Kom og følg mig
30. marts-12. april. Påske: »Han [skal] opstå … med helbredelse i sine vinger«


»30. marts-12. april. Påske: ›Han [skal] opstå … med helbredelse i sine vinger‹«, Kom og følg mig – Primary: Mormons Bog, 2020, 2020

»30. marts-12. april. Påske«, Kom og følg mig – Primary: 2020

Billede
den opstandne Kristus med sine apostle

Kristus og apostlene, af Del Parson

30. marts-12. april

Påske

»Han [skal] opstå … med helbredelse i sine vinger«

Når du læser de skriftsteder, der foreslås her og i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier, vil Ånden hjælpe dig til at vide, hvad du skal koncentrere dig om for at hjælpe børnene til at mærke Frelserens kærlighed påskesøndag.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Tal med børnene om ting, du gør for at huske Frelseren i påsken. Bed dem fortælle, hvad de gør.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

1 Nefi 11:27; Mosija 3:5; 15:7; Helaman 14:16-17

Profeter i Mormons Bog vidste, at Jesus Kristus skulle komme.

Når børnene lærer, hvad profeterne i Mormons Bog forklarede om Jesu Kristi mission og jordiske tjenestegerning, kan det være med til at styrke deres tro på ham.

Mulige aktiviteter

  • Vis et billede af Frelseren, der bliver døbt, helbreder andre, korsfæstes og som et opstandent væsen (se denne uges aktivitetsside eller Evangelisk kunst, nr. 35, 41, 57 og 59). Bed børnene om at fortælle dig, hvad der sker på hvert billede. Forklar, at mange år før Jesus kom til jorden, åbenbarede Gud for profeterne i Mormons Bog, at han ville gøre disse ting. Læs 1 Nefi 11:27, Mosija 3:5, 15:7 og Helaman 14:16-17, og hjælp dem til at få disse skriftsteder til at passe sammen med billederne.

  • Mens de laver denne uges aktivitetsside, taler du om de profeter, der er på billedet, og det, de lærte os om Jesus Kristus. Fortæl børnene nogle af de storslåede ting, som Jesus har gjort for os.

3 Nefi 11:1-17

Jesus Kristus opstod.

Fortæl børnene, at udover de mennesker, der så den opstandne Frelser i Jerusalem, så flere tusinde ham, da han viste sig på det amerikanske kontinent.

Mulige aktiviteter

  • Vis billeder af Frelserens død og opstandelse. Spørg, hvad de ved om disse begivenheder. Anvend efter behov »Kapitel 41: Jesus bliver korsfæstet« og »Kapitel 42: Jesu opstandelse« (Historier fra Det Nye Testamente, s. 115-120, 121-126), til at fortælle dem disse historier.

  • Brug billeder fra Evangelisk kunst eller Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier til at fortælle dem om den opstandne Frelsers besøg på det amerikanske kontinent som beskrevet i 3 Nefi 11:1-17. Gentag historien flere gange, og opfordr børnene til at hjælpe dig. Fremhæv detaljer, som du føler giver mening for dem. Fremhæv især, at selv om Jesus døde på korset, kunne mennesker se, at han nu var opstået. Lad børnene skiftes til at genfortælle historien med deres egne ord.

  • Syng sammen »Påskelovprisning« eller det sidste vers i »Mormons Bog fortæller« (Liahona, apr. 2003, s. Ll. 8-9; Børnenes sangbog, s. 62-63). Lad dem lave en tegning af noget af det, sangen beskriver. Bed dem derefter om at fortælle om deres tegning, og hvordan de tror, det ville have været at være der, da Jesus besøgte nefitterne.

Mosija 3:7; Alma 5:11-12

Jesus Kristus ved, hvordan han skal trøste mig.

Eftersom Jesus Kristus led »sit folks smerter og sygdomme« (Alma 7:11), ved han, hvordan vi har det, selv når ingen andre gør.

Mulige aktiviteter

  • Læs de første par linjer i Mosija 3:7 for børnene, og opfordr dem til at lade som om, de føler »smerte, sult, tørst og udmattelse [træthed]«.   Få dem til at fortælle om tidspunkter, hvor de har haft det sådan. Fortæl dem bagefter, at dette vers beskriver noget af det, Jesus følte, da han led i Getsemane have. Derfor ved han, hvordan han kan hjælpe os, når vi har det sådan.

  • Læs Alma 7:11 højt, og spørg børnene, om de kender nogen, der er syg eller har smerter. Bær vidnesbyrd om, at Jesus Kristus følte alle vores »smerter og sygdomme«, så han kunne være klar over, hvordan han kan trøste os (Alma 7:12).

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

2 Nefi 9:10-15; Alma 11:41-45; 40:21-23

Eftersom Jesus Kristus opstod, vil jeg også opstå.

Mormons Bog beskriver tydeligt, hvad det vil sige at opstå, og hvem der opstår. Hvordan kan du hjælpe børnene til at opdage disse sandheder?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at fortælle dig, hvad de ved om Jesu Kristi død og opstandelse. Skriv spørgsmål som Hvad vil det sige at opstå? og Hvem opstår? på tavlen. Hjælp dem til at finde svarene i 2 Nefi 9:10-15, Alma 11:41-45 og Alma 40:21-23 og dele det med klassen, de har fundet.

  • Fortæl børnene om nogen, du kender, der er død. Lad dem forestille sig, at du ikke ved, hvad opstandelse er. Hvordan vil de hjælpe dig til at forstå, hvad det er? Opmuntr dem til at bruge 2 Nefi 9:10-15, Alma 11:41-45 eller 40:21-23 til at lære dig om opstandelsen. Opfordr dem også til at bære vidnesbyrd om Frelserens opstandelse som en del af deres besvarelse.

Billede
Kristus beder i Getsemane have

Getsemane, af Michael T. Malm

Enosh 1:2-8; Mosija 27:8-24; Alma 13:11-12; 24:7-19

Jesu Kristi forsoning renser mig og forandrer mig.

Mormons Bog kommer med mange eksempler på mennesker, der forandrede sig takket være Frelserens forsoning. Overvej, hvordan disse oplevelser kan inspirere børnene til at omvende sig og vende sig mod Frelseren.

Mulige aktiviteter

  • Vis børnene en ren hvid skjorte og en snavset hvid skjorte. Læs Alma 13:11-12 sammen. Hvordan blev folket renset for deres synder? Hvordan fik det dem til at føle omkring synd? Tal om, hvordan du har det, når du omvender dig og får tilgivelse, og bær dit vidnesbyrd om Frelserens magt til at rense os for synd.

  • Opfordr børnene til at vælge et af følgende mennesker, de kan lære om: Enosh (se En 1:2-8), Alma den Yngre, (se Mosija 27:8-24) eller anti-nefi-lehierne (se Alma 24:7-19). Mens I læser historien sammen, opfordrer du børnene til at lægge mærke til, hvordan denne person eller gruppe forandrede sig takket være Jesu Kristi forsoning. Hvordan kan vi følge disse menneskers eksempel?

Mosija 3:7; 15:5; Alma 7:11

Jesus Kristus påtog sig mine synder, smerter og sygdomme.

Udover at lide for vores synder led Frelseren også for vores smerter, sygdomme og andre skrøbeligheder, så han kunne vide, hvordan han kan trøste os.

Mulige aktiviteter

  • Få hvert barn til at lede i et af følgende vers for at finde ud af, hvad Jesus Kristus led: Mosija 3:7, Mosija 15:5 eller Alma 7:11. Bed dem om at skrive på tavlen, hvad de har fundet ud af, og tænke på tidspunkter, hvor de har haft det sådan. Hvorfor led Jesus alt dette ifølge Alma 7:12? Hvorfor er det vigtigt at vide, at han led dette for os?

  • Syng en sang sammen om Frelseren, fx »Han lever! Vor Forløser stor« (Salmer og sange, nr. 70). Lad børnene lede efter udtryk i sangen, der beskriver, hvordan Frelseren trøster os, og tal om, hvorfor disse udtryk betyder noget for dem. Del dine følelser for Jesus Kristus, og opfordr børnene til at dele deres.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Bed børnene om at holde øje med nogen i den kommende uge, der har brug for trøst. Opmuntr dem til at fortælle denne person, hvad de har lært om, hvordan Frelseren påtager sig vores smerter, så han kan trøste os.

Gør undervisningen bedre

Opmuntring til at dele med andre. Spørg børnene om deres tanker, følelser og oplevelser. Du vil opdage, at de ofte har en enkel, men alligevel dyb indsigt.