Kom, følg med meg
23.–29. november. Ether 12–15: “Ved tro blir alle ting oppfylt”


“23.–29. november. Ether 12–15: ‘Ved tro blir alle ting oppfylt’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Mormons bok 2020 (2020)

“23.–29. november. Ether 12–15”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2020

Bilde
Ether går inn i en hule

Ether Hiding in the Cavity of a Rock [Ether gjemmer seg i en hule i berget], av Gary Ernest Smith

23.–29. november

Ether 12–15

“Ved tro blir alle ting oppfylt”

Formålet med denne oversikten er ikke å foreskrive hva som skal skje i klassen. Det er et supplement til – ikke en erstatning for – personlig åpenbaring. La Ånden veilede ditt personlige studium og din forberedelse, og se deretter om aktivitetene i denne oversikten kan hjelpe klassemedlemmene å oppdage og dele de viktige prinsippene i Ether 12–15.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

For å hjelpe klassemedlemmene til å dele det de lærte i sitt personlige eller i familiens studium, kan du skrive uttrykk som “Jeg har lært at …” “Jeg har et vitnesbyrd om …” og “Jeg har erfart at …” på tavlen. Be klassemedlemmene om å dele noe fra Ether 12–15 som kan fullføre ett av utsagnene på tavlen.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Ether 12:2–22

Vi vil motta et vitne om sannheten når vi utøver tro på Jesus Kristus.

  • For å hjelpe klassemedlemmene til å grunne på hva det vil si å utøve tro på Jesus Kristus kan du spørre dem hvilke bilder eller ord de tenker på når de hører ordet øve. (Dere kan også slå opp ordet i en ordbok.) Hvilken virkning har fysiske øvelser på vårt legeme ? Hvordan kan vi anvende dette prinsippet på tro? På hvilke måter kan vi “utøve tro” på Kristus? Klassemedlemmene kan granske Ether 12:2–22 og drøfte hvordan folket som nevnes i disse versene utøvet tro. Hvordan kan vi følge deres eksempel? Ifølge disse versene, hva er resultatene av å utøve tro på Jesus Kristus?

  • Eksemplene på tro i Ether 12:7–22 gir en god oversikt over inspirerende historier dere har studert sammen i Mormons bok. Klassemedlemmene kan kanskje dele andre eksempler på tro og hva de har lært av dem (det finnes flere i Hebreerne 11). De kan også dele trofaste eksempler fra sin familiehistorie eller fra sitt eget liv. Hvordan har disse eksemplene styrket deres tro på Jesus Kristus og vår himmelske Fader?

  • Ether 12 er full av innsikt og sannheter om tro. Klassemedlemmene kan finne vers i dette kapittelet som underviser dem om tro. De kan deretter skrive på tavlen hva de har funnet ut.

Ether 12:1–9, 28, 32

Tro leder til et “håp om en bedre verden”.

  • Kan noen i klassen beskrive hvorfor et anker er så viktig for en båt? Du kan vise et bilde av en båt og et anker (eller tegne det på tavlen) og drøfte hva som ville skje med en båt som ikke har anker. Hva skjer med oss når vi ikke har håp? Klassemedlemmene kan deretter lese Ether 12:4 og snakke om hvordan håp er som “et anker for [våre] sjeler.” De kan også lese Ether 12:1–9, 28 og 32 og dele innsikt de får om håp. Hva skulle vi håpe på? (se Ether 12:4; Moroni 7:41; se også Johannes 16:33).

Ether 12:23–29

Gjennom Jesu Kristi nåde kan svake ting bli sterke.

  • For å hjelpe klassemedlemmene til å personifisere de sannheter Moroni lærte om svakheter og styrke i Ether 12, kan du be klassemedlemmene om å tenke på noen som kan føle seg motløs på grunn av sine svakheter. Be deretter klassemedlemmene om å granske Ether 12:23–29 for å finne budskap som kan hjelpe denne personen. Hvis Moroni var her i dag, hva ville han si for å oppmuntre ham eller henne? Klassemedlemmene kan også dele erfaringer fra sitt eget liv der Frelseren har hjulpet dem til å “la det svake bli til styrke for dem” (Ether 12:27). Hvordan er denne forandringen forskjellig fra den innsats en person selv gjør for å forbedre seg uten å stole på Frelseren. For mer om dette emnet, se uttalelsen av president Henry B. Eyring i “Ytterligere ressurser”.

  • Moronis eksempel er ett av mange i Skriftene som viser hvordan Frelserens nåde kan vende våre svakheter til styrke. Det kan være nyttig å dele klassen inn i grupper, gi hver gruppe i oppgave å finne noen i Skriftene som hadde en svakhet, og drøfte hvordan Herren gjorde denne personen sterk. Noen eksempler gis i “Ytterligere ressurser”. Du kan også foreslå at klassemedlemmene gjennomgår definisjonen av nåde i Veiledning til Skriftene eller Tro mot pakten (side 107). Hvordan illustrerer eksemplene de studerte fra Skriftene kraften i Frelserens nåde? Hvordan kan vi innby denne kraften i vårt liv?

  • Det er vanlig å sammenligne våre svakheter med det som oppfattes som en annens sterke sider. Selv Moroni følte seg utilstrekkelig sammenlignet med Jareds bror (se Ether 12:24). Hvorfor er det farlig å sammenligne oss selv med andre? Ifølge Ether 12:26–27, hvordan ønsker Herren at vi skal se på våre svakheter? (se også uttalelsen av president Henry B. Eyring i “Ytterligere ressurser”). Hvordan ønsker han at vi skal se på andres svakheter? (se Ether 12:26).

Ether 13–15

Å forkaste profetene medfører åndelig fare.

  • Gitt de viktige sannhetene i Ether 12, kan du gjerne velge å ikke bruke så mye tid i klassen på kapittel 13–15. Det kan imidlertid være nyttig å be et av klassemedlemmene om å kort oppsummere hva som skjer i disse kapitlene. For å hjelpe klassemedlemmene til å finne meningsfylte budskap i denne beretningen, kan du be dem om å fullføre uttrykket “således ser vi …” med en lærdom de fikk av jaredittenes fall. Hvordan var deres fall likt nephittenes fall? (se for eksempel Ether 15:19 og Moroni 8:28). Hva ønsker Herren at vi skal lære av disse beretningene, og hva kan vi gjøre for å unngå jaredittenes skjebne? Klassemedlemmene kan også gjennomgå hvordan slutten av Ethers bok henger sammen med Omni 1:19–22; Mosiah 8:8 og Mosiah 28:11–18.

Bilde
lærings-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

I neste uke skal klassemedlemmene begynne å studere Moronis bok. Det vil kanskje være interessant for dem å vite at Moroni opprinnelig ikke hadde planlagt å skrive noe mer etter Ethers bok, men at han levde lenger enn han forventet. I denne uken skal de begynne å lese de siste budskapene Moroni ble inspirert til å skrive før han døde.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Åndelig fremgang krever at vi ser våre svakheter.

President Henry B Eyring sa i en kommentar til Ether 12:27: “Moroni sa at da han hadde ‘hørt disse ord, ble [han] trøstet’ (Ether 12:29). De kan være en trøst for oss alle. De som ikke ser sine svakheter har ikke fremgang. Det at du er klar over dine svakheter er en velsignelse, fordi det hjelper deg å være ydmyk og får deg til å stadig vende deg mot Frelseren. Ånden ikke bare trøster deg, men han er også den som Forsoningen virker gjennom for å endre din innerste natur. Da kan det svake bli sterkt” (“Min fred gir jeg dere”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 16).

Eksempler: Det svake blir sterkt.

Vi kan forbedre vår undervisning

Undervis om “hvorfor”. “Noen ganger lurer elever – spesielt ungdom – på hvordan evangeliets prinsipper angår dem, eller hvorfor de skulle adlyde bestemte bud. Men hvis de forstår vår himmelske Faders evige plan for sine barns lykke, blir grunnene til evangeliets prinsipper og budene tydeligere og motivasjonen til å adlyde øker” (Undervisning på Frelserens måte, 20).