Tule ja seuraa minua
1.–7. heinäkuuta. Apostolien teot 1–5: ”Te olette minun todistajani”


”1.–7. heinäkuuta. Apostolien teot 1–5: ’Te olette minun todistajani’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Uusi testamentti 2019, 2019

”1.–7. heinäkuuta. Apostolien teot 1–5”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2019

Kuva
helluntaipäivä

Helluntaipäivä, Sidney King

1.–7. heinäkuuta

Apostolien teot 1–5

”Te olette minun todistajani”

Aloita valmistautumisesi lukemalla Ap. t. 1–5. Pyri rukoillen ymmärtämään opettamiesi lasten tarpeita. Aineisto Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi ja tämä oppimisehdotus voivat myös olla apunasi.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kirjoita taululle Kuka minä olen? Kerro Pietarista useita asioita ja kysy lapsilta, kenestä ne kertovat. Mitä muuta he tietävät Pietarista?

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Nuoremmat lapset

Ap. t. 1:1–11

Jeesus Kristus johtaa kirkkoaan profeettojen ja apostolien avulla.

Kun lapset oppivat, kuinka Vapahtaja johti kirkkoaan muinoin apostolien kautta, se voi auttaa heitä saamaan todistuksen profeetoista ja apostoleista meidän aikanamme.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä koko sivun kuvaa, joka on aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa. Kysy lapsilta, miksihän miehet katsovat taivaalle. Esitä lyhyesti jakeiden Ap. t. 1:1–11 kertomus. Ks. myös ”Luku 55: Apostolit johtavat kirkkoa” (Uuden testamentin kertomuksia, s. 145–147).

  • Samalla kun luokan jäsenet katsovat kuvaa, joka on aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa, kehota yhtä lasta pitelemään kuvaa nykyisistä apostoleista. Ketkä johtavat kirkkoa, kun Kristus ei ole maan päällä? Kuinka he johtavat kirkkoa?

  • Pelaa muistipeliä käyttäen kuvapareja tämänhetkisen ensimmäisen presidenttikunnan jäsenistä ja kahdestatoista apostolista. Kun pari löytyy, mainitse kyseisen apostolin tai presidentin nimi ja kerro hänestä jotakin.

  • Kiinnitä Jeesusta esittävän kuvan kääntöpuolelle pieniä kuvia asioista, joita profeetta voisi opettaa, kuten kaste tai temppeli. Anna kunkin lapsen vuorollaan katsoa yhtä kuvaa ja kertoa luokan muille jäsenille: ”Profeetta opettaa meille [kuvan aihe].”

Ap. t. 3:1–10

Taivaallinen Isä voi siunata muita minun kauttani.

Kuinka voit auttaa lapsia huomaamaan, millä tavoin he voivat siunata lähipiirissään olevia? Auta heitä oppimaan Pietarin ja Johanneksen esimerkistä näiden parantaessa ramman miehen.

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia tekemään liikkeitä, jotka sopivat jakeiden Ap. t. 3:1–10 kertomukseen, kuten ojentamaan kätensä pyytäen rahaa ja hyppimään ilosta. Kuinka taivaallinen Isä siunasi miestä, joka ei pystynyt kävelemään?

  • Tuo pussissa kuvia, joissa näytetään, millä tavoin voimme siunata ja palvella muita. Anna lasten vuorotellen valita pussista kuvia ja kertoa, kuinka he voivat kuvan osoittamalla tavalla siunata muita.

  • Pyydä lapsia kertomaan tilanteesta, jolloin he ovat auttaneet jotakuta.

Ap. t. 5:1–11

Minä voin olla rehellinen.

Varhaiset kristityt noudattivat pyhityksen lain eräänlaista muotoa huolehtiakseen köyhistä. Ne, jotka omistivat maata, myivät sen ja antoivat rahat apostoleille jaettavaksi pyhien keskuudessa näiden tarpeiden mukaisesti. Ananias ja Safira olivat lahjoitusta tehdessään vilpillisiä luullen, että he voisivat pettää Herran palvelijoita.

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia näyttelemään kertomus Ananiaasta ja Safirasta. Selitä, että vaikka me emme kuolekaan, kun valehtelemme, niin tämä kertomus osoittaa, kuinka tärkeää on olla rehellinen taivaalliselle Isälle.

  • Laulakaa yhdessä jokin rehellisyydestä kertova laulu, kuten ”Uskon, että rehellinen” (Lasten laulukirja, s. 146). Auta lapsia ymmärtämään, että rehellisenä olemiseen kuuluu se, että puhuu aina totta eikä ota jollekulle muulle kuuluvia tavaroita.

  • Esitä käsinukeilla yksinkertaisia tilanteita, joissa joku on rehellinen tai epärehellinen. Pyydä lapsia nousemaan seisaalleen, jos henkilö on rehellinen, tai istumaan lattialle, jos henkilö on epärehellinen.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Vanhemmat lapset

Ap. t. 1:8, 22–26

Jeesus Kristus johtaa kirkkoaan profeettojen ja apostolien avulla.

Lapset, joita opetat, voivat ymmärtää, että profeetat ja apostolit johtavat Vapahtajan kirkkoa nykyään, aivan kuten muinaisinakin aikoina.

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita taululle Kuinka Jeesus Kristus johtaa kirkkoa, kun Hän ei ole maan päällä? Kehota lapsia panemaan merkille vastauksia tähän kysymykseen, kun luet Vapahtajan sanat apostoleille jakeessa Ap. t. 1:8.

  • Lukekaa yhdessä Ap. t. 1:22–26. Miettikää yhdessä, kuinka apostolit kutsuivat uuden apostolin.

  • Pyydä etukäteen yhtä lasta ja hänen vanhempaansa lukemaan jostakusta vasta kutsutusta apostolista (kenties sivustolta lds.org). Kehota lasta kertomaan luokalle, mitä hän oppi ja mitä apostoli mahdollisesti sanoi kutsumisestaan ensimmäisessä yleiskonferenssipuheessaan.

Kuva
Pietari apostolien seurassa

Apostolit johtivat kirkkoa sen jälkeen kun Kristus oli noussut taivaaseen.

Ap. t. 3:1–10

Taivaallinen Isä siunaa muita minun kauttani, vaikken olekaan rikas.

Miten voit opettaa lapsille, että he voivat siunata muita, vaikka heillä ei olisikaan ”hopeaa ja kultaa”? (Ap. t. 3:6.) Kuinka voit auttaa heitä näkemään mahdollisuuksia palvella Jumalaa palvelemalla muita?

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä yhtä lasta lukemaan Ap. t. 3:1–10 samalla kun muut lapset näyttelevät kertomuksen. (Voit käyttää apuna myös julkaisua Uuden testamentin kertomuksia, ”Luku 56: Pietari parantaa miehen”, s. 148–149.) Millä tavoin tämän miehen saama siunaus oli suurempi kuin se raha, jota hän oli pyytänyt?

  • Pane kiertämään pussi, jossa on kolikoita. Kun lapset pitelevät pussia, kysy heiltä, mitä he voisivat ostaa rahalla. Ota kolikkopussi sitten takaisin ja kysy lapsilta, mitä siunauksia he eivät voi ostaa rahalla. Kehota heitä kertomaan, kuinka he voivat palvella jotakuta käyttämättä rahaa (ks. Ap. t. 3:6).

Ap. t. 2:36–47

Pyhä Henki todistaa sydämelleni evankeliumin totuuksista.

Kun lapset oppivat tunnistamaan, kuinka Pyhä Henki puhuu heille, he tuntevat innoitusta kuunnella ja toimia saamansa innoituksen mukaisesti.

Mahdollisia toimintoja

  • Lukekaa yhdessä Ap. t. 2:36–37. Miltä tuntuu, kun Pyhä Henki kertoo jotakin meidän sydämessämme?

  • Laatikaa yhdessä juliste, jonka ylälaidassa ovat sanat Mitä meidän pitää tehdä? Laita joka viikko juliste näkyviin, ja lisätkää siihen tapoja, joilla lapset voivat toimia sen pohjalta, mitä he oppivat kunkin viikon oppiaiheessa.

  • Kehota lapsia etsimään kohdasta Ap. t. 2:41–47, mitä hyviä asioita ihmiset tekivät sen jälkeen kun heidät oli kastettu. Mitä hyviä asioita me voimme tehdä osoittaaksemme, että olemme kiitollisia Pyhän Hengen lahjasta, jonka saimme, kun meidät kastettiin?

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kannusta lapsia suunnittelemaan yksi tapa, jolla he voivat palvella taivaallista Isää auttamalla jotakuta perheenjäsentä tulevalla viikolla.

Näin kehitymme opettamisessa

Opetelkaa ulkoa jokin pyhien kirjoitusten kohta. Valitse jokin pyhien kirjoitusten kohta, joka voisi olla avuksi luokkasi lapsille, kuten Ap. t. 2:38 tai Ap. t. 3:19, ja auta heitä opettelemaan ulkoa jokin sen kohdan lause. Myös havaintovälineet, käsien liikkeet tai eleet voivat auttaa lapsia painamaan pyhien kirjoitusten kohtia mieleensä.