Lære og pakter 2021
4.–10. oktober. Lære og pakter 111–114: “Jeg vil ordne alt til deres beste”


“4.–10. oktober. Lære og pakter 111‒114: ‘Jeg vil ordne alt til deres beste’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“4.–10. oktober. Lære og pakter 111–114”, Kom, følg med meg – for Primær: 2021

Bilde
Joseph Smith som forkynner

4.–10. oktober

Lære og pakter 111–114

“Jeg vil ordne alt til deres beste”

Søster Cheryl A. Esplin, tidligere rådgiver i Primærs generalpresidentskap, underviste at vi skulle “hjelpe våre barn å få læren inn i hjertet på en slik måte at det … gjenspeiles i deres holdninger og adferd gjennom hele livet” (“Hvordan lære våre barn å forstå”, Ensign eller Liahona, mai 2012, 10).

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

For å oppfordre barna til å dele, ta med flere gjenstander som er knyttet til noe fra en tidligere leksjon. La dem snakke om hva hver gjenstand minner dem om.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 111:2, 10–11

De ting som er av Gud kan være en skatt for meg.

Når barna tenker på ordet skatt, kan de se for seg ting som er forskjellige fra de skatter som er underforstått i Lære og pakter 111:2, 10. Hvordan kan du hjelpe dem å lære å verdsette de ting som er av Herren?

Mulige aktiviteter

  • Be barna om å tegne det de tenker på når de hører ordet skatt. Sammenlign det verden anser som en skatt med det Herren verdsetter (se Lære og pakter 111:2, 10–11), for eksempel hans folk, visdom og rettferdighet og å gjøre gode valg.

  • Hjelp barna å fullføre denne ukens aktivitetsside. Hva lærer vi om Jesus av de ting han verdsetter? Hvordan kan vi bli mer lik Ham?

Lære og pakter 112:10

Herren vil lede meg ved hånden og besvare mine bønner.

Lære og pakter 112:10 kan hjelpe barna du underviser å bygge opp tro på at Jesus Kristus vil lede og veilede dem gjennom deres liv.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å komme på situasjoner der det er viktig å holde et familiemedlem i hånden, som når man krysser gaten eller gir trøst. De kan kanskje rollespille noen av eksemplene de deler. Les Lære og pakter 112:10. Hvorfor vil vi at Herren skal “lede [oss] ved hånden”?

  • Ta bind for øynene på ett av barna, og be ham eller henne om å gå tvers over rommet mens et annet barn leder ham eller henne ved hånden. Fortell om en opplevelse da du følte at Herren ledet deg ved hånden.

    Bilde
    Jesus sammen med en gutt og hans mor

    Arise and Walk [Stå opp og gå], av Simon Dewey

Lære og pakter 112:11

Jesus Kristus ønsker at jeg skal være glad i alle.

Hjelp barna å forstå at Frelseren ønsker at vi skal være glad i alle, selv dem som kanskje behandler oss uvennlig.

Mulige aktiviteter

  • Når du deler “Kapittel 41: Vanskeligheter i Kirtland” (Historier fra Lære og pakter, 158–60), be barna om å danne en hjerteform med hendene sine når de hører om noen som gjør noe riktig. Hjelp dem å forstå at Herren ønsker at vi skal være glad i alle, også dem som kan gjøre gale valg.

  • Tegn et trist fjes på tavlen, og spør barna hvordan vi kan vise kjærlighet til andre som er ulykkelige (se Lære og pakter 112:11). Når barna deler forslag, gjør om det triste fjeset til et glad fjes. Del ditt vitnesbyrd om den kraft som kommer fra å være glad i andre. Syng en sang om kjærlighet sammen, for eksempel “Her fins kjærlighet” (Barnas sangbok, 102).

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 112:10

Jeg kan være ydmyk og søke Guds veiledning.

Vår himmelske Fader ønsker at vi skal være ydmyke slik at han kan lede oss. Hjelp barna å forstå hvordan de kan vise ydmykhet overfor Gud ved å gjøre ting som å be til ham og ta imot hans råd.

Mulige aktiviteter

  • Spør elevene hva det betyr å være ydmyk. (De kan lese “Ydmykhet” i Tro mot pakten [side 173] om nødvendig). Hjelp dem å komme på ord eller uttrykk knyttet til “ydmyk”, og be dem lese Lære og pakter 112:10, og erstatte ett av disse ordene eller uttrykkene for “ydmyk” i verset. Hvorfor ønsker vår himmelske Fader at vi skal være ydmyke? For å lære mer kan barna lese ytterligere skriftsteder som står oppført under “Ydmyk, å ydmyke, ydmykhet” i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

  • Skriv ordene i Lære og pakter 112:10 på tavlen, og be barna om å lese dem høyt. Be et barn om å understreke velsignelser til dem som er ydmyke og som nevnes i dette verset. Oppfordre barna til å fortelle om ganger da de ydmykt søkte Herrens hjelp og ble ledet av ham, for eksempel da deres bønner ble besvart.

Lære og pakter 112:11

Jesus Kristus ønsker at jeg skal være glad i alle.

Jesus Kristus var det fullkomne eksempel på å vise kjærlighet til alle, selv dem som mishandlet ham. Joseph Smith måtte også utholde forfølgelse av dem som hadde vært hans venner. Hjelp barna å lære at vi kan vise kjærlighet til andre på samme måte som Frelseren og Joseph Smith gjorde.

Mulige aktiviteter

  • Be barna om å bytte på å lese fra “Kapittel 41: Vanskeligheter i Kirtland” (Historier fra Lære og pakter, 158–60). Hvem i historien forverret problemene i Kirtland? Hvem prøvde å forbedre dem? Be barna om å lese Lære og pakter 112:11 og snakk om hvorfor det er viktig å være glad i alle.

  • Hvorfor er det viktig å være glad i personer som er annerledes enn oss? Hvorfor har vår himmelske Fader gitt oss forskjeller? Hvordan kan vi “la [vår] kjærlighet gå ut til alle,” selv de som er annerledes enn oss? Syng en sang sammen om å vise kjærlighet til andre, for eksempel “Jeg går med deg” (Barnas sangbok, 78–79).

  • Hjelp barna å komme på eksempler på når Frelseren var glad i dem som mishandlet ham (for eksempel, se Lukas 23:34).

Lære og pakter 112:12–15, 26

De som er virkelig omvendt blir kjent med Jesus Kristus.

Å bli omvendt til Jesus Kristus er en livslang prosess, og det omfatter mer enn bare å “[hevde] å kjenne [hans] navn” (Lære og pakter 112:26). Hjelp barna bedre å forstå hva det betyr å virkelig kjenne Frelseren.

Mulige aktiviteter

  • Del med barna at i 1837, hadde noen av apostlene vendt seg mot profeten Joseph Smith. Hvorfor er det viktig å følge profeten? (se vers 15). Hjelp barna å lage en liste over de ting Herren sa til Thomas B. Marsh, president for De tolv apostlers quorum, at han skulle gjøre (se Lære og pakter 112:12–15). Bruk listen til å drøfte hvordan vi kan bli mer omvendt til Jesus Kristus.

  • Spør barna om hva de tror det betyr å hevde å kjenne Jesus Kristus men ikke virkelig å kjenne ham (se Lære og pakter 112:26). Hva lærer vers 14 oss om hva vi kan gjøre for å kjenne ham bedre? Hjelp barna å forstå hva det vil si å “ta [vårt] kors opp” (Joseph Smith oversettelse, Matteus 16:25–26 [i den engelske utgaven av Bibelen]) eller å “fø [hans] får”.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna oppsummere hva de har lært klassen i dag. Hjelp dem å skrive en huskelapp eller tegne et bilde som vil minne dem på det de har lært slik at de kan dele det med sin familie.

Vi kan forbedre vår undervisning

Barn er nysgjerrige og lærer på mange måter. Barn liker å lære ved hjelp av nye og varierte erfaringer. Bruk aktiviteter som hjelper dem å bevege seg omkring, bruke alle sine sanser, utforske og prøve nye ting. (Se Undervisning på Frelserens måte, 25–26.)