Det Gamle Testamente 2022
11. - 17. april. Påske: »Han vil opsluge døden for evigt«


»11. - 17. april. Påske: ›Han vil opsluge døden for evigt‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»11. - 17. april. Påske«, Kom og følg mig – Primary: 2022

Billede
Stenen for indgangen til graven var væltet

Illustration af den tomme grav af Maryna Kriuchenko

11. - 17. april

Påske

»Han vil opsluge døden for evigt«

Mens du forbereder dig på at undervise, så tænk over, hvordan du kan hjælpe børnene med at få en dybere forståelse af og et vidnesbyrd om Jesu Kristi forsoning.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Spørg børnene, hvad deres familier gør for at fejre påske. Hvad gør de for at mindes Jesu Kristi opstandelse?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Jesus Kristus er min Frelser.

Påskesøndag er en god lejlighed til at lære børnene om Frelserens sonoffer i Getsemane og hans død på korset. Det kan hjælpe dem med at føle Jesu kærlighed til dem.

Forslag til aktiviteter

  • Vis billeder af Frelseren i denne uges oversigt i Kom og følg mig – Til enkeltpersoner og familier eller andre billeder af Frelserens offer (se Evangelisk kunst, nr. 56, 57, 58), og lad børnene fortælle, hvad de ved om de begivenheder, der er afbildet på billederne. Fortæl børnene om Jesu lidelse i Getsemane og på korset (se Matt 26:36-46, 27:35-50, Luk 22:39-46, Joh 19:16-30. Bær dit vidnesbyrd om, at Jesus var villig til at lide og dø for os, fordi han elsker os. Lad børnene fortælle, hvad deres følelser for Jesus Kristus er.

  • Læs Johannes 10:9 for børnene og læg vægt på Jesu ord »Jeg er døren.« Fordi Jesus led for vores synder, døde og opstod, gjorde han det muligt for os alle at leve med Gud igen. Brug døren til dit klasseværelse til at lære børnene, at Jesus er som en døråbning, der giver os mulighed for at vende tilbage til vor himmelske Fader.

  • Læs Esajas 53:6 for børnene, og vis dem et billede eller en tegning af et får. Lad et af børnene lægge billedet i et fjernt hjørne af klasseværelset. Forklar, at når vi træffer forkerte valg, vandrer vi væk fra vor himmelske Fader som et får, der kommer på afveje. Bed bagefter barnet bringe fåret tilbage, og bær dit vidnesbyrd om, at fordi Jesus Kristus led og døde for os, kan han bringe os tilbage til vor himmelske Fader. (Du kan vise et billede af Jesus som hyrde f.eks. billede 64 i Evangelisk kunst).

  • Syng en sang med børnene om kærlighed f.eks. »Min Frelser elsker mig« (Børnenes sangbog, s. 42-43). Hjælp dem med at lægge mærke til enhver følelse af fred og kærlighed, som de har, imens de synger. Påpeg også ord i sangen, der beskriver Frelserens kærlighed. Hvordan kan vi dele hans kærlighed med andre?

Jesus døde og opstod for mig.

Hvordan kan du hjælpe børnene med at forstå, at vi og vores kære en dag vil opstå på grund af Jesu Kristi opstandelse?

Billede
Kristus på korset

Grå dag Golgata af J. Kirk Richards

Forslag til aktiviteter

  • Fortæl børnene om Jesu død og opstandelse (se Mark 15-16). Brug billederne i denne uges oversigt billederne 57-60 i Evangelisk kunst.

  • Hjælp børnene med at forstå, at opstandelse betyder, at efter vi dør, vil vi leve igen for evigt med et fuldendt fysisk legeme og aldrig dø igen. Del dit vidnesbyrd om opstandelsen, og lad børnene arbejde på denne uges aktivitetsside. Bed børnene om at bruge det til at fortælle deres familie historien om Jesu opstandelse.

  • Læs Alma 40:23 for børnene. Vis dem din hånd i en handske. Fortæl dem, at din hånd er som en ånd, og handsken er som en fysisk krop. Tag handsken af for at vise, at når vi dør, vil vores ånd forlade vores krop. Tag handsken på igen for at vise opstandelsen.

  • Syng en sang om Jesu Kristi opstandelse som f.eks. »Mon Jesus virkelig opstod« eller »Jesus er opstanden« (Børnenes sangbog, s. 45, 44). Bær dit vidnesbyrd om, at vi på grund af Jesus Kristus vil leve igen og få fuldendte legemer, efter vi dør.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Jesus Kristus led for mig.

Når du studerer Frelserens forsoning, kan du overveje, hvordan du kan hjælpe børnene med at forstå, hvordan Frelseren kan velsigne og styrke dem.

Forslag til aktiviteter

  • Inddel børnene i tre grupper, og giv hver gruppe en af følgende passager fra skriften: Esajas 53:4-12, Alma 7:11-13 og Lære og Pagter 19:16-19. Bed børnene om at lede efter ord og sætninger, der beskriver de ting, som Jesus Kristus led for os. Bed dem om at skrive deres svar på tavlen og fortælle, hvad de føler for Frelseren efter at have læst disse skriftsteder.

  • Forbered papirstrimler. Skriv skriftstedshenvisninger til profetier i Det Gamle Testamente om Jesus Kristus på halvdelen af dem. Skriv på den anden halvdel tilsvarende henvisninger til Det Nye Testamente, hvor disse profetier blev indfriet. (Denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier nævner nogle eksempler). Bed børnene om at læse versene, og forbind profetierne med opfyldelsen af dem.

  • Hjælp børnene med at lære den tredje trosartikel udenad. Hvad lærer den os om Jesu Kristi forsoning og vor himmelske Faders frelsesplan for sine børn?

  • Spørg børnene, hvordan de vil beskrive Jesu Kristi forsoning for andre. Tilskynd dem til at bruge skrifterne, salmer eller billeder til at udtrykke, hvad Frelserens sonoffer betyder for dem. Hvordan bliver vi velsignet af Frelserens forsoning?

Jesus døde og opstod for mig.

Vitterligheden af Jesu Kristi opstandelse kan give os stort håb og glæde – især hvis vi oplever, at en person, som vi elsker, dør. Hvordan kan du hjælpe børnene med at finde trøst i opstandelsen?

Forslag til aktiviteter

  • Vis billederne 57-59 i Evangelisk kunst. Bed børnene om at forbinde billederne med følgende skriftsteder: Matthæus 27:29-38, Matthæus 27:59-60 og Johannes 20:10-18. Bed derefter børnene om at fortælle historien om Jesu død, begravelse og opstandelse med deres egne ord.

  • Læs Job 14:14 med børnene. Bed børnene om at fortælle, hvordan de vil besvare Jobs spørgsmål. Hjælp dem med at finde skriftsteder, der vidner om opstandelsen (se Guide til Skrifterne, »Opstandelse«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

  • Læs Moses 1:39 med børnene. Spørg dem, om de kender forskellen på »udødelighed« og »evigt liv.« Bed dem om at kigge efter svar i første afsnit i »Evigt liv« (Guide til skrifterne, topics.ChurchofJesusChrist.org). Hvem modtager udødelighed? Hvad kræver det at modtage evigt liv? Bær vidnesbyrd om, at begge disse dyrebare gaver er mulige på grund af Jesu Kristi forsoning.

  • Syng sammen en påskesang eller -salme som f.eks. »Han sendte sin søn« (Børnenes sangbog, s. 20) eller »Jesus Kristus er opstanden!« (Salmer og sange, nr. 121). Bed børnene om at fortælle, hvordan de har det, når de synger disse sange. Hvad lærer disse sange os om vor himmelske Fader og Jesus Kristus? Bed børnene om at skrive deres vidnesbyrd om Frelseren ned for at fortælle deres familie om det derhjemme.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Hjælp børnene med at fortælle deres familie, hvad de har lært i klassen, og tilskynd dem til at synge en sang om Jesu Kristi forsoning derhjemme denne uge.

Gør undervisningen bedre

Børn kan genkende Helligåndens indflydelse. Lær børnene, at de følelser, de har, når de taler eller synger om Jesus Kristus og hans evangelium, kommer fra Helligånden, og at de følelser kan styrke deres vidnesbyrd.