Det Nye Testamente 2023
20.-26. november. 1 og 2 Peter: »I skal juble med en uudsigelig, forklaret glæde«


»20.-26. november. 1 og 2 Peter: ›I skal juble med en uudsigelig, forklaret glæde‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2023, 2021

»20.-26. november. 1 og 2 Peter«, Kom og følg mig – Primary: 2023

Billede
Jesus Kristus forkynder evangeliet i åndeverdenen

Kristus forkynder i åndeverden, af Robert T. Barrett

20.-26. november

1 og 2 Peter

»I skal juble med en uudsigelig, forklaret glæde«

Indled dit studium af 1 og 2 Peter med bøn. Husk, at den bedste forberedelse til at undervise kommer gennem dit personlige studium og oplevelser med familiestudiet.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Vis billedet af Peter i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier, og lad børnene fortælle dig noget, de ved om Peter. Mind dem om, at Peter var Kirkens leder, efter Jesus var død og opstået, og forklar, at 1 Peter og 2 Peter er breve fra ham til Kirkens medlemmer på hans tid.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

1 Peter 1:6-7; 3:14

Jeg kan være glad selv i svære tider.

Overvej, hvordan du kan undervise i disse vers på en måde, der hjælper børnene til at henvende sig til Frelseren, når de møder modgang.

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene til at komme i tanke om eksempler på svære ting, som Jesus gennemgik, eksempelvis at blive gjort til grin eller gjort nar af. Forklar, at vi vil få svære tider i vores liv. Læs 1 Peter 1:6-7 og 3:14 sammen, og fortæl om en oplevelse, hvor du kom ud for, at din »tro … [skulle] stå sin prøve«, og Frelseren hjalp dig med at finde glæde. Eller du kan berette om profeten Joseph Smiths bøn i fængslet i Liberty og den trøst, Gud gav ham (se L&P 121:1-8; 123:17).

Billede
Joseph Smith i fængslet i Liberty

Joseph Smith i fængslet i Liberty, af Greg K. Olsen

1 Peter 2:9-12

Min himmelske Fader ønsker, at jeg skal være et eksempel for andre.

Peter forklarede, at vi er »Guds folk«, og at vores gode gerninger kan »prise Gud«.

Mulige aktiviteter

  • Beskriv ting, der skiller sig ud fra deres omgivelser, eller vis billeder af sådanne ting. Eksempelvis et tempel, der skiller sig ud fra omkringliggende bygninger, eller et bjerg, der hæver sig over en dal. Forklar, at når vi holder buddene, skiller vi os ud, og andre mennesker kan se vores eksempel. Tal om nogle »gode gerninger«, som du har set børnene gøre. Forklar, at gode gerninger som disse »priser Gud«. De hjælper andre til at føle større kærlighed til Gud og et ønske om at tjene ham.

  • Lav denne uges aktivitetsside sammen med dem. Hvordan priser de mennesker, de fandt på billedet, Gud?

1 Peter 3:18-20; 4:6

Ånder i åndeverdenen lærer om evangeliet.

Da Jesus døde, tog han til åndeverdenen og sendte de retfærdige ånder hen for at undervise andre ånder, der endnu ikke havde antaget evangeliet.

Mulige aktiviteter

  • Fortæl børnene om nogen, du kender, der er død. Forklar, at når folk dør, forlader deres ånd deres legeme og tager til åndeverdenen. Læs 1 Peter 3:19 og forklar, at da Jesus døde, tog han hen for at besøge åndeverdenen. Dér bad han de retfærdige ånder om at undervise andre ånder, der ikke havde antaget evangeliet, i det (se L&P 138:30).

  • Vis et billede af et tempel. Forklar børnene, at når de er gamle nok, så kan de tage til templet og blive døbt for deres forfædre, som ikke blev døbt, mens de var på jorden. Hjælp børnene med at udfylde et enkelt slægtstræ.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

1 Peter 3:12-17; 4:13-14, 16

Jeg kan finde glæde selv i svære tider.

De børn, du underviser, har måske oplevet en vis form for drilleri eller latterliggørelse på grund af det, de tror på. Disse vers kan hjælpe dem igennem sådanne tidspunkter.

Mulige aktiviteter

  • Sammenfat et par historier om Jesus, der bliver forfulgt, eller lad børnene læse dem, se eksempelvis Matthæus 12:9-14 eller Lukas 22:47-54. Spørg, om de nogensinde er blevet drillet, eller om nogen har gjort grin med dem, fordi de efterlever evangeliets lærdomme. Hvordan fik det dem til at føle? Læs derefter 1 Peter 3:12-14; 4:13-14, 16 sammen, og bed dem om at se efter det, Peter sagde om at lide »for retfærdigheden«. Hvorfor kan vi stadig være glade, når andre mennesker driller os for at gøre det, der er rigtigt?

  • Fortæl om en oplevelse, hvor du fandt glæde eller fred under en prøvelse, eller fortæl om, hvordan profeten Joseph Smith fandt fred, da han var i fængsel i Liberty (se L&P 121:1-8; 123:17). Hvordan kan vi finde glæde og fred i Kristus under vores prøvelser?

1 Peter 3:15

Jeg kan altid være klar til at fortælle om evangeliet.

De børn, du underviser, vil få mange muligheder for livet igennem at besvare spørgsmål fra andre mennesker om deres tro. Tænk over, hvad du kan gøre for at hjælpe dem til at »være rede til forsvar«.

Mulige aktiviteter

  • Fortæl om engang, hvor en stillede dig et spørgsmål om Kirken, og om du følte dig klar til at svare. Lad børnene tale om en gang, hvor andre stillede dem spørgsmål om Kirken. Læs 1 Peter 3:15 sammen. Hvordan kan vi følge Peters råd i dette vers?

  • Hjælp børnene til at tænke på et par spørgsmål, folk kan stille om Jesus Kristus eller hans kirke. Bed dem om at skiftes til at forklare, hvordan de vil besvare disse spørgsmål, så de »altid [kan] være rede«. Trosartiklerne giver enkle sandheder, som børnene kan bruge til at svare på spørgsmål om Kirken.

1 Peter 3:18-20; 4:6

Ånder i åndeverdenen lærer om evangeliet.

Når de retskafne dør, går de videre til åndeverdenen for at undervise dem, der ikke har modtaget evangeliet, mens de var på jorden, om det.

Mulige aktiviteter

  • Tegn en cirkel med en streg midt igennem på tavlen. Skriv Åndeligt paradis i den ene halvdel af cirklen og Åndeligt fængsel i den anden. Bed et af børnene om at læse 1 Peter 3:18-20; 4:6 (se revideringen i 1 Pet 4:6 i JSO). Forklar, at da Jesus døde, tog han til paradis i åndeverdenen. Der gav han de retfærdige ånder anvisninger om at undervise ånderne i det åndelige fængsel om evangeliet.

  • Bed en forælder eller en ældre søskende til et af børnene om at fortælle om at tage i templet og modtage ordinancer for en af deres forfædre.

  • Tilskynd børnene til at udfylde et enkelt slægtstræ.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Tilskynd børnene til at dele deres slægtstræ med familien og bede dem om hjælp til at skrive flere navne på.

Gør undervisningen bedre

Prøv at forstå de børn, som du underviser. Du kender de børn, du underviser, så tilpas om nødvendigt forslagene i dette oplæg, så det svarer til deres behov. Du kan anvende alle de aktiviteter, der nævnes i dette oplæg, og ikke kun dem, der er beregnet til den aldersgruppe af børn, du underviser. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 7).