Lære og pakter 2021
26. juli‒1. august. Lære og pakter 84: “Guddommelighetens kraft”


“26. juli‒1. august. Lære og pakter 84: ‘Guddommelighetens kraft’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“26. juli‒1. august. Lære og pakter 84”, Kom, følg med meg – for Primær: 2021

Bilde
Joseph Smith mottar Det melkisedekske prestedømme

Restoration [Gjenopprettelse], av Liz Lemon Swindle

26. juli‒1. august

Lære og pakter 84

“Guddommelighetens kraft”

Hvilke sannheter føler du deg tilskyndet til å understreke for barna du underviser, når du leser Lære og pakter 84? Skriv ned innsikt som kommer til deg fra Den hellige ånd.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Be barna fortelle hva de vet om prestedømmet. Du kan gjerne vise et bilde av noen som blir velsignet ved prestedømmets kraft, som for eksempel Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 103–10, og spørre barna om hvordan prestedømmet velsigner familier.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 84:19‒22, 26‒27

Prestedømmet er Guds kraft.

Vet barna du underviser, formålene med prestedømmet? I Lære og pakter 84 åpenbarer Herren ett formål: å hjelpe oss å vende tilbake til vår himmelske Fader. (For å finne ut mer, se Gospel Topics, “Priesthood”, topics.ChurchofJesusChrist.org.)

Mulige aktiviteter

  • Les Lære og pakter 84:20, og be barna reise seg når de hører ordet “ordinanser”. For å hjelpe dem å forstå hva en ordinans er, kan du vise bilder av noen av prestedømmets ordinanser, som for eksempel Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 103–8, og be barna beskrive hva som foregår på hvert bilde (se også Veiledning til Skriftene, “Ordinanser”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Forklar at vår himmelske Fader har gitt oss disse ordinansene for å hjelpe oss å vende tilbake for å bo hos ham.

  • La barna fargelegge aktivitetssiden. Mens de gjør det, kan du forklare de forskjellige ordinansene i prestedømmet som vises på siden, og hvorfor du er takknemlig for disse ordinansene.

Lære og pakter 84:77

Jeg er Jesu venn når jeg følger ham.

Hvordan kan du hjelpe barna å vite at Frelseren elsker oss enda mer enn en god venn gjør?

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av Frelseren mens du leser Lære og pakter 84:77. Be barna peke på bildet av Frelseren hver gang de hører ordet “venner”. Forklar at når vi prøver å holde budene, viser vi Jesus at vi elsker ham. Fortell hva det betyr for deg å ha Jesus som din venn.

  • Hjelp barna å lage en liste over ting de kan gjøre for å vise sine venner at de er glad i dem. Hva gjorde Jesus for å vise oss at han er vår venn? Hva kan vi gjøre for å vise Frelseren at vi er hans venner? Syng en sang om Jesus sammen, som for eksempel “Jesus er vår kjæreste venn” (Barnas sangbok, 37).

Lære og pakter 84:88

Vår himmelske Fader hjelper sine misjonærer.

Tanken på å bli misjonær en dag kan være spennende, men også skremmende for noen barn. Lære og pakter 84:88 kan lære dem hvordan vår himmelske Fader hjelper dem han sender ut for å forkynne sitt evangelium.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å tenke på misjonærer de kjenner. Fortell dem at vår himmelske Fader har gitt et spesielt løfte til misjonærer. Les Lære og pakter 84:88, og hjelp barna å komme på handlinger som passer til løftene i dette verset. Fortell om en gang da du tjente Herren og følte at han var med deg, som beskrevet i vers 88.

  • Fortell historien om den fire år gamle gutten i eldste Takashi Wadas budskap “Nyt Kristi ord” (Ensign eller Liahona, mai 2019, 38–40). Hjelp hvert barn å komme på noe de kan si for å bære sitt vitnesbyrd for noen – som å dele en trosartikkel. Be hvert barn late som om de deler evangeliet med en venn. Bær vitnesbyrd om at vår himmelske Fader hjelper oss å vite hva vi skal si når vi snakker med andre om evangeliet.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 84:4–5, 18–28, 30

Prestedømmets ordinanser hjelper meg å forberede meg til å bo hos vår himmelske Fader igjen.

Etter hvert som de blir eldre, vil barna du underviser, kunne delta i flere prestedømsordinanser, herunder dåp og bekreftelse for de døde i tempelet. Hvordan kan du hjelpe dem å forstå hensikten med og kraften i prestedømmets ordinanser?

Mulige aktiviteter

  • Skriv Det aronske prestedømme og Det melkisedekske prestedømme på tavlen. Les Lære og pakter 84:18, 26–28, 30 sammen, og hjelp barna å nevne sannheter de lærer om Det aronske prestedømme av disse versene. Les så Lære og pakter 84:18–25 sammen, og nevn sannheter om Det melkisedekske prestedømme.

  • Be barna nevne prestedømsordinansene de har deltatt i eller vært vitne til, for eksempel dåp, bekreftelse, prestedømsvelsignelser eller nadverden. Be dem fortelle om sine erfaringer med disse ordinansene. Les Lære og pakter 84:20 sammen (hjelp dem å forstå uvante ord). Hvorfor oppfordrer Herren oss til å delta i ordinanser? Hvordan hjelper prestedømmet oss å vende tilbake til vår himmelske Fader?

    Bilde
    barn som tar nadverden

    Ordinanser hjelper oss å huske våre løfter til Gud.

  • Lag et puslespill av et bilde av et tempel. Les Lære og pakter 84:5 sammen med barna, og be dem lytte etter hva Herren befalte de hellige å bygge. Gi hvert barn en bit av puslespillet, og be dem fortelle om noe de kan gjøre for å forberede seg til å komme inn i tempelet.

Lære og pakter 84:64‒72, 81‒88

Herren beskytter og bemyndiger misjonærer.

Disse versene inneholder løfter Herren ga til dem han kalte til å forkynne evangeliet. Disse løftene kan også inspirere barna når de deler Jesu Kristi evangelium med andre.

Mulige aktiviteter

  • La barna gå sammen to og to, og gi hvert par noen vers å lese fra Lære og pakter 84:64–72, 81–88. Be dem lete etter løfter Herren gir til dem som deler evangeliet med andre. Be dem fortelle klassen hva de har lært. Hjelp barna å komme på noen de kjenner, eller personer i Skriftene, som fikk Herrens hjelp da de forkynte evangeliet (for eksempel lamanitten Samuel [se Helaman 13:2–4; 16:6–7] eller Ammon [se Alma 17:32–38]). Fortell om en opplevelse da du følte Herrens støtte mens du tjente ham.

  • Ta med kopper eller andre lignende beholdere til klassen. Skriv på papirstrimler hvordan barna kan være misjonærer nå, og legg hver papirstrimmel i en kopp. Sett koppene tett sammen på gulvet med den åpne enden opp. Be barna bytte på å kaste en liten gjenstand i en av koppene og deretter rollespille det som står på papirstrimmelen i den koppen. Hvordan kan vår himmelske Fader hjelpe oss når vi deler evangeliet med andre, selv om det kan være vanskelig eller vi føler oss nervøse?

  • Hjelp barna å forstå at vi alle er medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige på grunn av misjonærarbeid – misjonærer underviste enten oss, våre foreldre eller våre forfedre i evangeliet. Fortell barna om hvordan misjonærer hjalp deg eller dine forfedre å ta imot evangeliet. La barna fortelle om lignende erfaringer. Oppfordre dem til å spørre foreldrene hvordan de første medlemmene av Kirken i familien lærte om evangeliet.

Bilde
lærings-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å gjøre noe denne uken for å dele evangeliet med noen i sitt hjem eller med en venn. Oppfordre dem til å be om vår himmelske Faders hjelp og se etter hva han gjør for å hjelpe dem.

Vi kan forbedre vår undervisning

Involver sansene. “De fleste barn (og voksne) lærer best når flere sanser er inne i bildet. Finn ut hvordan du kan hjelpe barna å bruke syn, hørsel og berøring når de lærer” (Undervisning på Frelserens måte, 25).