Nya testamentet 2023
6–12 februari. Johannes 2–4: ”Ni måste födas på nytt”


”6–12 februari. Johannes 2–4: ’Ni måste födas på nytt’”, Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2023 (2022)

”6–12 februari. Johannes 2–4”, Kom och följ mig – för Primär: 2023

Bild
Jesus talar med Nikodemus

6–12 februari

Johannes 2–4

”Ni måste födas på nytt”

Under en kort primärlektion har du inte tid att undervisa om alla viktiga principer i Johannes 2–4. Sök andlig vägledning om vad du ska betona för att bäst kunna tillgodose barnens behov och intressen.

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

För att uppmuntra barnen att berätta vad de lär sig och upplever frågar du dem vad de har gjort nyligen för att vara ”människofiskare” (Matteus 4:19). Det kan vara bra med en tillbakablick på förra veckans lektion med dem.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Johannes 3:1–10

Jag behöver döpas och konfirmeras för att kunna återvända och bo hos min himmelske Fader.

Barnen du undervisar förbereder sig för att ta viktiga steg mot att bo hos sin himmelske Fader igen genom att döpas (födas av vatten) och konfirmeras (födas av Anden). Hur kan du hjälpa dem förstå vikten av dessa två förrättningar?

Möjliga aktiviteter

  • Sammanfatta berättelsen om hur Jesus undervisade Nikodemus (se Johannes 3:1–10). Lova barnen att när de döps ger vår himmelske Fader dem den Helige Andens gåva.

  • Visa barnen veckans aktivitetssida och be dem beskriva teckningarna. Läs Johannes 3:5 och vittna om att vi behöver döpas och konfirmeras för att kunna bo hos vår himmelske Fader igen.

  • Be barnen berätta vad de gör för att tvätta händerna. Visa bilden Flicka döps (Evangeliebilder, nr 104) och hjälp barnen jämföra vår handtvätt i vatten med att bli andligt ren genom dopet.

Johannes 3:16

Min himmelske Fader älskar mig, så han gav mig en Frälsare.

Hur kan du hjälpa barnen lära sig den här dyrbara sanningen?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen fylla i meningar som den här: ”Eftersom mina föräldrar älskar mig, så …” Läs Johannes 3:16. Hjälp sedan varje barn att läsa upp Johannes 3:16 och ersätta orden ”världen” med sitt eget namn. Hjälp barnen att lägga märke till vad den här versen säger att vår himmelske Fader gjorde eftersom han älskar oss. Be barnen rita en bild av Jesus. Låt dem visa sina teckningar för varandra och uttrycka sin kärlek till Frälsaren.

  • Sjung en sång tillsammans om Jesus, till exempel ”Han sände sin Son” (Barnens sångbok, s. 20–21). Låt barnen hålla upp en bild av Jesus varje gång de sjunger ett ord som ”Son”, ”Jesus” eller ”Frälsare”.

Johannes 4:5–15

Jesus Kristus är mitt ”levande vatten”.

Barnen i din klass vet alla hur det känns att vara törstig. Hur kan du använda den upplevelsen för att hjälpa dem förstå hur mycket vi behöver det levande vattnet som Jesus Kristus erbjuder?

Möjliga aktiviteter

  • Använd bilden i veckans studieförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer för att berätta om Jesus och kvinnan vid brunnen (se Johannes 4:5–15). Be barnen berätta berättelsen.

  • Visa ett glas vatten och prata med barnen om varför vi behöver vatten. Ge en kort sammanfattning av Johannes 4:5–15 och vittna om att Jesus Kristus och hans evangelium ger liv åt vår ande, precis som vatten ger liv åt vår kropp.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Johannes 2:1–11

Jag kan hedra min mamma som Jesus gjorde.

På bröllopet i Kana sa Maria till Jesus att vinet hade tagit slut. Enligt Joseph Smiths översättning, svarade Jesus sin mor med orden: ”Kvinna, vad vill du att jag ska göra för dig? Det vill jag göra” (kyrkans utgåva av Bibeln på engelska, John 2:4, fotnot a). Jesus är en förebild för hur vi bör behandla våra mammor.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen läsa Johannes 2:1–11 och turas om att återberätta delar av berättelsen med egna ord.

  • Be barnen räkna upp sådant som deras mammor kanske behöver hjälp med. Be dem öva på vad de skulle kunna säga till henne med några av Jesu ord: ”Vad vill du att jag ska göra för dig?” (kyrkans utgåva av Bibeln på engelska, John 2:4, fotnot a).

  • Be några mammor besöka din klass och berätta vad deras barn gör för att visa dem respekt.

Bild
Jesus pratar med Maria på bröllopsfesten

Jesus sa till sin mamma: ”Vad vill du att jag ska göra för dig?” (Joseph Smiths översättning i kyrkans utgåva av Bibeln på engelska [i John 2:4, fotnot a]).

Johannes 3:1–8

Att döpas och konfirmeras är som att bli född på nytt.

När vi döps, vilket Jesus kallade att bli ”född av vatten”, får vi förlåtelse för våra synder och kan ”komma in i Guds rike” (Johannes 3:5). Hur kan du hjälpa barnen som du undervisar att förstå vad det betyder att födas på nytt?

Möjliga aktiviteter

  • Gör ordremsor med Frälsarens ord i Johannes 3:3 och låt barnen sätta dem i rätt ordning. Hur kan dopet och konfirmationen vara som att bli född på nytt?

  • Visa en bild av ett nyfött barn och av någon som blir döpt och konfirmerad (se Evangeliebilder, nr 104–105). Hur är vi som ett nyfött barn efter att vi har döpts och konfirmerats? (Se Johannes 3:3–5.)

  • Låt barnen berätta vad de minns från sitt dop. Läs Mosiah 18:8–10 och Läran och förbunden 20:37 för att gå igenom dopförbundet. Lär barnen att eftertänksamt deltagande av sakramentet varje vecka är ett sätt att fortsätta processen att bli född på nytt.

  • Hjälp barnen att lära sig Trosartiklarna 1:4 utantill.

Johannes 3:16–17

Min himmelske Fader älskar mig, så han sände sin Son.

Hur kan du hjälpa barnen förstå att Jesus Kristus sändes till jorden som ett uttryck för vår himmelske Faders kärlek?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen rita en teckning av sin favoritpresent och personen som gav dem presenten. Be en elev läsa upp Johannes 3:16. Vilken gåva gav vår himmelske Fader oss? Hur visar han sin kärlek genom den här gåvan?

  • Be barnen hitta svar på frågan ”Varför sände vår himmelske Fader Jesus Kristus till oss?” medan de läser Johannes 3:16–17 eller sjunger eller lyssnar till ”Han sände sin Son” (Barnens sångbok, s. 20–21).

Johannes 4:5–23

Jesus Kristus erbjuder mig ”levande vatten”.

Precis som Jesus använde vatten för att undervisa kvinnan i Samarien kan du använda vatten för att undervisa barnen om varför de behöver Jesu Kristi evangelium.

Möjliga aktiviteter

  • Använd Johannes 4:5–23 för att skriva sammanfattande meningar från berättelsen om kvinnan vid brunnen. Be barnen titta på de här verserna för att sätta meningarna i rätt ordning. Vad försökte Jesus lära kvinnan?

  • Ge barnen vatten att dricka och be dem berätta om när de har varit törstiga. Prata om hur det kändes att äntligen få något att dricka. Be barnen nämna sådant som, liksom en mugg med vatten, tillfredsställer oss för stunden. Vad finns det som, liksom ”levande vatten”, kan tillfredsställa oss för evigt?

  • Skriv Hur är evangeliet som vatten? på tavlan. Be barnen tänka på hur de skulle besvara den här frågan medan de läser Johannes 4:5–23.

Bild
ikonen inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be gärna barnen att ge sina familjemedlemmar vatten att dricka när de kommer hem. När de gör det kan de berätta vad de lärt sig om levande vatten.

Förbättra vår undervisning

Använd aktivitetssidorna. Repetera principerna i lektionen medan barnen fyller i aktivitetssidorna.