Kom og følg mig
10.-16. februar. 2 Nefi 6-10: »O, hvor stor er ikke vor Guds plan!«


»10.-16. februar. 2 Nefi 6-10: ›O, hvor stor er ikke vor Guds plan!‹« Kom og følg mig – Primary: Mormons Bog, 2020, 2020

»10.-16. februar. 2 Nefi 6-10«, Kom og følg mig – Primary: 2020

Billede
Jesus beder i Getsemane

Ske ikke min vilje, men din, af Harry Anderson

10.-16. februar

2 Nefi 6-10

»O, hvor stor er ikke vor Guds plan!«

Når du læser 2 Nefi 6-10, så søg Åndens vejledning om, hvad du skal undervise i. Dette oplæg og Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier kan inspirere til yderligere ideer.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Opmuntr børnene til at skiftes til at fortælle noget, de har lært om Jesus Kristus og hans forsoning, mens de studerede 2 Nefi 6-10 selv eller sammen med deres familie.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

2 Nefi 9:7-13, 20-23

Jesus Kristus frelser mig fra synd og død.

Hvordan kan du benytte 2 Nefi 9:7-13 og 20-23 til at hjælpe børnene til at forstå, at Jesus Kristus frelser alle fra døden og gør det muligt for os at omvende os fra synd?

Mulige aktiviteter

  • Fortæl børnene en historie om en person, der faldt ned i et hul, der var så dybt, at han eller hun ikke kunne kravle op. En mand kom forbi og løftede denne person op af hullet. Tegn eventuelt en tegning af denne historie på tavlen eller rollespil den sammen med børnene. Forklar, at dette hul er ligesom døden, og den mand, der hjalp personen, er ligesom Jesus Kristus, der frelste alle mennesker fra døden ved at give os opstandelsen som gave. Fortæl, at den samme person faldt ned i et andet hul. Denne gang gav redningsmanden personen en stige, så han eller hun selv kunne kravle op af hullet. Forklar, at dette hul er ligesom synd, og at stigen er Jesu Kristi forsoning, som giver os mulighed for at omvende os og få tilgivelse for vores synder. Læs 2 Nefi 3:22-23, og bær dit vidnesbyrd om Jesus Kristus og hans forsoning.

  • Syng en sang sammen om Jesu Kristi kærlighed, fx »Min Frelser elsker mig« (Børnenes sangbog, s. 42-43). Opfordr dem til at lave tegninger af ting, der kan hjælpe dem til at vide, at Frelseren elsker dem.

2 Nefi 9:49

»Mit hjerte fryder sig ved retfærdighed«.

Hvordan kan du opmuntre de børn, du underviser, til at »[fryde] sig ved retfærdighed« eller med glæde adlyde Herren? (2 Ne 9:49).

Mulige aktiviteter

  • Læs 2 Nefi 9:49 for børnene, og hjælp dem til at finde og forstå, hvad Jakob sagde, at han elsker og hader. Beskriv situationer, hvor et barn træffer et godt eller et dårligt valg, og bed dem om at rejse sig, når valget bringer glæde, og sidde ned, når valget gør en ked af det. Hvorfor bringer det os glæde at vælge det rigtige? Hvornår har I følt glæde, fordi I traf det rigtige valg?

  • Syng en sang sammen om den glæde, lydighed bringer, fx »Vi vil synge af glæde« (Børnenes sangbog, s. 108), og bed dem om at lytte efter det, der gør os glade. Lad børnene skiftes til at forestille at være en forælder, der beder de andre børn om at gøre noget. Få de andre børn til at øve sig i at adlyde med glæde.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

2 Nefi 6; 7:1-2

Herren vil altid opfylde sine løfter.

Når børnene forstår, at Herren holder sine løfter, kan det hjælpe dem til at opbygge deres tro på ham og deres tillid til at adlyde hans befalinger.

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene tale om nogle løfter, de har aflagt, fx et løfte, de aflagde til en ven, eller de pagter, de indgik ved dåben. Hvorfor er det sommetider svært at holde vores løfter? Hvorfor er det vigtigt at holde vores løfter? Læs følgende sætning: »Gud Herren vil opfylde sine pagter, som han har sluttet med sine børn« (2 Ne 6:12). Kom med et eksempel på, hvordan Gud holdt sine løfter, selv hvis velsignelserne ikke kom med det samme.

  • Vis et billede af Jesus ved siden af et billede af et barn. Læs 2 Nefi 7:1, og forklar, at når Guds folk holder op med at adlyde hans evangelium, er det ligesom at blive »skilt« fra ham. Flyt billedet af barnet væk fra billedet af Jesus for at vise, at når vi ikke holder vores pagter, fx dåbspagten, fjerner vi os fra vor himmelske Fader og Frelseren. (En gennemgang af dåbspagten findes i L&P 20:37). Hvordan giver Frelserens forsoning os mulighed for igen at komme tættere på ham? Mens I taler om dette, beder du børnene om at flytte billederne tæt sammen igen.

2 Nefi 9:10-23

Jesus Kristus frelser mig fra synd og død.

Hvordan kan du bruge 2 Nefi 9:10-23 til at hjælpe børnene til at lære, at Jesus Kristus er deres Frelser?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at hjælpe dig med at tegne en vej på tavlen, og opfordr dem til at lave nogle forhindringer eller vejspærringer undervejs. Læs 2 Nefi 9:10 sammen, og bed dem om at skrive ord fra dette vers ved forhindringerne på vejen, som beskriver de forhindringer, der kunne afholde os fra at vende tilbage til Gud. Tal derefter om, hvordan Jesus Kristus overvandt disse forhindringer på vores vegne (se 2 Ne 9:21-23), og mens du gør det, lader du børnene viske forhindringerne ud.

  • Vis et billede af Adam og Eva, fx Leaving the Garden of Eden (På vej ud af Edens have) (ChurchofJesusChrist.org). Forklar, at da Adam og Eva spiste den frugt, Gud havde befalet dem ikke at spise i Edens have, bragte de synd og død ind i verden. Vis et billede af Jesus Kristus. Hjælp børnene til at forstå, hvordan Jesus overvandt synd og død, ved at fortælle historien om en person, der faldt ned i et hul, som står i det første undervisningsforslag under »Yngre børn« i dette oplæg. Bed dem bagefter om at lave tegninger af historien eller lave et rollespil over den. Læs 2 Nefi 9:21-23, og bær dit vidnesbyrd om Jesus Kristus og hans forsoning.

  • Hjælp alle børnene med at finde en sang om Frelserens forsoning i enten Salmer og sange eller Børnenes sangbog (det kan hjælpe at kigge i registrene). Lad dem finde og dele udtryk fra sangen, der beskriver det, Jesus gjorde for os. Bed dem om at dele deres tanker om og følelser for Frelserens forsoning, eller bær dit vidnesbyrd.

2 Nefi 9:20, 28-29, 42-43

Jeg bliver velsignet, når jeg følger Guds råd.

Hjælp børnene til at bygge et stærkt fundament af tillid til Gud, så de fortsat vil stole på ham og følge hans råd, efterhånden som deres kundskab og evner øges.

Mulige aktiviteter

  • Opfordr børnene til at fortælle dig om noget, de ved en masse om, fx en yndlingsbog eller -hobby. Bed et barn om at læse 2 Nefi 9:20, og bær vidnesbyrd om, at Gud »kender alt«. Hvorfor er det vigtigt for os at forstå, at Gud ved alt?

  • Lad børnene forestille sig, at de har hørt en ven sige, at Kirkens befalinger eller lærdomme er fjollede. Hvad ville de sige til deres ven? Hvorfor er det vigtigt at stole på Guds råd, selv om vi ikke helt forstår det? Opmuntr dem til at finde hjælp i 2 Nefi 9:20, 28-29 og 42-43 til at overveje og tale om disse spørgsmål.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Hjælp børnene til at tænke på, hvordan de kan forklare deres familie, hvad de har lært om Jesus Kristus og hans forsoning. De kan fx bruge denne uges aktivitetsside til at forklare, hvordan Frelseren hjælper os med at overvinde synd og død.

Gør undervisningen bedre

Brug aktivitetssider. Mens børnene arbejder med aktivitetssiderne, kan du bruge tiden på at hjælpe dem til at se, hvordan aktiviteten hænger sammen med lektionens principper, og hvordan principperne kan anvendes i deres liv.