Tule ja seuraa minua
6.–12. heinäkuuta. Alma 30–31: ”Jumalan sanan voimaa”


”6.–12. heinäkuuta. Alma 30–31: ’Jumalan sanan voimaa’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Mormonin kirja 2020, 2020

”6.–12. heinäkuuta. Alma 30–31”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2020

Kuva
Alma opettaa Korihoria

Kaikki osoittaa, että on olemassa Jumala (Alma ja Korihor), Walter Rane

6.–12. heinäkuuta

Alma 30–31

”Jumalan sanan voimaa”

Tutki lukuja Alma 30–31 pitäen opettamasi lapset mielessäsi. Kun pohdit heidän vahvuuksiaan ja tarpeitaan, Pyhä Henki auttaa sinua tietämään, kuinka opettaa heitä.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Pyydä lapsia kertomaan vastauksia seuraavanlaisiin kysymyksiin: Milloin meidän tulee rukoilla? Mitä me sanomme, kun rukoilemme? Voiko joku kertoa, kuinka soramilaiset rukoilivat tai kuinka Alma rukoili?

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Alma 30:44

Kaikki todistaa Jumalasta.

Alma viittasi taivaalla ja maan päällä oleviin asioihin todistaakseen, että Jumala elää ja johtaa maailmankaikkeutta. Mitä sellaisia asioita voit auttaa lapsia näkemään ympärillään, jotka todistavat Jumalasta?

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lapsille jae Alma 30:44 ja pyydä heitä kuuntelemaan asioita, jotka Alman mukaan auttavat meitä tietämään, että Jumala on todellinen. Näytä näistä asioista kuvia ja pyydä lapsia osoittamaan niitä, kun mainitset niiden kuvaamia asioita tätä jaetta lukiessasi. Kehota lapsia piirtämään kuvia asioista, jotka auttavat heitä uskomaan Jumalaan.

  • Mikäli mahdollista, mene lasten kanssa pienelle kävelylle tai pyydä heitä seisomaan ikkunan ääressä, kun luet jaetta Alma 30:44. Pyydä heitä osoittamaan näkemiään asioita, jotka auttavat heitä tietämään, että Jumala on todellinen. Tämän viikon toimintasivu voi myös olla avuksi.

  • Pyydä lapsia istumaan piirissä ja laulamaan yhdessä jokin Jumalan luomistöistä kertova laulu, kuten ”Taivaallinen Isä rakastaa minua” (Lasten laulukirja, s. 16–17). Samalla kun lapset laulavat, kehota heitä kierrättämään jotakin esinettä, esimerkiksi palloa. Kun musiikki lakkaa, pyydä esinettä pitelevää lasta mainitsemaan yksi taivaallisen Isän luoma asia, josta hän on kiitollinen.

Alma 31:5

Jumalan sana on voimallinen.

Kun lapset ajattelevat voimaa ja valtaa, he saattavat ajatella esimerkiksi supersankareita, kuningattaria tai kuninkaita. Voit auttaa heitä ymmärtämään, että Jumalan sanalla on voimallisempi vaikutus kuin ”millään muulla” (Alma 31:5).

Mahdollisia toimintoja

  • Piirrä taululle miekka. Lue lapsille jae Alma 31:5 ja kehota heitä kuuntelemaan, minkä Alma sanoo olevan miekkaa voimallisempi. Kerro tilanteesta, jolloin Jumalan sanalla on ollut voimallinen vaikutus sinuun.

Alma 31:8–35

Taivaallinen Isä kuulee rukoukseni.

Alma oli surullinen nähdessään, kuinka soramilaiset rukoilivat (ks. Alma 31:24) – he eivät uskoneet Jeesukseen Kristukseen, ja he toistivat aina samat rukoukset paikassa, jossa kaikki saattoivat nähdä heidät (Alma 31:13–14). Mutta Alman rukous oli nöyrä ja osoitti uskoa Kristukseen.

Mahdollisia toimintoja

  • Esitä lapsille lyhyt yhteenveto Almasta ja soramilaisista käyttäen apuna jakeita kohdasta Alma 31:8–35. Lähteenäsi voisi myös olla ”Luku 28: Soramilaiset ja Rameumptom” (Mormonin kirjan kertomuksia, s. 78–80). Tähdennä soramilaisten ja Alman rukouksen välisiä eroja. Kehota lapsia kuvittelemaan, että he tapaisivat yhden soramilaisista lapsista. Mitä he sanoisivat opettaakseen hänelle, kuinka tulee rukoilla?

  • Samalla kun lapset auttavat sinua rakentamaan palikoista tai kivistä Rameumptom-tornia, auta heitä panemaan merkille asioita, joita soramilaiset sanoivat rukouksessaan (ks. Alma 31:15–18). Selitä, että meidän ei tule rukoilla sillä tavalla. Kysy lapsilta, kuinka meidän tulee rukoilla, ja anna heidän poistaa tornista palikka tai kivi jokaisesta mainitsemastaan asiasta.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Alma 30

Mormonin kirja varoittaa minua vääristä opetuksista.

Mormonin kirjassa on kuvailtu Korihorin vääriä opetuksia, jotta oppisimme tunnistamaan samanlaisia opetuksia omana aikanamme ja torjumaan ne.

Mahdollisia toimintoja

  • Laita näkyviin joitakin esineitä tai tuotteita (kuten rahaa tai ruokaa) sekä niitä vastaavia leluja. Mitä niistä lapset mieluummin haluaisivat saada? Auta lapsia etsimään jakeista Alma 30:12–18 valheita tai vääriä opetuksia, joita Korihor opetti Jumalasta.

  • Auta lapsia huomaamaan Korihorin opettamia valheita ja kirjoita ne paperilapuille, jotka voi laittaa taululle (ks. Alma 30:12–18, 24). Pyydä lapsia tutkimaan jakeita Alma 30:32–35 ja panemaan merkille, millä tavoin Alma vastasi Korihorin valheisiin. Kysy lapsilta, kuinka he voivat tietää, että Alman opettamat asiat ovat tosia.

    Kuva
    Korihor puhuu Almalle

    Korihor kohtaa Alman, Robert T. Barrett

Alma 31:5

Jumalan sana on voimallisempi kuin mikään muu.

Milloin olet tuntenut Jumalan sanan voiman? Mieti, kuinka omat kokemuksesi voisivat innoittaa lapsia, joita opetat.

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia ajattelemaan jotakin voimallista asiaa tai jotakuta voimallista henkilöä. Tai näytä kuvia voimallisista asioista. Mikä tekee näistä asioista voimallisia? Lukekaa yhdessä jae Alma 31:5. Kysy lapsilta, mitä he arvelevat tämän jakeen tarkoittavan. Millä tavoin Jumalan sana on voimallisempi kuin miekka? Mitä sillä on voima tehdä?

  • Ota etukäteen yhteyttä useaan lapseen ja pyydä heitä miettimään jotakin tilannetta, jolloin pyhät kirjoitukset tai kirkon johtohenkilön puhe on auttanut heitä tekemään jotakin hyvää ja josta he voisivat kertoa luokalle. Miksi Jumalan sana sai heidät haluamaan tehdä hyviä asioita?

  • Laula yhdessä lasten kanssa jokin Jumalan sanasta kertova laulu, kuten ”Tutki ja rukoile” tai ”Profeettaa seuraa” (Lasten laulukirja, s. 66, 58–59).

Alma 31:8–35

Minä voin olla nöyrä.

Kaikista soramilaisten tekemistä virheistä juuri heidän ylpeytensä tuntui murehduttavan Almaa erityisesti. Tämä voisi olla hyvä tilaisuus opettaa lapsille nöyryyden tärkeyttä.

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia ymmärtämään ylpeyden ja nöyryyden välinen ero (ks. PKO, ”Ylpeys” ja ”Nöyryys”). Pyydä lapsia lukemaan vuorotellen jakeet Alma 31:24–28. Voisitte myös lukea yhdessä kohdan ”Luku 28: Soramilaiset ja Rameumptom” (Mormonin kirjan kertomuksia, s. 78–90). Pyydä heitä lukemisen aikana panemaan merkille, kuinka soramilaiset osoittivat ylpeytensä. Kuinka Alma osoitti olevansa nöyrä? (Ks. Alma 31:30–33.)

  • Jaa lapset ryhmiin ja pyydä kutakin ryhmää päättämään vastaus seuraavanlaisiin kysymyksiin: Mihin soramilaisten sydän oli kiintynyt? (Ks. Alma 31:24, 28.) Mitkä ovat joitakin maailmallisia asioita, joihin ihmiset kiinnittävät sydämensä tänä aikana? Miksihän jotkut ihmiset luulevat olevansa parempia kuin muut? Kun ryhmät kertovat vastauksensa, anna heidän piirtää tauluun osa Rameumptomin tornista. Pyydä heitä sitten pyyhkimään osia tornista aina kun he keksivät jonkin tavan, jolla he voivat osoittaa nöyryyttä.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia opettamaan perheelleen jotakin sellaista, mitä he ovat oppineet tänään Jumalan sanan voimasta.

Näin kehitymme opettamisessa

Auta lapsia oppimaan pyhistä kirjoituksista. Pienet lapset eivät ehkä osaa tai jaksa lukea paljon, mutta voit silti saada heidät mukaan pyhistä kirjoituksista oppimiseen. Voisit esimerkiksi lukea jonkin kohdan ja kehottaa heitä nousemaan ylös tai nostamaan kätensä, kun he kuulevat jonkin tietyn sanan tai ilmauksen. Auta heitä sitten ymmärtämään se sana tai ilmaus. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 20–21.)