Tule ja seuraa minua
5.–11. elokuuta. Roomalaiskirje 1–6: ”Jumalan voima – – tuo pelastuksen”


”5.–11. elokuuta. Roomalaiskirje 1–6: ’Jumalan voima – – tuo pelastuksen’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Uusi testamentti 2019, 2019

”5.–11. elokuuta. Roomalaiskirje 1–6”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2019

Kuva
Paavali kirjoittamassa kirjettä

5.–11. elokuuta

Roomalaiskirje 1–6

”Jumalan voima – – tuo pelastuksen”

Mitä innoitusta saat lukiessasi lukuja Room. 1–6? Tämä innoitus voi auttaa sinua valitsemaan seuraavista opetusideoista.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Innosta lapsia kertomaan, mitä he ovat tehneet viime viikon oppiaiheessa mahdollisesti antamiesi kehotusten pohjalta. Esimerkiksi puhuivatko he perheensä kanssa haaksirikosta, jota kuvaillaan luvussa Ap. t. 27, ja profeetan seuraamisesta?

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Nuoremmat lapset

Room. 1:16–17

Voin osoittaa uskoni Jeesukseen Kristukseen seuraamalla Häntä.

Paavali opetti, että evankeliumilla on voima tuoda pelastus kaikille, jotka elävät uskoen Jeesukseen Kristukseen. Kuinka voit auttaa lapsia osoittamaan uskoaan Jeesukseen Kristukseen Häntä seuraamalla?

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia löytämään kartalta Rooma. Selitä, että Kirje roomalaisille on kirje, jonka Paavali kirjoitti Roomassa asuville pyhille auttaakseen heitä ymmärtämään evankeliumin periaatteita kuten uskoa.

  • Lue lapsille Room. 1:17 ja auta heitä oppimaan ulkoa lause ”Uskosta vanhurskas saa elää”. Voisit antaa kullekin lapselle tästä lauseesta yhden sanan ja pyytää heitä lausumaan se sana, kun osoitat heitä. Selitä, että tämä lause tarkoittaa sitä, että meidän tulisi elää joka päivä osoittaen uskoa Jeesukseen Kristukseen. Tietävätkö lapset, mitä usko on? Näytä kuvaa Jeesuksesta Kristuksesta ja selitä, että me uskomme Hänen olevan todellinen, vaikka emme ole nähneet Häntä. Tämä on uskoa – uskomista johonkin, vaikka emme ole nähneet sitä.

  • Selitä, että me osoitamme uskomme Jeesukseen Kristukseen olemalla Hänelle kuuliaisia. Piilota eri puolille huonetta kuvia ihmisistä, jotka tekevät sellaista, mitä Jeesus on käskenyt meitä tekemään. Anna lasten vuorotellen etsiä jokin kuva ja kuvailla sitä. Mitä voimme tehdä seurataksemme Jeesusta?

  • Peitä yhden lapsen silmät ja opasta häntä huoneen läpi kohti Jeesuksen kuvaa. Anna vuoro jokaiselle lapselle. Auta lapsia ymmärtämään, että heidän tulee noudattaa Jeesuksen opetuksia samoin kuin he noudattivat sinun opastustasi.

Room. 6:1–11

Kasteelle meneminen on kuin tulisi uudeksi ihmiseksi.

Lapset, joita opetat, ovat valmistautumassa kasteelle. Mitä Paavalin opetus siitä, että ”alkaisimme elää uutta elämää”, voi opettaa heille kasteesta?

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia toistamaan lause ”alkaisimme elää uutta elämää” (Room. 6:4). Selitä, että kun meidät kastetaan, meidän syntimme annetaan meille anteeksi. Meillä on mahdollisuus kulkea eteenpäin tekemällä hyviä valintoja, tekemällä parannusta, kun teemme virheitä, ja pyrkimällä tulemaan enemmän Jeesuksen kaltaisiksi. Opeta tämän viikon toimintasivun avulla lapsille, että kaste auttaa meitä tulemaan uudeksi ihmiseksi.

  • Kerro lapsille, miltä sinusta tuntui, kun sinut kastettiin, ja kehota heitä kertomaan siitä, kun he ovat osallistuneet kastetilaisuuteen. Kehota heitä piirtämään kuva itsestään tulevana kastepäivänään ja kertomaan, mitä he voivat tehdä valmistautuakseen kasteeseensa.

  • Laula lasten kanssa jokin kasteesta kertova laulu, kuten ”Kasteen jälkeen” (Lasten laulukirja, s. 53). Mitä tässä laulussa meille opetetaan kasteesta?

Kuva
poikaa kastetaan

Kaste on vertauskuvana uuden elämän alkamisesta Kristuksen opetuslapsena.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Vanhemmat lapset

Room. 1:16–17

Voin osoittaa uskoni Jeesukseen Kristukseen seuraamalla Häntä.

Paavali opetti, että evankeliumilla on voima tuoda pelastus kaikille, jotka elävät uskoen Jeesukseen Kristukseen. Usko on evankeliumin ensimmäinen periaate. Se antaa meille syyn noudattaa käskyjä. Kuinka voit auttaa lapsia ymmärtämään uskoa paremmin?

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä yhtä lasta etsimään kartalta Rooma. Auta lapsia ymmärtämään, että muutamien seuraavien viikkojen aikana he oppivat niiden kirjeiden pohjalta, joita Paavali kirjoitti kirkon jäsenille eri paikoissa, alkaen hänen kirjeestään roomalaisille.

  • Kirjoita taululle jakeen Room. 1:16 teksti ja korvaa muutama sana viivalla. Pyydä lapsia etsimään tämä pyhien kirjoitusten kohta ja täyttämään tyhjät kohdat. Tähdennä ilmausta ”Minä en häpeä evankeliumia” ja kehota lapsia kertomaan, mitä tämä ilmaus merkitsee heille.

  • Kehota yhtä lasta lukemaan ääneen Room. 1:17 ja pyydä muita lapsia kuuntelemaan, mikä sana jakeessa toistuu. Mitä merkitsee ilmaus ”elää uskosta”? Auta lapsia etsimään uskon määritelmä Pyhien kirjoitusten oppaasta (”Usko”, scriptures.lds.org/fi). Kuinka elämämme olisi erilaista, ellei meillä olisi uskoa Jeesukseen Kristukseen?

  • Näytä lapsille kasvia ja siementä ja kysy, kuinka autamme siementä tulemaan kasviksi. Selitä, että kun kylvämme siemenen ja kastelemme sitä, me osoitamme, että me uskomme sen kasvavan. Kuinka osoitamme, että meillä on usko Jeesukseen Kristukseen? Voisitte tämän toiminnan aikana laulaa jonkin uskosta kertovan laulun, kuten ”Usko” (Lasten laulukirja, s. 50–51).

Room. 3:23–24

Me kaikki tarvitsemme Jeesusta Kristusta, jotta saisimme syntimme anteeksi.

Paavali halusi roomalaisten ymmärtävän, että pelastus tulee vain Jeesuksen Kristuksen ja Hänen armonsa ansiosta. Pohdi, kuinka voit opettaa lapsille tämän totuuden.

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia lukemaan Room. 3:23–24. Mitä lasten mielestä näissä jakeissa meille opetetaan? Selitä, että ”armo” jakeessa 24 tarkoittaa Vapahtajan rakkauden ja armeliaisuuden lahjaa, jonka ansiosta me voimme saada syntimme anteeksi.

  • Ripusta jokin herkku tai kuva seinälle korkealle tai johonkin muuhun paikkaan, mistä lapset eivät ylety sitä ottamaan. Anna heidän yrittää saada se ja vertaa tätä siihen, mitä Paavali opettaa jakeessa Room. 3:23. Auta heitä sitten ylettymään sinne. Mitä sellaista Vapahtaja on tehnyt meidän puolestamme, mitä emme pysty itse tekemään? Kehota lapsia kertomaan, mitä he tuntevat Vapahtajaa kohtaan, kun he ajattelevat, mitä Hän on tehnyt heidän puolestaan.

Room. 6:1–11

Kasteelle meneminen on kuin tulisi uudeksi ihmiseksi.

Paavali opetti, että kaste on vertauskuvana Kristuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta. Se on vertauskuvana myös meidän syntisen minämme ”kuolemasta” ja siitä, että me ”alkaisimme elää uutta elämää” (Room. 6:4). Me uudistamme sitoumuksemme elää uutta elämää joka kerta, kun nautimme sakramentin.

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota yhtä lasta lukemaan Room. 6:3–6. Mihin Paavali vertasi kastetta?

  • Keskustelkaa siitä, kuinka kaste on vertauskuvana kuolemasta ja ylösnousemuksesta. Miksi kuolema ja ylösnousemus ovat hyviä vertauskuvia siitä, mitä tapahtuu, kun meidät kastetaan?

  • Lukekaa yhdessä sakramenttirukoukset (ks. OL 20:77, 79). Muistuta lapsille, että kun nautimme sakramentin, me uudistamme kasteessa tekemämme sitoumuksen seurata Jeesusta Kristusta. Kuinka sakramentti auttaa meitä ”elämään uutta elämää”?

  • Kehota lapsia laatimaan julisteita, jotka osoittavat, mitä heidän mielestään tarkoittaa se, että ”elää uutta elämää”. Lapset voisivat ripustaa nämä julisteet omaan huoneeseensa muistuttamaan heitä hyvien valintojen tekemisestä.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kannusta lapsia pyytämään perheensä jäseniä kertomaan heille, kun he näkevät lasten tekevän jotakin, mikä osoittaa uskoa.

Näin kehitymme opettamisessa

Vahvista lasten luottamusta. Jotta voit auttaa lapsia vahvistamaan luottamusta siihen, että he voivat oppia evankeliumia itsekseen, kiitä ja kehu heitä, kun he osallistuvat luokassa.