Kom og følg mig
11.-17. maj. Mosija 18-24: »Vi har indgået en pagt med ham«


»11.-17. maj. Mosija 18-24: ›Vi har indgået en pagt med ham‹«, Kom og følg mig – Primary: Mormons Bog, 2020, 2020

»11.-17. maj. Mosija 18-24«, Kom og følg mig – Primary: 2020

Billede
Limhis folks på flugt

Minerva K. Teichert (1888-1976), Kong Limhis og hans folks flugt, 1949-1951, olie på masonit, 35 7/8 x 48 tommer. Brigham Young University Museum of Art, 1969.

11.-17. maj

Mosija 18-24

Vi har indgået en pagt med ham

Tænk på de børn, du underviser, mens du læser Mosija 18-24. Helligånden kan hjælpe dig til at finde sandheder, der er relevante for dem.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Vis et billede af en, der bliver døbt, og bed børnene om at fortælle noget, de ved om dåb. De kan fortælle noget, de lærte, mens de læste Mosija 18-24 sammen med deres familie, mens de overværede en dåb eller i en anden situation.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Mosija 18:7-16

Når jeg bliver døbt, indgår jeg en pagt med Gud.

En af de vigtigste måder at hjælpe børnene til at forberede sig til dåb på er ved at lære dem om den pagt, de skal indgå, når de bliver døbt.

Mulige aktiviteter

  • Gennemgå historien med Alma og hans folk ved Mormons vande ifølge Mosija 18:7-16 eller »Kapitel 15: Alma underviser og døber« (Historier fra Mormons Bog, s. 43-44). Vis billedet i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier, og lad børnene fortælle dig, hvad de ved om historien.

  • Undervis børnene med dine egne ord om noget af det, de kommer til at love at gøre, når de bliver døbt, ved at bruge Mosija 18:8-10 som vejledning. De kommer fx til at love, at de vil følge vor himmelske Fader og Jesus ved at trøste mennesker, der er kede af det. Fortæl en historie om, hvordan du eller en, du kender, har holdt disse løfter. (Se også L&P 20:77, 79; Carole M. Stephens, »Vi har stor grund til at fryde os«, Liahona, nov. 2013, s. 115-117).

  • Forklar, at når vi bliver døbt, lover vor himmelske Fader også os noget. Fortæl om disse løfter som er beskrevet i Mosija 18:9-10.

Mosija 18:17-28

Når jeg bliver døbt, bliver jeg medlem af Jesu Kristi Kirke.

Hjælp børnene til at forstå, hvad det vil sige at blive medlem af Kirken gennem dåb og bekræftelse.

Mulige aktiviteter

  • Bed en, der for nylig er blevet døbt, om at fortælle om sin oplevelse. Læs Mosija 18:17, og forklar, at når vi bliver døbt, bliver vi medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige og lover at følge Jesus.

  • Vis dem billeder, der repræsenterer ting, der er beskrevet i Mosija 18:17-28. Fx kan billedet Ordination til præstedømmet (Evangelisk kunst, nr. 106) repræsentere vers 18, og billedet Betaling af tiende (Evangelisk kunst, nr. 113) repræsentere vers 27-28. Lad dem beskrive, hvad de ser på billederne, og benyt billederne og versene som en hjælp til, at de kan forstå, hvad det vil sige at være medlem af Kirken.

Billede
dåb i havet

Vi indgår en pagt med Gud, når vi bliver døbt.

Mosija 24:8-17

Gud kan gøre mine byrder lette.

Hvornår har Gud fået jeres byrder til at føles lette? Tænk på, hvordan du kan dele dine oplevelser og dit vidnesbyrd med børnene.

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene til at tænke på nogle enkle ting, de kan gøre, mens du fortæller, hvad der skete for Almas folk i Mosija 24:8-17. Fremhæv, at eftersom Alma valgte at følge Abinadis lærdomme om Jesus, blev han og hans folk uvenligt behandlet, men de holdt aldrig op med at tro på Jesus.

  • Læs Mosija 24:14-15 for dem. Fyld en taske med tunge ting (som repræsenterer byrder), og bed et barn om at holde den. Forklar, at når vi er kede af det, syge eller har andre problemer, kan det føles som at bære noget tungt. Opfordr børnene til at skiftes til at hjælpe barnet med at bære tasken, så den føles lettere. Forklar, at vor himmelske Fader kan gøre vores byrder lettere, når vi søger hans hjælp gennem bøn, ved at tjene andre og så videre.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Mosija 18:7-16

Når jeg bliver døbt, indgår jeg en pagt med Gud.

Hvordan kan du hjælpe de børn, du underviser, til at forstå den pagt, vi indgår ved dåben?

Mulige aktiviteter

  • Giv hvert barn et stykke papir. Læs Mosija 18:8-10 sammen, og bed børnene om at skrive eller tegne de løfter, vi indgår ved dåben, på den ene side, og på den anden side de velsignelser, vor himmelske Fader lover os. Lad dem dele med klassen, hvad de har fundet ud af. Undervejs, mens de fortæller, stiller du spørgsmål som disse: Hvordan kan vi »sørge med dem, der sørger«? Hvad vil det sige at være Guds vidne »på alle steder«? (v. 9). Hvad kan vi gøre for at holde vores pagter?

  • Bed flere børn, der er blevet døbt, om at fortælle, hvad de husker om deres oplevelse. Hvad gjorde denne dag speciel? Hvad følte de? Forklar, at de hver søndag fornyr deres dåbspagter, når de tager nadveren. Hjælp dem til at sammenligne dåbspagten beskrevet i Mosija 18:8-10 med nadverbønnerne (se L&P 20:77, 79). Hvordan kan vi gøre nadveren til en speciel og ærbødig tid, ligesom vores dåb var?

  • Bed en nyomvendt om at fortælle, hvordan han eller hun lærte om Kirken, og hvordan det føltes at blive døbt. Lad børnene stille spørgsmål, fx hvad der hjalp den person til at ønske at aflægge løfterne i Mosija 18:7-16.

Mosija 18:17-28

Jeg tilhører Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.

Hvordan kan du inspirere børnene til at være taknemmelige for velsignelserne ved at være medlem af Kirken?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at læse Mosija 18:17-28 og se efter Kristi kirkes lærdomme på Almas tid, som er de samme som i vor tid. Skriv deres svar på klodser eller krus, og lad dem bruge dem til at lave en bygning, der repræsenterer Jesu Kristi kirke.

  • Syng eller læs ordene til »Jesu Kristi Kirke« (Børnenes sangbog, s. 48) sammen med dem, og bed dem om at lytte efter ting, vi lover at gøre som medlem af Kirken. Hjælp dem til at tænke på, hvordan de kan holde disse løfter.

Mosija 21:1-5, 13-16; 22:1-11; 24:8-22

Gud kan gøre mine byrder lette.

Historien om Almas folk kan vise børnene, at Gud sommetider hjælper ved at styrke os til at udholde vores prøvelser i stedet for at tage dem væk. Hvordan kan du hjælpe dem til at tage ved lære af denne historie?

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene til at finde hovedbegivenhederne i beretningerne om Limhis folk i Mosija 21:1-5, 13-16 og 22:1-11 og Almas folk i Mosija 24:8-22. Bed derefter dem alle om at tegne en af disse begivenheder. Opfordr dem til at sætte tegningerne i den rigtige rækkefølge, så de kan fortælle historien. Mens de gør det, understreger du, at Gud hjalp folket med at bære deres byrder.

  • Lad dem læse Mosija 21:14-15 og 24:13-14. Hvordan reagerede Herren på Limhis folks og Almas folks bønner? Bed børnene om at fortælle om tidspunkter, hvor de bad om hjælp til en prøvelse, og vor himmelske Fader hjalp dem, eller fortæl en af dine egne oplevelser.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Bed børnene om at forklare en anden, hvad de vil love eller har lovet at gøre som en del af deres dåbspagt.

Gør undervisningen bedre

Læg mærke til børnene. Hvis børnene ser rastløse ud, er det måske tid til at prøve en anden aktivitet, eller at gå en kort, ærbødig tur. Hvis de på den anden side er engagerede og lærer, skal du ikke føle dig presset til at gå videre bare for at nå mere af lektionsmaterialet.