Gamla testamentet 2022
5–11 september. Jesaja 1–12: ”Gud är min frälsning”


”5–11 september. Jesaja 1–12: ’Gud är min frälsning’”, Kom och följ mig – för Primär: Gamla testamentet 2022 (2021)

”5–11 september. Jesaja 1–12”, Kom och följ mig – för Primär: 2022

Bild
en forntida profet skriver

Profeten Jesaja förutsäger Kristi födelse, av Harry Anderson

5–11 september

Jesaja 1–12

”Gud är min frälsning”

Jesajas ord kan vara svåra att förstå. Medan du funderar på hur du ska undervisa barnen om Jesaja kan du fokusera på enkla sanningar som stärker deras tro på Jesus Kristus.

Skriv ner dina intryck

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

Be barnen berätta något som de har gjort nyligen för att leva efter evangeliet, som att be en bön, visa vänlighet mot någon eller lyda andra bud.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Jesaja 2:2–3

Vi lär oss om Jesus Kristus i templet.

Jesaja förutsåg en tid då templet, ”berget med HERRENS hus”, skulle locka människor från ”alla hednafolk”. Du kan använda den här profetian för att hjälpa barnen se fram emot dagen då de kan besöka templet.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen rita en bild av sitt hem. Läs sedan Jesaja 2:2 tillsammans och be dem rita en bild av ”HERRENS hus”, alltså ett tempel. Läs vers 3 tillsammans och be dem lägga till många personer som kommer till templet i teckningen, däribland deras familjer. Varför behöver vi besöka Herrens hus? Bär ditt vittnesbörd om de välsignelser som kommer när vi lär oss om Herren i hans hus.

  • Låt ett barn hålla upp en bild av ett tempel och be barnen tala om vad de ser på bilden. Fråga vad de tycker om med templet. Läs Jesaja 2:2–3 tillsammans och be dem lyssna efter fler orsaker till att vi kan älska templet. Berätta för barnen varför du älskar templet.

  • Sjung en sång om templet med barnen, som till exempel ”Jag längtar så till templet” (Barnens sångbok, s. 99). Hjälp dem hitta ord och uttryck i sången som lär oss vad templet är och vad vi gör där.

  • Rita en stig på tavlan och sätt upp en bild på templet eller Frälsaren i en ände (se Personlig utveckling: Handledning för barn, s. 2–3). Låt barnen turas om att rita sig själva på tavlan när de går längs stigen. När de gör det kan du be dem upprepa den här meningen ur Jesaja 2:3: ”Vi kan vandra på hans stigar.” Vad kan vi göra för att gå på Herrens stigar?

Bild
kvinna som håller i en baby

”För ett barn blir oss fött, en son blir oss given” (Jes. 9:6).

Jesaja 9:6.

Jesaja profeterade om Jesus Kristus.

Alla profeter vittnar om Jesus Kristus, också de som levde långt innan han föddes, som Jesaja. Fundera på vad barnen kan lära sig om Jesus i Jesajas profetia i Jesaja 9:6.

Möjliga aktiviteter

  • Läs tillsammans med barnen ”Profeten Jesaja” (i Berättelser ur Gamla testamentet). Ta en paus då och då så att barnen kan prata om vad Jesaja visste om Jesus Kristus många år innan han föddes. Läs Jesaja 9:6 för barnen och be dem upprepa tillsammans med dig varje ”namn” som Jesaja sa att Jesus Kristus skulle ha.

  • Skriv några av de titlar för Jesus Kristus som finns i Jesaja 9:6 på pappersremsor (se veckans aktivitetssida). Be varje barn välja en och hjälp barnet läsa titeln för klassen. Prata med barnen om vad varje titel betyder för dig. Ge en bild av Kristus till ett av barnen och be honom eller henne berätta något om Jesus och sedan ge bilden till ett annat barn. Upprepa den här aktiviteten tills alla barn har fått berätta något.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Jesaja 1:2–4,16–19

Tack vare Jesus Kristus kan jag omvända mig och bli ren.

Jesaja levde i en tid då många av hans folk hade vänt sig bort från Herren. Men Herren lovade dem att deras synder kunde förlåtas om de omvände sig. Han har gett det löftet till oss också.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen läsa Jesaja 1:2–4 och prata om några av orsakerna till varför Herren inte var nöjd med folket i Juda. Läs sedan Jesaja 1:16–19 tillsammans för att ta reda på vad Herren uppmanade folket att göra. Hjälp barnen förstå svåra ord och uttryck om det behövs. För att hjälpa dem föreställa sig vers 18 kan du visa något klarrött och något riktigt vitt. Vad lär vi oss om Jesu Kristi barmhärtighet i de här verserna? Be barnen berätta hur de känner för Jesu Kristi gåva av förlåtelse och berätta hur du känner också.

  • Hjälp barnen lära sig Jesaja 1:18 utantill. Skriv versen på tavlan och be barnen läsa den högt flera gånger. Sudda ut ett ord varje gång tills de kan upprepa den utantill. Du kan också använda pappersremsor som du skriver ord från versen på. Varför är det viktigt att alltid minnas det som den här versen lär? Samtala om hur det här löftet görs tillgängligt för oss genom att vi döps och tar del av sakramentet.

Jesaja 2:2–5

Vi lär oss om Jesus Kristus i templet.

Jesajas profetia om ”berget med HERRENS hus” avslöjar några av de välsignelser som kommer av gudstjänst i templet samt andra välsignelser som ska komma i de sista dagarna. Fundera över hur du kan inspirera barnen att sträva efter dessa välsignelser.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen läsa om vad Jesaja såg i Jesaja 2:2–3 och rita en bild av hur de tror att det kan ha sett ut. Förklara att Jesaja kallade templet ”berget med HERRENS hus”. Varför är ett berg en bra symbol för templet?

  • Be barnen läsa Jesaja 2:2–3, 5 och hitta något i varje vers som inspirerar dem att besöka templet en dag. Läs sedan vers 4 tillsammans och prata om hur templet kan åstadkomma den frid som beskrivs i den här versen. Hjälp dem tänka på hur de kan förbereda sig nu för att komma till templet en dag.

Jesaja 7:14; 9:6–7

Jesaja profeterade om Jesus Kristus.

Jesaja profeterade om hur ett barn skulle födas som skulle sitta på Davids tron och upprätta ett kungarike utan ände. Hur kan du hjälpa barnen du undervisar att förstå dessa profetior om Jesus Kristus?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen ge förslag på titlar som en person kan ha – det kan vara titlar förknippade med ett jobb, ett ämbete, ett lag eller en familj. Vad säger de här titlarna om personen som har dem? Hjälp barnen hitta titlar för Jesus Kristus i Jesaja 7:14 och 9:6–7. Vad lär var och en av dessa titlar oss om honom? Vad mer lär vi oss om Jesus Kristus i de här verserna?

  • Läs tillsammans Matteus 1:21–23 och Lukas 1:31–33 och prata om hur Jesajas profetior i Jesaja 7:14; 9:6–7 uppfylldes när Jesus Kristus föddes.

Bild
ikonen inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen tänka på något som de lärde sig om Frälsaren som de kan berätta hemma för sina familjer, såsom ett av hans namn.

Förbättra vår undervisning

Hjälp barnen bygga upp självtillit. En del barn känner sig kanske inte kapabla att lära sig om evangeliet på egen hand. Ett sätt att bygga upp deras självtillit är att berömma dem när de deltar i lektionen. Lova barnen att den Helige Anden hjälper dem medan de lär sig.