Vanha testamentti 2022
5.–11. syyskuuta. Jesaja 1–12: ”Jumala on minun pelastajani”


”5.–11. syyskuuta. Jesaja 1–12: ’Jumala on minun pelastajani’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Vanha testamentti 2022, 2021

”5.–11. syyskuuta. Jesaja 1–12”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2022

Kuva
muinainen profeetta kirjoittamassa

Profeetta Jesaja ennustaa Kristuksen syntymän, Harry Anderson

5.–11. syyskuuta

Jesaja 1–12

”Jumala on minun pelastajani”

Jesajan sanoja voi olla vaikea ymmärtää. Kun mietit, kuinka opettaa lapsille Jesajasta, keskity yksinkertaisiin totuuksiin, jotka voivat vahvistaa heidän uskoaan Jeesukseen Kristukseen.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Pyydä lapsia kertomaan jostakin, mitä he ovat viime aikoina tehneet elääkseen evankeliumin mukaan, kuten rukoilleet, osoittaneet ystävällisyyttä jollekulle tai noudattaneet muita käskyjä.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Jes. 2:2–3

Temppelissä opimme Jeesuksesta Kristuksesta.

Jesaja näki ennalta ajan, jolloin temppeli, ”Herran pyhäkön vuori”, vetäisi puoleensa ihmisiä kaikkien kansojen keskuudesta. Voit tämän profetian avulla auttaa lapsia odottamaan innolla aikaa, jolloin he voivat mennä temppeliin.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia piirtämään kuva kodistaan. Lukekaa sitten yhdessä Jes. 2:2, ja kehota heitä piirtämään kuva ”Herran pyhäköstä” eli temppelistä. Lukekaa yhdessä jae 3, ja kehota heitä lisäämään kuviinsa monia ihmisiä, jotka tulevat temppeliin, mukaan lukien heidän perheensä. Miksi haluamme mennä Herran huoneeseen? Lausu todistuksesi siunauksista, joita tulee, kun opimme Herrasta Hänen huoneessaan.

  • Anna lapsen pidellä kuvaa temppelistä ja pyydä lapsia kertomaan, mitä he näkevät kuvassa. Kysy lapsilta, mistä he pitävät temppelissä. Lukekaa yhdessä Jes. 2:2–3, ja pyydä heitä kuuntelemaan muita syitä siihen, miksi voimme rakastaa temppeliä. Kerro lapsille, miksi sinä rakastat temppeliä.

  • Laula lasten kanssa jokin temppelistä kertova laulu, kuten ”Saan käydä temppeliin” (Lasten laulukirja, s. 99). Auta heitä löytämään laulusta sanoja ja ilmauksia, jotka opettavat, mikä temppeli on ja mitä me teemme siellä.

  • Piirrä taululle polku ja laita sen toiseen päähän kuva temppelistä tai Vapahtajasta (ks. Henkilökohtainen edistyminen: Lasten opas, s. 2–3). Anna lasten vuorotellen piirtää itsensä kulkemaan polkua. Kun he tekevät niin, kehota heitä toistamaan tämä lause jakeesta Jes. 2:3: ”Me tahdomme kulkea hänen polkujaan.” Mitä voimme tehdä vaeltaaksemme Herran polkuja?

Kuva
nainen pitelemässä vauvaa

”Sillä lapsi on syntynyt meille, poika on annettu meille” (Jes. 9:5).

Jes. 9:5

Jesaja profetoi Jeesuksesta Kristuksesta.

Kaikki profeetat todistavat Jeesuksesta Kristuksesta, myös ne, jotka elivät kauan ennen Hänen syntymäänsä, kuten Jesaja. Pohdi, mitä lapset voivat oppia Jeesuksesta Jesajan profetian pohjalta jakeessa Jes. 9:5.

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro lapsille kertomus ”Profeetat kertovat Jeesuksesta” (julkaisussa Vanhan testamentin kertomuksia). Pysähdy aika ajoin, jotta lapset voivat kertoa, mitä Jesaja tiesi Jeesuksesta Kristuksesta monia vuosia ennen Hänen syntymäänsä. Lue lapsille Jes. 9:5 ja pyydä heitä toistamaan kanssasi jokainen ”nimi”, jota Jesajan mukaan Jeesuksesta Kristuksesta käytetään.

  • Kirjoita paperilapuille muutamia Jeesuksen Kristuksen nimityksiä, jotka mainitaan jakeessa Jes. 9:5 (ks. tämän viikon tehtäväsivu). Pyydä jokaista lasta valitsemaan yksi ja auta lasta lukemaan nimitys luokalle. Keskustele lasten kanssa siitä, mitä kukin nimitys merkitsee sinulle. Anna yhdelle lapsista Kristuksen kuva ja pyydä häntä kertomaan jotakin Jeesuksesta ja antamaan kuva sitten toiselle lapselle. Toistakaa tätä, kunnes kaikki lapset ovat päässeet kertomaan.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Jes. 1:2–4, 16–19

Jeesuksen Kristuksen ansiosta minä voin tehdä parannuksen ja tulla puhtaaksi.

Jesaja eli aikana, jolloin monet hänen kansastaan olivat kääntyneet pois Herrasta. Mutta Herra lupasi heille, että heidän syntinsä voitaisiin antaa anteeksi, jos he tekisivät parannuksen. Hän antaa tämän lupauksen myös meille.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia lukemaan Jes. 1:2–4 ja keskustelemaan siitä, minkä vuoksi Herra ei ollut tyytyväinen Juudan kansaan. Lukekaa sitten yhdessä Jes. 1:16–19, jotta saatte tietää, mitä Herra kehotti kansaa tekemään. Auta lapsia tarvittaessa ymmärtämään vaikeita sanoja ja lauseita. Jotta voit auttaa heitä luomaan mielikuvan jakeesta 18, näytä jotakin kirkkaan punaista ja jotakin puhtaan valkoista. Mitä me opimme näiden jakeiden pohjalta Jeesuksen Kristuksen armosta? Pyydä lapsia kertomaan, mitä he ajattelevat Jeesuksen Kristuksen antamasta anteeksiannon lahjasta, ja kerro omistakin tuntemuksistasi.

  • Auta lapsia opettelemaan ulkoa Jes. 1:18. Kirjoita jae taululle ja pyydä lapsia toistamaan se useita kertoja. Pyyhi joka kerta pois yksi sana, kunnes he osaavat jakeen ulkoa. Voisit myös käyttää paperiliuskoja, joihin on kirjoitettu jakeen sanat. Miksi on tärkeää muistaa aina, mitä tämä jae opettaa? Keskustelkaa siitä, miten kasteelle meneminen ja sakramentin nauttiminen tuovat tämän lupauksen meidän ulottuvillemme.

Jes. 2:2–5

Temppelissä opimme Jeesuksesta Kristuksesta.

Jesajan profetia ”Herran pyhäkön vuoresta” tuo esiin siunauksia, joita tulee temppelissä palvelemisesta, sekä muita siunauksia, joita tulee viimeisinä aikoina. Mieti, kuinka voit innoittaa lapsia tavoittelemaan näitä siunauksia.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia lukemaan, mitä Jesaja näki jakeissa Jes. 2:2–3, ja piirtämään kuva siitä, miltä se heidän mielestään on mahtanut näyttää. Selitä, että Jesaja kutsui temppeliä Herran pyhäkön vuoreksi. Miksi vuori on hyvä vertauskuva temppelille?

  • Pyydä lapsia lukemaan Jes. 2:2–3, 5 ja etsimään jokaisesta näistä jakeista jotakin, mikä innoittaa heitä menemään jonakin päivänä temppeliin. Lukekaa sitten yhdessä jae 4 ja keskustelkaa siitä, kuinka temppeli auttaa saamaan aikaan tässä jakeessa kuvatun rauhan. Auta heitä miettimään, kuinka he voivat valmistautua nyt menemään temppeliin jonakin päivänä.

Jes. 7:14; 9:5–6

Jesaja profetoi Jeesuksesta Kristuksesta.

Jesaja profetoi, että syntyisi lapsi, joka istuisi Daavidin valtaistuimella ja perustaisi valtakunnan, jonka valta olisi loputon. Kuinka voit auttaa opettamiasi lapsia ymmärtämään näitä profetioita Jeesuksesta Kristuksesta?

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia antamaan esimerkkejä nimityksistä, joita henkilöllä voi olla, kuten nimitys, joka liittyy työhön, kirkon tehtävään, joukkueeseen tai perheeseen. Mitä nämä nimitykset kertovat henkilöstä, jolla ne ovat? Auta lapsia löytämään Jeesuksen Kristuksen nimityksiä jakeista Jes. 7:14 ja 9:5–6. Mitä kukin näistä nimityksistä opettaa meille Hänestä? Mitä muuta me opimme näiden jakeiden pohjalta Jeesuksesta Kristuksesta?

  • Lukekaa yhdessä Matt. 1:21–23 ja Luuk. 1:31–33 ja keskustelkaa siitä, miten Jesajan profetiat jakeissa Jes. 7:14; 9:5–6 toteutuivat, kun Jeesus Kristus syntyi.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Pyydä lapsia miettimään jotakin, mitä he ovat oppineet Vapahtajasta ja mistä he voivat kertoa kotona perheelleen, kuten jokin Hänen nimistään.

Näin kehitymme opettamisessa

Auta lapsia vahvistamaan itseluottamusta. Jotkut lapset eivät ehkä luota kykyihinsä oppia evankeliumia omin avuin. Yksi tapa auttaa heitä saamaan varmuutta on kehua heitä, kun he osallistuvat luokassa. Lupaa lapsille, että Pyhä Henki auttaa heitä, kun he oppivat.