Tule ja seuraa minua
14.–20. tammikuuta. Luukas 2; Matteus 2: Tulimme osoittamaan Hänelle kunnioitustamme


”14.–20. tammikuuta. Luukas 2; Matteus 2: Tulimme osoittamaan Hänelle kunnioitustamme”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Uusi testamentti 2019, 2019

”14.–20. tammikuuta. Luukas 2; Matteus 2”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2019

Kuva
tietäjät matkaavat kamelilla ratsastaen

Oi Häntä kumarramme, Dana Mario Wood

14.–20. tammikuuta

Luukas 2; Matteus 2

Tulimme osoittamaan Hänelle kunnioitustamme

Ennen kuin luet tämän oppimisehdotuksen ideoita, tutki lukuja Luuk. 2 ja Matt. 2 ja kirjoita muistiin saamiasi hengellisiä vaikutelmia. Se auttaa sinua saamaan ilmoitusta siitä, kuinka voit parhaiten vastata luokkasi tarpeisiin.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kuinka voit kannustaa luokan jäseniä kertomaan näkemyksiä ja kokemuksia, joita heillä on ollut heidän tutkiessaan näitä Uuden testamentin lukuja yksin ja perheensä kanssa? Vaikka he todennäköisesti tuntevat kertomuksen Vapahtajan syntymästä, he voivat aina saada uusia hengellisiä oivalluksia. Voisit pyytää muutamaa luokan jäsentä kertomaan jonkin luvussa Luuk. 2 tai Matt. 2 olevan ajatuksen, joka teki heihin vaikutuksen jollakin uudella tavalla.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Luuk. 2:1–38; Matt. 2:1–12

Monet todistavat Kristuksen syntymästä.

  • Ensi käden kertomukset luvuissa Luuk. 2 ja Matt. 2 niistä, jotka tulivat osoittamaan kunnioitusta Jeesus-lapselle, voivat auttaa luokkasi jäseniä pohtimaan, millä tavoin he osoittavat rakkautensa Vapahtajaa kohtaan. Tarkastelkaa aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa olevaa taulukkoa. Tämä toiminta on saattanut herättää luokkasi jäsenissä oivalluksia, joista he voisivat kertoa, tai voisitte tehdä tämän toiminnan yhdessä luokkana. Miksi on merkityksellistä, että nämä Kristuksen todistajat edustivat eri elämänaloja? Kuinka me voimme noudattaa heidän esimerkkiään?

  • Ennen kuin nämä todistajat osoittivat kunnioitustaan Jeesus-lapselle, he etsivät Häntä. Voisit auttaa luokan jäseniä oppimaan heidän esimerkistään kirjoittamalla taululle seuraavat otsikot: Paimenet, Hanna, Simeon ja Tietäjät. Kehota sitten luokan jäseniä tutkimaan lukuja Luuk. 2 ja Matt. 2 ja kirjoittamaan taululle, mitä nämä ihmiset tekivät etsiäkseen Vapahtajaa. Mitä nämä kertomukset kertovat siitä, millä tavoin me voimme etsiä Kristusta?

    Kuva
    paimen lampaiden luona

    Paimenista tuli ensimmäisiä Vapahtajan syntymän todistajia.

  • Innoittaisiko havaintoesitys luokkasi jäseniä tekemään elämässään tilaa Vapahtajalle? Voisit kokeilla seuraavaa ideaa: Tuo luokkaan purkki, ja kun olette käyneet yhdessä läpi jakeen Luuk. 2:7, pyydä luokan jäseniä täyttämään purkki erilaisilla tavaroilla, jotka kuvaavat tapoja käyttää aikaamme. Kun purkki on täynnä, kehota jotakuta yrittämään lisätä sinne Vapahtajan kuva. Mitä tämä havaintoesitys kertoo siitä, miten tehdä elämässämme tilaa Kristukselle? Miten voimme tehdä Hänelle tilaa toimimalla toisin? Tähän kysymykseen vastaamisessa voivat olla apuna ”Lisäaineistossa” olevat presidentti Thomas S. Monsonin sanat.

Matt. 2:13–23

Vanhemmat voivat saada ilmoitusta suojellakseen perhettään.

  • Yksi opetus Joosefin ja Marian pakomatkasta Egyptiin on se, että Herra voi antaa ilmoitusta auttaakseen vanhempia suojelemaan perhettään vaaroilta. Voisit innoittaa keskusteluun tästä aiheesta kehottamalla luokan jäseniä kirjoittamaan taululle luettelon perhettä nykyään kohtaavista vaaroista. Mitä opimme jakeiden Matt. 2:13–23 perusteella siitä, kuinka voimme suojella perhettämme ja itseämme näiltä vaaroilta? Millä tavoin henkilökohtainen ilmoitus on auttanut meitä suojelemaan perhettämme tai muita rakkaita vaaralta? Mitä neuvoja profeetat ja apostolit ovat antaneet auttaakseen meitä suojelemaan perhettämme?

  • Osana tätä keskustelua voisit pyytää luokan jäseniä laulamaan yhdessä laulun ”Rakkaus luo kodistamme taivaan” (MAP-lauluja, 186) tai jonkin muun perheestä kertovan laulun. Mitä tämä laulu opettaa siitä, mitä vanhemmat voivat tehdä elääkseen niin, että voivat saada ilmoitusta perheensä johtamiseksi?

Luuk. 2:40–52

Jo nuorena Jeesus keskittyi tekemään Isänsä tahdon.

  • Kertomus Jeesuksesta opettamassa temppelissä vain 12-vuotiaana voi olla erityisen vaikuttava nuorille, jotka pohtivat sitä, kuinka he voivat olla mukana Jumalan työssä. Voisit pyytää luokan jäseniä lukemaan pareittain Luuk. 2:40–52 (katso Joseph Smithin raamatunkäännökseen tehty tarkennus: PKO, JSR Luuk. 2:46). Kukin pari voisi muutaman minuutin ajan keskustella keskenään siitä, mikä tässä kertomuksessa innoittaa heitä. Mitä tilaisuuksia meillä on kertoa siitä, mitä tiedämme evankeliumista? Mistä kokemuksista voimme kertoa?

  • Jos opetat aikuisia, tämä kertomus voisi tarjota tilaisuuden keskustella siitä, kuinka voi auttaa nuoria saavuttamaan mahdollisuutensa. Joku voisi tehdä yhteenvedon jakeissa Luuk. 2:40–52 olevasta kertomuksesta, ja luokka voisi keskustella siitä, kuinka nämä tapahtumat vaikuttavat siihen, miten he näkevät kirkon nuoret. Mitä tilaisuuksia voimme antaa nuorille olla ”Isänsä luona” eli mukana Herran työssä, kuten Jeesus oli (ks. Luuk. 2:49)? Milloin jonkun nuoren tai lapsen hengellinen näkemys on hämmästyttänyt meitä? Tähän keskusteluun voisi lisätä nämä presidentti Henry B. Eyringin sanat: ”Kun joku Aaronin pappeuden haltija puhuu, – – oletan aina kuulevani Jumalan sanaa. Petyn harvoin ja yllätyn usein.” (”Jotta hänestäkin tulisi väkevä”, Liahona, marraskuu 2016, s. 77.)

  • Mitä jakeet Luuk. 2:40–52 opettavat meille siitä, millainen Jeesus oli nuorena? Se henkilökohtaisen kasvun malli, joka esitetään jakeessa Luuk. 2:52, voisi innoittaa keskusteluun siitä, mitä me teemme tullaksemme enemmän Kristuksen kaltaisiksi. Voisit ehdottaa, että luokan jäsenet pohtivat, kuinka he karttuvat iässä (fyysisesti) ja viisaudessa (älyllisesti) sekä kuinka Jumalan suosio (hengellisesti) ja ihmisten suosio (sosiaalisesti) seuraavat heitä. He voisivat myös asettaa tavoitteita yhdellä tai useammalla näistä alueista.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Auta luokan jäseniä valmistautumaan ensi viikon keskusteluun luvusta Joh. 1 pyytämällä heitä merkitsemään luvusta jokaisen kohdan, jolloin joku todistaa Jeesuksesta Kristuksesta.

Kuva
aineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

Luuk. 2; Matt. 2

Ohje Kristuksen etsimiseen.

Presidentti Thomas S. Monson on opettanut:

”Ohje Jeesuksen löytämiseksi on aina ollut ja on aina oleva sama – harras ja vilpitön nöyrän ja puhtaan sydämen rukous. – –

Ennen kuin voimme ryhtyä menestyksellisesti etsimään Jeesusta, meidän täytyy varata Hänelle aikaa elämässämme ja tilaa sydämessämme. Näinä kiireisinä aikoina monilla on aikaa golfiin, aikaa ostoksiin, aikaa työhön, aikaa leikkiin – mutta ei aikaa Kristukselle.

Monessa kauniissa kodissa on tilaa syömiseen, tilaa nukkumiseen, tilaa perheen kokoontumiseen ja toimintaan, mutta ei tilaa Kristukselle.

Vaivaako meidän omaatuntoamme, kun me muistamme Hänen omat sanansa: ’Ketuilla on luolansa ja taivaan linnuilla pesänsä, mutta Ihmisen Pojalla ei ole, mihin päänsä kallistaisi’ (Matt. 8:20)? Tai onko meistä kiusallista muistaa, että Maria ’synnytti pojan, esikoisensa. Hän kapaloi lapsen ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut tilaa majapaikassa’? (Luuk. 2:7.) Ei tilaa, ei tilaa, ei tilaa. Niin on aina ollut.

Kun me ryhdymme itse etsimään Jeesusta rukouksen periaatteen avulla ja johdatuksella, on tärkeää, että meillä on selvä käsitys Hänestä, jota me etsimme. Muinaiset paimenet etsivät Jeesus-lasta. Mutta me etsimme Jeesusta Kristusta, vanhempaa Veljeämme, Välimiestämme Isän luona, Lunastajaamme, pelastuksemme Aikaansaajaa, Häntä, joka oli alussa Isän luona, Häntä, joka otti päälleen maailman synnit ja kuoli omasta tahdostaan, että me voisimme elää ikuisesti. Tätä Jeesusta me etsimme.” (Ks. ”Jeesuksen etsiminen”, Valkeus, kesäkuu 1991, s. 5.)

Kuvat Kristuksen syntymästä.

Pohdi, kuinka kuvat voisivat rikastuttaa keskusteluanne Kristuksen syntymästä. (Ks. esim. Evankeliumiaiheinen kuvakirja tai history.lds.org/exhibit/birth-of-christ.)

Näin kehitymme opettamisessa

Ota mukaan oppijoita, jotka eivät ole tutkineet pyhiä kirjoituksia kotona. Vaikka kaikilla luokan jäsenillä ei kenties ole ollut tilaisuutta lukea lukuja Luuk. 2 ja Matt. 2 ennen oppituntia, he voivat silti kertoa merkityksellisiä näkemyksiä, kun tutkitte näitä lukuja yhdessä luokkana. Huolehdi siitä, että kaikilla luokan jäsenillä on tilaisuuksia osallistua ja antaa oma panoksensa keskusteluun.