Kom, følg med meg
23.–29. mars. Enos–Mormons ord: Han påvirker meg til å gjøre hans vilje


“23.–29. mars. Enos–Mormons ord: Han påvirker meg til å gjøre hans vilje”, Kom, følg med meg – for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“23.–29. mars. Enos–Mormons ord”, Kom, følg med meg – for Primær: Mormons bok 2020

Bilde
Enos som ung gutt sammen med sin far, Jakob, og mor.

Jacob and Enos [Jakob og Enos], av Scott Snow

23.–29. mars

EnosMormons ord

Han påvirker meg til å gjøre hans vilje

Enos, Jarom, Omni og Mormons ord er korte bøker med mange verdifulle lærdommer for barna du underviser. Søk etter disse lærdommene, og tenk over hvordan du kan hjelpe barna å lære fra dem. Ideene i dette leksjonsutkastet kan være til hjelp.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Hjelp barna å huske hva de lærte fra forrige ukes leksjon. Delte de det de lærte med familien sin eller andre?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Enos 1:1–19

Jeg kan snakke med min himmelske Fader gjennom bønn.

Erfaringen til Enos lærer oss flere sannheter om bønn. Hvordan vil du inspirere barna til å følge Enos’ eksempel når de ber?

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av Enos. Se for eksempel denne ukens leksjonsutkast i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, eller bruk bildet Enos ber (Kunst inspirert av evangeliet, bok nr. 72) Be barna snakke om det som skjer på bildet, og del så Enos’ erfaring med dem. Du kan bruke “Kapittel 11: Enos” (Historier fra Mormons bok, 30–31, eller tilhørende video på ChurchofJesusChrist.org).

  • Be barna dele noe de liker å snakke om med sine foreldre. Forklar at det å be til vår himmelske Fader er måten vi snakker til ham på. Mens du leser Enos 1:1–4 for barna, be dem late som om de er Enos ved å gjøre bevegelser som å jakte, knele for å be osv. Forklar at vår himmelske Fader hørte Enos’ bønn og tilga hans synder.

  • Syng en sang om bønn sammen, for eksempel “Et barns bønn” (Barnas sangbok, 6–7). Be barna løfte hendene hver gang de hører ordet “bønn” eller et annet ord som gjentas. Bær vitnesbyrd om bønnens kraft i ditt liv.

Bilde
familie som ber

Som Guds barn kan vi be til vår himmelske Fader.

Mormons ord 1:3–8

Jeg kan velsigne andre når jeg lytter til Den hellige ånd.

Da han samlet Mormons bok, ble Mormon tilskyndet til å inkludere Nephis mindre plater. Han visste ikke hvorfor de mindre platene trengtes, men i dag er vi velsignet fordi han fulgte denne tilskyndelsen. Dette eksempelet kan inspirere barna til å følge Ånden.

Mulige aktiviteter

  • Be barna dele historier de har lært fra Mormons bok så langt i år (bilder fra Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier eller Kunst inspirert av evangeliet, bok kan hjelpe dem å huske). Forklar at vi har disse historiene i Mormons bok fordi Mormon lyttet da Den hellige ånd ba ham inkludere dem. Hvorfor ønsket vår himmelske Fader at vi skulle ha disse historiene?

  • Del en historie fra Kirkens tidsskrifter eller fra et generalkonferanse-budskap om noen som fulgte Den hellige ånds tilskyndelser. Eller del en av dine egne erfaringer. Oppmuntre barna til å lage tegninger fra historien. Hvordan ble menneskene i disse historiene velsignet fordi de fulgte Den hellige ånd?

  • Be et medlem av menigheten besøke klassen og dele en erfaring der han eller hun fulgte en tilskyndelse fra Den hellige ånd. Hvordan velsignet hans eller hennes handlinger andre? Forklar at vår himmelske Fader ønsker å hjelpe oss å velsigne andre. Derfor sender han Den hellige ånd for å veilede oss.

  • Syng en sang om Den hellige ånd sammen, for eksempel “Den stille hvisken” (Liahona, april 2006, B13). Syng den flere ganger på forskjellige måter, for eksempel raskt, sakte eller hviskende. Når dere hvisker sangen, les Mormons ord 1:7, og påpek at Mormon beskrev Den hellige ånd som en hvisken.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Enos 1:1–19

Min himmelske Fader hører og besvarer mine oppriktige bønner.

Våre bønner kan lett bli rutinemessige eller flyktige. Enos’ erfaring er en påminnelse om at svar på bønner noen ganger er en “kamp”, og at man noen ganger må be “lenge og inderlig” (Enos 1:2, 11).

Mulige aktiviteter

  • Be barna lukke øynene sine og forestille seg at de snakker med sin himmelske Fader ansikt til ansikt. Hva skulle de ville snakke med ham om? Be barna tenke på at de snakker ansikt til ansikt med sin himmelske Fader hver gang de ber.

  • Be barna arbeide sammen i par og lese Enos 1:1–5. Be dem lete i disse versene etter ord eller uttrykk som beskriver Enos’ bønner, og del så det de finner med klassen. Hva antyder disse ordene om Enos og hans erfaring? La barna dele andre ting ved Enos’ bønner som gjør inntrykk på dem. Fortell om en opplevelse da din sjel “hungret” og du “påkalte” Herren i kraftig bønn (Enos 1:4). La barna tenke over en ting som kan gjøre deres bønner mer meningsfylte.

  • Be barna lage en liste over ting de ofte ber om, enten på tavlen eller på denne ukens aktivitetsside. Be dem lete i Enos 1:2, 9, 13–14, og 16 etter ting Enos ba om, og legge disse tingene til listen. Snakk sammen om hvordan barna kan følge Enos’ eksempel i sine bønner. Du kan for eksempel snakke om hvorfor Enos var villig til å be for lamanittene – som var hans fiender – og be barna denne uken om å be for noen som har vært uvennlige mot dem.

Mormons ord 1:3–8

Jeg kan velsigne andre når jeg lytter til Den hellige ånd.

Herren visste at de første 116 oversatte sidene av Mormons bok ville gå tapt (se L&p 10; Hellige, bind 1, kapittel 5). For å erstatte dette tapet, inspirerte han Mormon ved Ånden til å inkludere Nephis mindre plater i Mormons bok. Hvordan kan du inspirere barna til å følge Mormons eksempel og lytte til Ånden?

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese versene fra Mormons ord 1:3–8 etter tur. Hjelp dem så å oppsummere det de har lært fra disse versene. Forklar at Mormon fulgte Ånden ved å inkludere Nephis mindre plater (de vi nå har som 1 Nephi til og med Omni) i Mormons bok. Hvordan blir vi velsignet fordi Mormon lyttet til Ånden? Hvordan ville Mormons bok vært annerledes hvis han ikke hadde lyttet? Fortell om en erfaring der du ble tilskyndet av Den hellige ånd til å gjøre noe som velsignet noen andre. Be barna fortelle om lignende erfaringer de har hatt.

  • Be et barn lese Mormons ord 1:7 og et annet om å lese Lære og pakter 8:2–3. Hva lærer vi fra disse versene om hvordan Den hellige ånd taler til oss? Hjelp barna å gjenkjenne tilfeller der de har følt tilskyndelser fra Den hellige ånd. Bruk Moroni 7:12 til å forklare at hvis en tanke er god og den inspirerer oss til å gjøre gode ting, da kommer den fra vår himmelske Fader. Du kan for eksempel vurdere om du vil vise “Thomas S. Monsons forberedelser: Alltid følg Den hellige ånds tilskyndelser” (ChurchofJesusChrist.org). Oppmuntre barna til å lytte etter tilskyndelser til å gjøre godt og følge dem.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Oppmuntre barna til å spørre sine familiemedlemmer om å dele erfaringer de har hatt med bønn eller Den hellige ånd.

Vi kan forbedre vår undervisning

Benytt musikk. Primær-sanger og salmer kan hjelpe barn i alle aldre å forstå og huske evangeliets sannheter. Sang kan også holde barna aktivt engasjert i en læreopplevelse. (Se Undervisning på Frelserens måte, 22.)