Kom och följ mig
27 juli–2 augusti. Alma 39–42: ”Den stora lycksalighetsplanen”


”27 juli–2 augusti. Alma 39–42: ’Den stora lycksalighetsplanen’”, Kom och följ mig – för Primär: Mormons bok 2020 (2020)

”27 juli–2 augusti. Alma 39–42”, Kom och följ mig – för Primär: 2020

Bild
Jesus och Maria

Kvinna, varför gråter du? av Mark R. Pugh

27 juli–2 augusti

Alma 39–42

”Den stora lycksalighetsplanen”

Studera Alma 39–42 med hjälp av bön och planera sedan aktiviteter som hjälper barnen att ta till sig lärdomar. Du finner kanske förslag bland följande aktiviteter som kan anpassas till varje åldersgrupp.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Be vart och ett av barnen ställa sig upp och berätta något om evangeliet som han eller hon nyligen har lärt sig hemma eller i kyrkan.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Alma 39:1, 10–11

Jag kan vara ett gott föredöme.

Alma uppmuntrade Corianton att ta lärdom av sina bröders goda föredöme och varnade Corianton för att vara ett dåligt föredöme för andra.

Möjliga aktiviteter

  • Förklara att Shiblon och Corianton var bröder och att Shiblon var ett gott föredöme för Corianton. Be barnen läsa upp den här frågan tillsammans med dig: ”Har han inte varit ett gott föredöme för dig (Alma 39:1)?” Be barnen berätta om någon som är ett gott föredöme för dem.

  • Lek en lek eller sjung en sång där barnen följer eller härmar dig. Låt alla barnen turas om att vara ledare eller föredöme. Fråga barnen hur de kan vara ett gott föredöme för andra.

  • Visa bilder av Jesus som gör bra saker och förklara att han är vårt fullkomliga föredöme. Förklara att vi kan vara goda föredömen, som Jesus var. Be barnen rita teckningar av sig själva när de är goda föredömen.

Alma 39:9, 13

Vår himmelske Fader och Jesus Kristus kan hjälpa mig rätta till mina misstag.

Även om små barn inte behöver omvända sig kan du, genom att berätta om Corianton, hjälpa dem att börja förstå vad omvändelse innebär.

Möjliga aktiviteter

  • Utan att gå in på vilka synder Corianton hade begått kan du förklara att han gjorde felaktiga val. Vad skulle vi kunna säga för att hjälpa honom? Läs upp för barnen vad Alma, Coriantons far, sa till honom: ”Jag vill att du omvänder dig och överger dina synder” (se Alma 39:9). Berätta för dem att ”omvända sig” innebär att vi ber vår himmelske Fader och Jesus Kristus att förlåta oss och hjälpa oss rätta till våra misstag och att vi sedan försöker vara mer som de är.

  • Ge ett barn något tungt att hålla medan du berättar om någon som gjorde något fel och mådde dåligt av det. Berätta för barnen att det tunga föremålet är som de dåliga känslorna vi får när vi har begått ett misstag. Ta ifrån barnet det tunga föremålet medan du vittnar om att vår himmelske Fader och Jesus Kristus kan ta bort de tunga, dåliga känslorna och hjälpa oss att rätta till våra misstag när vi omvänder oss. Sjung en sång om omvändelse tillsammans, till exempel ”Lär oss, o Fader” (Barnens sångbok, s. 52).

Alma 40:23

Jag kommer att uppstå.

Hjälp barnen se fram emot dagen då de och deras närstående får uppstå.

Möjliga aktiviteter

  • Låt barnen använda veckans aktivitetssida som en hjälp att visualisera det som Alma 40:23 undervisar om medan du läser upp den här versen för dem. Be vart och ett av barnen att använda aktivitetssidan till att undervisa ett annat barn om vad uppståndelse är.

  • Visa en bild av den uppståndne Frälsaren och lär barnen en sång om uppståndelsen, som till exempel ”Blev Jesus levande igen?” eller ”Han som dog är nu uppstånden” (Barnens sångbok, s. 45; Psalmer, nr 130). Stanna upp då och då och förklara innebörden och betydelsen av ord och fraser.

  • Fråga barnen om de känner någon som har dött. Bär ditt vittnesbörd om att den personen och alla andra en dag ska uppstå tack vare Jesus Kristus. Om det behövs använder du den här veckans aktivitetssida för att förklara vad det innebär att uppstå.

    Bild
    Maria och Jesus

    Maria och den uppståndne Herren, av Harry Anderson

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Alma 39:1, 10–11

Jag kan vara ett gott föredöme.

Almas uppmaning till Corianton kan hjälpa barnen förstå vikten av att följa och att vara goda föredömen.

Möjliga aktiviteter

  • Förklara att Almas son Corianton begick allvarliga synder när han borde ha predikat evangeliet. Läs andra halvan av Alma 39:11 med barnen, och be dem lyssna efter hur Coriantons synd påverkade zoramiterna. Hjälp barnen tänka på människor som kan bli påverkade av deras handlingar. Hur kan de vara goda föredömen för de här personerna?

  • Läs Alma 39:1 tillsammans. Hur var Coriantons bror Shiblon ett gott föredöme? Be barnen titta efter ytterligare svar på den här frågan i Alma 38:2–4. Berätta om några goda föredömen i ditt liv och uppmuntra barnen att också göra det. Visa videon ”Lärdomar från min barndom” [Lessons I Learned as a Boy] (ChurchofJesusChrist.org) och fråga barnen hur den äldre pojken var ett gott föredöme.

  • Ta fram en ficklampa eller en bild av solen och jämför ljuset med ett rättfärdigt föredöme. Precis som ljuset från ficklampan eller solen kan hjälpa oss se en stig som vi behöver följa, visar ett rättfärdigt föredöme oss vad vi ska göra för att kunna följa vår himmelske Fader. Berätta om en upplevelse när någons goda föredöme hjälpte dig. Vad kan barnen göra för att vara goda föredömen för andra? Vittna om att Jesus Kristus är vårt fullkomliga föredöme.

Alma 39:9–13

Jag kan omvända mig när jag gör misstag.

Precis som vi alla begår barnen du undervisar synder och misstag. Hur kan du inspirera dem att ”överge [sina] synder” och omvända sig (se Alma 39:9)?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen berätta om ett tillfälle när de skadade sig. Vad gjorde de för att skadan skulle kunna läka? Förklara att vi skadar vår ande när vi syndar, men Frälsaren kan läka oss när vi omvänder oss.

  • Fråga barnen om de kan hitta orden ”omvänder dig och överger dina synder” i Alma 39:9 och hjälp dem förstå vad det betyder att omvända sig och överge synder. Vittna om att omvändelse är möjligt tack vare Jesus Kristus och hans försoning. Läs Alma 39:10–14 tillsammans för att se vad vi mer kan göra som hjälper oss att omvända oss och undvika synd.

Alma 40:6–7, 11–14, 21–23

Efter döden kommer våra andar till andevärlden, innan uppståndelsen och domen.

Det är naturligt att undra vad som händer med oss efter döden. Almas ord kan hjälpa barnen hitta inspirerade svar.

Möjliga aktiviteter

  • Skriv döden, andevärlden, uppståndelsen och domen på olika papperslappar och placera dem på tavlan i oordning. Hjälp barnen förstå vad de här orden betyder. Läs Alma 40:6–7, 11–14 och 21–23 med barnen och be dem sätta orden på tavlan i rätt ordning.

  • Gör en lista på tavlan över frågor som kan besvaras av Alma 40:6–7, 11–14 och 21–23 och be barnen para ihop varje fråga med den vers som besvarar den. Frågan ”Hurdan kommer min kropp att vara när jag uppstår?” kan till exempel besvaras av Alma 40:23. Förklara vid behov svåra ord för barnen medan de läser. Uppmuntra barnen att berätta varför de är tacksamma för vår himmelske Faders plan.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmuntra barnen att tacka en familjemedlem som har varit ett gott föredöme för dem, och att tänka på ett sätt som de kan vara ett gott föredöme på den här veckan.

Förbättra vår undervisning

Engagera sinnena. ”De flesta barn (och vuxna) lär sig bäst när ett flertal sinnen involveras. Finn sätt att hjälpa barnen använda syn, hörsel och känsel i undervisningen” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 25).