisi sitä itselleenkään. – –

’Kaiken tämän minä annan sinulle, jos polvistut eteeni ja kumarrat minua.’ – –

Saatana [kysyy]: ’Mikä on sinun hintasi? Halpaa leipää vastustat. Arvotonta messiaanista draamaa vastustat, mutta kukaan ei voi vastustaa tämän maailman rikkautta. Sano hintasi.’ Saatana toimii uskonpuutteensa ensimmäisen periaatteen mukaan – sen selkeän käsityksen, että tässä maailmassa voi ostaa mitä tahansa rahalla.

Jonakin päivänä Jeesus on hallitseva maailmaa. Hän on hallitseva sen kaikkia herruuksia ja valtoja. Hän on oleva kuninkaiden Kuningas ja herrojen Herra. Mutta ei tällä tavalla.” (Ks. ”Epämukava Messias”, Valkeus, maaliskuu 1989, s. 19–23.)

Näin kehitymme opettamisessa

Kiitä oppijoitasi. ”Älä uppoudu oppiaiheeseen niin paljon, että unohdat kiittää oppilaita heidän osallistumisestaan. Heidän on tarpeen tietää, että arvostat heidän halukkuuttaan kertoa näkemyksiään ja lausua todistuksensa.” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 33.)