Lære og pakter 2021
8.–14. november. Lære og pakter 129–132: “Når vi mottar en velsignelse fra Gud, er det ved lydighet”


“8.–14. november. Lære og pakter 129–132: ‘Når vi mottar en velsignelse fra Gud, er det ved lydighet’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“8.–14. november. Lære og pakter 129–132”, Kom, følg med meg – for Primær: 2021

Bilde
Joseph Smith underviser i Nauvoo

Joseph Smith in Nauvoo, 1840 [Joseph Smith i Nauvoo, 1840], av Theodore Gorka

8.–14. november

Lære og pakter 129–132

“Når vi mottar en velsignelse fra Gud, er det ved lydighet”

Eldste David A. Bednar forklarte: “Å snakke og forklare er ikke undervisning. Å forkynne evangeliet på Herrens måte omfatter å observere og lytte og skjelne” (“Becoming a Preach My Gospel Missionary”, New Era, okt. 2013, 6). Hva lærer Ånden deg når du betrakter og lytter til barna du underviser?

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Velg et emne fra kapittel 129–32, og la barna fortelle deg hva de allerede har lært om dette emnet. For eksempel, hva vet de om vår himmelske Fader eller Guddommen? om evig ekteskap? om Det celestiale rike?

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 130:20–21; 132:5

Velsignelser kommer fra lydighet mot Gud.

Joseph Smith forkynte at enhver velsignelse fra Gud er basert på vår lydighet mot hans lover. Hvordan kan du undervise dette prinsippet på en måte som barna vil forstå?

Mulige aktiviteter

  • Del en enkel sammenligning med barna som viser hvor viktig det er å følge instruksjoner. Snakk for eksempel med dem om trinnene vi må følge for å tilberede mat eller spille et spill eller bygge noe. Hva skjer når vi ikke følger instruksjonene? (Du har kanskje en personlig erfaring du kan dele.) Les Lære og pakter 130:21, og sammenlign disse instruksjonene med de bud vi må følge for å motta velsignelser fra vår himmelske Fader.

  • Spør barna om de kan komme på en gang da de var lydig mot ett av Guds bud. Hvordan følte de seg? Syng en sang om lydighet sammen, for eksempel “Hold alle budene” (Barnas sangbok, 68–69) og identifiser velsignelser ved lydighet som nevnes i sangen. Drøft noen av de tingene Gud har befalt oss å gjøre. Hvordan velsigner Gud oss når vi holder disse budene?

Lære og pakter 130:22

Vår himmelske Fader og Jesus Kristus har udødelige, fysiske legemer.

Når vi forstår at Gud Faderen og Jesus Kristus har et legeme som vårt, føler vi oss nærmere dem, og vårt forhold til dem blir styrket.

Mulige aktiviteter

  • Vis barna et bilde av Jesus Kristus, og be dem peke på øynene, munnen og andre deler av kroppen hans. Be dem så om å reise seg og peke på de samme delene på sin egen kropp. Les fra Lære og pakter 130:22: “Faderen har et legeme av kjøtt og ben … Sønnen likeså.” Bær ditt vitnesbyrd om at vår kropp er lik kroppen til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

  • Syng en sang om kroppen sammen, for eksempel “Hode, skulder, kne og tå” (Barnas sangbok, 129), og be barna om å gjøre bevegelser som passer sammen med ordene. Be barna fortelle deg noe de kan gjøre med kroppen sin. Uttrykk takknemlighet for den kroppen Gud har gitt deg. Hvordan kan vi vise at vi er takknemlige for denne spesielle gaven?

  • Be barna om å tegne bilder av vår himmelske Fader, Jesus Kristus og dem selv. Hjelp dem å forstå hvordan vår kropp er lik kroppen til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Lære og pakter 132:19

Vår himmelske Fader har gjort det mulig for familier å være sammen for evig.

Gjennom Herrens beseglingskraft og tempelets ordinanser kan våre familieforhold vare evig hvis vi holder våre pakter.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å komme på eksempler på ting som ikke varer evig – mat som blir ødelagt, blomster som visner og så videre. Vis et bilde av familien din og del hva du føler for dem. Bær vitnesbyrd om at Herren har gjort det mulig at familier, gjennom tempelets ordinanser, kan vare evig.

  • Slå opp i Lære og pakter kapittel 132, og fortell barna at dette er en åpenbaring til Joseph Smith om ekteskap og familier. Vis dem vers 19, og pek på ordene “gjennom all evighet” når du leser dem. La barna lese disse ordene sammen med deg.

  • Hjelp barna å lage papirdukker som representerer medlemmer av deres familie (se denne ukens aktivitetsside). Klipp dem ut, og legg dem i en konvolutt eller fest dem sammen med en binders for å illustrere den beseglingskraft som kan gjøre vår familie evig.

    Bilde
    kvinne og ung pike på et tempelområde

    Tempelets ordinanser gjør det mulig for familier å være sammen for evig.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 130:18–19

Vår himmelske Fader ønsker at jeg skal tilegne meg kunnskap og intelligens.

Mange ting vi oppnår i dette liv, vil ikke bli med oss inn i det neste liv. Men vår “kunnskap og intelligens” vil (Lære og pakter 130:19).

Mulige aktiviteter

  • Be barna dele med deg noe de lærer om på skolen eller fra sine foreldre. Be dem om å lese Lære og pakter 130:18–19 for å finne ut hva som vil skje med vår kunnskap og intelligens i det neste liv.

  • Hva underviser vers 19 om hvordan vi får kunnskap og intelligens? Hvordan kan vi være flittig og lydig når vi søker å lære? (For mer om dette emnet, se “Utdannelse” i Til styrke for ungdom [side 9–10].)

Lære og pakter 130:20–21; 132:21–23

Velsignelser kommer fra lydighet mot Gud.

Grunn på hvordan Herren velsigner deg når du adlyder hans lover. Hvilke erfaringer kan du dele med barna for å inspirere dem?

Mulige aktiviteter

  • Syng en sang om lydighet, for eksempel “Hold alle budene” (Barnas sangbok, 68–69), og be barna om å lese Lære og pakter 130:20–21 og 132:5. Hjelp dem å finne ord og forslag i Skriftene som ligner på dem som er i sangen. Hvordan mottar vi velsignelser fra Gud? Be barna om å dele hvordan de har blitt velsignet ved å adlyde Guds lover.

  • Les sammen Lære og pakter 132:21–23, og be barna om å tegne bilder som viser hva de lærer av disse versene. Oppfordre dem til å være kreative, og foreslå at de tar med i tegningene sine de lover eller bud som hjelper oss å holde oss på den smale vei til evig liv.

Lære og pakter 131:1–4; 132:15, 19

Vår himmelske Fader har gjort det mulig for familier å være sammen for evig.

Uavhengig av vår nåværende familiesituasjon, kan vi gjøre valg nå som vil forberede oss til å motta velsignelsene ved en evig familie i fremtiden.

Mulige aktiviteter

  • Be noen av barna om å lese Lære og pakter 131:1–4 og andre om å lese 132:15. Hjelp dem å oppdage hva disse versene underviser om ekteskap. Velg nøkkeluttrykk fra 132:19 (for eksempel “hvis en mann ekter en hustru”, “den nye og evige pakt”, “beseglet”, “holder fast ved min pakt”, “gjennom all evighet” og “evindelig og alltid”), og be barna finne disse uttrykkene i verset. Hva lærer disse uttrykkene oss om ekteskap?

  • Syng “I all evighet” (Barnas sangbok,98 ), eller repeter “Kapittel 54: En åpenbaring om ekteskap” (Historier fra Lære og pakter, 198). Be barn lytte etter og forberede seg til å dele hva vi må gjøre slik at vår familie kan være evig. Bær vitnesbyrd om at uavhengig av nåværende familiesituasjon kan vi forberede oss til å bli en del av en evig familie.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna om å fortelle sin familie hvor glad de er i dem og ønsker å være forenet som familie for evig.

Vi kan forbedre vår undervisning

Vær følsomme for familiesituasjoner. “Barn bor i dag i mange forskjellige og komplekse familiesammensetninger … [Vi] må strekke oss ut til [dem] som føler seg alene, etterlatt eller utenfor gjerdet.” (Neil L. Andersen, “Den som mottar dem, mottar meg”, Ensign eller Liahona, mai 2016, 49, 52).