Vanha testamentti 2022
19.–25. syyskuuta. Jesaja 40–49: ”Lohduttakaa minun kansaani”


”19.–25. syyskuuta. Jesaja 40–49: ’Lohduttakaa minun kansaani’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Vanha testamentti 2022, 2021

”19.–25. syyskuuta. Jesaja 40–49”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2022

Kuva
Jeesus parantaa sokean miehen

Sokean parantaminen, Carl Heinrich Bloch

19.–25. syyskuuta

Jesaja 40–49

”Lohduttakaa minun kansaani”

Monet kohdat luvuissa Jes. 40–49 voivat auttaa lapsia lisäämään rakkauttaan Herraa kohtaan ja uskoaan Häneen. Tavoittele tutkimisen aikana Hengen johdatusta löytääksesi niitä kohtia.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Lue lasten kanssa Jes. 40:9 ja kehota heitä olemaan kiipeävinään ”korkealle vuorelle” ja sitten vuorotellen korottamaan äänensä kertoakseen jotakin, mitä he ovat oppineet pyhistä kirjoituksista viime aikoina – joko kotona tai kirkossa.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Jes. 43:10

Minä voin olla Herran todistaja.

Herra muistutti israelilaisille, että he olivat nähneet monia suuria asioita, joita Hän oli tehnyt heidän hyväkseen. Hän halusi heidän (ja meidän kaikkien) olevan Hänen todistajiaan ja kertovan muille Hänen voimastaan ja hyvyydestään.

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro lapsille jostakin, mitä olet nähnyt omin silmin. Auta heitä ajattelemaan jotakin, mitä he ovat kokeneet ja mistä he voivat kertoa toisilleen eli olla ”todistajia” – esimerkiksi herkullisesta ruoasta, jota he ovat maistaneet, paikasta, jossa he ovat käyneet, tai henkilöstä, jonka he tuntevat. Lue osa jakeesta Jes. 43:10: ”Minun todistajani, sanoo Herra, olette te – – sinä jonka olen valinnut palvelijakseni.” Kerro lapsille, että kun meidät kastetaan, me lupaamme olla Jeesuksen Kristuksen todistajia (ks. Moosia 18:9). Mitä tarkoittaa se, että on Herran todistaja?

  • Pyydä lapsia kertomaan, mitä he tietävät Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan. Näytä heille kuvia, jotta he saavat ideoita (esimerkiksi kuvia Vapahtajan ylösnousemuksesta, Mormonin kirjasta, temppelistä ja elävästä profeetasta). Pyydä heitä kertomaan, mitä he voisivat kertoa muille Herran todistajina.

Jes. 43:11

”Ei ole muuta pelastajaa kuin minä.”

Jeesus Kristus on ainoa, joka voi pelastaa meidät synnistä ja kuolemasta. Mieti, kuinka voit innoittaa lapsia luottamaan Häneen.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia kuvittelemaan tilanne, jossa he saattaisivat tarvita apua (kuten ovat sairaana tai joutuvat myrskyyn). Näytä muutamia esineitä (tai kuvia esineistä) – sellaisia, joista olisi heille apua siinä tilanteessa, ja muita, joista ei olisi apua. Esimerkiksi sateenvarjosta olisi apua myrskyssä, mutta lasillisesta vettä ja lyijykynästä ei olisi. Pyydä lapsia valitsemaan esine, josta olisi apua siinä tilanteessa. Näytä kuvia Vapahtajasta ja auta lapsia kertomaan, kuinka Hän auttaa meitä.

  • Lue lapsille Jes. 43:11 ja pyydä heitä osoittamaan Jeesuksen kuvaa, kun he kuulevat sanan ”pelastaja”. Todista, että koska Jeesus Kristus kärsi ja kuoli meidän puolestamme ja nousi kuolleista, Hän on ainoa, joka voi pelastaa meidät synneistämme ja kuolemasta.

Kuva
valtameren aaltoja

Meille tulevat siunaukset voivat olla loputtomia kuin meren aallot (ks. Jes. 48:18).

Jes. 48:18

Jumalan käskyjen pitäminen tuo siunauksia.

Herra lupaa niille, jotka pitävät Hänen käskynsä, että heidän onnensa on ”runsas kuin virta” ja heille tuleva ”siunaus loputon kuin meren aallot”.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lapsille Jes. 48:18. Kehota heitä liikuttamaan käsiään ja käsivarsiaan kuin virta ja aallot. Kerro, kuinka Jumalan käskyjen pitäminen on tuonut siunauksia, jotka ovat runsaita kuin virta ja loputtomia kuin aallot.

  • Piirrä taululle virta. Auta lapsia miettimään, mitä käskyjä taivaallinen Isä on antanut meille. Kirjoita ne käskyt paperilapuille (tai piirrä niistä yksinkertaisia kuvia) ja anna lasten vuorotellen kiinnittää käskyjä taululla olevaan virtaan. Auta lapsia oppimaan, kuinka käskyjen pitäminen tuo siunauksia.

  • Laulakaa yhdessä jokin käskyistä kertova laulu, kuten ”Käskyjä seuraa” (Lasten laulukirja, s. 68–69). Mitä tämä laulu opettaa siitä, miksi meidän tulee pitää Jumalan käskyt?

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Jes. 40:3–5

Minä voin omalta osaltani valmistaa Herralle tietä.

Me autamme jakeissa Jes. 40:3–5 olevan profetian täyttymisessä, kun autamme muita vastaanottamaan Herran elämäänsä.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä yhtä lasta lukemaan Jes. 40:3 samalla kun muut lapset lukevat yhden seuraavista pyhien kirjoitusten kohdista ja panevat merkille samanlaisia sanoja ja ilmauksia: Mark. 1:3–4 (Johannes Kastaja); Alma 7:9 (Alma); OL 33:10–11 (myöhempien aikojen lähetyssaarnaajat). Auta heitä huomaamaan, kuka valmistaa Herralle tietä kussakin kohdassa. Kuinka nämä ihmiset valmistivat tietä Herralle? Mitä me voimme tehdä auttaaksemme?

  • Piirrä taululle polku ja lue lasten kanssa Jes. 40:3–5. Pyydä lapsia luettelemaan esteitä, jotka saattavat estää ihmisiä seuraamasta Vapahtajaa, ja kehota heitä piirtämään esteitä polulle. Anna heidän pyyhkiä pois esteet samalla kun puhutte siitä, miten voimme auttaa ihmisiä voittamaan ne.

Jes. 41:10; 43:1–5; 48:10

Herra on minun kanssani koettelemuksissani.

Kun teemme liittoja Herran kanssa, Hän lupaa olla kanssamme – myös koettelemustemme aikana. Auta lapsia näkemään itsensä osana Herran liittokansaa ja Hänen lupaustensa vastaanottajina.

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita taululle Minä olen… ja Minä… Kehota lapsia lukemaan Jes. 41:10 ja Jes. 43:1–5 ja katsomaan, kuka Herra sanoo olevansa ja mitä Hän sanoo tekevänsä. Mitkä muut ilmaukset toistuvat näissä jakeissa? Miten nämä viestit voisivat antaa meille lohtua ja toivoa vaikeina hetkinä?

  • Lukekaa yhdessä Jes. 48:10. Kerro, mikä ahjo on ja millä eri tavoilla sitä käytetään. Selitä, että metallit puhdistetaan ahjossa. Miksi ahjo on hyvä tapa kuvailla ahdinkoa? Kuinka meidän ahdinkomme voivat puhdistaa meidät? (Ks. Alma 62:41.)

Jes. 49:14–16

Herra ei koskaan unohda minua.

Kun tunnemme olevamme etäällä Herrasta synnin, koettelemusten tai minkä tahansa muun syyn vuoksi, jakeiden Jes. 49:14–16 sanoma voi tuoda lohtua.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia lukemaan Jes. 49:14. Mikä voi saada ihmisen tuntemaan itsensä unohdetuksi tai hylätyksi? Miten voimme auttaa muita tietämään, ettei Herra ole unohtanut heitä? Mistä tiedämme, ettei Hän ole unohtanut meitä?

  • Kehota lapsia kertomaan jostakin tutusta henkilöstä, jota he eivät koskaan unohda, kuten perheenjäsenestä tai ystävästä. Keskustelkaa siitä, mitä rakastava äiti tuntee lapsiaan kohtaan ja mitä Herra tuntee meitä kohtaan. Pyydä sitten lapsia lukemaan Jes. 49:15–16. Miksi Herra näiden jakeiden mukaan ei koskaan unohda meitä? Pyydä lapsia kertomaan, mitä he tuntevat Jeesusta Kristusta kohtaan.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia miettimään jotakin tänään oppimaansa asiaa, josta he haluavat oppia lisää. Auta heitä kirjoittamaan asiasta kysymys, jonka he voivat esittää vanhemmalle tai muulle perheenjäsenelle.

Näin kehitymme opettamisessa

Mukaudu lasten tarpeisiin. Jos opetat nuorempia lapsia, mutta tunnet innoitusta opettaa heille jonkin periaatteen tämän opetusehdotuksen kohdasta ”Vanhemmat lapset” tai päinvastoin, sovita jokin kyseisen periaatteen kohdalla ehdotetuista toiminnoista vastaamaan opettamiesi lasten tarpeita ja kykyjä.