Oude Testament 2022
31 januari–6 februari. Genesis 6–11; Mozes 8: ‘Noach vond genade in de ogen van de Heere’


‘31 januari–6 februari. Genesis 6–11; Mozes 8: “Noach vond genade in de ogen van de Heere”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Oude Testament 2022 (2021)

‘31 januari–6 februari. Genesis 6–11; Mozes 8’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2022

Afbeelding
Noach, zijn gezin, dieren, de ark en een regenboog

Illustratie van Noach die uit de ark gaat, Sam Lawlor

31 januari–6 februari

Genesis 6–11; Mozes 8

‘Noach vond genade in de ogen van de Heere’

De dieren in Noachs ark, en de hoge toren van Babel zijn vaak leuke onderwerpen voor de kinderen. Maar bedenk dat ze van deze verhalen eeuwige waarheden moeten leren. Overweeg en vraag aan God wat Hij wil dat de kinderen leren.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Geef de kinderen eerst de kans om elkaar te vertellen wat ze van de ark van Noach en de toren van Babel weten, voordat u de verhalen in Genesis 6–11 en Mozes 8 behandelt.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Genesis 6:14–22; 7–8; Mozes 8:16–30

Als wij thuis de profeet volgen, zal dat ons tot zegen zijn.

Wanneer kinderen de profeet leren volgen, zullen ze gezegend worden en geestelijk veilig zijn, zoals Noachs gezin veilig was voor de zondvloed.

Mogelijke activiteiten

  • Vertel het verhaal van Noach en de ark in uw eigen woorden. (Zie ‘Noach’, Verhalen uit het Oude Testament; zie ook ‘Volg de profeet’, Kinderliedjes, p. 58–59, derde strofe.) Laat de kinderen delen van het verhaal spelen, bijvoorbeeld door te doen alsof ze met gereedschap een ark bouwen, of als bepaalde dieren de ark in gaan.

  • Lees de klas Mozes 8:19–20 voor en benadruk wat de Heer Noach had opgedragen. Maak de kinderen duidelijk dat Noach een profeet was en dat zijn gezin van de vloed werd gered doordat ze hem volgden. Vraag de kinderen of zij weten wie nu onze profeet is. Laat een foto van hem zien en zeg zijn naam een paar keer samen.

  • Neem wat foto’s of voorwerpen mee naar de klas die de leringen van de huidige profeet vertegenwoordigen, zoals de Schriften of een foto van een tempel. Laat de kinderen daar om de beurt iets uit kiezen en vertellen wat ze ervan afweten. Leg ze uit wat het voorwerp of de foto voorstelt. Spoor ze aan om een zelfportret te tekenen waarin ze doen wat de profeet zegt. Getuig van de zegeningen die we ontvangen als we de profeet volgen.

Genesis 9:15–16

God komt zijn beloften aan ons na.

Het is belangrijk dat de kinderen weten dat God zijn beloften nakomt, in het bijzonder als ze zich voorbereiden om door de doop verbonden met Hem te sluiten.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen een regenboog tekenen. Lees Genesis 9:15–16 voor en laat de kinderen op het woord denken letten. Laat ze hun regenboog omhoog houden als ze het horen. Leg uit dat regenbogen er zijn ter herinnering aan de beloften die God ons heeft gedaan.

  • Praat met de kinderen over enkele beloften van God. Bijvoorbeeld dat we naar onze hemelse Vader terug kunnen keren als we Jezus Christus volgen, of dat God zijn Heilige Geest tot troost zal zenden. Getuig dat God zijn beloften altijd nakomt.

  • Gebruik platen om de kinderen te vertellen over verbonden die we met God sluiten, zoals een plaat van een kind dat zich laat dopen, van het avondmaal en van een tempel. (Zie Evangelieplatenboek, nr. 104, 108 en 120.)

Genesis 11:1–9

De enige manier om in de hemel te komen, is door Jezus Christus te volgen.

De mensen in Babel dachten dat ze in de hemel konden komen door een toren te bouwen in plaats van het evangelie van Jezus Christus na te leven. Hoe kunt u de kinderen laten inzien dat we alleen bij onze hemelse Vader terug kunnen keren door de Heiland te volgen?

Mogelijke activiteiten

  • Vertel het verhaal van de toren van Babel in uw eigen woorden of lees het verhaal ‘De toren van Babel’ voor uit Verhalen uit het Oude Testament. Stimuleer de kinderen om te vertellen wat ze van het verhaal weten.

    Afbeelding
    illustratie van de toren van Babel

    Illustratie van de toren van Babel, David Green

  • Laat de kinderen een toren van blokken of andere voorwerpen bouwen. Laat dan een afbeelding van de Heiland zien. Vraag ze wat de manier is waarop we bij onze hemelse Vader terug kunnen keren: door een toren te bouwen of door Jezus Christus te volgen? Laat de kinderen vertellen wat ze kunnen doen om de Heiland te volgen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Genesis 6:14–22; 7–8; Mozes 8:16–30

Als wij thuis de profeet volgen, zal dat ons tot zegen zijn.

Onze kinderen groeien op in een wereld waar veel goddeloosheid heerst, in sommige opzichten vergelijkbaar met de wereld waarin Noach leefde. Wat Noach meemaakte, kan ze het vertrouwen geven dat ze geestelijk veilig kunnen blijven als ze de profeet volgen.

Mogelijke activiteiten

  • Kies met de kinderen verzen in Genesis 6:14–22; 7–8 waarvan ze een tekening kunnen maken. Gebruik hun tekeningen om het verhaal van Noach te behandelen. Vraag de kinderen wat ze van het verhaal leren.

  • Laat een afbeelding van Noach zien (zie Evangelieplatenboek, nr. 7–8) en een foto van de huidige profeet. Laat de kinderen in Mozes 8:16, 19–20, 23–24 zoeken naar dingen die Noach onderwees en die onze kerkleiders nu nog steeds leren. Hoe hebben we er baat bij als we die leringen gehoorzamen?

  • Noem iets wat de huidige profeet ons pas geleden heeft geleerd. Laat de kinderen dingen die de profeet ons heeft geleerd op strookjes papier schrijven en leg ze samen zo neer dat ze een ark vormen. In welke opzichten lijken deze leringen op de ark van Noach?

Genesis 9:15–17

We moeten aan onze verbonden blijven denken.

Bij onze doop sluiten we een verbond met God dat we zijn geboden zullen onderhouden. In Genesis 9:15–17 wordt de regenboog een herinnering aan Gods verbond genoemd. Deze verzen kunnen de kinderen motiveren om dingen te bedenken die hen aan hun verbonden met God kunnen herinneren.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen iets van uzelf zien dat u aan iets belangrijks in uw leven herinnert, zoals een trouwring, een foto of een dagboek. Laat de kinderen ook voorbeelden geven. Lees samen Genesis 9:15–17 (Bijbelvertaling van Joseph Smith, Genesis 9:21–25 [in het aanhangsel van de tripelcombinatie]). Waar wil onze hemelse Vader ons door een regenboog aan doen denken?

  • Herinner de kinderen aan de verbonden die ze bij hun doop hebben gesloten en die ze elke keer hernieuwen als ze van het avondmaal nemen (zie Mosiah 18:8–10; Leer en Verbonden 20:77, 79). Laat de kinderen een tekening maken of iets knutselen als herinnering aan hun verbonden.

Genesis 11:1–9

De enige manier om in de hemel te komen, is door Jezus Christus te volgen.

Hoewel mensen nu misschien geen torens bouwen om in de hemel te komen, proberen velen vrede en geluk te vinden door andere paden te volgen dan het pad dat Jezus Christus heeft gewezen. Hoe kunt u de kinderen in uw klas dat beginsel aan de hand van het verhaal van de toren van Babel duidelijk maken?

Mogelijke activiteiten

  • Vraag de kinderen wat ze weten over het verhaal van de toren van Babel (zie Genesis 11:1–9). Waarom bouwde het volk van Babel volgens Helaman 6:28 die toren? Waarom was een toren bouwen niet de manier om de hemel te bereiken? Welk advies zouden wij aan de mensen in Babel geven?

  • Laat de kinderen in 2 Nephi 31:20–21 en Helaman 3:28 opzoeken hoe we de hemel kunnen bereiken. Geef uw getuigenis van de Heiland, Jezus Christus.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Moedig de kinderen aan om te bedenken hoe ze de verhalen waarover ze in het jeugdwerk hebben geleerd, thuis kunnen bespreken. Ze kunnen bijvoorbeeld de tekening die ze vandaag hebben gemaakt of de doe-pagina van deze week gebruiken.

Ons onderwijs verbeteren

Probeer de kinderen in uw klas te begrijpen. Let bij uw onderwijs vooral op hun vragen en opmerkingen, en merk op welke verhalen en leringen veel voor ze betekenen. Daardoor kunt u zich nog beter op hun behoeften richten.