Lære og pakter 2021
23.–29. august. Lære og pakter 93: “Motta av hans fylde”


“23.–29. august. Lære og pakter 93: ‘Motta av hans fylde’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“23.–29. august. Lære og pakter 93”, Kom, følg med meg – for Primær

Bilde
Stefanus ser Gud og Jesus Kristus

I See the Son of Man Standing on the Right Hand of God [Jeg ser Menneskesønnen stå ved Guds høyre hånd], av Walter Rane

23.–29. august

Lære og pakter 93

“Motta av hans fylde”

Barna du underviser er våre himmelske foreldres dyrebare åndesønner og -døtre som bodde sammen med dem før de kom til jorden. Etter å ha studert Lære og pakter 93, hva føler du deg inspirert til å gjøre for å hjelpe disse barna å vokse i “lys og sannhet”? (vers 40).

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Vis et bilde av Frelseren (for eksempel de som finnes i Kunst inspirert av evangeliet, bok eller i Kirkens tidsskrifter), og be barna om å dele det de vet om Ham. Eldre barn kan kanskje dele et skriftsted fra Lære og pakter 93 som hjalp dem å lære om Jesus Kristus.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 93:2–21

Jesus Kristus er Guds Sønn.

Det er viktig at barna du underviser lærer hvem Jesus Kristus er og hvorfor de skulle følge ham. Sannhetene om Jesus Kristus som finnes i kapittel 93, kan være til hjelp.

Bilde
glassvindu

Vi mottar Jesu Kristi lys når vi holder hans bud.

Mulige aktiviteter

  • Velg flere sannheter du lærte om Frelseren i kapittel 93 som er inspirerende for deg. For hver sannhet du velger, kan du lese for barna verset hvor den finnes, og gi dem et nøkkelord å lytte etter mens du leser. Del et kort vitnesbyrd om Frelseren, og la barna dele sitt eget. Følgende liste over sannheter kan gi deg ideer:

    Jesus Kristus utførte Faderens verk (vers 5).

    Jesus Kristus er verdens lys (vers 9).

    Jesus Kristus er verdens Skaper.(vers 10).

    Jesus Kristus mottok all makt i himmel og på jord (vers 17).

    Jesus Kristus var sammen med Gud i begynnelsen (vers 21).

  • Be barna lytte etter noe de lærer om Frelseren, idet du oppsummerer med egne ord noen av sannhetene som undervises i kapittel 93. (Du kan også bruke “Kapittel 33: En åpenbaring om Jesus Christ” [Historier fra Lære og pakter, 126–27].)

Lære og pakter 93:23, 29

Jeg bodde sammen med vår himmelske Fader før jeg kom til jorden.

Hvorfor vil det være viktig å hjelpe barna du underviser, å forstå at de bodde sammen med vår himmelske Fader før de ble født? Hvordan har kunnskap om denne sannheten vært til velsignelse for deg?

Mulige aktiviteter

  • Gjenta sammen med barna ordene “Dere var også i begynnelsen hos Faderen” (Lære og pakter 93:23). Forklar at før før vi blir født på jorden, bodde vi sammen med vår himmelske Fader i himmelen. Syng sammen “Jeg er Guds kjære barn” (Barnas sangbok, 2–3).

  • Be barna om å fargelegge aktivitetssiden og tegne bilder av seg selv sammen med vår himmelske Fader og Jesus Kristus i det førjordiske liv. Bær ditt vitnesbyrd om at Gud elsker oss alle og at vi alle er hans barn.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 93:2–21

Jesus Kristus er Guds Sønn.

Jo mer vi forstår om Jesus Kristus, desto dypere og mer oppriktig ønsker vi å tilbe ham og komme til Faderen gjennom ham (se Lære og pakter 93:19).

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av Frelseren, og spør barna om hvorfor det er viktig at vi kjenner til Jesus Kristus. Be dem om å se etter ytterligere svar i Lære og pakter 93:19. Be dem om å tenke på en måte de kan lære mer om Jesus den kommende uken, og gi dem mulighet til å dele sine forslag.

  • Tenk på en kreativ måte å oppmuntre barna på til å lese om Frelseren i kapittel 93. Du kan skrive på papirstrimler flere henvisninger til vers fra kapittel 93 som underviser sannheter om Jesus Kristus (for eksempel, se vers 5, 9–10, 17, 21). Legg papirstrimlene i en beholder, og be barna etter tur om å velge en og lese skriftstedet for klassen. Hva kan vi lære om Jesus Kristus fra disse skriftstedene?

Lære og pakter 93:23, 29, 38

Jeg bodde sammen med vår himmelske Fader før jeg kom til jorden.

Frelseren understreket tre ganger i kapittel 93 at vi levde sammen med Gud “i begynnelsen” (vers 23, 29, 38). Hvorfor vil han at vi skal vite dette? Hvordan kan det å vite denne sannheten være til velsignelse for barna du underviser?

Mulige aktiviteter

  • Les Lære og pakter 93:23, 29, 38 sammen, og be barna om å se etter en sannhet om dem selv som blir gjentatt i disse versene. Be barna om å dele det de vet om vårt liv sammen med vår himmelske Fader før vi ble født. Gi hvert barn en av følgende skriftstedhenvisninger, og hjelp dem å finne noe disse skriftstedene underviser om livet før vi kom til jorden: Jeremia 1:5; Lære og pakter 138:53–56; Moses 3:5; Abraham 3:22–26.

  • Syng sammen “Jeg er Guds kjære barn” (Barnas sangbok, 2–3). Hvilke sannheter lærer vi av denne sangen om vår hensikt med å komme til jorden?

Lære og pakter 93:24

Sannhet er kunnskap om ting i fortiden, nå, og i fremtiden.

Verden har mange forskjellige syn på hva sannhet er og hvordan vi finner den. Hvordan kan du hjelpe barna du underviser, å forstå at sannheten er sann uansett hva andre sier og at vår himmelske Fader kjenner all sannhet?

Mulige aktiviteter

  • Skriv ordet sannhet på tavlen, og be barna om å skrive en definisjon ved siden av det. Les sammen hvordan Herren definerte sannhet i Lære og pakter 93:24. Syng en salme om sannhet, for eksempel “Å, si hva er sannhet?” (Salmer, nr. 181), og be barna finne andre måter å beskrive sannheten på, i salmen.

  • For å hjelpe barna å anvende sannheter i Lære og pakter 93, skriv noen skriftstedhenvisninger fra dette kapittelet på papirlapper. Skriv på andre papirlapper sannhetene som hvert av disse versene underviser. Be barna om å samarbeide for å lese versene og finne de tilhørende sannhetene til versene de leste. Hvorfor er vi takknemlige for å ha kunnskap om sannheten?

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å skrive ned eller tegne noe de lærte i klassen og til å dele det med sin familie når de kommer hjem.

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp barna å gjenkjenne Ånden. Når du har åndelige opplevelser sammen med barna (for eksempel mens du leser i Skriftene sammen med dem, hører deres vitnesbyrd eller synger sammen), kan du hjelpe dem å gjenkjenne Den hellige ånds innflytelse.