Gamla testamentet 2022
28 mars–3 april. 2 Moseboken 7–13: ”Kom ihåg den här dagen då ni drog ut ur Egypten”


”28 mars–3 april. 2 Moseboken 7–13: ’Kom ihåg den här dagen då ni drog ut ur Egypten’”, Kom och följ mig – för Primär: Gamla testamentet 2022 (2021)

”28 mars–3 april. 2 Moseboken 7–13”, Kom och följ mig – för Primär: 2022

Bild
Mose, Aron och farao

Illustration av Mose och Aron vid faraos hov, av Robert T. Barrett

28 mars–3 april

2 Moseboken 7–13

”Kom ihåg den här dagen då ni drog ut ur Egypten”

När du läser 2 Moseboken 7–13 kan du tänka på hur sanningarna i de här kapitlen kan stärka din tro på Jesus Kristus. Hur kan du hjälpa barnen du undervisar få en liknande upplevelse?

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Lägg flera bilder som representerar saker i 2 Moseboken 7–13 (som en groda, flugor och ett lamm) under en duk på ett bord. Låt flera barn ta fram en bild under duken och be klassen berätta vad de lärde sig hemma den här veckan om det som är på bilden.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

2 Moseboken 7–11

Herren har makt över allting.

Israeliterna befann sig i fångenskap och kunde inte befria sig själva, men Herren visade sin makt och befriade dem. Hur kan du använda den här berättelsen för att hjälpa barnen lita på Herren och hans makt?

Möjliga aktiviteter

  • Läs utvalda verser ur 2 Moseboken 7–11 för att lära barnen om de tio plågorna som Herren sände över egyptierna (se även ”Profeten Moses” i Berättelser ur Gamla testamentet). Be barnen rita bilder som illustrerar några av plågorna. Be barnen hålla upp sina bilder när du går igenom plågorna. Läs delar ur 1 Moseboken 7:5 och 9:14 för att förklara varför Herren sände plågorna över Egypten.

  • Berätta för barnen hur Herren har visat dig ”att ingen är som [han] på hela jorden” (2 Mos. 9:14). Låt barnen berätta hur de vet att Herren är mäktig.

2 Moseboken 12:1–13; 13:10

Sakramentet kan hjälpa mig minnas Jesus.

Påsken undervisade israeliterna om Frälsaren och det offer han en dag skulle göra för oss. I dag tar vi sakramentet för att minnas Jesus offer.

Bild
människor som tar del av sakramentet

Sakramentet hjälper oss att minnas Jesus Kristus.

Möjliga aktiviteter

  • Med hjälp av 2 Moseboken 12:1–13 berättar du för barnen vad Herren sa till israeliterna att göra så att de skulle skonas från den sista plågan (se även ”Påsken” i Berättelser ur Gamla testamentet). Visa bilden Jesus bär ett förlorat lamm (Evangeliebilder nr 64), och påpeka likheterna mellan lammet som användes under påsken och Jesus Kristus, Guds lamm.

  • Be barnen nämna vad vi gör för att minnas viktiga händelser, som födelsedagar och helgdagar. Läs 2 Moseboken 13:10 och förklara att Herren bad Israels barn att fira påsken varje år så att de skulle minnas att han räddade dem från egyptierna. Hur kan vi minnas att Jesus räddade oss från synd och död?

  • Gå om möjligt till sakramentsbordet med barnen och prata om hur sakramentet hjälper oss minnas Jesus Kristus. Sjung ”Låt mig få höra om Jesus” (Barnens sångbok, s. 36) eller någon annan vördnadsfull sång om Jesus Kristus. Hjälp barnen upptäcka den fridfulla känsla de får när de tänker på Frälsaren och uppmana dem att försöka ha den känslan när de tar del av sakramentet.

  • Ge barnen pappersremsor med orden ”Jag kan minnas Jesus Kristus under sakramentet om jag …” skrivna längst upp. Be dem rita bilder de kan titta på under sakramentet så att de kan minnas Jesus.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

2 Moseboken 7–11

Herren har makt att befria mig.

Barn ställs inför utmaningar och behöver Herrens hjälp. Berättelsen om de tio plågorna som Herren sände för att befria israeliterna kan hjälpa barnen förstå att han även har makten att hjälpa dem.

Möjliga aktiviteter

  • Ge varje barn ett papper som har vikts i tio delar och be dem rita bilder av plågorna som beskrivs i följande verser: 2 Moseboken 7:17–18; 8:1–4; 8:16–17; 8:20–22; 9:1–6; 9:8–9; 9:22–23; 10:4–5; 10:21–22; 11:4–7. Vad lär plågorna oss om Guds makt? Varför är det viktigt att känna till hans makt?

  • Fråga barnen när de har känt att de behöver Herrens hjälp. Hur kan han hjälpa oss i dessa situationer? Uppmuntra dem att berätta om tillfällen då de eller deras familj har känt Herrens makt i sina liv. Bär ditt vittnesbörd om att Herren har makten att hjälpa oss.

2 Moseboken 8:28–32; 9:7

Herren kan hjälpa mig att ha ett mjukt hjärta.

Farao valde att förhärda sitt hjärta när Herren sa till honom att frige Israels barn. Hur kan du inspirera barnen du undervisar att ha ett mjukt hjärta så att de är villiga att tjäna Herren och göra hans vilja?

Möjliga aktiviteter

  • Ta med ett hårt föremål till lektionen, exempelvis en sten, och ett som är mjukt, som en tvättsvamp. Läs tillsammans med barnen några verser som beskriver hur farao reagerade på de plågor som Herren sände (se 2 Mos. 8:28–32; 9:7) och fråga barnen vilket föremål som mest liknar faraos hjärta och inställning. Vad innebär det att ha ett mjukt hjärta? (Se Mos. 3:17.)

  • Gör en lista tillsammans med klassen med några handlingar som kan visa att vi har ett hårt hjärta (som att bråka med ett syskon eller inte vilja be). Hur kan vi visa för Herren att vi vill ha mjuka hjärtan?

2 Moseboken 11:5–6; 12:1–13.

Påsken symboliserar kraften i Jesu Kristi försoning.

Påsken lärde Israels barn att Herren befriade dem från Egypten. Påsken är också en symbol för Jesus försoningsoffer, som befriar oss från synd och död. I dag hjälper sakramentet oss att minnas Jesus Kristus offer för oss. Genom att undervisa barnen om påsken kan du hjälpa dem få en mer meningsfull upplevelse av sakramentet.

Möjliga aktiviteter

  • Be några av barnen läsa 2 Moseboken 11:5–6 för att få veta mer om den sista plågan som Herren sände över egyptierna. Be resten av barnen läsa 2 Moseboken 12:3, 5–7, 13 för att få veta hur Israels barn räddades från den plågan.

  • För att hjälpa barnen förstå att Frälsaren är lammet som räddade oss kan du visa en bild av ett lamm. Be barnen läsa 2 Moseboken 12:3–7 för att få veta vilket slags lamm Gud ville att människorna skulle använda till påskmåltiden. Hur liknar lammet Jesus Kristus? (Exempelvis: Jesus var felfri, och Jesus utgöt sitt blod för att rädda oss.) Vilka andra symboler hjälper oss att tänka på Jesus Kristus?

  • Läs sakramentsbönerna tillsammans (se L&F 20:77, 79). Hur liknar sakramentet påsken? Vad kan vi göra för att tänka på Jesus under sakramentet?

  • Berätta för barnen om en av dina favoritpsalmer för sakramentet (se Psalmer, nr 109–131) och prata om hur den hjälper dig att minnas Frälsarens offer. Be barnen berätta om en psalm som påverkar dem på samma sätt.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmana barnen att berätta för sina familjer om något de lärt sig om Jesus Kristus i Primär i dag.

Förbättra vår undervisning

Hjälp barnen att visualisera berättelsen. När barnen har en visuell bild av det de lär sig så är det troligare att de minns det. Hitta sätt att hjälpa barnen visualisera berättelserna i skrifterna. Du kan använda visuella hjälpmedel som bilder, teckningar, videor, dockor eller sketcher.