Oppi ja liitot 2021
4.–10. lokakuuta. Oppi ja liitot 111–114: ”Minä järjestän kaiken teidän parhaaksenne”


”4.–10. lokakuuta. Oppi ja liitot 111–114: ’Minä järjestän kaiken teidän parhaaksenne’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Oppi ja liitot 2021, 2020

”4.–10. lokakuuta. Oppi ja liitot 111–114”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2021

Kuva
Joseph Smith saarnaa

4.–10. lokakuuta

Oppi ja liitot 111–114

”Minä järjestän kaiken teidän parhaaksenne”

Kun luet lukuja OL 111–114, mieti, mitä hengellisiä totuuksia Herra haluaa luokkasi jäsenten ymmärtävän. Pyhä Henki neuvoo sinua tietämään, mihin periaatteisiin tulee keskittyä.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Voisit piirtää tauluun aarrearkun. Luokan jäsenet voisivat kirjoittaa tauluun luvuista OL 111–114 jakeita, joista he löysivät jotakin, mitä he pitävät aarteena (ks. OL 111:2). Pyydä useita jäseniä kertomaan, mitä arvokasta he löysivät niistä jakeista.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

OL 111

Herra voi järjestää kaiken meidän parhaaksemme.

  • Herran neuvot luvussa OL 111 voivat auttaa luokkasi jäseniä, kun he kantavat huolta ajallisista tai hengellisistä huolenaiheista, samoin kuin ne auttoivat Joseph Smithiä hänen kantaessaan huolta Siionista. Voisit aloittaa keskustelun tästä luvusta pyytämällä luokan jäseniä kirjoittamaan tauluun luettelon asioista, joista he itse tai heidän tuntemansa ihmiset kantavat huolta. Sitten he voisivat nuo huolenaiheet mielessään etsiä luvusta OL 111 neuvoja ja lohtua, joita Herra antaa avuksemme. Luokan jäsenet voisivat kertoa, kuinka Vapahtaja on auttanut heitä, kun he ovat osoittaneet uskoa Häneen.

  • Luokkasi jäsenillä on saattanut olla samanlaisia kokemuksia kuin Josephilla – kun he ovat tunteneet Herran hyväksyvän heidät heidän ”mielettömyyksistään” huolimatta (ks. OL 111:1). Kuinka heidän kokemuksensa havainnollistavat luvussa OL 111 opetettuja totuuksia? Esimerkiksi milloin he ovat tunteneet, että Herra on järjestänyt kaiken heidän parhaakseen? (Ks. jae 11.) Mitä nämä kokemukset opettavat heille Vapahtajasta ja heistä itsestään?

OL 112:3–15, 22

Herra johdattaa niitä, jotka nöyrästi etsivät Hänen tahtoaan.

  • Voisit auttaa luokan jäseniä keskustelemaan siitä, mitä luvussa OL 112 opetetaan nöyryydestä, jakamalla luokan kolmeen ryhmään. Anna kullekin ryhmälle pohdittavaksi yksi seuraavista kysymyksistä, kun he lukevat jakeita 3–15 ja 22: Mitä on nöyryys? Kuinka meistä voi tulla nöyrempiä? Mitä siunauksia luvataan nöyrille? Anna luokan jäsenille aikaa kertoa vastauksensa. Ryhmät voisivat saada lisänäkemystä lukemalla vanhin Quentin L. Cookin lausunnon kohdasta ”Lisäaineistoa” tai osan nimeltä ”Nöyryys” julkaisusta Saarnatkaa minun evankeliumiani (s. 125). Miksi nöyryys on välttämätöntä Herran työn tekemisessä?

    Kuva
    kaksi henkilöä rukoilemassa

    Jos olemme nöyriä, Herra johdattaa meitä ja vastaa rukouksiimme.

OL 112:12–26

Ne, jotka kokevat todellisen kääntymyksen, tulevat tuntemaan Jeesuksen Kristuksen.

  • Se tosiseikka, että vuonna 1837 jotkut apostolit kääntyivät profeettaa vastaan, on hyvä muistutus siitä, että riippumatta meillä olevasta tehtävästä tai siitä, kuinka paljon tiedämme evankeliumista, meidän täytyy yksilöinä varmistaa, että olemme kokeneet todellisen kääntymyksen. Niiden neuvojen lukeminen, jotka Herra antoi Thomas B. Marshille auttaakseen häntä luomaan ykseyttä kahdentoista koorumiin, voi antaa luokallesi näkemystä siihen, mitä kääntymys tarkoittaa. Ehkäpä luokan jäsenet voisivat lukea OL 112:12–26 ajatellen jotakuta perheenjäsentä tai ystävää – jotakuta, joka saattaa kamppailla uskonsa kanssa. Mitä näiden jakeiden totuuksia luokan jäsenet korostaisivat auttaakseen sitä henkilöä kokemaan täydemmän kääntymyksen? Anna luokan jäsenille aikaa pohtia, mitä he voivat tehdä vahvistaakseen omaa kääntymystään Herraan.

Kuva
lisäaineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

Kristuksen kaltainen nöyryyden ominaisuus.

Vanhin Quentin L. Cook on opettanut:

”Valitettavasti meidän aikanamme miltei yhteiskuntamme jokaisella osa-alueella näemme, kuinka omahyväisyydellä ja ylimielisyydellä ylvästellään, kun taas nöyryyttä ja tilivelvollisuutta Jumalaa kohtaan panetellaan. Suuri osa yhteiskuntaa on hukannut perustansa eikä ymmärrä, miksi me olemme tämän maan päällä. Todellista nöyryyttä, joka on välttämätöntä saavuttaaksemme Herran päämäärän meitä varten, näkee harvoin.

Meidän on tärkeä ymmärtää Kristuksen nöyryyden, vanhurskauden, luonteen ja älyn suuruus, kuten niitä havainnollistetaan pyhissä kirjoituksissa. On typerää väheksyä sitä, miten välttämätöntä on jatkuvasti pyrkiä näihin Kristuksen kaltaisiin ominaisuuksiin ja luonteenpiirteisiin päivittäin, varsinkin nöyryyteen. – –

Heinäkuun 23. päivänä 1837 profeetta Joseph tapasi vanhin Thomas B. Marshin, kahdentoista koorumin presidentin. Vanhin Marsh oli ilmeisesti turhautunut, koska profeetta oli kutsunut kaksi hänen kooruminsa jäsentä Englantiin neuvottelematta hänen kanssaan. Kun Joseph tapasi vanhin Marshin, kaikki loukatut tunteet siirrettiin syrjään ja profeetta sai suurenmoisen ilmoituksen. Se on nyt Opin ja liittojen 112. luku. Se antaa taivaasta uskomatonta ohjausta nöyryydestä ja lähetystyöstä. Jakeessa 10 sanotaan: ’Ole nöyrä, niin Herra, sinun Jumalasi, johdattaa sinua kädestä ja antaa sinulle vastauksen rukouksiisi’ [OL 112:10, kursivointi lisätty].” (”Arki ikuinen”, Liahona, marraskuu 2017, s. 51–52.)

Näin kehitymme opettamisessa

Keskity ihmisiin. ”Se, miten kohtelet ihmisiä, on aivan yhtä tärkeää kuin se, mitä opetat heille. Joskus syventymisemme oppiaiheen esittämiseen saattaa estää meitä osoittamasta rakkautta niille, joita opetamme. – – Mieti, miten voisit keskittyä siihen, millä on eniten merkitystä.” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 6.)