Uusi testamentti 2023
16.–22. lokakuuta. 1. ja 2. Tessalonikalaiskirje: ”Antaa teille sen, mitä uskostanne vielä puuttuu”


”16.–22. lokakuuta. 1. ja 2. Tessalonikalaiskirje: ’Antaa teille sen, mitä uskostanne vielä puuttuu’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Uusi testamentti 2023, 2022

”16.–22. lokakuuta. 1. ja 2. Tessalonikalaiskirje”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2023

Kuva
lähetyssaarnaajasisaria puhumassa nuoren miehen kanssa

16.–22. lokakuuta

1. ja 2. Tessalonikalaiskirje

”Antaa teille sen, mitä uskostanne vielä puuttuu”

Kun luet rukoillen 1. ja 2. Tessalonikalaiskirjettä pitäen lapset mielessäsi, huomaat periaatteita, jotka heidän tulee ymmärtää.

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kehotitko viime viikon oppiaiheessa lapsia toteuttamaan oppimaansa jollakin tavoin? Anna lapsille tämän viikon oppitunnin alussa muutama minuutti aikaa kertoa kokemuksistaan.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

1. Tess. 5:1–6

Kun noudatan Jumalan käskyjä, tulen olemaan valmis Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen.

Emme tiedä, milloin Vapahtaja palaa maan päälle. Mutta me voimme odottaa Hänen tulemistaan ja valmistautua siihen.

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota jotakuta äitiä kertomaan lyhyesti, millaista oli odottaa vauvan syntymää. Lue 1. Tess. 5:2–3 ja kerro lapsille, että Jeesus Kristus tulee jälleen maan päälle, mutta kukaan ei tiedä tarkalleen milloin – aivan kuten äitikään ei tiedä tarkasti, milloin hänen vauvansa syntyy.

  • Pyydä lapsia kertomaan tilanteesta, jolloin he ovat valmistautuneet jollekin matkalle tai johonkin tapahtumaan. Mitä he tekivät valmistautuakseen? Tuo luokkaan matkalaukku tai laukku ja anna lasten olla pakkaavinaan sitä matkaa varten. Auta lapsia kunkin pakattavan tavaran kohdalla keksimään yksi tapa, jolla voimme valmistautua siihen, että Jeesus Kristus tulee jälleen.

  • Lue lapsille 1. Tess. 5:6 ja selitä, että ellemme valmistaudu siihen, kun Jeesus tulee jälleen, on aivan kuin olisimme nukahtaneet emmekä ole valmiita Hänen tuloonsa. Kehota lapsia olemaan nukkuvinaan. Selitä, että jos me valmistaudumme, on aivan kuin olisimme hereillä ja odottaisimme Häntä. Kehota heitä heräämään.

  • Laulakaa yhdessä jokin Vapahtajan toisesta tulemisesta kertova laulu, kuten ”Kun jälleen saapuu Hän” (Lasten laulukirja, s. 46–47).

2. Tess. 2:1–3

Paavali opetti, että ennen kuin Jeesus Kristus tulisi jälleen, tapahtuisi luopumus.

Kirkko, jonka Jeesus Kristus oli perustanut, vaipui lopulta luopumukseen, mikä tarkoittaa sitä, että pappeuden valtuus ja evankeliumin totuuksia otettiin pois maan päältä. Paavali profetoi, että tämä luopumus eli ”uskosta luopuminen” tapahtuisi ennen Vapahtajan toista tulemista.

Mahdollisia toimintoja

  • Kun olet lukenut lapsille 2. Tess. 2:3, anna heidän auttaa sinua rakentamaan torni muovimukeista tai palikoista. Sano lapsille, että mukit tai palikat kuvaavat tosi kirkon tärkeitä osia, kuten evankeliumin totuuksia, pappeutta, temppelisinetöimisiä ja profeettoja. Kun Paavali ja muut apostolit olivat kuolleet, nämä asiat katosivat eikä tosi kirkkoa ollut maan päällä moniin vuosiin. Kehota yhtä lasta kaatamaan torni ja selitä, että tätä nimitetään luopumukseksi eli ”uskosta luopumiseksi”. Sitä, kun Jeesus Kristus toi kirkkonsa takaisin, nimitetään palautukseksi.

  • Laita esille Mormonin kirja sekä kuvia profeetasta ja temppelistä. Kehota lapsia sanomaan ”luopumus”, kun piilotat esineet laukkuun, ja ”palautus”, kun otat ne jälleen esiin.

  • Laulakaa lauluja, jotka opettavat totuuksia, jotka otettiin pois luopumuksen aikana ja palautettiin meidän aikanamme, kuten ”Jeesuksen Kristuksen kirkko”, ”On Herra puhunut” ja ”Saan käydä temppeliin” (Lasten laulukirja, s. 48, 60–61, 99).

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

1. Tess. 5:1–6

Kun noudatan Jumalan käskyjä, tulen olemaan valmis Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen.

Paavalin neuvo voi auttaa meitä olemaan valmiita ja odottamaan sitä suurenmoista päivää, jolloin Vapahtaja tulee jälleen maan päälle.

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota yhtä lasta lukemaan 1. Tess. 5:1–6 samalla kun muut lapset seuraavat mukana. Pyydä kunkin jakeen jälkeen yhtä lasta esittämään lyhyesti, mitä jakeessa hänen mielestään sanotaan. Voisit selittää, että ”Herran päivä” tarkoittaa Jeesuksen Kristuksen toista tulemista. Miksi Vapahtajan toista tulemista verrataan yöllä tulevaan varkaaseen tai viimeisillään raskaana olevaan naiseen?

  • Pyydä lapsia kuvittelemaan, että Vapahtaja tulee vierailemaan luokassanne jossakin vaiheessa tänään. Kuinka voimme valmistautua Hänen käyntiään varten? Auta lapsia miettimään, mitä voimme tehdä valmistautuaksemme sitä päivää varten, jolloin Jeesus Kristus tulee takaisin. Me voimme esimerkiksi tehdä parannusta, antaa anteeksi, parantaa suhteitamme perheessämme, seurata profeettaa, tavoitella Pyhän Hengen vaikutusta ja pitää tekemämme liitot. Kannusta lapsia valitsemaan yksi asia, jota he aikovat tehdä valmistautuakseen vastaanottamaan Vapahtajan, kun Hän tulee.

2. Tess. 2:1–3

Paavali opetti, että ennen kuin Jeesus Kristus tulisi jälleen, tapahtuisi luopumus.

Jos lapset ymmärtävät, että suuren luopumuksen aikana Jeesuksen Kristuksen kirkko ja Hänen evankeliuminsa otettiin pois maan päältä, palautuksen välttämättömyys käy heille selvemmäksi.

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota yhtä lapsista lukemaan 2. Tess. 2:1–3. Minkä näiden jakeiden mukaan täytyi tapahtua ennen ”Herran päivää”, joka tarkoittaa Vapahtajan toista tulemista? Mitä tarkoittaa ilmaus ”uskosta luopuminen”? Varmista, että lapset ymmärtävät, että se tarkoittaa suurta luopumusta, joka tapahtui Vapahtajan apostolien kuoleman jälkeen. Voisit näyttää lapsille, mitä kerrotaan Pyhien kirjoitusten oppaan artikkelissa ”Luopumus” (pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org).

  • Auta lapsia kirjoittamaan taululle luettelo totuuksista ja siunauksista, joita meillä on evankeliumin ansiosta. Pyyhi nämä asiat pois yksitellen ja kysy lapsilta, millä tavoin heidän elämänsä olisi erilaista ilman näitä asioita. Selitä, että nämä totuudet joutuivat kadoksiin suuren luopumuksen aikana. Miksi oli tärkeää, että Jeesuksen Kristuksen kirkko palautettiin maan päälle myöhempinä aikoina? Kehota lapsia ”palauttamaan” totuudet ja siunaukset eli kirjoittamaan ne uudelleen taululle.

2. Tess. 3:7–13

Taivaallinen Isä haluaa minun tekevän työtä.

Kuinka voit auttaa lapsia näkemään työn siunauksena eikä välteltävänä asiana?

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia vuorotellen lukemaan jakeet 2. Tess. 3:7–13 ja katsomaan, mikä ongelma pyhiä oli kohdannut. Miksi taivaallinen Isä haluaa meidän tekevän työtä? Mitä tapahtuisi, ellemme koskaan oppisi tekemään ahkerasti työtä? Anna lasten vuorotellen esittää yksinkertaisia kotitöitä samalla kun muut lapset arvaavat, mitä he tekevät.

  • Kehota lapsia kertomaan tilanteesta, jolloin he ovat työskennelleet ahkerasti jonkin työn, hankkeen tai tavoitteen eteen. Miltä heistä tuntui, kun he saivat työn päätökseen? Mitä tarkoittaa se, ettei ”väsy tekemään hyvää”? (Ks. 2. Tess. 3:13.) Mikä auttaa meitä jaksamaan, kun työ tuntuu vaikealta?

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kannusta lapsia kertomaan jollekin perheenjäsenelle tai ystävälle yksi syy, miksi he ovat kiitollisia siitä, että meillä on evankeliumi maan päällä nykyään. (Tämän viikon tehtäväsivu voi antaa heille ideoita.)

Näin kehitymme opettamisessa

Tue lasten vanhempia. ”Vanhemmat ovat lastensa tärkeimmät evankeliumin opettajat – heillä on sekä pääasiallinen vastuu että suurin voima vaikuttaa lapsiinsa (ks. 5. Moos. 6:6–7). Kun opetat lapsia kirkossa, etsi rukoillen keinoja tukea heidän vanhempiaan näiden tärkeässä tehtävässä.” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 25.)