Oude Testament 2022
8–14 augustus. Psalmen 1–2; 8; 19–33; 40; 46: ‘De Heere is mijn Herder’


‘8–14 augustus. Psalmen 1–2; 8; 19–33; 40; 46: “De Heere is mijn Herder”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Oude Testament 2022 (2021)

‘8–14 augustus. Psalmen 1–2; 8; 19–33; 40; 46’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2022

Afbeelding
Jezus wandelt met schapen

De Heere is mijn Herder, Yongsung Kim, havenlight.com

8–14 augustus

Psalmen 1–2; 8; 19–33; 4046

‘De Heere is mijn Herder’

Dit lesschema belicht enkele prachtige passages in Psalmen die de kinderen ten goede zullen komen. Kijk echter ook gerust verder. Stel u open voor de leiding van de Geest.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Vraag enkele kinderen een paar dagen van tevoren een tekening mee naar de klas te nemen over wat ze deze week thuis in Psalmen hebben gelezen. Denk bijvoorbeeld aan een herder (zie Psalmen 23:1), een beker (zie Psalmen 23:5) of een hart (zie Psalmen 24:4). Laat ze over hun tekening en het betreffende vers uit Psalmen vertellen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Psalmen 19:1; 33:5

‘De hemel vertelt Gods eer.’

In Psalmen 19 en 33 staat dat we overal om ons heen in zijn prachtige scheppingen bewijzen van Gods heerlijkheid en goedheid kunnen vinden. Leer de kinderen Gods hand in de wereld om ze heen te zien.

Mogelijke activiteiten

  • Toon de kinderen enkele afbeeldingen van prachtige dingen die God heeft geschapen, of kijk samen uit het raam om die dingen te zien. Vraag waar ze in de scheppingen van onze hemelse Vader van genieten. Lees Psalmen 19:1 of 33:5 voor. Vraag de kinderen naar hun gevoelens over onze hemelse Vader als ze zijn scheppingen bewonderen.

  • Zing samen een liedje over Gods scheppingen, zoals ‘De wereld is prachtig’ (Kinderliedjes, p. 123). Laat de kinderen iets kiezen wat God heeft geschapen (bijvoorbeeld iets in het liedje) en er een tekening van maken om thuis te laten zien.

Psalmen 23

‘De Heere is mijn Herder.’

Als de kinderen op jonge leeftijd leren dat de Heer hun Herder is, zullen ze Hem eerder ‘in het spoor van de gerechtigheid’ volgen.

Mogelijke activiteiten

  • Geef ieder kind een kopie of een afbeelding van de doe-pagina van deze week. Laat ze luisteren terwijl u Psalmen 23 voorleest. Vraag ze een afbeelding aan te wijzen of omhoog te houden van iets dat ze in de psalm horen. Getuig dat Jezus voor ons zorgt, zoals een herder voor zijn schapen zorgt.

  • Vertel de kinderen waaruit zoal blijkt dat de Heiland van u houdt. Laat de kinderen een voor een opstaan en vertellen waaruit ze opmaken dat Jezus van hen houdt. Zing eventueel samen een liedje om ideeën op te doen, zoals ‘Ik voel uw liefde, Heer’ (Kinderliedjes p. 42–43).

Psalmen 30:5

Jezus Christus kan verdriet in vreugde veranderen.

Overweeg hoe u de kinderen gaat helpen om hun eigen getuigenis te krijgen van de vreugde die Jezus Christus ons biedt wanneer we verdrietig zijn.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen doen alsof ze huilen terwijl u in Psalmen 30:5 ‘overnacht ’s avonds het geween’ voorleest. Vraag ze dan om blij te zijn terwijl u ‘’s morgens is er gejuich’ voorleest. Herhaal deze zinsnede een paar keer. Getuig tot de kinderen dat het verdriet dat we in dit leven voelen dankzij Jezus Christus in vreugde kan veranderen.

  • Toon een afbeelding van de Heiland. Vertel de kinderen wat Hij zoal voor u heeft gedaan dat u vreugde geeft. Laat de kinderen om de beurt de afbeelding vasthouden en vertellen wat Jezus heeft gedaan wat ze blij maakt.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Psalmen 23; 27–28; 3246

De Heer geeft me vrede, kracht en leiding.

Veel psalmen getuigen van zegeningen die de Heer over ons uitstort. Leer de kinderen met behulp van Psalmen op Hem te vertrouwen en zich tot Hem te wenden.

Mogelijke activiteiten

  • Schrijf op het bord De Heere is . Laat de kinderen een of meer van de volgende Schriftteksten lezen: Psalmen 23:1; 27:1; 28:1; 28:7; 32:7; 46:1. Vraag ze de zin op het bord af te maken met wat er in hun Schrifttekst staat. Bespreek wat deze symbolen ons over de Heer duidelijk maken.

  • Laat de kinderen een afbeelding van een lammetje zien. Wat heeft een lam voor zijn veiligheid en gezondheid zoal nodig? Laat ze in Psalmen 23:1–4 ideeën opdoen. Laat dan een afbeelding van een kind zien. Wat hebben we voor onze geestelijke veiligheid en gezondheid nodig? Lees samen Psalmen 23. Vraag de kinderen in hoeverre we wat de herder in deze psalm doet, kunnen vergelijken met wat Jezus Christus voor ons doet.

Afbeelding
Concepcióntempel (Chili)

We moeten geestelijk rein en zuiver zijn om in de tegenwoordigheid van de Heer te komen.

Psalmen 24:3–4

Wie de tempel betreedt, moet ‘rein [zijn] van handen en zuiver van hart’.

De kinderen kijken er wellicht naar uit om de tempel eens binnen te gaan. Maak ze duidelijk dat ze zich daarop kunnen voorbereiden door geestelijk rein te worden door de verzoening van de Heiland.

Mogelijke activiteiten

  • Toon de kinderen een afbeelding van een tempel. Laat ze in Psalmen 24:3 woorden opzoeken die aan de tempel doen denken. Lees vervolgens samen in vers 4 wie de tempel mag betreden (leg moeilijke woorden zo nodig uit). Hoe worden onze handen vuil? Hoe worden onze handen en ons hart geestelijk onrein? Hoe reinigen we onze handen? Hoe helpt de Heiland ons om onze handen en ons hart geestelijk te zuiveren? (Leg zo nodig uit dat ‘handen’ in dit vers in zekere zin onze daden voorstellen en ‘hart’ onze verlangens.)

  • Bespreek met de kinderen de vereisten voor een tempelaanbeveling. (Zie Russell M. Nelson, ‘Slotwoord’, Liahona, november 2019, 120–122; of nodig een lid van de bisschap uit om die vereisten met de klas te bespreken.) Vraag de kinderen zich onder inspiratie voor te bereiden om de tempel op een dag waardig te betreden.

Psalmen 46:11

‘Geef het op en weet dat ik God ben.’

Als we de tijd nemen om rustig en eerbiedig te zijn, ondanks de drukte om ons heen, kan ons getuigenis toenemen dat God leeft.

Mogelijke activiteiten

  • Help de kinderen de eerste regel uit Psalmen 46:11 uit het hoofd te leren: ‘Geef het op en weet dat ik God ben.’ Wat kan ‘geef het op’, of de stilte opzoeken, lichamelijk en mentaal voor ons betekenen? Vertel hoe uw getuigenis van onze hemelse Vader is versterkt door de stilte op te zoeken. Vraag de kinderen naar hun ervaringen. Waarom is de stilte opzoeken nog steeds een belangrijke manier om te weten dat God leeft?

  • Vraag de kinderen wat ze op een gewone dag allemaal doen. Op welke momenten van de dag kunnen ze de stilte opzoeken en zich dichter bij onze hemelse Vader voelen? Moedig ze aan om die momenten de komende week te gebruiken om hun getuigenis van onze hemelse Vader te versterken.

  • Vraag de kinderen hoe we zelf te weten kunnen komen dat onze hemelse Vader echt bestaat en dat Hij van ons houdt. Laat ze die manieren opschrijven en kiezen waar ze de komende week aan willen werken.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Laat de kinderen een vers uit de psalmen kiezen dat vandaag aan bod is gekomen en dat er voor hen uitspringt. Moedig ze aan om er thuis of met een vriend(in) over te praten.

Ons onderwijs verbeteren

Concentreer u op de behoeften van de kinderen. Als leerkracht bent u in een unieke positie om de behoeften van uw leerlingen te begrijpen. Door uw ervaring, uw bekendheid met de kinderen en de leiding van de Geest weet u welke leeractiviteiten aan hun geloof in onze hemelse Vader en Jezus Christus bijdragen.