Oude Testament 2022
15–21 augustus. Psalmen 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86: ‘Ik zal vertellen wat Hij aan mijn ziel gedaan heeft’


‘15–21 augustus. Psalmen 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86: “Ik zal vertellen wat Hij aan mijn ziel gedaan heeft”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘15–21 augustus. Psalmen 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
Jezus houdt een lantaarn vast

Het verlorene redden, Michael T. Malm

15–21 augustus

Psalmen 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86

‘Ik zal vertellen wat Hij aan mijn ziel gedaan heeft’

Hier vindt u enkele leerstellingen die in deze psalmen worden behandeld. Bij uw studie kunnen bepaalde woorden, afbeeldingen of denkbeelden u opvallen. Wat probeert de Heer u duidelijk te maken?

Schrijf uw ingevingen op

De schrijvers van de psalmen deelden in hun poëzie uiterst persoonlijke gevoelens. Ze schreven over ontmoedigd raken, bang zijn, en berouw hebben. Ze leken zich soms door God in de steek gelaten te voelen, en sommige psalmen hebben een ondertoon van frustratie of wanhoop. Als u zich ooit zo gevoeld hebt, kunt u er door de psalmen te lezen achter komen dat u daar niet alleen in staat. Maar u zult ook psalmen tegenkomen die u bemoedigen als u zich zo voelt, want de psalmisten loofden de Heer ook om zijn goedheid, verwonderden zich over zijn macht, en verheugden zich in zijn barmhartigheid. Ze wisten dat de wereld belast is met kwaad en zonde, maar dat de Heer ‘goed, [en] mild om te vergeven’ is (Psalmen 86:5). Ze begrepen dat geloof in de Heer hebben niet betekent dat u nooit last van bezorgdheid, zonde of angst zult hebben. Het betekent dat u weet tot wie u zich moet wenden als u zich zo voelt.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Psalmen 49; 62:5–12

Verlossing komt alleen door Jezus Christus.

In Psalmen 49 staat een boodschap voor ‘zowel eenvoudigen als aanzienlijken, rijk en arm’ (vers 2). Wat zou deze boodschap inhouden? Wat voegt Psalmen 62:5–12 volgens u toe aan die boodschap?

Deze psalmen lezen, kan u ertoe aanzetten om na te denken over de manieren waarop sommige mensen voor hun verlossing op andere dingen dan God vertrouwen (zie Psalmen 49:6–7). Hoe wordt uw leven beïnvloed door uw getuigenis dat ‘God […] mijn ziel [zal] verlossen uit de greep van het graf’? (Vers 15.)

Zie ook Spreuken 28:6; Alma 34:8–17.

Psalmen 51; 85–86

Dankzij de genade van de Heiland kan ik vergeving voor mijn zonden krijgen.

De smeekbeden om genade in Psalmen 51 worden aan koning David toegeschreven, die zich aan overspel en moord schuldig had gemaakt (zie 2 Samuel 11). Zelfs als onze zonden niet zo ernstig zijn, kunnen we sympathie opvatten voor de behoefte aan genade die in deze psalm verwoord is. We kunnen ook iets leren over de vraag wat het betekent om ons te bekeren. Welke woorden of zinsneden in Psalmen 51 leren u welke houding we moeten hebben om ons te bekeren? Wat leert u over de uitwerking die de verzoening van de Heiland op uw leven kan hebben?

U kunt die vragen bij het lezen van Psalmen 85–86 in gedachten houden. U kunt ook zoeken naar zinsneden die de Heer beschrijven. Hoe versterken die zinsneden uw geloof dat Hij u zal vergeven? (Zie bijvoorbeeld Psalmen 86:5, 13, 15.)

Zie ook Alma 36; Russell M. Nelson, ‘We kunnen meer doen om een beter mens te worden’, Liahona, mei 2019, 67–69; Carole M. Stephens, ‘De Meestergeneesheer’, Liahona, november 2016, 9–12.

Psalmen 51:13–15; 66:16–17; 71:15–24

Met mijn getuigenis van Jezus Christus kan ik anderen helpen om tot Hem te komen.

Bedenk hoe u uw getuigenis van Jezus Christus en zijn verzoenende macht hebt verkregen. Bedenk vervolgens bij uw studie van Psalmen 51:13–15, 66:16–17 en 71:15–24 hoe u anderen deze aanmoediging kunt geven: ‘Kom en zie Gods daden’ (Psalmen 66:5). Wat betekent het voor u om ‘de hele dag [zijn] gerechtigheid [te uiten]’? (Psalmen 71:24.) Hoe gaat u anderen vertellen ‘wat Hij aan [uw] ziel gedaan heeft’? (Psalmen 66:16.)

Zie ook Mosiah 28:1–4; Alma 26.

Afbeelding
twee jongemannen in gesprek

We kunnen tot anderen getuigen wat de Heer voor ons heeft gedaan.

Psalmen 63; 69; 77–78

De Heer zal mij in tijden van dringende behoefte helpen.

In diverse psalmen wordt levendig beschreven hoe het is als we ons van God verwijderd voelen en zijn hulp absoluut nodig hebben. U kunt dergelijke beschrijvingen opzoeken in Psalmen 63:1, 8; 69:1–8, 18–21; 77:1–9. Wat vindt u in Psalmen 63; 69; 77–78 dat deze psalmisten geruststelde?

Als u van streek bent, hoe helpt het u dan om ‘de daden van de Heere [te] gedenken’ en zijn ‘wonderen van oudsher’? (Psalmen 77:11.) Enkele van die wonderen staan in Psalmen 78. Vraag u bij het lezen over die wonderen af wat u helpt om uw ‘hoop op God [te] stellen’ (vers 7). Welke gebeurtenissen uit uw familiegeschiedenis inspireren u?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor gezinsschriftstudie en de thuisavond

Psalmen 51:19.Bedenk hoe u uw gezinsleden kunt leren wat het inhoudt om een verslagen hart te hebben. Hoe kunnen we ons hart openstellen voor de Heer? Als u samen Psalmen 51 leest, kan dit wat ideeën opleveren.

Psalmen 61:2–3.De gezinsleden vinden het misschien leuk om tekeningen van de zinnebeelden in die verzen te maken, en te bespreken hoe Jezus Christus als een hoge ‘rots’, ‘een toevlucht’ (oftewel schuilplaats) en ‘een sterke toren’ is.

Psalmen 71:17; 78:5–7.Wat wil de Heer ‘deze generatie […] verkondig[en]’? (Psalmen 78:5.) Misschien kan elk gezinslid een voorbeeld geven van de ‘wonderbare werken’ van de Heer, zoals een verhaal uit de Schriften, een belevenis, of een getuigenis, dat hen helpt om ‘hun hoop op God [te] stellen’ (Psalmen 71:17; 78:7).

Psalmen 72.Psalmen 72 is geschreven door David, over zijn zoon Salomo, maar een groot deel ervan is ook toe te passen op Jezus Christus. U kunt de gezinsleden tijdens het lezen van deze psalm een afbeelding van de Heiland omhoog laten houden als ze verzen tegenkomen die hen aan Jezus Christus doen denken. Hoe kunnen we bijdragen aan de vervulling van de wens dat ‘heel de aarde met Zijn heerlijkheid vervuld [mag] worden’? (Psalmen 72:19; zie ook Leer en Verbonden 65:2).

Psalmen 85:11.Dit vers zou een bespreking kunnen inspireren over gebeurtenissen die verbonden zijn met de herstelling van het evangelie: in welke opzichten het Boek van Mormon waarheid is die ‘uit de aarde’ kwam, en dat hemelse boodschappers ‘uit de hemel neer[kwamen]’ (zie ook Mozes 7:62). De video ‘Preparation of Joseph Smith: Tutored by Heaven’ (ChurchofJesusChrist.org) geeft enkele van die gebeurtenissen weer.

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lied: ‘Gij zijt mijn hoogste Goed’, Lofzangen, nr. 67.

Ons onderwijs verbeteren

Breng variatie aan. ‘Breng meer variatie in uw evangelieonderricht. Dit zal de ervaring van uw cursisten verrijken. […] Bedenk hoe het gebruik van muziek, verhalen, afbeeldingen en andere kunstvormen de Geest kan uitnodigen.’ (Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 22.)

Afbeelding
man knielt voor Jezus

Twijfel niet, Thomas, J. Kirk Richards