Det gamle testamente 2022
16.–22. mai. 5 Mosebok 6–8; 15; 18; 29–30; 34: “Ta deg i vare at du ikke glemmer Herren”


“16.–22. mai. 5 Mosebok 6–8; 15; 18; 29–30; 34: ‘Ta deg i vare at du ikke glemmer Herren’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“16.–22. mai. 5 Mosebok 6–8; 15; 18; 29–30; 34”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
Moses som står på et fjell

Illustrasjon av Moses på Nebo-fjellet, © Providence Collection/med tillatelse fra goodsalt.com

16.–22. mai

5 Mosebok 6–8; 15; 18; 29–30; 34

“Ta deg i vare at du ikke glemmer Herren”

Tenk over hvordan du kan tilpasse aktivitetene i denne oversikten til behovene til barna du underviser. Hvis du for eksempel underviser små barn, kan du hjelpe dem å forberede seg til dåp ved å tilpasse aktivitetene under “Å holde mine pakter gir store velsignelser” i delen for eldre barn.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Be barna fortelle om ting de har lært om Moses i Primær eller hjemme de siste ukene. Om nødvendig kan du vise bilder av hendelser i Moses’ liv for å hjelpe dem å huske. Fortell dem at du i dag kommer til å snakke om ting Moses forkynte på slutten av sitt liv på jorden.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

5 Mosebok 6:5

Jeg kan elske Herren av hele mitt hjerte.

Moses lærte Israels barn at de skulle elske Herren av hele sitt hjerte, av hele sin sjel og av all sin makt. Tenk på hvordan du kan hjelpe barna du underviser, å øke sin kjærlighet til vår himmelske Fader og Frelseren.

Mulige aktiviteter

  • Tegn et hjerte, et omriss av en kropp og en sterk arm på tavlen. Les 5 Mosebok 6:5, og pek på tegningene mens du leser ordene “hjerte”, “sjel” og “makt”. Be barna bytte på å peke på tegningene mens klassen gjentar skriftstedet sammen med deg.

  • Syng en sang som lærer oss om Guds kjærlighet, for eksempel “Min himmelske Fader elsker meg” (Barnas sangbok, 16–17). Hjelp barna å finne ord i sangen som viser at vår himmelske Fader elsker oss. Hjelp dem å finne ut hvordan vi kan vise ham at vi også elsker ham.

5 Mosebok 6:6–9

Skriftene er Guds ord.

Rådene i 5 Mosebok 6:6–9 skulle hjelpe israelittene å “ta [seg] i vare at [de] ikke [glemte] Herren” og hans ord (vers 12). Hvordan kan du hjelpe barna å gjøre Skriftene til en konsekvent del av sitt liv?

Mulige aktiviteter

  • Be et barn gjemme et eksemplar av Skriftene i rommet mens resten av barna lukker øynene. Be så barna åpne øynene og prøve å finne Skriftene. Bruk viktige ord og uttrykk fra 5 Mosebok 6:6–9 til å fortelle barna at Moses ba israelittene ha skriftsteder på steder hvor de kunne se dem og lære av dem hver dag. Hjelp barna å finne ut hvor i hjemmet de kan ha skriftsteder for å kunne se dem hver dag.

  • Syng en sang om Skriftene, for eksempel “Søk, overvei og be” (Barnas sangbok, 66). Bær vitnesbyrd om at Skriftene er Guds ord, og fortell barna hvordan de velsigner deg.

Bilde
Jesus kneler og holder en mann

Jesus Kristus er profeten likesom Moses.

5 Mosebok 18:15–18

Profeter underviser oss om Jesus Kristus.

Moses profeterte at Jesus Kristus ville komme og at vi skulle lytte til ordene Jesus ville undervise.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp et av barna å lese 5 Mosebok 18:18, og fortell barna at profeten likesom Moses som Gud ville oppreise, er Jesus Kristus. For å hjelpe barna å se hvordan Moses og Jesus ligner hverandre, kan du ta med deg bilder av ting Moses gjorde og ting Jesus Kristus gjorde, og la barna sette dem sammen. Du kan for eksempel ta med bilder av Moses og Jesus som ordinerer andre og underviser (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 15, 16, 3839).

  • Vis barna et bilde av vår profet i dag, og fortell noe han har undervist om Frelseren. Be barna lage en tegning av profeten som de kan dele med familien sin.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

5 Mosebok 6:6–9

Jeg kan ha Guds ord i mitt hjerte.

Moses sa at vi skulle ha Guds ord i vårt hjerte, og han ga israelittene råd om hvordan de hele tiden skulle ha Guds ord foran seg. Hvordan vil du inspirere barna til å lære av Guds ord hver dag?

Mulige aktiviteter

  • Skriv på tavlen ord og uttrykk fra 5 Mosebok 6:6–9 som viser når og hvordan israelittene skulle huske Guds ord (for eksempel sitter, går, legger deg, hånd og hus). Be barna finne disse ordene i versene. Hva lærer disse ordene oss om hvordan vi kan gjøre Skriftene til en del av hverdagen? Spør barna hva de kan gjøre for å huske Guds ord i sitt daglige liv.

  • Gi hvert barn et ark, og be dem skrive ned et utsagn fra 5 Mosebok 6 som er meningsfylt for dem. Be dem fortelle hvorfor de valgte utsagnet sitt. Foreslå at de dekorerer arket og henger det opp hjemme for å huske det. Oppfordre barna til å skrive ned og vise andre setninger de finner i Skriftene.

5 Mosebok 15:7–11

Jeg kan med glede hjelpe de trengende.

Læresetningene i 5 Mosebok 15:7–11 kan hjelpe barna du underviser, å forstå at å hjelpe andre innebærer mer enn bare handlinger. Det skulle gjøres med et villig hjerte.

Mulige aktiviteter

  • Skriv hvem, hvorfor og hva på tavlen. Be barna lese 5 Mosebok 15:7–11 for å finne ut hvem vi skulle hjelpe, hvorfor vi skulle hjelpe dem og hva vi skulle føle for å hjelpe. La dem skrive på tavlen det de finner. Syng en sang som underbygger budskapet i disse versene, for eksempel “Har på jorden jeg gjort noe godt idag?” (Salmer, nr. 173).

  • Be barna tenke på en de kan hjelpe – særlig i sin egen familie. Gi dem tid til å skrive ned hva de vil gjøre denne uken for å hjelpe vedkommende. Planlegg om mulig som klasse å gjøre noe for noen i nød.

5 Mosebok 30:8–10

Å holde mine pakter gir store velsignelser.

I likhet med Israels barn trenger vi stadig påminnelser for å etterleve våre pakter. Å lese 5 Mosebok 30:8–10 kan hjelpe barna å forstå bedre hva en pakt er og inspirere dem til å holde sine pakter.

Mulige aktiviteter

  • Spør barna hva en pakt er (hvis de trenger hjelp, kan du foreslå at de finner en definisjon i “Pakt” i Veiledning til Skriftene [scriptures.ChurchofJesusChrist.org]). Tegn en oversikt på to kolonner på tavlen med disse overskriftene: Israelittenes løfter og Guds løfter. Be barna granske 5 Mosebok 30:8–10 og fylle ut oversikten. (Om nødvendig kan du hjelpe barna å forstå betydningen av ord og uttrykk i vers 9.) Bær vitnesbyrd om velsignelsene du har mottatt ved å holde dine pakter.

  • Be barna skrive på tavlen løftene vi gir ved dåpen, og løftene vår himmelske Fader gir oss (se Lære og pakter 20:37, 77). Hva kan vi gjøre for alltid å minnes Frelseren og holde våre pakter?

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna late som om du er medlem av familien deres, og be dem fortelle deg én ting de har lært i klassen i dag. Oppfordre dem til å dele det de har fortalt deg, med et av sine familiemedlemmer når de kommer hjem.

Vi kan forbedre vår undervisning

Still inspirerte spørsmål. Still spørsmål som innbyr barna ikke bare til å fortelle fakta, men også til å bære sitt vitnesbyrd om evangeliets sannheter. Hvis dere for eksempel snakker om budene, kan du be barna fortelle hvordan det å holde budene har vært til velsignelse for dem.