Kom och följ mig
2–8 november. Mormon 7–9: ”Jag talar till er som om ni vore närvarande”


”2–8 november. Mormon 7–9: ’Jag talar till er som om ni vore närvarande’”, Kom och följ mig – för Primär: Mormons bok 2020 (2020)

”2–8 november. Mormon 7–9”, Kom och följ mig – för Primär: 2020

Bild
Moroni skriver på guldplåtar

Moroni skriver på guldplåtar, av Dale Kilborn

2–8 november

Mormon 7–9

”Jag talar till er som om ni vore närvarande”

Begrunda, medan du läser Mormon 7–9, vad du mest av allt önskar att barnen du undervisar ska få veta. Planera att undervisa om de sanningar som du känner att de har nytta och glädje av i livet.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Skicka runt ett exemplar av Mormons bok. Be barnen berätta om något de lärt sig av Mormons bok när det blir deras tur att hålla i den. Om de behöver hjälp påminner du dem om sådant de nyligen lärt sig i klassen.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Mormon 7:8–10

Mormons bok och Bibeln vittnar båda om Jesus Kristus.

Mormon lärde att Mormons bok skrevs för att hjälpa oss att tro på Bibeln och att de som tror på Bibeln kommer att tro på Mormons bok.

Möjliga aktiviteter

  • Visa barnen titelbladet till Mormons bok och peka på orden i titeln medan du läser upp den, med betoning på ordet ännu. Hjälp barnen komma på andra heliga skrifter som lär oss om Jesus. Visa dem att Bibeln har Gamla testamentet och Nya testamentet. Hjälp barnen säga ”Gamla testamentet, Nya testamentet” när du pekar på Bibeln och ”ännu ett testamente” när du pekar på Mormons bok.

  • Visa upp en världskarta eller aktivitetssidan för det här lektionsförslaget, tillsammans med en Bibel och en Mormons bok. Använd de här föremålen för att lära barnen att Bibeln är en uppteckning om Jesus undervisning i och runt Jerusalem och Mormons bok är en uppteckning om hans undervisning på den amerikanska kontinenten.

  • Välj ut ett flertal händelser och sanningar som både Bibeln och Mormons bok vittnar om, såsom Jesu födelse, död och uppståndelse. Visa bilder ur Evangeliebilder som skildrar de här händelserna och sanningarna. Be barnen beskriva vad de ser på bilderna, och berätta för dem att både Bibeln och Mormons bok undervisar om de här sanningarna.

Mormon 8:3

Jag kan välja rätt även när jag känner mig ensam.

Moroni var den siste rättfärdige nephiten, men han höll fast vid sitt vittnesbörd. Hjälp barnen lära sig av hans exempel.

Möjliga aktiviteter

  • Läs upp Mormon 8:3 och betona att Moroni var helt ensam, men han höll ändå buden, bland annat budet att slutföra Mormons bok. Berätta om ett tillfälle då du höll fast vid din tro, till och med när du kände dig ensam.

  • När ni har pratat om Moronis exempel beskriver du några scenarier i vilka ett barn måste bestämma sig för att välja rätt eller inte, till och med när ingen ser. Vad skulle Moroni ha gjort?

  • Sjung en sång med barnen om att välja det rätta, till exempel ”Gör alltid rätt” (Barnens sångbok, s. 80). Varför är det viktigt att alltid välja det rätta, till och med när man är ensam?

Mormon 9:7–21

Gud är ”en underverkens Gud”.

Hjälp barnen förstå att underverk är viktiga i Guds verk och att Gud utför underverk när hans folk har tro.

Möjliga aktiviteter

  • Förklara att underverk är något som Gud gör för att visa sin makt och välsigna oss (se HFS, ”Underverk”). Läs upp ord och fraser i Mormon 9:11–13, 17 som beskriver några av Guds underverk. Hjälp barnen tänka på andra underverk i skrifterna (Evangeliebilder nr 26, 40, 41 och 83 kan vara till hjälp). Vittna om att Gud utförde underverk i forna tider och att han fortfarande utför underverk i dag.

  • Berätta om en upplevelse du haft av att se underverk i kyrkan i dag eller i ditt eget liv. Vittna om att Gud är ”en underverkens Gud” (Morm. 9:11).

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Mormon 7:8–10

Mormons bok och Bibeln vittnar båda om Jesus Kristus.

Mormon lärde att ”Kristi evangelium … ska framläggas för [oss]” i både Bibeln och Mormons bok. Fundera över hur du ska undervisa barnen om att båda dessa heliga böcker är viktiga för oss.

Möjliga aktiviteter

  • Skriv Mormon 7:9 på tavlan, men lämna luckor i stället för orden denna och den andra. Skriv också denna = Mormons bok och den andra = Bibeln. Be barnen läsa upp Mormon 7:9 och använda förklaringarna på tavlan till att fylla i luckorna. Vad lär vi oss om Bibeln och Mormons bok av den här versen?

  • Visa upp en Mormons bok och en Bibel. Återge några berättelser ur varje bok, och visa bilder om de finns (se Evangeliebilder). Be barnen peka på boken som berättelsen kommer från. Varför behöver vi båda böckerna?

  • Skriv vart och ett av orden i åttonde trosartikeln på olika papperslappar. Ge varje barn ett eller två ord och be barnen arbeta tillsammans på att sätta orden i rätt ordning. Be dem sedan läsa upp trosartikeln flera gånger. Vad lär den oss?

    Bild
    exemplar av Mormons bok på olika språk

    Mormons bok vittnar om Jesus Kristus.

Mormon 8:1–7

Jag kan välja rätt även när jag känner mig ensam.

Moronis beslutsamhet att uppfylla sin fars befallning, även om hans far hade dött, kan inspirera barnen att lyda Guds befallningar.

Möjliga aktiviteter

  • Läs Mormon 8:1–7 med barnen och be dem berätta hur de skulle ha känt sig om de var Moroni. Be dem titta i vers 1, 3 och 4 igen för att se vad Moroni befalldes att göra. Hur uppfyllde Moroni ”[sin] fars befallning”? Hur kan vi vara mer som Moroni?

  • Be barnen skriva ner en situation där de måste göra ett val mellan rätt och fel när ingen ser på. Lägg deras förslag i en behållare och låt barnen turas om att välja en situation och berätta vad de skulle göra för att vara som Moroni.

Mormon 8:24–26; 9:7–26

Gud är ”en underverkens Gud”.

Det finns många människor i dag som inte tror att underverk fortfarande sker. Använd Moronis lärdomar i de här verserna för att undervisa barnen om att vi, när vi har tro, kan se Gud utföra underverk i våra liv.

Möjliga aktiviteter

  • Visa barnen ett recept. Vad skulle hända om man utelämnade en viktig ingrediens? Be barnen söka i Mormon 8:24 och 9:20–21 efter den nödvändiga ”ingrediensen” som vi måste ha innan Gud kan utföra underverk. Ge exempel på underverk – stora eller små – som du har sett i kyrkan eller i ditt liv. Låt barnen berätta om egna exempel.

  • Dela upp barnen i två lag. Be varje lag titta efter exempel på underverk i några av, eller alla, de här skriftverserna: Mormon 8:24; 9:11–13, 16–18, 21–25. Vad skulle vi kunna säga till någon som inte tror att underverk sker längre (se Morm. 9:9, 15–21)?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmana barnen att be en familjemedlem beskriva ett underverk som har stärkt hans eller hennes vittnesbörd.

Förbättra vår undervisning

Barn kan känna igen Andens inflytande. Lär barnen att de känslor av frid, kärlek och värme som de får när de pratar eller sjunger om Jesus Kristus och hans evangelium kommer från den Helige Anden (se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 11).