Tule ja seuraa minua
21.–27. tammikuuta Johannes 1: Me olemme löytäneet Messiaan


”21.–27. tammikuuta. Johannes 1: Me olemme löytäneet Messiaan”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Uusi testamentti 2019, 2019

”21.–27. tammikuuta. Johannes 1”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2019

Kuva
nainen kertoo evankeliumista rautatieasemalla

21.–27. tammikuuta

Johannes 1

Me olemme löytäneet Messiaan

Ennen kuin luet yhtään lisäaineistoa, lue luku Joh. 1 ja pohdi sitä sekä kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia. Näin kutsut Hengen vaikutuksen valmistautumiseesi. Aineisto Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi sekä seuraavat ideat voivat auttaa sinua innoittamaan luokassasi olevia ihmisiä ymmärtämään tähän lukuun sisältyvän opin ja soveltamaan sitä käytäntöön.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Voisit auttaa luokan jäseniä kertomaan, mitä he ovat oppineet, pyytämällä heitä kirjoittamaan paperilapuille kysymyksiä, kommentteja tai oivalluksia siitä, mitä he ovat lukeneet, ja panemaan laput kulhoon. Ota kulhosta lappuja, ja keskustelkaa niistä yhdessä.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Joh. 1:1–5

Jeesus Kristus oli ”alussa – – Jumalan luona”.

  • Johannes aloitti todistuksensa Kristuksesta todistamalla Vapahtajan rooleista ennen Vapahtajan syntymää. Mitä Johannes opetti kuolevaisuutta edeltävästä Kristuksesta? Miksi on tärkeää tietää Kristuksen kuolevaisuutta edeltävistä rooleista? Voisi olla hyödyllistä kirjoittaa nämä kysymykset taululle ja pyytää luokan jäseniä etsimään vastauksia jakeista Joh. 1:1–5 (ks. myös PKO, JSR Joh. 1:1–5) ja ”Lisäaineistossa” olevista vanhin James E. Talmagen sanoista. Mitä muita sellaisia pyhien kirjoitusten kohtia luokan jäsenet voisivat mainita, joissa opetetaan lisää kuolevaisuutta edeltävästä Kristuksesta? (Ks. esim. PKO, ”Jeesus Kristus, Kristuksen kuolevaisuutta edeltävä olemassaolo”.) Voisitte myös käydä yhdessä läpi asiakirjan ”Elävä Kristus – apostolien todistus” (Liahona, huhtikuu 2000, s. 2–3).

  • Jos haluat käyttää näitä jakeita keskusteluun Herran luomistyöstä, voisit lukea Joh. 1:3 ja näyttää kuvia, jotka esittävät maapallon kauneutta. Voisit näyttää videon ”Our Home” [Kotimme] (lds.org/topics/environmental-stewardship-and-conservation). Kehota luokan jäseniä kertomaan, kuinka Vapahtajan luomistyöt auttavat heitä tuntemaan Hänen rakkauttaan.

Joh. 1:1–14

Jeesus Kristus on valo.

  • Fyysinen valo voi auttaa meitä ymmärtämään hengellisen valon vertauskuvallisuuden. Kuinka voisit havainnollistaa tätä vertauskuvallisuutta luokallesi? Voisit sammuttaa huoneen valot ja sytyttää taskulampun osoittaaksesi vastakohdan valon ja pimeyden välillä. Pyydä sitten luokan jäseniä etsimään jakeista Joh. 1:1–14 jokainen kohta, jossa mainitaan sana valo, ja kehota heitä kertomaan, kuinka Vapahtaja ja Hänen evankeliuminsa tuovat hengellistä valoa heidän elämäänsä. Kuinka luokan jäsenet ovat kokeneet Hänen valonsa? Voisit halutessasi pyytää heitä tämän keskustelun kuluessa lukemaan lisää Kristuksen valosta jakeista OL 84:45–46 ja 88:11–13 tai katsomaan PKO:n artikkelia ”Valo, Kristuksen valo”. Kuinka me voimme olla valona maailmalle?

    Kuva
    auringonvalo paistaa rannalla kivimuodostelman läpi

    Vapahtaja ja Hänen evankeliuminsa tuovat hengellistä valoa.

  • Koska jakeet Joh. 1:1–14 on kirjoitettu vertauskuvallisella kielellä, niitä voi olla vaikea ymmärtää. Yksi keino auttaa luokan jäseniä ymmärtämään Johanneksen todistus voisi olla se, että kehotat heitä tekemään luettelon näissä jakeissa toistuvista sanoista ja ilmauksista ja kertomaan, mitä kukin niistä opettaa meille Vapahtajasta.

  • Tässä on yksi keino saada luokan jäsenet kiinnostumaan näistä jakeista: Ota esille useita kuvia (myös se, joka on aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa), jotka kuvaavat eri puolia Jeesuksen Kristuksen elämästä ja jumalallisesta tehtävästä. Kehota luokan jäseniä etsimään jakeista Joh. 1:1–14 sanoja tai ilmauksia, jotka voisivat toimia näiden kuvien otsikkoina.

Joh. 1:35–51

Me voimme saada oman todistuksemme Vapahtajasta ja sitten esittää muille kutsun: ”Tulkaa, niin näette.”

  • Luvussa Joh. 1 esiintyy kaksi kertaa kutsu tulla ja nähdä (ks. jakeet 39 ja 46). Meillä ei ehkä ole mahdollisuutta nähdä Vapahtajaa fyysisesti kuten Andreas ja Natanael näkivät, mutta me voimme vastata tuohon samaan kutsuun. Voisit kysyä luokan jäseniltä, mitä heidän mielestään meidän aikanamme tarkoittaa kutsu tulla ja nähdä, ja pyytää heitä kertomaan omia kokemuksiaan siitä, kuinka he ovat saaneet todistuksen Vapahtajasta.

  • Voisit herättää keskustelun näistä jakeista pyytämällä luokan jäseniä kuvailemaan, kuinka he ovat kertoneet muille Jeesuksen Kristuksen evankeliumista. Keitä he ovat kutsuneet tulemaan ja näkemään? Mitä opimme Andreakselta ja Filippukselta todistuksemme lausumisesta Kristuksesta?

  • Toisinaan ihmiset eivät kerro evankeliumista, koska heidän mielestään se on pelottavaa tai monimutkaista. Kertomukset jakeissa Joh. 1:35–51 osoittavat, että evankeliumista kertominen voi olla yksinkertaista ja luontevaa. Voisit pyytää luokan jäseniä lukemaan nämä jakeet ja keskustelemaan siitä, kuinka he voisivat käyttää niitä auttaakseen jotakuta, jota evankeliumista kertominen pelottaa. He voisivat katsoa ideoita vanhin Neil L. Andersenin sanoista, jotka ovat ”Lisäaineistossa”. (Ks. myös video ”Good Things to Share” [Hyvää jaettavaa] sivustolla lds.org.)

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Voisit kannustaa luokan jäseniä tutkimaan lukuja Matt. 3, Mark. 1 ja Luuk. 3 pyytämällä heitä miettimään jotakuta, jota he haluaisivat auttaa tulemaan Kristuksen luo. Kerro heille, että näissä luvuissa he lukevat profeetasta, jonka tehtävä oli valmistaa ihmisiä ottamaan vastaan Vapahtaja.

Kuva
aineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

Joh. 1

Jeesus Kristus oli alussa Isän luona.

Vanhin James E. Talmage on opettanut: ”On ehdottoman varmaa, että Sana on Jeesus Kristus, joka oli alussa Isän tykönä ja jolla itsellään oli jumaluuden voimat ja arvo, sekä että Hän tuli maailmaan ja asui ihmisten keskellä. Näitä mainintoja tukee Moosekselle annettu ilmestys, jossa hän sai nähdä paljon siitä, mitä Jumala on luonut, ja kuulla Isän äänen lausuvan kaikesta luodusta: ’Ja minä olen luonut ne voimani sanalla, joka on minun ainosyntyinen Poikani, joka on täynnä armoa ja totuutta’ [Moos. 1:32, 33].” (Jeesus Kristus, 1982, s. 7.)

Me voimme kutsua muita tulemaan ja näkemään.

Vanhin Neil L. Andersen on opettanut:

”Vapahtaja on opettanut meille, kuinka evankeliumista kerrotaan muille. Pidän kertomuksesta, jossa Andreas kysyi: ’Rabbi – – missä sinä asut?’ [Joh. 1:38.] Jeesus olisi voinut vastata ilmoittamalla asuinpaikkansa. Sen sijaan Hän sanoi Andreakselle: ’Tulkaa, niin näette’ [Joh. 1:39]. Mielestäni Vapahtaja sanoi oikeastaan: ’Tulkaa, niin näette sekä missä minä asun että kuinka minä elän. Tulkaa, niin näette, kuka minä olen. Tulkaa, niin tunnette Hengen.’ Emme tiedä kaikkea siitä päivästä, mutta tiedämme sen, että kun Andreas löysi veljensä Simonin, hän julisti: ’Me olemme löytäneet Messiaan – – Voidellun’ [Joh. 1:41].

Kun jotkut vaikuttavat kiinnostuneilta keskustellessamme heidän kanssaan, voimme noudattaa Vapahtajan esimerkkiä ja esittää heille kutsun: ’Tulkaa, niin näette.’ Jotkut hyväksyvät kutsumme ja jotkut eivät. Me kaikki tiedämme jonkun, jota on kutsuttu monta kertaa, ennen kuin hän on hyväksynyt kutsun tulla ja nähdä. Ajatellaanpa myös niitä, jotka olivat aikoinaan kanssamme, mutta joita nykyään näemme harvoin. Kehottakaamme heitä tulemaan takaisin ja näkemään jälleen kerran. – –

Internetin ja matkapuhelimien käyttäjille on tarjolla uusia tapoja esittää toisille kutsu ’Tulkaa, niin näette’. Tehkäämme siitä, että kerromme uskostamme verkossa, osa päivittäistä elämäämme.” (”Se on ihme”, Liahona, toukokuu 2013, s. 79.)

Musiikki voi opettaa meille Kristuksesta.

Voisit käyttää laulua ”Kauneudesta maailman” (MAP-lauluja, 48), kun keskustelette Vapahtajan roolista Luojana (ks. Joh. 1:3). Voisit myös käyttää videota laulusta ”For the Beauty of the Earth” [Kauneudesta maailman] sivustolla mormontabernaclechoir.org.

Näin kehitymme opettamisessa

Auta oppijoita soveltamaan pyhiä kirjoituksia itseensä. Sama kutsu, jonka Kristus esitti opetuslapsilleen – tulkaa, niin näette – voi auttaa niitä, joita opetat, saamaan halun seurata Vapahtajaa. Kannusta oppijoita soveltamaan pyhissä kirjoituksissa olevia periaatteita omaan elämäänsä ja kutsumaan muita tekemään samoin. (Ks. 1. Nefi 19:23; Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 21.)