Det gamle testamente 2022
27. desember‒2. januar. Moses 1; Abraham 3: “Dette er min gjerning og min herlighet”


“27. desember–2. januar. Moses 1; Abraham 3: ‘Dette er min gjerning og min herlighet’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“27. desember–2. januar. Moses 1; Abraham 3”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
bilde av stjerner i verdensrommet

27. desember–2. januar

Moses 1; Abraham 3

“Dette er min gjerning og min herlighet”

Mens du leser det Gud sa til Moses og Abraham, kan du tenke på hva han kanskje sier til barna du underviser. Hvordan vil du hjelpe dem å føle hans kjærlighet til dem?

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Noen ganger kan en sang hjelpe barna å huske det de lærer. Spill eller nynn noen toner av “Jeg er Guds kjære barn” (Barnas sangbok, 2–3), og la barna gjette sangen. Hjelp barna å tenke på hvordan deres foreldre og andre leder dem, veileder dem og hjelper dem å finne frem.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Moses 1:1–4, 6

Jeg er et Guds barn.

Hva lærer Moses 1:1–4, 6 deg om ditt forhold til din himmelske Fader? Hvordan kan du hjelpe barna å lære hva det vil si å være et Guds barn?

Mulige aktiviteter

  • Les for barna det Gud sa til Moses: “Du er min sønn” (Moses 1:4). Be et barn komme frem foran de andre, og be barna gjenta sammen med deg: “[Barnets navn], du er Guds barn.” Gjenta setningen for hvert enkelt barn i klassen.

  • Vis noen bilder av barn, og spør klassen om alle disse barna er Guds barn. Understrek at alle er Guds barn. La barna etter tur se seg i speilet og bære vitnesbyrd om at de også er Guds barn.

  • Syng “Jeg er Guds kjære barn” (Barnas sangbok, 2–3) sammen med barna. La dem fargelegge denne ukens aktivitetsside, og bruk den til å gjennomgå sannhetene denne sangen lærer oss.

    Bilde
    Jesus Kristus blant stjernene

    Christ and the Creation [Kristus og skapelsen], av Robert T. Barrett

Abraham 3:22–28

Jeg levde sammen med min himmelske Fader før jeg ble født.

Å vite om vårt førjordiske liv kan inspirere oss til å ta valg basert på evige sannheter. Mens du studerer Abraham 3:22–28, kan du overveie hvordan du vil undervise barna om deres evige identitet.

Mulige aktiviteter

  • Bruk “Om Det gamle testamente” (i Historier fra Det gamle testamente) til å undervise barna om vårt førjordiske liv. Etterpå ber du barna fortelle deg historien igjen. Hvorfor sendte vår himmelske Fader oss hit til jorden? Hjelp barna å finne et svar mens du leser Abraham 3:25 for dem.

  • Syng en sang sammen med barna om Guds plan for oss (for eksempel “Jeg vil følge Guds plan” [Barnas sangbok, 86–87]). Hjelp dem å forstå evige sannheter som undervises i teksten.

Moses 1:39

Vår himmelske Fader ønsker at jeg skal bo hos ham igjen.

Hvordan har sannhetene i Moses 1:39 velsignet deg? Hva kan du gjøre for å hjelpe barna også å oppleve disse velsignelsene?

Mulige aktiviteter

  • Påpek ordene “dette er min gjerning” og “evig liv” i Moses 1:39, og hjelp barna å gjenta ordene. Fortell barna om arbeidet du gjør hver dag. Lær dem at vår himmelske Faders arbeid er å hjelpe oss å oppnå evig liv, noe som betyr å bli ham lik og bo hos ham igjen.

  • Be en forelder komme til klassen og snakke om hva han eller hun føler når et barn kommer hjem etter å ha vært borte (for eksempel på skolen eller på misjon), eller fortell hva du har følt under disse opplevelsene. Bruk dette eksempelet til å lære barna hvor sterkt vår himmelske Fader ønsker at vi skal vende tilbake til ham.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Moses 1:4, 30, 37–39; Abraham 3:22–28

Jeg er et Guds barn, og han ønsker å hjelpe meg å vende tilbake til ham.

Moses 1:4, 37–39 og Abraham 3:22–28 lærer oss dyrebare sannheter om vårt forhold til Gud og hans hensikt med å sende oss til jorden. Grunn på hvordan du vil hjelpe barna å lære disse sannhetene.

Mulige aktiviteter

  • Les Moses 1:4, 37–39 og Abraham 3:24–25 sammen med barna. Gi dem anledninger til å stille spørsmål og dele favorittord eller -uttrykk fra disse versene. Hva lærer disse versene oss om vår himmelske Fader? Om oss selv?

  • Vis barna bilder av noen av vår himmelske Faders mange skaperverk. Les Moses 1:30, og forklar at Moses spurte Gud om hensikten med disse skaperverkene. Hjelp barna å lete i vers 39 for å finne Guds svar. Bær vitnesbyrd om at Guds hensikt er å hjelpe hvert barn å oppnå evig liv.

  • Hjelp barna å tenke på situasjoner hvor de må velge om de vil “gjøre alt som Herren deres Gud befaler” (Abraham 3:25). La dem øve på eller drøfte mulige reaksjoner på disse situasjonene. Hvordan kan Frelseren hjelpe oss når vi tar et galt valg?

Moses 1:12–26

Jeg kan motstå Satans fristelser.

Når du studerer Moses 1:12–26, kan du se etter hva Moses gjorde for å motstå Satan. Hvordan kan Moses’ eksempel hjelpe barna når de møter fristelser?

Mulige aktiviteter

  • Gi et sammendrag av Moses’ opplevelse i Moses 1:12–26 med egne ord, eller be et av barna gjøre det (se også videoen “I Am a Son of God” [Jeg er en Guds sønn] [ChurchofJesusChrist.org]). Be barna granske disse versene for å finne ut hvordan Moses klarte å overvinne Satan. (Hvis de trenger hjelp, kan du henvise dem til vers 13, 15, 18, 20–22, 26.)

  • Ta med en verktøykasse (eller bilder av verktøy), og merk hvert verktøy med en måte vi kan motstå fristelse på (som å be, synge en salme, lese i Skriftene eller tjene andre). La hvert barn velge et verktøy og snakke om en situasjon hvor handlingen som er skrevet på dette verktøyets etikett, kan hjelpe oss å motstå fristelser. Les vers 25–26 sammen, og bær vitnesbyrd om at Gud vil hjelpe oss når vi møter fristelser.

Abraham 3:22–28

Jeg levde sammen med min himmelske Fader før jeg ble født.

Disse versene som beskriver Abrahams syn om vårt førjordiske liv, kan hjelpe barna å besvare spørsmålene “Hvor kommer jeg fra?” og “Hvorfor er jeg her?” Hvordan kan du hjelpe dem å finne svar?

Mulige aktiviteter

  • Skriv spørsmål knyttet til Abraham 3:22–28 på tavlen, for eksempel Hva skjedde i vårt liv før vi ble født? Hvem var der? Hvorfor ble jorden skapt? Be barna lese disse versene for å finne svar.

  • Hvis det er et nyfødt barn i menigheten, kan du be foreldrene ta ham eller henne med til klassen og uttrykke sine følelser om å ønske dette barnet velkommen til verden. (Du kan også vise et bilde av et nyfødt barn.) Snakk med barna om hvor dette barnets ånd var før han eller hun kom til jorden. Hvorfor er det viktig for dette barnet å lære at han eller hun er Guds barn?

  • Syng sanger om Guds plan for oss, for eksempel “Jeg har en Fader god” eller “Jeg vil følge Guds plan” (Barnas sangbok, 8, 86–87). Be barna tegne noe som passer til teksten. La dem bruke tegningene sine til å undervise hverandre i sannheter fra sangene.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Overvei hvordan læringen som fant sted i Primær-klassen kan oppmuntre, støtte eller forsterke læring som finner sted i barnas hjem. Du kan for eksempel be barna dele denne ukens aktivitetsside med familien.

Vi kan forbedre vår undervisning

Barn lærer på mange måter. Barn liker å lære ved hjelp av nye og varierte opplevelser. Bruk aktiviteter som gjør det mulig for dem å bevege seg rundt, bruke alle sansene og prøve nye ting. (Se Undervisning på Frelserens måte, 25–26.)