Tule ja seuraa minua
8.–14. heinäkuuta. Apostolien teot 6–9: Mitä sinä tahdot minun tekevän?


”8.–14. heinäkuuta. Apostolien teot 6–9: Mitä sinä tahdot minun tekevän?”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Uusi testamentti 2019, 2019

”8.–14. heinäkuuta. Apostolien teot 6–9”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2019

Kuva
Paavali tiellä Damaskokseen

Eläkäämme niin, Sam Lawlor

8.–14. heinäkuuta

Apostolien teot 6–9

Mitä sinä tahdot minun tekevän?

Aloita lukemalla Ap. t. 6–9. Aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotus voi auttaa sinua ymmärtämään näitä lukuja. Tämän oppimisehdotuksen nuoremmille lapsille tarkoitettuja toimintoja voi soveltaa myös vanhemmille lapsille ja päinvastoin.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kirjoita taululle joidenkin luvuissa Ap. t. 6–9 mainittujen ihmisten nimiä – kenties Saul tai Stefanos. Pyydä lapsia kertomaan, mitä he tietävät jostakusta näistä ihmisistä.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Nuoremmat lapset

Ap. t. 6–7

Minä voin seurata Jeesusta Kristusta puolustamalla totuutta.

Mitä lapset voivat oppia Stefanokselta Jeesuksen Kristuksen seuraamisesta?

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia keksimään liikkeitä, jotka sopivat johonkin oikein valitsemisesta kertovaan lauluun, kuten ”Totuutta puolusta ain” (Lasten laulukirja, s. 81). Kerro kohdan Ap. t. 7:51–60 avulla lapsille, kuinka Stefanos opetti Jeesuksesta Kristuksesta, vaikka se sai juutalaisten johtajat hyvin vihaisiksi (ks. myös ”Luku 57: Pahat miehet tappavat Stefanoksen”, Uuden testamentin kertomuksia, s. 150–151). Millä tavoin Stefanos puolusti totuutta?

  • Kuvaile lapsille useita tilanteita, joissa jonkun lapsen on valittava oikean ja väärän välillä. Kysy lapsilta, mitä he tekisivät puolustaakseen totuutta.

Ap. t. 8:26–39

Pyhä Henki innoittaa minua kertomaan evankeliumista muille.

Filippos noudatti Hengen kehotuksia ja auttoi erästä etiopialaista miestä, jonka oli vaikea ymmärtää pyhiä kirjoituksia. Mitä asioita opettamasi lapset voivat oppia tästä kertomuksesta?

Kuva
Filippos opettamassa etiopialaista

Filippos opettamassa etiopialaista, Robert T. Barrett

Mahdollisia toimintoja

  • Laita kaksi tuolia rinnakkain kuvaamaan vaunuja. Kehota kahta lasta istuutumaan vaunuihin – toinen on olevinaan Filippos ja toinen on olevinaan etiopialainen mies. Esitä sitten kertomus siitä, kun Filippos opetti evankeliumia etiopialaiselle miehelle.

  • Oletteko koskaan tunteneet Pyhän Hengen kehottavan teitä kertomaan evankeliumista jollekulle toiselle, samaan tapaan kuin mitä Filippos koki jakeessa Ap. t. 8:29? Kerro lapsille omasta kokemuksestasi.

Ap. t. 9:1–20

Kun teen virheen, taivaallinen Isä kehottaa minua tekemään parannuksen ja muuttumaan.

Kun Jeesus käski Saulia lopettamaan Herran kirkon vainoamisen, Saul teki heti parannuksen ja muuttui. Kuinka tämä kertomus voi auttaa opettamiasi lapsia tuntemaan halua muuttua nopeasti, kun he tekevät virheen?

Mahdollisia toimintoja

  • Esitä lyhyesti kertomus Saulin kääntymyksestä kohdassa Ap. t. 9:1–20 (ks. myös ”Luku 59: Saul oppii tuntemaan Jeesuksen”, Uuden testamentin kertomuksia, s. 154–155).

  • Luettele asioita, jotka muuttuvat, tai näytä kuvia niistä, kuten nuijapää, joka muuttuu sammakoksi, tai puut eri vuodenaikoina. Millä tavoin Saul muuttui, kun Jeesus Kristus kävi hänen luonaan?

  • Piirrä taululle tie, joka haarautuu. Kehota lapsia mainitsemaan sellaisten paikkojen nimiä, joissa he haluaisivat käydä, ja kirjoita niitä yhden tien päähän. Mitä tapahtuisi, jos kääntyisimme väärälle tielle? Kuinka parannuksen tekeminen muistuttaa oikealle tielle palaamista?

  • Pyydä lapsia toistamaan, mitä Herra sanoi Saulille: ”Saat kuulla, mitä sinun on tehtävä”. Mitä Herra tahtoo meidän tekevän?

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Vanhemmat lapset

Ap. t. 6–7

Minä olen Jeesuksen Kristuksen todistajana.

Kuinka voit auttaa opettamiasi lapsia oppimaan Stefanoksen esimerkistä olla Jeesuksen Kristuksen todistajana?

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lasten kanssa Ap. t. 6:5–15 ja 7:51–60. Kuinka Stefanos oli Jeesuksen Kristuksen todistajana? Kehota yhtä tai useampia lapsia esittämään Stefanosta ja kertomaan, mihin he uskovat ja miksi.

  • Kehota lapsia vuorotellen lukemaan Ap. t. 6:3–10 ja etsimään, mitä sellaisia ominaisuuksia Stefanoksella oli, jotka auttoivat häntä palvelemaan.

  • Pyydä lapsia keksimään kanssasi tilanteita, joissa he voivat todistaa Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan. Auta heitä näyttelemään joitakin näistä tilanteista. Pyydä lapsia lukemaan Moosia 18:9. Tuo esiin, että Jeesuksen Kristuksen todistajana oleminen sisältyy niihin lupauksiin, joita annamme kasteessa.

  • Kirjoita taululle nimet Stefanos ja Filippos. Kirjoita Stefanoksen nimen alle tapoja, joilla voimme olla esimerkkinä muille. Kirjoita Filippoksen nimen alle tapoja, joilla voimme kertoa evankeliumista muille. Millä tavoin se, että olemme esimerkkinä Jeesuksen Kristuksen opetuslapsesta, auttaa meitä kertomaan evankeliumista?

Ap. t. 8:5–24

Pappeus on mittaamattoman arvokas lahja Jumalalta.

Saatana mainostaa sitä viestiä, että aineelliset asiat tuovat meille onnellisuuden. Kuinka voit hyödyntää kertomusta Simonista auttaaksesi lapsia arvostamaan hengellisiä asioita, kuten pappeutta ja sen siunauksia?

Mahdollisia toimintoja

  • Esitä lyhyesti kertomus Simonista jakeissa Ap. t. 8:5–24 (ks. myös ”Luku 58: Simon ja pappeus”, Uuden testamentin kertomuksia, s. 152–153). Miksi emme voi saada pappeutta ostamalla? Kuinka joku oikeasti saa pappeuden? (Ks. UK 5.)

  • Anna lapsille leikkirahaa ja laita näkyviin kuvia tavaroista, joita voi ostaa rahalla. Kysy lapsilta, kuinka paljon leikkirahaa he antaisivat näistä tavaroista. Näytä sitten kuvia sakramentista, temppelistä (kuvaten temppelisiunauksia), kasteesta ja muista siunauksista, joita saamme pappeuden ansiosta. Selitä, että nämä Jumalan antamat lahjat ovat mittaamattoman arvokkaita eikä niitä voi ostaa rahalla.

Ap. t. 9:1–20

Kun teen virheen, taivaallinen Isä kehottaa minua tekemään parannuksen ja muuttumaan.

Kun Jeesus käski Saulia lopettamaan Herran kirkon vainoamisen, Saul teki heti parannuksen ja muuttui. Kuinka tämä kertomus voi auttaa opettamiasi lapsia tuntemaan halua muuttua nopeasti, kun he tekevät virheen?

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia taittamaan paperiarkki kahtia. Pyydä heitä kirjoittamaan yhdelle puoliskolle Ennen ja toiselle Jälkeen. Lue lasten kanssa Ap. t. 8:1–3; 9:1–2 ja 9:17–22 etsien sanoja ja ilmauksia, jotka kuvailevat Saulia ennen Herran näkemistä ja sen jälkeen.

  • Pyydä jotakuta seurakunnan jäsentä kertomaan oma kääntymyskertomuksensa ja kertomaan, kuinka kirkon jäsenenä oleminen on muuttanut hänen elämäänsä, kuten Saulin elämä muuttui.

  • Piirrä taululle ”tie Damaskokseen”. Kehota lapsia lukemaan Ap. t. 9:6, 11, 18, 20–22 ja etsimään, mitä Saul teki tehdäkseen parannuksen ja kääntyäkseen Kristuksen puoleen, ja kirjoita nämä teot tien varrelle. Mitä me opimme Saulilta siitä, kuinka meistä voi tulla enemmän Kristuksen kaltaisia?

  • Kehota lapsia piirtämään lempikohtansa Saulin kääntymyskertomuksesta sekä esittelemään piirroksensa luokalle.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kannusta lapsia kertomaan perheelleen, mistä tämänpäiväisestä toiminnasta luokassa he pitivät eniten ja mitä se opetti heille.

Näin kehitymme opettamisessa

Auta lapsia oppimaan pyhistä kirjoituksista. Pienet lapset eivät ehkä osaa tai jaksa lukea paljon, mutta voit silti saada heidät mukaan pyhistä kirjoituksista oppimiseen. Voisit esimerkiksi lukea jonkin kohdan ja kehottaa heitä nousemaan seisomaan tai nostamaan kätensä, kun he kuulevat jonkin tietyn sanan tai ilmauksen, johon haluat keskittyä (ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 20).