Kom og følg mig
16.-22. marts. Jakob 5-7: »Herren arbejder med os«


»16.-22. marts. Jakob 5-7: ›Herren arbejder med os‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Mormons Bog, 2020, 2020

»16.-22. marts. Jakob 5-7«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2020

Billede
mænd, der arbejder i en lund med oliventræer

Allegorien om oliventræet, af Brad Teare

16.-22. marts

Jakob 5-7

Herren arbejder med os

Begynd din forberedelse ved at læse Jakob 5-7 selv og med din familie. Hvad lærte du, der vil være til størst gavn for dem, du underviser? Dette oplæg kan give dig yderligere ideer.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Hvad fandt klassemedlemmerne i Jakob 5-7, der inspirerede dem til at »arbejde i vingården« der, hvor de bor? (Jakob 5:15).

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Jakob 5

Herren inviterer sine tjenere til at arbejde sammen med ham i vingården.

  • Da lignelsen om oliventræet er lang og i nogen grad kompleks, kan I arbejde sammen som klasse for at lave en kort oversigt over lignelsen. Du kan for eksempel tegne hoveddelene fra lignelsen på tavlen eller lave en tidslinje over begivenhederne (se f.eks. diagrammet sidst i dette oplæg). Klassemedlemmerne kan føje skriftstedshenvisninger eller beskrivelser til tegningen og tale om, hvad nogle af symbolerne kan betyde, såsom de forædlede og vilde oliventræer, vingårdens Herre, tjeneren og den gode og dårlige frugt. Gennemgå i løbet af jeres drøftelse vers 61-75, der beskriver Herrens arbejde i vore dage. Hvordan tjener vi i Herrens vingård? Hvordan relaterer disse vers til det arbejde, vi gør?

  • »Vingårdens Herres« ord kan bringe trøst til forældre til vildfarne børn. Hvad antyder Jakob 5:41, 46-47 for eksempel om, hvad vor himmelske Fader føler for sine børn, der farer vild. Hvordan forsøger han at redde dem? (Se v. 61-75).

  • Jakob 5:61-75 lærer os, at Herren arbejder sammen med sine tjenere i sin vingård. Klassen kan læse disse vers i små grupper og tale om oplevelser, der har vist dem, at Herren arbejder med sine tjenere for at fremme sit værk. Hvilke andre indblik kan de tilføje fra præsident Henry B. Eyrings tale »Herren leder sin kirke«? ( Liahona, nov. 2017, s. 81-84).

    Billede
    seniorpar ved en computer sammen med andre

    Vi kan arbejde med »vingårdens Herre« her på jorden.

Jakob 6:3-13

Herren husker sit folk i kærlighed og barmhjertighed.

  • Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier indbyder os til at søge i Jakob 6:3-5 efter de budskaber, som Jakob ville fremhæve, og derpå finde dem i lignelsen om oliventræet (se Jakob 5). Det kan gavne klassemedlemmerne at høre fra dem, der udførte denne aktivitet, eller udføre den sammen som klasse. De kan skrive de evangeliske sandheder, de finder i Jakob 6, på tavlen. De kan så under hver sandhed skrive de vers fra lignelsen i Jakob 5, der rummer dette budskab. Hvordan har de set de samme budskaber blive illustreret i deres eget liv?

Jakob 7:1-23

Vi kan stå fast, når andre udfordrer vores tro.

  • De fleste af os har oplevet modstand mod vores tro, ligesom Jakob oplevede, da han mødte Sherem. En måde at hjælpe klassen til at forberede sig på sådan en modgang er ved at få dem til at se i Jakob 7:1-23 efter principper, der hjalp Jakob til at stå stærkt. Hvilke andre eksempler på at stå stærkt i vores tro kan vi dele – fra skrifterne, vores familiehistorie, vores egne liv? Der er måske taler fra Kirkens ledere, der har hjulpet os, når andre har forsøgt at ryste os i vores tro (se f.eks. Quentin L. Cook, »Tapre i Jesu vidnesbyrd«, Liahona, nov. 2016, s. 40-43). Tilskynd klassens medlemmer til at dele budskaber, de har fundet hjælpsomme.

  • Da Jakob blev konfronteret af Sherem, håbede Sherem på at ryste Jakob i hans tro, men Jakobs tro var urokkelig (se Jakob 7:5). Det kan være, at klassen vil synes om at rollespille samtalen mellem Jakob og Sherem ved hjælp af Jakob 7:1-23 som manuskript. Hvad lærer vi af disse vers om taktikker og lærdomme fra dem, der modsætter sig Guds værk? Hvad lærer vi af Jakob om, hvordan vi bliver urokkelige i vores tro?

Jakob 7:24-25

Vi kan have tillid til Gud.

  • Nefitterne levede under en konstant trussel om angreb fra lamanitterne. Selvom vi måske ikke oplever den daglige trussel om fysisk krigsførelse, hvilke åndelige farer står vi så over for? Hvad lærer vi af nefitternes reaktion på deres situation, der bliver beskrevet i Jakob 7:24-25? I kan synge eller læse og så tale om en kirkesalme, der bruger kamp som metafor, såsom »Fremad, Herrens stridsmænd« eller »Behold! A Royal Army« (Salmer og sange, nr. 163, Hymns, nr. 251).

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

For at opfordre klassemedlemmerne til at læse Enoshs Bog kan du fortælle dem, at den kan lære dem, hvordan de gør deres bønner mere betydningsfulde.

Gør undervisningen bedre

Centrér din undervisning om læren. Sørg for, at jeres drøftelser i klassen fokuserer på den grundlæggende lære i skrifterne. Du kan gøre dette ved at bede dem om at læse skrifterne og så dele de sandheder, de har fundet, såvel som deres oplevelser med at efterleve de sandheder. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 20-21).