Kom dan en volg Mij
5–11 augustus. Romeinen 1–6: “Een kracht van God tot zaligheid”


‘5–11 augustus. Romeinen 1–6: “Een kracht van God tot zaligheid”’ Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘5–11 augustus. Romeinen 1–6’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2019

Afbeelding
Paulus schrijft een zendingsbrief

5–11 augustus

Romeinen 1–6

‘De kracht van God tot zaligheid’

Welke ingevingen krijgt u terwijl u Romeinen 1–6 leest? Dankzij deze ingevingen kunt u een selectie maken uit de volgende lesideeën.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Laat de kinderen vertellen wat ze hebben gedaan met de opdracht die u hun vorige week hebt gegeven. Hebben ze thuis over de schipbreuk in Handelingen 27 en over het volgen van de profeet verteld?

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Kleine kinderen

Romeinen 1:16–17

Ik kan mijn geloof in Jezus Christus tonen door Hem te volgen.

Paulus heeft gezegd dat het evangelie de macht heeft om het heil te brengen aan iedereen die vanuit geloof in Jezus Christus leeft. Hoe kunt u de kinderen aansporen om hun geloof in Jezus Christus te tonen door Hem te volgen?

Mogelijke activiteiten

  • Zoek samen met de kinderen op een landkaart waar Rome ligt. Leg uit dat het boek Romeinen een brief bevat die Paulus aan de heiligen in Rome heeft geschreven. Hij wilde dat ze sommige evangeliebeginselen, zoals geloof, beter zouden begrijpen.

  • Lees Romeinen 1:17 voor en laat de kinderen de volgende zin uit het hoofd leren: ‘De rechtvaardige zal uit het geloof leven’. U kunt ieder kind een woord uit deze zin toewijzen en vragen om het woord op te zeggen als u ze aanwijst. Leg uit dat deze zin betekent dat we elke dag met geloof in Jezus Christus moeten leven. Weten de kinderen wat geloof is? Laat een plaat van Jezus Christus zien en leg uit dat wij geloven dat Hij bestaat, ook al zien we Hem niet. Dat is geloof: in iets geloven, ook al zien we het niet.

  • Leg uit dat we ons geloof in Jezus Christus tonen door Hem te gehoorzamen. Verstop op verschillende plaatsen in het lokaal afbeeldingen van mensen die doen wat Jezus van ons vraagt. Laat de kinderen om de beurt een afbeelding zoeken en vertellen wat ze zien. Hoe kunnen we Jezus volgen?

  • Doe één kind een blinddoek om en leid hem of haar naar een plaat van Jezus. Laat ieder kind aan de beurt komen. Maak de kinderen duidelijk dat ze de leringen van Jezus moeten volgen, net zoals ze uw aanwijzingen hebben gevolgd.

Romeinen 6:1–11

Als we ons laten dopen, worden we een nieuw mens.

De kinderen in uw klas bereiden zich op hun doop voor. Wat kunnen ze over de doop leren uit de aansporing van Paulus om ‘in een nieuw leven [te] wandelen’?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen de zinsnede ‘in een nieuw leven […] wandelen’ (Romeinen 6:4) herhalen. Leg uit dat we door onze doop vergeving van onze zonden krijgen. Wij krijgen de kans om voorwaarts te gaan door goede keuzes te maken, ons te bekeren als we fouten maken, en ernaar te streven om meer op Jezus te gaan lijken. Leer de kinderen aan de hand van de doe-pagina van deze week dat wij dankzij de doop een nieuw mens kunnen worden.

  • Vertel de kinderen hoe u zich voelde toen u zich liet dopen. Laat ze vertellen over doopdiensten die ze hebben meegemaakt. Laat ze een zelfportret van hun doopdag tekenen en vertellen hoe ze zich op hun doop voorbereiden.

  • Zing met de klas een liedje over de doop, zoals ‘Als ik gedoopt ben’ (Kinderliedjes, 53). Wat komen we uit dit liedje over de doop te weten?

Afbeelding
jongen laat zich dopen

De doop staat symbool voor het begin van een nieuw leven als discipel van Christus.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Grote kinderen

Romeinen 1:16–17

Ik kan mijn geloof in Jezus Christus tonen door Hem te volgen.

Paulus heeft gezegd dat het evangelie de macht heeft om het heil te brengen aan iedereen die vanuit geloof in Jezus Christus leeft. Geloof is het eerste beginsel van het evangelie. Het motiveert ons om de geboden te onderhouden. Hoe kunt u de kinderen geloof beter leren begrijpen?

Mogelijke activiteiten

  • Laat een kind op een landkaart zoeken waar Rome ligt. Vertel de kinderen dat ze de komende weken de brieven van Paulus aan kerkleden in verschillende plaatsen zullen bestuderen. De eerste brief is aan de Romeinen gericht.

  • Zet de tekst van Romeinen 1:16 op het bord, maar laat hier en daar een woord weg. Laat de kinderen de tekst opzoeken en de ontbrekende woorden zoeken. Vestig de aandacht op de zin ‘Ik schaam mij niet voor het evangelie van Christus’. Vraag de kinderen wat deze zin voor hen betekent.

  • Laat een kind Romeinen 1:17 voorlezen en vraag de andere kinderen welk woord erin wordt herhaald. Wat houdt het in om ‘uit het geloof [te] leven’? Zoek samen een definitie van geloof in Gids bij de Schriften, ‘Geloof’, of op scriptures.lds.org. Hoe zou ons leven anders zijn als we geen geloof in Jezus Christus hadden?

  • Laat de kinderen een plant en een zaadje zien, en vraag hoe we een zaadje tot een plant kunnen laten uitgroeien. Leg uit dat wij, als we een zaadje planten en water geven, tonen dat wij geloof hebben dat het zal groeien. Hoe kunnen wij tonen dat we geloof in Jezus Christus hebben? U kunt een liedje over geloof zingen, zoals ‘Geloof’ (Kinderliedjes, 50).

Romeinen 3:23–24

Wij hebben Jezus Christus allemaal nodig om vergeving van onze zonden te krijgen.

Paulus wilde de Romeinen duidelijk maken dat het heil alleen door Jezus Christus en zijn genade mogelijk is. Overdenk hoe u deze waarheid aan de kinderen kunt uitleggen.

Mogelijke activiteiten

  • Laat een kind Romeinen 3:23–24 lezen. Wat is volgens de kinderen de boodschap van deze verzen? Leg uit dat ‘genade’ in vers 24 verwijst naar de gave van liefde en barmhartigheid van de Heiland, die het ons mogelijk maakt vergeving van onze zonden te ontvangen.

  • Hang een snoepje of een foto hoog aan een muur of leg het ergens waar de kinderen er niet zelf bij kunnen. Laat ze proberen het te pakken, en leg dan de link met wat Paulus in Romeinen 3:23 zegt. Help ze vervolgens om het te pakken. Wat heeft de Heiland voor ons gedaan wat we zelf niet kunnen doen? Vraag de kinderen wat ze van de Heiland vinden als ze bedenken wat Hij voor hen heeft gedaan.

Romeinen 6:1–11

Als we ons laten dopen, worden we een nieuw mens.

Paulus heeft gezegd dat de doop een symbool van de dood en opstanding van Christus is. De doop symboliseert ook de ‘dood’ van ons zondige leven en onze opstanding om ‘in een nieuw leven [te] wandelen’ (Romeinen 6:4). Telkens als we aan het avondmaal deelnemen, hernieuwen we onze toezegging om in een nieuw leven te wandelen.

Mogelijke activiteiten

  • Laat een kind Romeinen 6:3–6 voorlezen. Waar was de doop volgens Paulus aan ‘gelijk’?

  • Bespreek hoe de doop symbool staat voor de dood en de opstanding. Waarom zijn dood en opstanding goede symbolen van wat er bij onze doop gebeurt?

  • Lees samen de avondmaalsgebeden (zie LV 20:77, 79). Wijs de kinderen erop dat we, als we aan het avondmaal deelnemen, de toezegging om Jezus Christus te volgen die we bij onze doop hebben gedaan, hernieuwen. Hoe kunnen we dankzij het avondmaal ‘in een nieuw leven […] wandelen’?

  • Laat de kinderen een poster maken waaruit blijkt wat het voor hen betekent om ‘in een nieuw leven [te] wandelen’. Ze kunnen die poster in hun kamer hangen om ze eraan te herinneren goede keuzes te maken.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Moedig de kinderen aan om de anderen thuis te vragen om iets te zeggen als ze het kind iets zien doen wat van geloof getuigt.

Ons onderwijs verbeteren

Versterk het zelfvertrouwen van de kinderen. Geef de kinderen een complimentje als ze meedoen met de les. Zo groeit hun zelfvertrouwen dat ze zelfstandig het evangelie kunnen bestuderen.