Kom dan en volg Mij
9–15 december. Openbaring 1–11: “Aan het Lam zij […] de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid”


‘9–15 december. Openbaring 1–11: “Aan het Lam zij […] de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid”’ Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘9–15 december. Openbaring 1–11’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2019

Afbeelding
Christus waakt over een kudde schapen

De goede Herder, Del Parson

9–15 december

Openbaring 1–11

‘Aan het Lam zij […] de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid’

De symboliek in het boek Openbaring kan voor kinderen moeilijk te begrijpen zijn, maar het boek bevat ook belangrijke leerstellingen die mooi en eenvoudig zijn.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Vraag de kinderen hoe ze zich zouden voelen als ze Jezus Christus in een visioen zagen. Leg uit dat Johannes in het boek Openbaring een visioen beschrijft waarin hij Jezus en veel belangrijke dingen over het verleden en de toekomst zag.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Kleine kinderen

Openbaring 3:20

Ik kan Jezus Christus in mijn leven uitnodigen.

De metafoor van Jezus die aan de deur staat en aanklopt, kan de kinderen duidelijk maken dat Hij dicht bij hen wil zijn.

Mogelijke activiteiten

  • Toon de afbeelding in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen, en lees Openbaring 3:20. Laat de kinderen zich voorstellen dat Jezus bij hen thuis aanbelt. Laten ze Hem binnenkomen? Wat zou Hij zeggen of doen?

  • Vraag de kinderen of ze weleens hebben zitten wachten op het bezoek van iemand die ze graag wilden zien. Hoe voelden ze zich toen ze zaten te wachten tot die persoon aanbelde? Wat zou er gebeuren als ze die persoon niet hadden binnengelaten? Lees Openbaring 3:20. Laat de kinderen om de beurt een afbeelding van Jezus vasthouden en doen alsof ze ergens aankloppen. De andere kinderen doen alsof ze de deur openen. Hoe kunnen we Jezus dicht bij ons hebben, ook al zien we Hem niet? Geef elk kind eventueel een afbeelding van Jezus mee naar huis.

Openbaring 5:1–10

Jezus Christus is het als enige waard om mijn Heiland te zijn.

Johannes zag in zijn visioen dat alleen Jezus Christus (voorgesteld door een lam) onze Heiland kon zijn en het plan van de Vader (voorgesteld door een verzegeld boek) kon vervullen.

Mogelijke activiteiten

  • Zoek vóór de les prenten van zegeningen die we dankzij de verzoening van Jezus Christus kunnen krijgen (zoals de tempel, een doop, een gezin), kleef ze in een boek en verpak het boek in papier of bind er een touwtje omheen. Beschrijf het visioen van Johannes aan de hand van enkele kernzinnen uit Openbaring 5:1–10. Laat het boek zien, en vertel de kinderen dat ze het boek alleen kunnen openen als ze de afbeelding van Jezus vinden die u in de klas hebt verstopt. Als ze de afbeelding hebben gevonden, opent u het boek en laat u de kinderen zien welke prenten erin staan. Getuig dat de Heiland als enige die dingen mogelijk kon maken.

  • Vat het visioen in Openbaring 5:1–10 samen. Laat de kinderen naspelen hoe Johannes en de andere personages zich voelden. Zo kunnen ze doen alsof ze huilen omdat niemand het boek kan openen, of juichen wanneer de Heiland het opent.

Openbaring 7:9, 13–14

Dankzij Jezus Christus kan ik van mijn zonden worden gereinigd.

Johannes zag een menigte mensen van wie de gewaden ‘wit [waren] gemaakt in het bloed van het Lam’ (vers 14). Hoe kunnen de kinderen door dat visioen begrijpen hoe belangrijk het is dat wij door de verzoening van Jezus Christus van onze zonden worden gereinigd?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen doopkleding of andere witte kleding en een afbeelding van Jezus zien. Lees Openbaring 7:9, 13–14 voor. Laat de kinderen naar de afbeelding en de kleding wijzen als ze de woorden wit of witte horen. Leg uit dat witte kleding reinheid voorstelt en ons eraan herinnert dat Jezus Christus ons van onze fouten kan reinigen.

  • Geef de kinderen een stuk witte stof en laat ze er met viltstift of modder vlekken op maken. Leg uit dat zonde onze geest vuilmaakt. Laat een afbeelding van Jezus in Gethsémané zien (zoals Evangelieplatenboek, nr. 56). Leg het vuile stuk stof weg en toon de kinderen een schoon stuk witte stof. Getuig dat we dankzij de verzoening van Jezus Christus rein kunnen worden.

  • Zing samen een liedje over de doop, zoals ‘Als ik gedoopt ben’, (Kinderliedjes, 53) en leg uit hoe wij dankzij Jezus rein worden als wij ons laten dopen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Grote kinderen

Openbaring 3:20

Ik kan ervoor kiezen om Jezus Christus in mijn leven uit te nodigen.

Hoe kunt u de kinderen in uw klas aanmoedigen om zich voor de macht en invloed van Jezus Christus open te stellen?

Mogelijke activiteiten

  • Toon de afbeelding in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen, en lees Openbaring 3:20. Laat de kinderen deze afbeelding in groepjes van twee bespreken aan de hand van de volgende vragen: Waarom klopt Jezus volgens jou op de deur? Waarom is er aan de buitenkant van de deur geen deurknop? Wat houdt het in om Jezus in ons leven uit te nodigen?

  • Laat de kinderen op het bord een lijst maken van manieren waarop ze voor Jezus ‘de deur kunnen openen’. Mogelijke antwoorden: anderen dienen, in de Schriften lezen, aan het avondmaal deelnemen.

Openbaring 5:1–10

Jezus Christus is het als enige waard om mijn Heiland te zijn.

Van het visioen in Openbaring 5 leren we dat alleen Jezus Christus waardig en in staat was om de verzoening te verrichten en ons van zonde te redden.

Mogelijke activiteiten

  • Vraag de kinderen of ze weleens de hulp van iemand anders nodig hadden omdat ze iets niet zelf konden. Laat ze Openbaring 5:1–10 lezen en uitzoeken wat er moest gebeuren dat maar door één persoon kon worden gedaan. Leg uit dat het Lam Jezus Christus is en dat het boek het plan van God voorstelt. Wat heeft Jezus Christus voor ons gedaan wat niemand anders kon doen?

  • Laat de kinderen een lofzang of een kinderliedje zoeken dat van Jezus Christus getuigt. Wat leren we uit het lied over Jezus Christus? Hoe kunnen we het met het lied over Jezus Christus in Openbaring 5:9–10 vergelijken?

Openbaring 9:1–2

Het evangelie kan mij helpen om verleidingen te weerstaan.

De rook die de lucht verduisterde in Openbaring 9:2 kan met verleidingen vergeleken worden (zie 1 Nephi 12:17).

Mogelijke activiteiten

  • Teken een zon en een donkere wolk, en knip ze uit. Laat de kinderen Openbaring 9:2 en 1 Nephi 12:17 lezen en op de donkere wolk schrijven wat de rook of de mist in deze verzen voorstelt. Hang de donkere wolk op het bord, en laat de kinderen een lijst maken van de verleidingen waarmee kinderen van hun leeftijd te maken krijgen. Hang vervolgens de zon op het bord en laat ze een lijst maken van hulpmiddelen die onze hemelse Vader ons heeft gegeven om de duisternis in de wereld te overwinnen.

  • Hoe kunnen de kinderen mensen helpen die zich in geestelijke duisternis bevinden? Laat de kinderen die vraag met elkaar bespreken.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Vraag de kinderen om thuis te vertellen hoe ze de invloed van de Heiland kunnen uitnodigen.

Ons onderwijs verbeteren

Spoor de kinderen tot eerbied aan. Aan onze hemelse Vader en Jezus Christus denken is een belangrijk aspect van eerbied. U kunt de kinderen tot eerbied aansporen door zachtjes een liedje te zingen of te neuriën, of door een afbeelding van Jezus te tonen.