Lære og Pagter 2021
4.-10. januar. Joseph Smith – Historie 1:1-26 »Jeg [så] en lyssøjle«


»4.-10. januar. Joseph Smith – Historie 1:1-26: ›Jeg [så] en lyssøjle‹«, Kom og følg mig – Primary: Lære og Pagter 2021, 2020

»4.-10. januar. Joseph Smith – Historie 1:1-26«, Kom og følg mig – Primary: 2021

Billede
den hellige lund

Den hellige lund, af Greg K. Olsen

4.-10. januar

Joseph Smith – Historie 1:1-26

»Jeg [så] en lyssøjle«

Mens du studerer skrifterne, så tænk på de børn, du underviser. Helligånden kan gennem de indtryk, du modtager, inspirere dig til at vide, hvad du skal fokusere på i klassen.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed et par børn om at fortælle, hvad de ved om Joseph Smith og hans bøn i den hellige lund (det kan hjælpe at vise et billede af det første syn). Spørg dem, hvad de føler, når de hører, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus besøgte Joseph Smith. Hvis Joseph Smith kom og besøgte vores klasse, hvad ville vi så spørge ham om angående hans oplevelse?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Joseph Smith – Historie 1:3-20

Joseph Smith blev forberedt til at være Guds profet.

Ved at lære om Joseph Smiths barndom kan det hjælpe børnene til at forholde sig til ham og forberede sig på at lære af hans oplevelser. Måske kan du hjælpe dem til at se, hvordan Josephs oplevelser som dreng forberedte ham til at blive Guds profet.

Mulige aktiviteter

  • Bed et barn om at holde et billede af Joseph Smith (se Evangelisk kunst, nr. 87), mens du fortæller nogle ting om Joseph Smith fra Joseph Smith – Historie 1:3-14 (se også »Kapitel 1: Joseph Smith og hans familie«, Historier fra Lære og Pagter, s. 6-8). Hjælp dem med at sammenligne detaljer om hans familie og hans liv med deres. Bær dit vidnesbyrd om, at Joseph blev udvalgt af Gud og forberedt til at blive profet (se »Genoprettelsens røster: Joseph Smiths familie« i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier). Lær om nødvendigt børnene, at en profet er en, der taler på Guds vegne.

  • Inviter en ung mand i menigheden til at besøge jeres klasse og lade som om, han er Joseph Smith. Forbered et par spørgsmål, børnene kan stille ham, som besvares i Joseph Smith – Historie 1:3-20 (vis eventuelt den unge mand spørgsmålene på forhånd). Lad derefter den unge mand læse nogle af Joseph Smiths egne ord om det første syn (fx JS-H 1:25).

Joseph Smith – Historie 1:10-17

Vor himmelske Fader hører og besvarer mine bønner.

Joseph Smiths oplevelse kan inspirere børnene til at bede i tro om, at Gud vil høre dem.

Mulige aktiviteter

  • Fortæl børnene om de spørgsmål, Joseph Smith havde (se JS-H 1:10). Hvad kan vi gøre, når vi har spørgsmål om Gud? Vis dem Bibelen, og forklar, at da Joseph læste i Bibelen, lærte han, at han kunne »bede [til] Gud« (Jak 1:5; se også Evangelisk kunst, nr. 89). Bær dit vidnesbyrd om, at vi kan stille Gud spørgsmål gennem bøn.

  • Fortæl om en oplevelse, hvor du var forvirret, bad Gud om hjælp og fik svar. Hjælp børnene til at tænke på engang, hvor deres bøn blev besvaret. Du kan også fortælle en beretning fra Kirkens tidsskrifter, hvor et barns bøn blev besvaret.

Joseph Smith – Historie 1:17-19

Joseph Smith så vor himmelske Fader og hans Søn, Jesus Kristus.

Du kan hjælpe børnene til at lægge fundamentet til et stærkt vidnesbyrd om Joseph Smiths første syn. Fortæl dem, hvordan du fik dit vidnesbyrd om denne vigtige begivenhed.

Mulige aktiviteter

  • Vis billedet af det første syn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier, og fortæl med dine egne ord, hvad der skete, da Joseph bad. Lad børnene lave deres egne tegninger af historien.

  • Bed dem om at farvelægge denne uges aktivitetsside og bruge den til at fortælle beretningen om det første syn (se også »Kapitel 2: Joseph Smiths første åbenbaring«, Historier fra Lære og Pagter, s. 9-12).

  • Læs Joseph Smith – Historie 1:17, og fremhæv de ord for børnene, som vor himmelske Fader sagde til Joseph Smith.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Joseph Smith – Historie 1:10-13

Gud kan besvare mine spørgsmål gennem skrifterne.

Joseph Smith blev inspireret af et skriftsted, han læste i Bibelen, og det førte til det første syn og genoprettelsen af Kristi kirke. Hjælp børnene til at se, hvordan studium af skrifterne kan hjælpe dem til at finde svar på deres åndelige spørgsmål.

Mulige aktiviteter

  • Vis børnene forskellige bøger (fx et leksikon eller en kogebog), og hjælp dem til at tænke på nogle spørgsmål, disse bøger kunne besvare. Vis dem derefter skrifterne. Hvilke spørgsmål kan disse bøger besvare? Kom eventuelt med et eksempel på et spørgsmål, som skrifterne besvarer. Læs Joseph Smith – Historie 1:10-11 sammen for at finde ud af, hvilke spørgsmål Joseph Smith havde, og hvilke svar han fandt i skrifterne.

  • Hjælp dem til at finde ord i vers 12, der beskriver, hvordan det påvirkede Joseph at læse Jakobs Brev 1:5. Fortæl om en oplevelse, du har haft med skrifterne, fx da du fandt svar på et af dine spørgsmål ved at læse i skrifterne. Syng »Søg, tænk og bed« sammen (Børnenes Sangbog, s. 66).

Joseph Smith – Historie 1:10-19

Vor himmelske Fader hører og besvarer mine bønner.

Gud kendte Joseph Smith, og da Joseph bad, hørte Gud ham. Selv om oplevelserne hos de børn, du underviser, er forskellige fra Josephs, kan du hjælpe dem til at føle, at Gud kender dem og hører dem, når de beder.

Mulige aktiviteter

  • Bed et af børnenes forælder om at stille sig uden for lokalet og besvare spørgsmål fra børnene ved fx at sende en sms, lave et telefonopkald, skrive en seddel eller sende en budbringer. Hvordan kommunikerer vor himmelske Fader med os? (Se »Åbenbaring«, Guide til skrifterne, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Hvordan besvarede vor himmelske Fader ifølge Joseph Smith – Historie 1:16-19 Joseph Smiths bøn? Hvordan har han besvaret vores bønner?

  • Syng »Barnets bøn« sammen (Børnenes sangbog, s. 6-7).

    Billede
    ung pige, der beder

    Gud hører og besvarer vores bønner.

Joseph Smith – Historie 1:14-19, 25

Vor himmelske Fader og Jesus Kristus viste sig for Joseph Smith.

Alle de børn, du underviser, har brug for et vidnesbyrd om Joseph Smiths oplevelse i den hellige lund. Hvordan kan du hjælpe dem til at få eller styrke deres eget vidnesbyrd?

Mulige aktiviteter

  • Gennemgå beretningen om det første syn ved at skrive en sammenfatning af hvert vers i Joseph Smith – Historie 1:14-19 på hver sin seddel. Læg sedlerne i en beholder, og lad børnene vælge dem en ad gangen og sætte dem på tavlen i rigtig rækkefølge.

  • Bed dem om at lukke øjnene og forestille sig, hvordan det ville være at være Joseph, når du læser udvalgte dele af Joseph Smith – Historie 1:14-17. Lad dem dele deres tanker og følelser om Josephs oplevelse.

  • Læs Josephs vidnesbyrd i Joseph Smith – Historie 1:25 sammen. Bed børnene om at se efter ord og udtryk, der viser Josephs tro. Hvordan kan vi fortsat være trofaste mod Gud og vores vidnesbyrd, når andre mennesker er uenige med os?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Bed børnene om at dele historien om Joseph Smiths første syn med en anden, om muligt med en, der ikke har hørt den før. De kan bruge denne uges aktivitetsside som en hjælp til at fortælle historien.

Gør undervisningen bedre

Tilskynd til ærbødighed. Mind børnene om at være ærbødige ved eventuelt at synge eller nynne en sang, vise et billede af Jesus eller lave et håndtegn, de genkender.