Kom dan en volg Mij
21–27 januari. Johannes 1: Wij hebben de Messias gevonden


‘21–27 januari. Johannes 1: Wij hebben de Messias gevonden’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘21–27 januari. Johannes 1’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2019

Afbeelding
vrouw vertelt over evangelie in treinstation

21–27 januari

Johannes 1

Wij hebben de Messias gevonden

Schrijf uw ingevingen op terwijl u Johannes 1 leest. In het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen vindt u meer uitleg over deze hoofdstukken. U kunt in de onderstaande activiteiten ideeën opdoen om de kinderen de beginselen in Johannes 1 te leren. U kunt zo nodig de activiteiten voor grote kinderen aan kleine kinderen aanpassen.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Overweeg om wat afbeeldingen van Jezus te tonen, waarop Hij een van de dingen doet die in Johannes 1 beschreven zijn. Vraag de kinderen wat Hij op de afbeelding doet (bijvoorbeeld: de aarde scheppen of in het evangelie onderwijzen).

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Kleine kinderen

Johannes 1:1–2

Jezus woonde voor zijn geboorte bij onze hemelse Vader.

Johannes leert ons dat Jezus Christus bij God woonde voor Hij naar de aarde kwam. Wij woonden voor onze geboorte ook bij God. (Zie ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’, Liahona, november 2010, 129.) Hoe gaat u de kinderen die kennis bijbrengen?

Mogelijke activiteiten

  • Leg uit dat ‘het Woord’ in Johannes 1:1 naar Jezus verwijst. Lees het vers voor en laat de kinderen telkens als u ‘het Woord’ leest ‘Jezus’ zeggen. Toon de lijntekening Premortal Life op LDS.org. Leg uit dat Jezus Christus voor zijn komst naar de aarde bij onze hemelse Vader woonde.

  • Vertel de kinderen dat wij ook bij God woonden voor we naar de aarde kwamen. U kunt de volgende leermiddelen gebruiken: ‘Inleiding: het plan van onze hemelse Vader’, Verhalen uit het Nieuwe Testament, 1–5; de bijbehorende video op LDS.org; of Gids bij de Schriften, ‘Voorsterfelijk leven’, scriptures.lds.org.

  • Vraag een ouder om een baby mee naar de les te nemen. Leg dan uit dat we voor onze geboorte als geestkinderen bij onze hemelse Vader woonden.

Johannes 1:3

Jezus heeft alles geschapen.

Veel kinderen vinden het leuk dat ze een schepping van de Heer zijn. Als ze weten dat Christus hun Schepper was, kunnen ze meer eerbied voor Hem krijgen.

Mogelijke activiteiten

  • Lees samen Johannes 1:3 en toon de afbeelding in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen. Help de kinderen om de zinsnede ‘Alle dingen zijn door [Jezus Christus] gemaakt’ uit het hoofd te leren.

  • Ga samen buiten wandelen. Laat de kinderen om de beurt iets wat ze zien beschrijven. Vraag de rest van de klas te raden wat ze beschrijven.

  • Laat de kinderen bedenken hoe ze voor de schepping kunnen zorgen (bijvoorbeeld: aardig zijn voor dieren).

Afbeelding
zonsopgang in een bos

Jezus Christus heeft de wereld met alles wat er leeft geschapen.

Johannes 1:35–51

Ik kan anderen uitnodigen om tot Christus te komen en over Hem te leren.

In Johannes 1 staat dat de discipelen mensen uitnodigden om te komen en te zien dat Jezus de Zoon van God is. Zelfs kleine kinderen kunnen dat voorbeeld volgen.

Mogelijke activiteiten

  • Leg uit hoe Johannes Andreas over Jezus vertelde, en hoe die op zijn beurt Petrus op de hoogte bracht (zie Johannes 1:35–42). Vertel hoe u de kerk hebt leren kennen of laat een nieuw lid vertellen hoe hij of zij de kerk heeft leren kennen.

  • Vertel hoe Filippus Nathanaël uitnodigde met de woorden ‘kom en zie’ (Johannes 1:43–51). Verstop een afbeelding van Jezus in een doos. Zeg tegen een kind: ‘Kom en zie.’ Laat hem of haar de afbeelding zien en de anderen vervolgens vertellen wat hij of zij gezien heeft.

  • Laat de kinderen de doe-pagina van deze week inkleuren. Spoor ze aan om met die pagina iemand uit te nodigen om meer over Jezus te weten te komen.

  • Laat een kind vertellen over een situatie waarin hij of zij iets met iemand gedeeld heeft (zoals een speelgoedje of cadeau). Hoe kunnen wij het evangelie met anderen delen? Vertel over een kind dat een vriend over het evangelie verteld heeft, zoals Joshua in het verhaal van ouderling M. Russell Ballard. (‘Vervolg geven’, Liahona, mei 2014, 78–81.)

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Grote kinderen

Johannes 1:1–5

Jezus Christus woonde voor zijn geboorte bij onze hemelse Vader.

Zelfs voor zijn geboorte speelde Jezus Christus een belangrijke rol in het plan van onze hemelse Vader. Lees Johannes 1:1–5. Wat maakt er indruk op u betreffende het voorsterfelijke werk van Christus?

Mogelijke activiteiten

  • Vraag de kinderen of ze iets weten over wat Jezus voor zijn geboorte gedaan heeft. Laat ze in Johannes 15:1–5 naar antwoorden zoeken. Het kan nuttig zijn om de Bijbelvertaling van Joseph Smith van Johannes 1:1–5 (in Aanhangsel van de tripelcombinatie) erbij te nemen.

  • Toon de kinderen ‘Inleiding: het plan van onze hemelse Vader’, Verhalen uit het Nieuwe Testament, 1–5, of de bijbehorende video op LDS.org. Vraag de kinderen wat ze over Jezus Christus te weten komen.

  • Laat enkele kinderen zich voorbereiden om in de les iets wat ze gemaakt hebben te tonen of te beschrijven. Toon afbeeldingen van dingen die de Heer geschapen heeft. Leg aan de hand van Johannes 1:3 uit dat Jezus alles geschapen heeft.

Johannes 1:4–9

Jezus Christus is mijn licht.

U kunt de symboliek van licht gebruiken om de kinderen de Heiland en zijn evangelie te laten begrijpen. Hoe kunt u de kinderen inspireren om in donkere tijden het licht van de Heiland op te zoeken?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen Psalmen 27:1; Johannes 1:4–9; Mosiah 16:9; en Leer en verbonden 39:1–2 lezen en zinsneden zoeken die deze Schriftteksten met elkaar gemeen hebben. Hoe is Jezus Christus als een licht?

  • Toon een afbeelding van de Heiland en enkele voorwerpen die licht geven, zoals een zaklamp. Hoe is Jezus Christus als deze voorwerpen? Hoe kunnen we zijn licht met anderen delen? Zing samen ‘De Heer is mijn Licht’, Lofzangen, nr. 57 of een ander lied over het licht van het evangelie.

  • Vraag de kinderen wat ze doen als ze in het donker bang zijn. Getuig dat ze zich altijd tot de Heiland kunnen wenden als ze bang zijn.

Johannes 1:35–51

Als volgeling van Jezus Christus nodig ik anderen uit om Hem te volgen.

Hoe kunt u de kinderen met de voorbeelden in Johannes 1:35–51 aansporen om anderen uit te nodigen om meer over de Heiland te weten te komen?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen in Johannes 1:35–51 zoeken naar dingen die mensen zeiden om anderen uit te nodigen om meer over de Heiland te weten te komen. Laat ze oefenen wat ze zoal kunnen zeggen.

  • Laat de kinderen de doe-pagina van deze week gebruiken om een uitnodiging te maken waarmee ze een vriend of familielid kunnen uitnodigen om meer over Jezus Christus te weten te komen.

  • Geef de kinderen de kans om te vertellen over iets waar ze van houden. Laat de kinderen inzien dat over het evangelie vertellen hetzelfde is als vertellen over iets waar we van houden. U kunt de video ‘Good Things to Share’ op LDS.org tonen.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Spoor de kinderen aan om een dierbare uit te nodigen om meer over Jezus Christus te weten te komen.

Ons onderwijs verbeteren

Help de kinderen om het verhaal te visualiseren. Gebruik bijvoorbeeld afbeeldingen, evangelieplaten, tekeningen, video’s, poppetjes of sketches.

Afbeelding
doe-pagina: wil je meer over Jezus Christus weten?