Kom, følg med meg
10.–16. februar. 2 Nephi 6–10: “Hvor stor er ikke vår Guds plan!”


“10.–16. februar. 2 Nephi 6–10: ‘Hvor stor er ikke vår Guds plan!’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Mormons bok 2020 (2020)

“10.-16. februar. 2 Nephi 6–10”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2020

Bilde
Jesus ber i Getsemane

Not My Will, But Thine [La ikke min vilje skje, bare din], av Harry Anderson

10.–16. februar

2 Nephi 6–10

“Hvor stor er ikke vår Guds plan!”

En god måte å forberede deg til å undervise er ved først å lese 2 Nephi 6–10 på egenhånd. Skriv ned eventuelle tilskyndelser du mottar, og bruk denne oversikten til å finne ytterligere innsikt og undervisningsforslag.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Jakob lærte sitt folk at Jesajas læresetninger “kan anvendes på dere” (2 Nephi 6:5). Du kan begynne med å be klassemedlemmene dele noen av Jakobs læresetninger i 2 Nephi 6–10 som de føler at de kan anvende i sitt liv. De kan forklare hvorfor de synes læresetningen er betydningsfull for dem.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

2 Nephi 6–8

Herren er barmhjertig mot sitt folk og vil oppfylle sine løfter.

  • For å gi litt bakgrunnsinformasjon for budskapene i 2 Nephi 6–8 kan det være nyttig for klassen å lage en tidslinje over hendelsene som er beskrevet i 2 Nephi 6:8–15. Hva antyder disse hendelsene om Herren og hans følelser for sitt folk? (se også 2 Nephi 7:1–3; 8:3). Du kan gjerne forklare at vi, som medlemmer av Kirken, er Guds paktsfolk i dag, og vi blir samlet fra verden til den trygghet som evangeliet gir. Hvilke budskap har disse kapitlene til oss nå?

2 Nephi 9

Gjennom sin forsoning forløser Jesus Kristus alle fra fysisk og åndelig død.

  • Én måte å styrke vår takknemlighet for Jesu Kristi forsoning på er å tenke på hva som ville ha skjedd med oss uten forsoningen. Klassen kan grunne på disse tingene mens de studerer 2 Nephi 9. Du kan gjerne be klassemedlemmene begynne med å studere vers 4–9 og deretter skrive på tavlen hva som ville ha skjedd uten Kristi forsoning. Hva sier vers 10–14 om hvordan Frelseren redder oss fra denne skjebnen? Eldste Jeffrey R. Hollands budskap under “Ytterligere ressurser” kan hjelpe klassen å forstå vårt behov for Jesu Kristi forsoning. Du kan også vise videoen som bygger på budskapet hans – “Der rettferd, kjærlighet og barmhjertighet møtes” (ChurchofJesusChrist.org). Klassemedlemmene kan dele eventuelle tanker eller følelser som eldste Hollands budskap vekker om Frelseren.

  • Be klassen overveie hvordan de ville forklare Jesu Kristi forsoning for en som ikke vet hva det er eller hvorfor den er nødvendig. Sannhetene som finnes i 2 Nephi 9, kan bidra til å forberede klassemedlemmene på en slik samtale. De kan gjerne granske vers 4–12 for å finne ut hvordan Frelserens forsoning overvinner fysisk og åndelig død. Basert på det vi lærer av disse skriftstedene, hvorfor kalles Frelserens offer for “en altomfattende forsoning”? (2 Nephi 9:7).

  • Jakob ble så overveldet av Guds forløsningsplan at han utbrøt “hvor stor” og “O vår Guds … store” da han beskrev planen. For å hjelpe klassemedlemmene å forstå disse følelsene for Frelseren og hans forsoning, kan du vurdere å be dem granske 2 Nephi 9 for å finne Jakobs utbrudd (de fleste av dem finnes i vers 8–20). Hva lærer disse versene oss om Gud og hans plan? Hvilke erfaringer har hjulpet oss å føle det Jakob følte for Guds plan for sine barn? Dere kan også synge en sang om Guds storhet, som for eksempel “O store Gud” (Salmer, nr. 64), for å berike denne drøftingen.

2 Nephi 9:27–54

Vi kan komme til Kristus og motta de strålende velsignelsene av hans forsoning.

  • Du kan innlede en drøfting om Jakobs læresetninger i disse versene ved å be klassemedlemmene forestille seg hvordan de ville oppfordre noen til å omvende seg og komme til Kristus. Hvordan gjorde Jakob dette i 2 Nephi 9:50–53? Hvilke velsignelser sa han at vi vil motta når vi følger disse oppfordringene?

  • I 2 Nephi 9 brukte Jakob to mektige og kontrastfylte setninger: “Den store Skapers barmhjertige plan” og “hvor listig er ikke den ondes plan” (2 Nephi 9:6, 28). For å hjelpe klassen å lære av denne sammenligningen kan du tegne en sti på tavlen og merke den Vår himmelske Faders plan. Be klassemedlemmene granske 2 Nephi 9:27–52 for å finne rådene Jakob ga for å hjelpe oss å følge vår himmelske Faders plan. Be dem skrive det de finner, ved siden av stien. Hva underviste Jakob om hvordan Satan lokker oss bort fra vår himmelske Faders plan? Hva lærer vi av disse versene om hvor det å følge vår himmelske Faders plan vil lede oss og hvor det å følge Satan vil lede oss? (se 2 Nephi 9:9, 18). Hva kan vi ifølge disse versene gjøre for å bli flinkere til å følge vår himmelske Faders plan?

  • I 2 Nephi 9:28–38 advarte Jakob mot en rekke holdninger og handlinger som hindrer oss i å følge Guds plan for oss. Vurder å be klassemedlemmene finne dem. Hvilke av disse holdningene og handlingene synes spesielt utbredt i dag? Hva gjør dem så farlige? Hva kan vi lære av 2 Nephi 9:50–53 om hvordan vi kan unngå disse farene?

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

For å hjelpe klassemedlemmene å føle seg bekvemme med å lese Jesajas skrifter som er sitert av Nephi i 2 Nephi 11–24, kan du forklare at Nephi tok med disse skriftstedene for å styrke sitt folks tro på Jesus Kristus. Be klassemedlemmene se på neste ukes lesning som en anledning til å styrke sin egen tro på ham.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Vårt behov for en Frelser

Eldste Jeffrey R. Holland fortalte om en fjellklatrer som ble hengende i en utsatt situasjon fra en fjellhylle, uten noe til å hindre ham i å falle i døden. Akkurat da han begynte å miste grepet på den sandete overflaten på fjellhyllen, kjente han lillebrorens hender gripe om håndleddene sine og trekke ham i sikkerhet. Eldste Holland sammenlignet klatrerens opplevelse med vår tilstand i denne falne verden:

“[Det fantes virkelig] en Adam og Eva som falt fra et virkelig Eden, med alle de konsekvenser som dette fallet medførte. Fordi vi deretter ble født inn i denne falne verden, og fordi vi også ville overtre Guds lover, var også vi dømt til den samme straff som Adam og Eva.

Hvilken tilstand! Hele menneskeheten i fritt fall – alle menn, kvinner og barn i den falt i fysisk forstand mot permanent død, og i åndelig forstand mot evige kvaler. Var det slik livet var ment å være? Er dette den store finalen for menneskenes tilværelse? Henger vi bare i en kald elvedal et eller annet sted i et betydningsløst univers, hvor hver enkelt av oss leter etter fotfeste eller noe å gripe fatt i – med ingenting annet enn en følelse av sand som sklir under fingrene våre, ingenting til å redde oss, ingenting å holde fast i, og langt mindre noe til å holde fast i oss? …

Svaret på disse spørsmålene er et utvetydig og evig nei! … [Forsoningen] ville oppnå fullstendig seier over den fysiske død, og gi betingelsesløs oppstandelse til enhver som har blitt eller noensinne vil bli født inn i denne verden. Heldigvis skulle den også sørge for tilgivelse for alles personlige synder fra Adam og til verdens ende, på betingelse av omvendelse og lydighet mot guddommelige bud” (“Der rettferd, kjærlighet og barmhjertighet møtes”, Ensign eller Liahona, mai 2015, 105–6).

Vi kan forbedre vår undervisning

Bær ditt vitnesbyrd ofte. Ditt enkle, oppriktige vitnesbyrd om sannheten kan ha stor innflytelse på dem du underviser. Det behøver ikke være veltalende eller langt. Vurder å bære ditt personlige vitnesbyrd om Frelseren mens dere drøfter 2 Nephi 9.