Oude Testament 2022
10–16 januari. Genesis 3–4; Mozes 4–5: De val van Adam en Eva


‘10–16 januari. Genesis 3–4; Mozes 4–5: De val van Adam en Eva’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Oude Testament 2022 (2021)

‘10–16 januari. Genesis 3–4; Mozes 4–5’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2022

Afbeelding
Adam en Eva wandelen samen

Adam en Eva, Douglas Fryer

10–16 januari

Genesis 3–4; Mozes 4–5

De val van Adam en Eva

Bestudeer Genesis 3–4 en Mozes 4–5 en denk na over de kinderen die u onderwijst. Let op de ingevingen en gevoelens die u krijgt. Ze kunnen tot nieuwe onderwijsideeën leiden.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Laat een afbeelding van Adam en Eva zien. (Zie het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij - voor personen en gezinnen.) Vraag de kinderen om de beurt te gaan staan en iets te noemen wat ze op de afbeelding zien of iets wat ze zich van het verhaal herinneren.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Genesis 3; Mozes 4

Adam en Eva volgden het plan van onze hemelse Vader.

Maak de kinderen duidelijk wat er in de hof van Eden gebeurde en hoe dit bijdroeg aan de uitvoer van Gods heilsplan. Welke zegeningen hebben we door de keuzen van Adam en Eva ontvangen?

Mogelijke activiteiten

  • Vat het verhaal van de val van Adam en Eva samen. Maak daarbij gebruik van ‘Adam en Eva’ (in Verhalen uit het Oude Testament). Maak de kinderen duidelijk dat de keus van Adam en Eva om van de vrucht te eten deel uitmaakte van het plan van onze hemelse Vader.

  • Geef ieder kind een afbeelding van iets wat in het verhaal van Adam en Eva voorkomt (zoals een boom, een slang, een tuin of Jezus Christus). Vraag de kinderen om hun afbeelding omhoog te houden terwijl u het verhaal vertelt en zinsneden uit Mozes 4 voorleest. U kunt ook de doe-pagina van deze week gebruiken.

    Afbeelding
    Eva met een vrucht

    Eden verlaten, Annie Henrie Nader

Mozes 4:1–4

Ik kan de goede weg kiezen.

In Mozes 4:3 lezen we dat Satan ‘trachtte de keuzevrijheid van de mens te vernietigen, die Ik, de Here God, hem had gegeven’. Hoe kunt u de kinderen laten inzien dat ons vermogen om tussen goed en kwaad te kiezen geweldig is?

Mogelijke activiteiten

  • Praat met de kinderen over enkele keuzes die u vandaag hebt gemaakt en laat ze nadenken over keuzes die zij hebben gemaakt. Lees ze uit Mozes 4:3 voor: ‘De keuzevrijheid van de mens […], die Ik, de Here God, hem had gegeven’. Leg uit dat dit vers betekent dat God ons de mogelijkheid heeft gegeven om keuzes te maken. Uit uw dankbaarheid dat u het goede kunt kiezen en getuig dat de kinderen ook het goede kunnen kiezen.

  • Geef een paar eenvoudige voorbeelden waarin een kind een goede of foute keuze maakt. Vraag de kinderen te laten zien of de keus goed of fout is (ze kunnen daartoe gaan staan, iets omhooghouden of hun hand opsteken). Getuig dat onze hemelse Vader ons zal helpen om het goede te kiezen en vraag de kinderen om ook te vertellen wat ze denken.

  • Vraag de kinderen wat voor goede keuzes ze kunnen maken om de Heiland te volgen. Zing met de klas een liedje over goede keuzes, zoals ‘Kies het goede’ (Kinderliedjes, p. 82). Vertel de kinderen over een situatie waarin u een goede keuze maakte, en beschrijf hoe u zich toen voelde.

Mozes 5:4, 8

Ik kan tot mijn hemelse Vader bidden.

Wat moeten de kinderen in uw klas over het gebed weten? Wat leest u in deze verzen dat nuttig voor hen kan zijn?

Mogelijke activiteiten

  • Lees Mozes 5:4 voor. Leg de kinderen uit dat Adam en Eva niet meer bij onze hemelse Vader konden zijn toen ze de hof van Eden verlieten, maar dat ze wel tot Hem konden bidden. Leg uit dat we tot onze hemelse Vader bidden in de naam van zijn Zoon, Jezus Christus (zie Mozes 5:8). Wat kunnen we in gebed zoal tegen onze hemelse Vader zeggen?

  • Vraag de kinderen om te laten zien hoe ze bidden. U kunt ook een afbeelding van iemand in gebed tonen (zie Evangelieplatenboek, nr. 111–112) om te laten zien dat we beter eerbiedig kunnen zijn als we bij het gebed ons hoofd buigen, onze armen over elkaar doen of onze handen vouwen, en onze ogen sluiten.

  • Vertel een persoonlijke ervaring met gebed of geef uw getuigenis van het gebed. Zing met de klas een liedje over het gebed, zoals ‘Gebed van een kind’ (Kinderliedjes, p. 6–7).

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Genesis 3; Mozes 4; 5:10–11

De val van Adam en Eva was een onderdeel van Gods plan.

Als Adam en Eva in de hof van Eden gebleven waren, zouden ze geen kinderen hebben gekregen en hadden ze geen vooruitgang kunnen maken om zoals onze hemelse Vader te worden. We zijn dankbaar voor hun keus om van de vrucht te nemen omdat die keus ons sterfelijk leven en onze kans op eeuwig leven mogelijk heeft gemaakt.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen gezamenlijk het verhaal van de val van Adam en Eva in hun eigen woorden vertellen. Reik ze verzen uit Genesis 3 aan om ze te helpen.

  • Zoek samen met de kinderen naar de gevolgen van de keuze van Adam en Eva om van de vrucht te eten in Mozes 4:22–25, 29; 5:10–11 (zie ook 2 Nephi 2:19–25). Waarom is die keus ons tot zegen? Hoe heeft de Heiland ons geholpen om zonde en dood te overwinnen?

Mozes 4:1–4

Ik heb de macht om te kiezen.

Begrijpen de kinderen in uw klas welk een kostbaar geschenk het vermogen om tussen goed en kwaad te kiezen is? Hoe kan het verhaal van Adam en Eva hiertoe bijdragen?

Mogelijke activiteiten

  • Overweeg het volgende aanschouwelijk onderwijs om het belang van zelf keuzes maken te illustreren: laat de kinderen de doe-pagina van deze week kleuren, maar geef ze slechts één kleurtje om dat te doen. Waarom zou het in dit geval beter zijn om meer keuzes te hebben? Lees Mozes 4:1–4 samen en praat over het belang van keuzes in Gods plan.

  • Vraag de kinderen naar een persoonlijke belevenis waarbij ze tussen goed en kwaad moesten kiezen. Laat ze de mogelijke gevolgen van elke keus bespreken.

Mozes 5:4–15

Dankzij Jezus Christus kan ik me bekeren en bij God terugkeren.

Onze hemelse Vader heeft Jezus Christus gezonden om ons van de gevolgen van de val te verlossen. Door zijn zoenoffer heeft Jezus het voor ons mogelijk gemaakt om uit de dood op te staan en vergeving voor onze zonden te ontvangen als we ons bekeren.

Mogelijke activiteiten

  • Schrijf deze twee titels op het bord: Dankzij Adam en Eva en Dankzij Jezus Christus. Zoek samen met de kinderen in deze teksten naar de gevolgen van de val: Mozes 4:25; 6:48; Romeinen 5:12; 2 Nephi 2:22–23. Laat ze onder het eerste kopje opschrijven wat ze hebben ontdekt. Zoek dan samen in deze teksten op hoe Jezus Christus zonde en de dood overwon: Mozes 5:8–11, 14–15; 6:59; Alma 11:42. Laat ze onder het tweede kopje opschrijven wat ze hebben ontdekt. Waarom zijn we dankbaar voor Jezus Christus?

  • Laat een video over de verzoening van de Heiland zien, zoals ‘Dankzij Hem’ (KerkVanJezusChristus.org). Laat de kinderen vertellen wat ze van Jezus vinden.

  • Vraag enkele kinderen een paar dagen van tevoren om een tekst of liedje over de verzoening van de Heiland te kiezen, en daarover in de les te vertellen. Spoor ze aan om te vertellen waarom ze die tekst of dat liedje mooi vinden. Zing samen een of enkele van die liedjes.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Laat de kinderen thuis aan de hand van de doe-pagina van deze week vertellen over de zegeningen die we dankzij de val van Adam en Eva genieten.

Ons onderwijs verbeteren

Zoek persoonlijke inspiratie. U hoeft deze lesschema’s niet te volgen. Put er inspiratie uit en denk na over de behoeften van de kinderen. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 7.)