Gamla testamentet 2022
13–19 juni. 1 Samuelsboken 8–10; 13; 15–18: ”Striden är HERRENS”


”13–19 juni. 1 Samuelsboken 8–10; 13; 15–18: ’Striden är HERRENS’”, Kom och följ mig – för Primär: Gamla testamentet 2022 (2021)

”13–19 juni. 1 Samuelsboken 8–10; 13; 15–18”, Kom och följ mig – för Primär: 2022

Bild
ung David med slunga

David och Goliat, av Steve Nethercott

13–19 juni

1 Samuelsboken 8–10; 13; 15–18

”Striden är HERRENS”

Även om aktiviteterna nedan har utformats för antingen yngre eller äldre barn, så kan de alla anpassas efter dina elevers behov.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Visa bilden av David och Goliat i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer. Be barnen berätta vad de vet om berättelsen och ställ frågor för att hjälpa dem minnas delar av berättelsen som de inte kom ihåg.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

1 Samuelsboken 16:1–13

Herren känner mitt hjärta.

Genom att återge berättelsen om hur Herren sa till Samuel att välja David som kung kan du hjälpa barnen veta att Herren känner oss personligen.

Möjliga aktiviteter

  • Berätta hur Herren sa till Samuel att David skulle bli Israels kung (se 1 Sam. 16:1–13). Medan du återger berättelsen kan du låta ett barn föreställa Samuel. Han eller hon kan ge en papperskrona till ett annat barn som föreställer David. Vittna om att Herren kände Davids hjärta och att han känner var och en av oss.

  • Berätta om en upplevelse då du kände att Herren var medveten om dig. Sjung en sång som visar att Frälsaren känner och älskar oss, såsom ”Jesus är vår käre vän” (Barnens sångbok, s. 37).

1 Samuelsboken 17:10–54

Tro på Jesus Kristus kan hjälpa mig ha mod.

Det är lätt för barn att relatera till den unge David, för även om David var liten så övervann han en stor utmaning. Hjälp dem förstå att källan till hans mod och styrka var hans tro på Jesus Kristus.

Möjliga aktiviteter

  • Gå igenom berättelsen om David och Goliat med barnen (se ”David och Goliat” i Berättelser ur Gamla testamentet) och låt dem turas om att dramatisera berättelsen. Uppmana barnet som låtsas vara Goliat att säga: ”Ge mig en man så att vi får slåss” (1 Sam. 17:10). Uppmana barnet som låtsas vara David att säga: ”Jag kommer mot dig i HERREN Sebaots namn” (1 Sam. 17:45). Vittna om att när vi har tro på Herren hjälper han oss ha mod liksom David hade.

  • Använd veckans aktivitetssida för att visa hur lång Goliat kan ha varit jämfört med en ung man som David. Förklara att Israels här var rädda för Goliat. Be barnen låtsas att de är rädda. Visa sedan en bild av Jesus Kristus och berätta för barnen att eftersom David hade tro på Herren så kunde han vara modig. Be dem ställa sig rakryggade, som om de är modiga.

  • Be barnen marschera som om de är David på väg att slåss med Goliat medan de sjunger en sång om att vara modig, som till exempel ”Vår Herre vill ha kämpar” (Barnens sångbok, s. 85).

1 Samuelsboken 18:1–4

Goda vänner kan vara en välsignelse för mig.

Jonatan och Davids vänskap är ett utmärkt exempel på de välsignelser som kan komma av att ha goda vänner.

Möjliga aktiviteter

  • Rita två figurer på tavlan, en som föreställer David och en annan som representerar Jonatan. Läs några fraser från 1 Samuelsboken 18:1–4 för barnen som betonar kärleken som dessa två vänner kände för varandra. Ge varje barn ett pappershjärta och fråga hur de kan visa kärlek till en vän. När varje barn har gett ett förslag kan du be barnen sätta fast sitt pappershjärta på tavlan.

  • Berätta för barnen om en god vän som hjälper dig leva efter evangeliet eller bygga upp din tro på Jesus Kristus, och be barnen berätta vem som hjälper dem. Be barnen dramatisera en vänlig handling för en vän.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

1 Samuelsboken 8:6; 9:15–17; 10:1–24; 16:1–13

De som tjänar i kyrkan kallas av Gud.

Redogörelsen för hur Gud valde Saul och David till att vara kungar kan hjälpa din klass förstå hur människor kallas att tjäna i kyrkan i dag. Dessa redogörelser kan bygga upp tro på att kallelser kommer från Gud genom hans bemyndigade tjänare.

Bild
Samuel smörjer Saul

Illustration av Samuel som smörjer Saul, © Lifeway Collection/med tillstånd av goodsalt.com

Möjliga aktiviteter

  • Skriv följande påståenden och skriftställen på separata pappersremsor: Folket ville ha en kung (1 Sam. 8:6); Herren sa till Samuel att Saul skulle bli kung (1 Sam. 9:15–17); Samuel smörjde Saul (1 Sam. 10:1); Samuel presenterade Saul för folket (1 Sam. 10:24). Be barnen läsa skriftställena och lägga dem i rätt ordning.

  • Lär er dem femte trosartikeln tillsammans. Berätta helt kort om hur du kallades att undervisa i Primär. Hur vet du att du har kallats av Gud? Vittna om att Gud inspirerar ledare att kalla människor att tjäna.

1 Samuelsboken 16:1–13

”HERREN ser till hjärtat.”

Det är naturligt att döma andra baserat på det vi kan se, men en del av att bli mer som Jesus är att lära oss se som han – genom att se ”till hjärtat” (1 Sam. 16:7).

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen föreställa sig att de blir ombedda att välja någon som ska bli kung. Vilka egenskaper tittar de efter? Läs 1 Samuelsboken 16:6–7 tillsammans för att få veta vad Herren sa till Samuel när han sökte efter en ny kung i Israel. Vad lär vi oss av Herrens instruktioner?

  • Ha en åskådningsundervisning för att visa för barnen att de bedömningar vi gör baserat på ”det yttre” (v. 7) kanske inte är korrekta. Du kan till exempel visa dem något ätbart eller en bok där skyddsomslaget inte passar med innehållet. Vad säger 1 Samuelsboken 16:7 och den här åskådningsundervisningen om hur vi bör se oss själva och andra?

  • Ge ett exempel på när du lärde dig varför du bör ”se till hjärtat” och inte bara ”det som är för ögonen” (v. 7). Låt barnen berätta om liknande upplevelser de har haft. Sjung en sång som betonar den här principen, till exempel ”Jag går med dig” (Barnens sångbok, s. 78–79) eller ”Vi är olika” (Nordstjärnan, Barnens sidor, aug. 1992, s. 11).

1 Samuelsboken 17:20–54

Jesus Kristus kan hjälpa mig övervinna varje prövning.

Barnen kanske står inför prövningar som känns lika svåra som att besegra en jätte som Goliat. Davids exempel kan ge dem hopp om att Herren kommer att hjälpa dem utkämpa deras strider.

Möjliga aktiviteter

  • Låt barnen rita bilder av olika delar i berättelsen i 1 Samuelsboken 17:20–54. Sätt upp bilderna i ordning på tavlan och be barnen återge berättelsen genom att prata om varje bild de ritade. Vad vill Herren att vi ska lära oss av den här berättelsen?

  • Hjälp barnen göra en lista på tavlan med några svåra utmaningar som en person kan ställas inför. Be dem hitta saker som David sa som kan uppmuntra någon som står inför prövningar liknande dessa (se 1 Sam. 17:26, 32, 34–37, 45–47). Berätta för barnen hur Jesus Kristus har hjälpt dig i prövningar.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Ställ en fråga till barnen om något de har lärt sig i dag. Skriv ner frågan och ge varje barn en kopia som de kan ta med sig hem och prata om med sin familj.

Förbättra vår undervisning

Hjälp barnen visualisera skrifterna. Barn visar ofta större uppmärksamhet på en lektion när de kan titta på bilder som rör berättelser eller lärdomar i skrifterna. Du kan använda bilder från Evangeliebilder eller på JesuKristiKyrka.org.