Det gamle testamente 2022
10.–16. januar. 1 Mosebok 3–4; Moses 4–5: Adam og Evas fall


“10.–16. januar. 1 Mosebok 3–4; Moses 4–5: Adam og Evas fall”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“10.–16. januar. 1 Mosebok 3–4; Moses 4–5”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
Adam og Eva vandrer sammen

Adam and Eve [Adam og Eva], av Douglas M. Fryer

10.–16. januar

1 Mosebok 3–4; Moses 4–5

Adam og Evas fall

Tenk på barna du underviser, når du studerer 1 Mosebok 3–4 og Moses 4–5. Vær oppmerksom på tilskyndelsene og inntrykkene du mottar. De kan føre til nye ideer for undervisningen.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Vis et bilde av Adam og Eva (se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier), og be barna reise seg og fortelle om noe de ser på bildet eller husker om historien.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

1 Mosebok 3; Moses 4

Adam og Eva fulgte vår himmelske Faders plan.

Hjelp barna å forstå det som skjedde i Edens have, og hvordan det bidro til å oppfylle Guds frelsesplan. Hvilke velsignelser har vi på grunn av valgene Adam og Eva tok?

Mulige aktiviteter

  • For å sammenfatte historien om Adam og Evas fall kan du bruke “Adam og Eva” (i Historier fra Det gamle testamente). Hjelp barna å forstå at Adam og Evas valg om å spise frukten var en del av vår himmelske Faders plan.

  • Gi hvert barn et bilde som forestiller noe fra historien om Adam og Eva (for eksempel et tre, en slange, en hage eller Jesus Kristus). Be dem holde opp bildet sitt til rett tid mens du forteller historien og leser setninger fra Moses 4. Denne ukens aktivitetsside kan være nyttig.

    Bilde
    Eva holder frukt

    Leaving Eden [Forlater Eden], av Annie Henrie Nader

Moses 4:1–4

Jeg kan velge det rette.

I Moses 4:3 lærer vi at Satan “søkte å ødelegge menneskets handlefrihet som jeg, Gud Herren, hadde gitt det.” Hvordan vil du hjelpe barna å sette pris på evnen til å velge mellom rett og galt?

Mulige aktiviteter

  • Snakk med barna om noen valg du har tatt i dag, og hjelp dem å tenke på valg de har tatt. Les for dem fra Moses 4:3: “Menneskets handlefrihet som jeg, Gud Herren, hadde gitt det.” Forklar at dette verset lærer oss at Gud har gjort det mulig for oss å kunne ta valg. Uttrykk din takknemlighet for at du kan velge det som er rett, og bær vitnesbyrd om at barna også kan velge å gjøre det som er rett.

  • Gi noen enkle eksempler på et barn som tar et riktig eller et galt valg, og be barna indikere om valget er riktig eller galt (de kan reise seg, holde opp skilt eller rekke opp hånden). Bær vitnesbyrd om at vår himmelske Fader vil hjelpe oss å velge det rette, og be barna også om å uttrykke sine følelser.

  • Hjelp barna å tenke på gode valg de kan ta for å følge Jesus Kristus. Syng en sang sammen om å ta gode valg, for eksempel “Jeg må alltid velge rett” (Barnas sangbok, 82). Fortell barna om en gang da du tok et godt valg, og snakk om hva du følte på grunn av valget ditt.

Moses 5:4, 8

Jeg kan be til min himmelske Fader.

Hva trenger barna du underviser, å vite om bønn? Hva finner du i disse versene som kan hjelpe dem?

Mulige aktiviteter

  • Les Moses 5:4 for barna. Hjelp dem å forstå at da Adam og Eva forlot Edens have, kunne de ikke være sammen med vår himmelske Fader lenger, men de kunne be til ham. Forklar at vi ber til vår himmelske Fader i hans Sønn Jesu Kristi navn (se Moses 5:8). Hva kan vi si til vår himmelske Fader i våre bønner?

  • Be barna vise deg hva de gjør når de ber. Du kan også vise et bilde av en som ber (se Kunst inspirert av evangeliet, nr. 111–12) for å undervise barna om at det å bøye hodet, folde armene og lukke øynene hjelper oss å være ærbødige når vi ber.

  • Fortell om en personlig erfaring med bønn eller bær vitnesbyrd om bønn. Syng en sang sammen med barna om bønn, for eksempel “Et barns bønn” (Barnas sangbok, 6–7).

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

1 Mosebok 3; Moses 4; 5:10–11

Adam og Evas fall var en del av Guds plan.

Hvis Adam og Eva hadde blitt i Edens have, ville de ikke ha fått barn og ville ikke ha utviklet seg til å bli som vår himmelske Fader. Vi er takknemlige for deres valg om å spise av frukten fordi dette valget muliggjorde vårt jordiske liv og vår mulighet til evig liv.

Mulige aktiviteter

  • Be barna samarbeide om å fortelle historien om Adam og Evas fall med egne ord. Del vers fra 1 Mosebok 3 for å hjelpe dem.

  • Hjelp barna å finne konsekvensene av at Adam og Eva spiste frukten i Moses 4:22–25, 29; 5:10–11 (se også 2 Nephi 2:19–25). Hvorfor er deres valg til velsignelse for oss? Hvordan hjalp Frelseren oss å overvinne synd og død?

Moses 4:1–4

Jeg kan velge.

Forstår barna du underviser, hvilken dyrebar gave det er å kunne velge mellom rett og galt? Hvordan kan historien om Adam og Eva hjelpe dem å sette pris på denne gaven?

Mulige aktiviteter

  • Vurder en enkel konkretisering som den følgende for å illustrere viktigheten av å ta våre egne valg: Be barna fargelegge denne ukens aktivitetsside, men gi dem bare én farge de kan bruke. Hvorfor ville det være bedre å ha valgmuligheter i denne situasjonen? Les Moses 4:1–4 sammen for å snakke om hvorfor valg er viktige i Guds plan.

  • Be barna fortelle om en personlig erfaring da de måtte velge mellom rett og galt. La dem drøfte de mulige konsekvensene av hvert valg.

Moses 5:4–15

På grunn av Jesus Kristus kan jeg omvende meg og bo hos Gud igjen.

Vår himmelske Fader sendte Jesus Kristus for å redde oss fra konsekvensene av fallet. Ved sitt sonoffer gjorde Jesus det mulig for oss å oppstå etter at vi dør og bli tilgitt for våre synder når vi omvender oss.

Mulige aktiviteter

  • Skriv to overskrifter på tavlen: På grunn av Adam og Eva og På grunn av Jesus Kristus. Hjelp barna å finne konsekvensene av fallet mens dere leser Moses 4:25; 6:48; Romerne 5:12 og 2 Nephi 2:22–23 sammen. La dem skrive det de lærer, under den første overskriften. Hjelp dem så å finne ut hvordan Jesus Kristus overvant synd og død mens dere leser Moses 5:8–11, 14–15; 6:59; Alma 11:42 sammen. La dem skrive det de lærer, under den andre overskriften. Hvorfor er vi takknemlige for Jesus Kristus?

  • Vis en video om Frelserens forsoning, for eksempel “Because of Him” [På grunn av ham] (ChurchofJesusChrist.org). Be barna fortelle hva de føler for Jesus Kristus.

  • Noen dager i forveien ber du noen barn velge et skriftsted eller en sang om Frelserens forsoning som de vil dele med klassen. Oppfordre dem til å snakke om hvorfor de liker skriftstedet eller sangen. Syng én eller flere av sangene sammen.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna dele denne ukens aktivitetsside med familien og snakke om velsignelsene vi har på grunn av Adam og Evas fall.

Vi kan forbedre vår undervisning

Søk din egen inspirasjon. Ikke se på disse leksjonsoversiktene som instruksjoner du må følge slavisk når du underviser. Bruk dem heller som en kilde til ideer som kan utløse din egen inspirasjon når du overveier behovene til barna du underviser. (Se Undervisning på Frelserens måte, 7.)