Tule ja seuraa minua
29. heinäkuuta – 4. elokuuta. Apostolien teot 22–28: ”Palvelijakseni ja todistajakseni”


”29. heinäkuuta – 4. elokuuta. Apostolien teot 22–28: ’Palvelijakseni ja todistajakseni’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Uusi testamentti 2019, 2019

”29. heinäkuuta – 4. elokuuta. Apostolien teot 22–28”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2019

Kuva
Paavali vankilassa

29. heinäkuuta – 4. elokuuta

Apostolien teot 22–28

”Palvelijakseni ja todistajakseni”

Kun luet kertomuksia apostoli Paavalin palvelutehtävästä luvuista Ap. t. 22–28, pane merkille periaatteita, jotka voivat olla merkityksellisiä opettamillesi lapsille.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Laita näkyviin kuvat vankisellistä, veneestä ja käärmeestä. Kehota lapsia kertomaan, jos he tuntevat jonkin kertomuksen, joka liittyy sekä Paavaliin että näihin kuviin.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Nuoremmat lapset

Ap. t. 23:10–11

Taivaallinen Isä ja Jeesus välittävät minusta ja auttavat minua vaikeina hetkinä.

Sen oppiminen, kuinka Vapahtaja auttoi Paavalia, voi auttaa lapsia tietämään, että taivaallinen Isä ja Jeesus välittävät heistä.

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro jakeiden Ap. t. 23:10–11 kertomus siitä, kun Vapahtaja kävi Paavalin luona vankilassa. Kerro tilanteesta, jolloin sinulla on ollut jokin koettelemus ja olet saanut Jumalalta johdatusta ja lohtua. Pyydä lapsia kertomaan tilanteista, jolloin he ovat tunteneet saaneensa lohtua Jumalalta.

  • Auta lapsia oppimaan ulkoa, mitä Jeesus sanoi Paavalille: ”Pysy rohkeana.” Pyydä lapsia miettimään jotakuta, jota he voisivat kannustaa pysymään rohkeana – kenties jotakuta, joka on surullinen tai huolissaan.

Ap. t. 26:1–29

Voin lausua todistukseni muille.

Se, että tarkastelette todistusta, jonka Paavali lausui kuningas Agrippan edessä, voi auttaa lapsia oppimaan, kuinka kertoa siitä, minkä he tietävät olevan totta.

Mahdollisia toimintoja

  • Tuo luokkaan kruunu ja anna yhden lapsen pitää sitä ja esittää kuningas Agrippaa. Kehota jotakuta toista lasta seisomaan kuninkaan edessä ja esittämään Paavalia samalla kun kerrot lyhyesti Paavalin todistuksesta ja kuningas Agrippan vastauksesta, joista kerrotaan kohdassa Ap. t. 26:1–29 (ks. ”Luku 63: Paavali päättää lähetystyönsä”, Uuden testamentin kertomuksia, s. 162–166). Selitä, että me voimme lausua oman todistuksemme muille kuten Paavali teki.

  • Pyydä lapsia kuuntelemaan, kun laulat tai luet jonkin todistuksesta kertovan laulun, kuten laulun ”Todistus” säkeistö 2 (MAP-lauluja, 83) tai ”Isämme taivahan” (Lasten laulukirja, s. 8). Pyydä lapsia viittaamaan, kun he kuulevat jotakin, mistä he voivat todistaa. Voisit laulaa laulun muutamaan kertaan. Kehota lapsia laulamaan kanssasi, kun sanat alkavat tuntua tutuilta. Pyydä heitä kertomaan evankeliumista sellaisia asioita, joiden he tietävät olevan totta.

  • Käytä tämän viikon toimintasivua auttaessasi lapsia miettimään jotakin, mitä he voisivat sanoa, kun he lausuvat todistuksensa. Kehota heitä lausumaan todistuksensa jollekulle perheessään.

Ap. t. 27

Profeetat varoittavat minua vaarasta.

Mieti, kuinka kertomus Paavalin haaksirikosta voi opettaa lapsille, että profeetat näkevät vaaroja, joita me emme pysty näkemään.

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia kuvittelemaan, että he ovat laivassa, joka haaksirikkoutuu myrskyssä. Lue jakeista Ap. t. 27:9–10 Paavalin varoitus ihmisille ja esitä kertomus haaksirikosta, johon he joutuivat, koska he eivät kuunnelleet hänen varoitustaan (ks. jakeet 11, 39–44). Näytä kuva kirkon presidentistä. Millaisista asioista hän varoittaa meitä?

  • Laita eri puolille huonetta muutamia kuvia tai esineitä kuvaamaan asioita, joita profeetat ovat opettaneet meitä tekemään, kuten käymään kirkossa ja menemään kasteelle. Kävelkää yhdessä ympäri huonetta pysähtyen kunkin kuvan tai esineen luo puhumaan siitä, kuinka profeetan opetusten noudattaminen pitää meidät turvassa.

Kuva
Presidentti Russell M. Nelson

Profeetan opetusten noudattaminen pitää meidät turvassa.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Vanhemmat lapset

Ap. t. 23:10–11; 27:18–26; 28:1–6

Kun kohtaan vastoinkäymisiä, Jumala ei hylkää minua.

Kaikkien Paavalin kokemien koettelemusten aikana Herra oli hänen kanssaan. Kuinka voit auttaa lapsia vertaamaan Paavalin kokemuksia heidän omaan elämäänsä?

Mahdollisia toimintoja

  • Selitä jakeen Ap. t. 23:10 avulla, että Paavali pantiin vankilaan, koska hän opetti ihmisille Jeesuksesta. Lue sitten lasten kanssa Ap. t. 23:11. Miksi Paavali pystyi pysymään rohkeana, vaikka hän olikin vankilassa?

  • Kirjoita taululle Ap. t. 23:10–11; Ap. t. 27:18–26 ja Ap. t. 28:1–6. Näytä kuvia vankilasta, laivasta ja käärmeestä sekä kehota lapsia tarkastelemaan näitä jakeita ja yhdistämään ne kuviin. Millä tavoin kussakin näistä kertomuksista Herra osoitti Paavalille, että Hän oli Paavalin kanssa?

  • Kutsu joku seurakuntalainen kertomaan kokemuksesta, jolloin Herra on ollut hänen kanssaan jonakin vaikeana aikana. Kenties sinä tai lapsetkin voisitte kertoa joistakin kokemuksista.

Ap. t. 26:1–29

Voin lausua rohkeasti todistukseni Jeesuksesta Kristuksesta.

Paavalin rohkeus todistuksensa lausumisessa voi auttaa lapsia olemaan rohkeita, kun he lausuvat oman todistuksensa.

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia lukemaan Ap. t. 26:1–29 ja etsimään evankeliumin totuuksia, joita Paavali opetti kuningas Agrippalle. Miksihän Paavalia olisi saattanut pelottaa kertoa näitä asioita kuninkaan edessä? Kehota lapsia luettelemaan evankeliumin periaatteita, joiden he tietävät olevan totta. Pyydä heitä miettimään jotakuta heille tuttua henkilöä, jonka tarvitsee kuulla heidän todistuksensa näistä totuuksista.

  • Kehota lapsia kirjoittamaan tämän viikon toimintasivulle jotakin, mitä he voisivat sanoa todistuksessaan.

Ap. t. 27

Profeetat varoittavat minua vaarasta.

Lapset voivat kuunnella nykyajan profeettojen sanomia ja huomata heidän varoituksiaan. Kuinka voit auttaa lapsia oppimaan, kuinka ottaa varteen niitä varoituksia?

Mahdollisia toimintoja

  • Leikkaa laivan muotoinen paperipala palapelipaloiksi. Kehota lapsia kirjoittamaan paloihin Paavalin varoituksia kohdassa Ap. t. 27:9–11 ja kokoamaan palapeli. Miksi ihmiset eivät kuunnelleet Paavalia? (Ks. jae 11.) Kehota lapsia lukemaan jakeet 18–20 ja 40–44, jotta he saavat selville, mitä sen seurauksena tapahtui. (Selitä, että koska ihmiset noudattivat Paavalin myöhempää neuvoa pysyä laivassa, kukaan ei kuollut haaksirikossa; ks. jakeet 30–32.) Mitä tämä kokemus opettaa meille profeetan seuraamisesta?

  • Tuo jokin kirkon presidentin äskettäinen konferenssipuhe ja kerro lapsille hänen mahdollisesti antamistaan varoituksista tai neuvoista. Kehota lapsia miettimään, millä tavoin he voivat seurata profeettaa.

  • Millä tavoin profeetat ovat kuin mies, jolla on kiikarit?

  • Kirjoita muutamia toimintoja, joita lapset voivat tehdä ja jotka auttavat heitä oppimaan profeetan tehtävää – esim. ”Lue OL 21:4–7” tai ”Laula ’Profeettaa seuraa’” (Lasten laulukirja, s. 58–59, tai käytä jotakin muuta profeetoista kertovaa laulua). Ripusta luettelo toiminnoista luokkahuoneen ulkopuolelle ja kehota yhtä lasta seisomaan ovella ja lukemaan yksi toiminta kerrallaan muille lapsille niin että nämä ehtivät tekemään toiminnan ennen kuin hän lukee seuraavan. Selitä, että aivan kuten yksi lapsi on antanut ohjeita muille, samoin profeetta opettaa meille, mitä Jumala haluaa meidän tekevän. Pyydä lapsia kertomaan, mitä he toimintojen perusteella oppivat profeetoista.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Pyydä lapsia sen avulla, mitä he oppivat Paavalista, kannustamaan perhettään tutkimaan profeetan viimeisintä puhetta ja keskustelemaan siitä, kuinka he voivat noudattaa hänen neuvoaan.

Näin kehitymme opettamisessa

Ota aistit mukaan. ”Useimmat lapset (ja aikuiset) oppivat parhaiten, kun käytetään useita aisteja. Etsi keinoja auttaa lapsia käyttämään näkö‑, kuulo- ja tuntoaistiaan, kun he oppivat. Joissakin tilanteissa saatat ehkä keksiä tapoja, joilla he voivat käyttää jopa haju- ja makuaistia!” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 25.)