Kom, følg med meg
9.-15. september. 2 Korinterbrev 1-7: ‘La dere forlike med Gud’


“9.-15. september. 2 Korinterbrev 1-7: ‘La dere forlike med Gud’” Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“9.-15. september. 2 Korinterbrev 1-7”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
Jesus Kristus

9.-15. september

2 Korinterbrev 1-7

“La dere forlike med Gud”

Begynn din forberedelse ved å lese 2 Korinterbrev 1-7. Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier kan hjelpe deg å forstå disse kapitlene, og denne oversikten kan gi deg undervisningsforslag.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Noen av barna i klassen har kanskje skrevet brev denne uken om hvordan et familiemedlem er et godt eksempel på en Jesu Kristi disippel. Hvis de har gjort det, kan du på forhånd be dem om å dele et brev i klassen. Du kan også be barna dele noe annet de har lært.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

2 Korinterbrev 1:3-4

Vår himmelske Fader trøster meg, og jeg kan trøste andre.

Hvordan kan du gi barna tillit til at vår himmelske Fader vil trøste dem? Hvordan kan du oppfordre dem til å trøste andre?

Mulige aktiviteter

  • Ta med gjenstander til klassen som kan gi trøst, for eksempel et pledd eller en bandasje. Spør barna hva som trøster dem når de er lei seg eller redde eller har andre problemer. Les 2 Korinterbrev 1:3-4 sammen med barna, og forklar at “trengsel” er et annet ord for vanskelige problemer. Fortell om noen måter vår himmelske Fader har trøstet deg på, og bær vitnesbyrd om at han vil trøste barna også.

  • Vis bilder av personer som blir døpt (se Kunst inspirert av evangeliet, bok nr. 103 og 104) mens du leser 2 Korinterbrev 1:4 og Mosiah 18:8-9 for barna. Forklar at ved dåpen lover vi å trøste andre. Hvordan kan vi følge Paulus’ råd om å “trøste dem som er i all slags trengsel”?

  • Be barna lage en tegning av seg selv som hjelper noen i nød. La dem forklare hvordan disse tingene kan gi andre trøst.

2 Korinterbrev 2:7-8, 10

Jeg kan tilgi andre.

Velg blant følgende aktiviteter – eller finn på dine egne – for å bidra til å styrke barnas ønske om å tilgi andre.

Mulige aktiviteter

  • Forklar for barna at Paulus ønsket at de hellige i Korint skulle tilgi en mann som hadde syndet. Les 2 Korinterbrev 2:7-8, 10, og be barna legge hendene over hjertet hver gang de hører ordene tilgi og tilgitt.

  • Be barna rollespille hvordan de kan reagere i situasjoner der noen har gjort noe uvennlig. La dem etter tur si “Unnskyld” og “Jeg tilgir deg.” Hvordan kan vi hjelpe andre å vite at vi tilgir dem? Forklar at én måte kan være å “vise… kjærlighet” (2 Korinterbrev 2:8).

2 Korinterbrev 4:1-2

Jeg tror at jeg må være ærlig.

Paulus forkynte at Kristi tjenere ikke lyver for andre – de “har sagt [seg] løs fra alle skammelige snikveier”. Grunn på hvordan du kan styrke barnas ønske om å være ærlige i alle ting.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å lære utenat utsagnet “Vi tror at vi må være ærlige” (13. trosartikkel). Skriv disse ordene på papirarmbånd som barna kan pynte og ha på seg når de drar hjem. Forklar at det å være ærlig betyr å si sannheten.

  • Be barna rekke opp hånden når du sier noe som er sant, og ta hånden ned når du sier noe som ikke er sant. Bruk enkle, men tydelige utsagn, for eksempel: “I dag er det søndag” eller “Jeg har tre neser.” Gjenta aktiviteten noen ganger, og la barna etter tur være den som kommer med sanne og usanne påstander. Hvorfor er det bra å være ærlig?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

2 Korinterbrev 1:3-4

Vår himmelske Fader trøster meg, og jeg kan trøste andre.

Å huske hvordan Gud har trøstet dem kan inspirere barna til å trøste andre.

Mulige aktiviteter

  • Når du leser 2 Korinterbrev 1:3-4, kan du be barna lytte etter svar på spørsmålet “Hva gjør Gud for oss?” Hjelp barna å nevne måter Gud trøster oss på. Be barna fortelle om erfaringer da de var lei seg eller bekymret eller redde, og Gud trøstet dem.

  • Be barna fortelle hvordan vi kan trøste andre. Gi dem tid til å tenke på noen de kjenner som trenger trøst, og legge en plan for å gjøre noe for vedkommende.

2 Korinterbrev 2:5-11

Jeg kan tilgi andre.

Det kan være vanskelig å tilgi andre når de er uvennlige mot oss. Men barna du underviser, vil oppleve kjærlighet, fred og lykke når de lærer å tilgi.

Mulige aktiviteter

  • Fortell barna at noen i Korint hadde syndet, og “vært årsak til sorg” for de hellige (se 2 Korinterbrev 2:5). Be barna om å granske 2 Korinterbrev 2:7-8 for å finne ut hva Paulus ønsket at de hellige skulle gjøre.

  • Fortell om en gang da du har tilgitt noen – eller noen har tilgitt deg – og hva du følte etterpå.

2 Korinterbrev 5:6-7

Jeg “vandrer i tro, ikke i beskuelse”.

Overvei hvordan du kan oppfordre barna til å holde Guds bud, selv om de ikke ser velsignelsene de ønsker med en gang.

Mulige aktiviteter

  • Les 2 Korinterbrev 5:6-7 og Alma 32:21 sammen med barna, og be dem se etter ord og utsagn som bidrar til å definere tro. Be dem skrive ned definisjonene sine, lese dem høyt og feste dem på tavlen.

  • Sett bind for øynene på et av barna, og be de andre barna gi veiledning for å hjelpe ham eller henne å utføre en oppgave som for eksempel å bygge et tårn av byggeklosser, sette sammen et puslespill eller gå gjennom rommet. Hvordan hjelper denne aktiviteten oss å forstå hva det vil si å “[vandre] i tro” på Gud?

  • Vis videoen “Pure and Simple Faith” [Ren og enkel tro] (LDS.org), og spør barna hvordan den unge kvinnen vandret i tro. Fortell om en erfaring da du måtte ha tro på Gud. Oppfordre barna til å fortelle om erfaringer de har hatt med å vandre i tro.

2 Korinterbrev 7:8-11

Bedrøvelse etter Guds sinn får meg til å omvende meg.

Det er naturlig for barn å føle seg skamfulle eller forlegne når de blir tatt i å gjøre noe galt. Hjelp dem å skille disse følelsene fra bedrøvelse etter Guds sinn, som fører til sann omvendelse.

Mulige aktiviteter

  • Forklar at i 2 Korinterbrev 7:8-11 nevnte Paulus et brev han tidligere hadde skrevet til de hellige, hvor han frimodig hadde advart dem mot deres synder. Les disse versene sammen. Hvorfor var Paulus glad for at de hellige var bedrøvet? Forklar at denne formen for bedrøvelse kalles bedrøvelse etter Guds sinn.

  • Be barna lukke øynene og tenke på en gang da de gjorde noe galt og hadde dårlig samvittighet. Be dem spørre seg selv: “Hvorfor følte jeg meg dårlig?” Skriv på tavlen noen grunner til at folk føler seg dårlig etter å ha gjort noe galt, som for eksempel “Jeg var redd for å få straff” eller “Jeg skammet meg med tanke på hva folk ville tenke om meg” eller “Jeg visste at vår himmelske Fader var skuffet over meg.” Hvilke av svarene på tavlen virker som “bedrøvelse etter Guds sinn”? Hvorfor er bedrøvelse etter Guds sinn bedre enn andre former for bedrøvelse som vi kan føle etter å ha gjort noe galt?

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Fortell barna at de kan dele en av aktivitetene fra dagens leksjon med familien sin hjemme, kanskje på en familiens hjemmeaften.

Vi kan forbedre vår undervisning

Vis et skriftsted. Velg et skriftsted som du synes er meningsfylt, og ha det på et sted i klasserommet hvor barna vil se det ofte. Kanskje barna kan bytte på å velge et skriftsted å vise.