Oude Testament 2022
7–13 november. Hosea 1–6; 10–14; Joël: ‘Ik zal hen vrijwillig liefhebben’


‘7–13 november. Hosea 1–6; 10–14; Joël: “Ik zal hen vrijwillig liefhebben”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘7–13 november. Hosea 1–6; 10–14; Joël’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
bruid en bruidegom bij de tempel

7–13 november

Hosea 1–6; 10–14; Joël

‘Ik zal hen vrijwillig liefhebben’

Nodig de Geest uit om u bij uw studie van Hosea en Joël te helpen. Noteer de gevoelens en gedachten die de Geest bij u oproept.

Schrijf uw ingevingen op

Israëls verbond met de Heer moest zo diepgaand en zinvol zijn dat de Heer het met een huwelijk vergeleek. Net als in een huwelijk gaat het in een verbond om eeuwige toewijding, samen dingen meemaken en een leven opbouwen, strikte trouw, en bovenal oprechte liefde. Aan dit soort toewijding zijn hoge verwachtingen verbonden, en ontrouw heeft tragische gevolgen. Bij monde van de profeet Hosea beschreef God welke gevolgen de Israëlieten ondervonden doordat ze hun verbond hadden geschonden. Maar zijn boodschap was niet dat Hij Israël voor altijd zou verwerpen vanwege die ontrouw. Hij maakte juist duidelijk dat Hij het zou uitnodigen om weer bij Hem te komen (zie Hosea 2:14–15). ‘In trouw zal Ik u voor Mij als bruid nemen’, verklaarde de Heer (Hosea 2:19). ‘Ik zal hun afkerigheid genezen, Ik zal hen vrijwillig liefhebben’ (Hosea 14:5). Hetzelfde zegt Hij tot ons, als we moeite doen om onze verbonden met liefde en toewijding na te leven.

In Joël staat een soortgelijke boodschap: ‘Bekeer u tot de Heere, uw God, want Hij is genadig en barmhartig, geduldig en rijk aan goedertierenheid’ (Joël 2:13). ‘De Heere is een toevlucht voor Zijn volk en een vesting voor de Israëlieten’ (Joël 3:16). Denk over uw eigen band met de Heer na terwijl u de boeken Hosea en Joël leest. Vraag u af hoe zijn getrouwheid u aanzet om Hem trouw te zijn.

Zie voor een overzicht van de boeken Hosea en Joël ‘Hosea, het boek Hosea’ en ‘Joël’ in de Gids bij de Schriften.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Hosea 1–3; 14

De Heer nodigt mij altijd uit om tot Hem terug te keren.

Gomer, de vrouw van Hosea, was overspelig. God gebruikte dat trieste feit om de Israëlieten te leren wat Hij vond van hen en van de verbonden die ze met Hem hadden gesloten. Denk er bij het lezen van Hosea 1–3 over na wat de band met zijn verbondsvolk voor de Heer betekent. Vraag uzelf af of u de Heer, net als de Israëlieten, in zekere zin ontrouw bent geweest, en hoe Hij u de hand heeft gereikt. Wat leert u bijvoorbeeld uit Hosea 2:13–22 en Hosea 14 over de liefde en barmhartigheid van de Heer? Hoe toont u Hem uw liefde en trouw?

Zie ook Dieter F. Uchtdorf, ‘Het punt van veilige terugkeer’, Liahona, mei 2007, 99–101.

Afbeelding
vrouw zit op de grond, man legt hand op haar hoofd

De zondige Gomer, die Israël voorstelde, kreeg van de Heer verlossing aangeboden. Illustratie, Deb Minnard, licentie van goodsalt.com

Hosea 6:4–7; Joël 2:12–13

Toewijding aan God moet van binnenuit komen. Het mag geen kwestie van uiterlijke schijn zijn.

De Heer had zijn volk geboden om dierenoffers te brengen. Maar hoewel de mensen in de tijd van Hosea die wet gehoorzaamden, overtraden ze belangrijkere geboden (zie Hosea 6:4–7). Wat betekent het volgens u dat de Heer ‘vreugde [vindt] in goedertierenheid en niet in offer, in kennis van God meer dan in brandoffers’? (Hosea 6:6.) Wat betekent het volgens u dat rechtschapenheid als een morgenwolk of als dauw is? Waar moet onze gerechtigheid op lijken? (Zie Jesaja 48:18; 1 Nephi 2:9–10.)

Lees ook in Mattheüs 9:10–13 en 12:1–8 hoe de Heiland in zijn bediening van Hosea 6:6 gebruikmaakte. In welk opzicht verduidelijken deze passages de woorden van Hosea?

Houd bij het lezen van Joël 2:12–13 in gedachten dat mensen volgens de traditie als teken van rouw of spijt hun kleren scheurden (zie bijvoorbeeld 2 Kronieken 34:14–21, 27). Wat is het verschil tussen ons hart scheuren en onze kleren scheuren?

Zie ook Jesaja 1:11–17; Mattheüs 23:23 en 1 Johannes 3:17–18.

Joël 2

‘Ik [zal] Mijn Geest uitstorten op alle vlees.’

Toen Joël over ‘de dag van de Heere’ profeteerde, beschreef hij die als ‘een dag van duisternis en donkerheid’, ‘groot […] en zeer ontzagwekkend’ (Joël 2:1–2, 11). Israël heeft in de loop der geschiedenis veel grote, ontzagwekkende dagen meegemaakt, en er volgen er nog meer voor Gods verbondsvolk. Wat spreekt u aan in het advies dat de Heer in Joël 2:12–17 gaf? Let ook op de zegeningen die Hij in Joël 2:18–32 beloofde. Waarom zijn de beloofde zegeningen in vers 27–32 zo waardevol in dagen zoals die in Joël 2 worden beschreven, en dus ook in onze tijd?

Wat zou het betekenen dat de Heer zijn ‘Geest zal uitstorten op alle vlees’? (Joël 2:28.) Hoe gaan de profetieën in Joël 2:28–29 momenteel in vervulling? (Zie Handelingen 2:1–21; Geschiedenis van Joseph Smith 1:41.)

Denk na over deze woorden van president Russell M. Nelson: ‘In de komende tijd kunnen wij geestelijk niet overleven zonder de leidende, troostende en voortdurende invloed van de Heilige Geest.’ (‘Openbaring voor de kerk, openbaring voor onszelf’, Liahona, mei 2018, 96.) Waarom is openbaring zo belangrijk om geestelijk te overleven? Hoe kunt u uw vermogen vergroten om persoonlijke openbaring te ontvangen?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Hosea 2:19–20.De Heer gebruikte het huwelijk als zinnebeeld om zijn verbondsrelatie met Israël te beschrijven (zie ook Gids bij de Schriften, ‘Bruidegom’, schriften.ChurchofJesusChrist.org). U kunt met het gezin bespreken waarom het huwelijk een goede metafoor voor onze verbonden met God is. Wat betekenen wij volgens Hosea 2:19–20 voor God? Hoe kunnen wij trouw blijven aan onze verbonden met Hem?

Hosea 10:12.Kinderen vinden het wellicht leuk om een klok te tekenen en plannen te maken om op verschillende tijdstippen aan de Heer te denken.

Joël 2:12–13.Breng een gesprek met uw gezin op gang over Joël 2:12–13 door een plaat van de Heiland aan een kant van de kamer op te hangen, en een blad met het woord zonde aan de andere kant. Laat de gezinsleden beurtelings naar het blad kijken en zich dan tot de Heiland wenden, terwijl ze vertellen wat ons zoal kan helpen om ons ‘met heel [ons] hart’ tot Hem te wenden. Moedig de gezinsleden aan om aan alle aspecten van hun leven te denken, zoals hun activiteiten, werk, school en relaties.

Joël 2:28–29.Wat zou het betekenen dat de Geest op ons wordt ‘uitgestort’? U kunt dit aanschouwelijk maken door een vloeistof in één keer uit te gieten, en daarna het verschil met druppels of een fijn straaltje te laten zien.

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lied: ‘O, komt tot Jezus’, Lofzangen, nr. 85.

Ons onderwijs verbeteren

Onderwijs in de leer. ‘Laat nooit een kans schieten om de kinderen bijeen te roepen en ze in de leer van Jezus Christus te onderwijzen. In vergelijking met de werken van de vijand zijn die momenten zo zeldzaam.’ (Henry B. Eyring, ‘Het vermogen om de leer uiteen te zetten’, De Ster, juli 1999, 87.)

Afbeelding
Jezus in deuropening

Kom tot Mij, Kelly Pugh