Gamla testamentet 2022
11–17 juli. 2 Kungaboken 17–25: ”Hiskia förtröstade på HERREN, Israels Gud”


”11–17 juli. 2 Kungaboken 17–25: ’Hiskia förtröstade på HERREN, Israels Gud’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”11–17 juli. 2 Kungaboken 17–25”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
människor lämnar den ödelagda staden

Fångarnas flykt, av James Tissot och andra

11–17 juli

2 Kungaboken 17–25

”Hiskia förtröstade på HERREN, Israels Gud”

När Josia hörde orden från lagboken, svarade han i tro. Hur kan du svara med tro på det du läser i 2 Kungaboken 17–25?

Skriv ner dina intryck

Trots profeten Elishas imponerande verksamhet fortsatte andligheten i Israels nordliga rike att sjunka. Ogudaktiga kungar befrämjade avgudadyrkan och krig, och avfall var utbrett. Slutligen erövrade och skingrade det assyriska riket Israels tio stammar.

Samtidigt gick det inte mycket bättre för det södra riket Juda – avgudadyrkan var också utbrett där. Men mitt i allt detta andliga förfall nämner redogörelser i skrifterna två rättfärdiga kungar som för en tid fick sitt folk att vända tillbaka till Herren. En av dem var Hiskia. Under hans regeringstid erövrade assyrierna, som fattat mod av sin seger norrut, en stor del av det södra riket. Men Hiskia och hans folk visade tro på Herren, som befriade Jerusalem på ett mirakulöst sätt. Senare, efter ännu en period av avfall, började Josia regera. Josia, som delvis inspirerats genom återupptäckten av lagboken, genomförde reformer som återupplivade det religiösa livet hos en stor del av hans folk.

Vad lär vi oss av dessa två ljuspunkter i de annars mörka åren av Judas historia? Du kan bland annat begrunda kraften i tron och Guds ord i ditt liv. Liksom Israel och Juda gör vi alla både goda och dåliga val. Och när vi känner att de här reformerna behövs i vårt liv kanske Hiskias och Josias föredömen kan inspirera oss så att ”vi förtröstar på Herren vår Gud” (2 Kung. 18:22).

Se även 2 Krön. 29–35; ”Att tänka på”-stycket ”Herren hörs kalla: O, Israel, kom, här inträd!

Bild
Learn More image
Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

2 Kungaboken 18–19

Jag kan vara trofast mot Herren under svåra tider.

De flesta av oss har upplevt stunder då vår tro utmanas. För Hiskia och hans folk kom en av de stunderna när den assyriska hären invaderade Juda, förstörde många städer och närmade sig Jerusalem. När du läser 2 Kungaboken 18–19, föreställ dig då att du bodde i Jerusalem under den här tiden. Hur hade det till exempel kunnat kännas för dig att höra assyriernas hån i 2 Kungaboken 18:28–37 och 19:10–13? Vad lär du dig av det som Hiskia gjorde som svar? (Se 2 Kung. 19:1–7, 14–19.) Hur stöttade Herren Hiskia? (Se 2 Kung. 19:35–37.) Fundera över hur han har stöttat dig i svåra tider.

Du kan också begrunda beskrivningen av Hiskia i 2 Kungaboken 18:5–7. Vad säger de här verserna om varför Hiskia kunde förbli trofast när utmaningarna kom? Hur kan du följa hans exempel?

Se även 3 Nephi 3–4; D. Todd Christofferson, ”Fasta och ståndaktiga i tron på Kristus”, Liahona, nov. 2018, s. 30–33.

2 Kungaboken 19:20–37

Allt är i Herrens händer.

Assyriens kung Sanherib hade goda skäl att tro att hans här skulle erövra Jerusalem. Assyrien hade besegrat många nationer, däribland Israel, så varför skulle Jerusalem vara annorlunda? (Se 2 Kung. 17; 18:33–34; 19:11–13). Men Herren hade ett budskap till Sanherib, som gavs genom profeten Jesaja, och det är upptecknat i 2 Kungaboken 19:20–34. Hur skulle du sammanfatta det här budskapet? Vilka sanningar hittar du i de här verserna som hjälper dig att ha tro på Herren och hans plan?

Se även Helaman 12:4–23; Läran och förbunden 101:16.

2 Kungaboken 21–23

Skrifterna kan vända mitt hjärta till Herren.

Har du någonsin känt att du saknade något andligt? Du kanske kände att din relation till Gud skulle kunna vara mycket starkare. Vad hjälpte dig att vända tillbaka till honom? Begrunda de här frågorna medan du läser om hur Juda rike avföll från Herren under kung Manasse (se 2 Kung. 21) och hur kung Josia hjälpte dem att på nytt förplikta sig mot honom (se 2 Kung. 22–23). Vad inspirerade Josia och hans folk? Den här redogörelsen kan inspirera dig att förnya din beslutsamhet att ”följa HERREN … av hela [ditt] hjärta och av hela [din] själ” (2 Kung. 23:3).

När du läser de här kapitlen kan du också studera kapitel 6 i Kyrkans presidenters lärdomar: Spencer W. Kimball ([2006], s. 61–70), där president Kimball menar att berättelsen om kung Josia är ”en av de allra finaste berättelserna i samtliga skrifter” (s. 64). Varför kan president Kimball ha känt på det sättet? Vad finner du i president Kimballs ord, särskilt i det han säger om kung Josia, som hjälper dig tillämpa 2 Kungaboken 22–23 i ditt liv?

Se även Alma 31:5; Takashi Wada, ”Mätta dig med Kristi ord”, Liahona, maj 2019, s. 38–40; ”Josia och lagboken” [Josiah and the Book of the Law] (video), JesuKristiKyrka.org.

Bild
familj som studerar skrifterna

Skrifterna kan hjälpa till att vända våra hjärtan till Herren.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

2 Kungaboken 19:14–19.Vad kan vi lära oss av Hiskias exempel som kan vara till hjälp när vi har svåra problem eller frågor? Hur har Herren besvarat våra böner om hjälp? Kanske kan var och en i familjen göra något att sätta upp i hemmet som påminner dem om att vända sig till Herren.

2 Kungaboken 22:3–7.Arbetarna som beskrivs i 2 Kungaboken 22:3–7 anförtroddes pengarna som användes för att återuppbygga templet eftersom de handlade ”på heder och tro” (v. 7). När ni har läst de här verserna kan familjemedlemmarna nämna sådant som de har anförtrotts. Hur kan vi vara pålitliga som arbetarna i de här verserna?

2 Kungaboken 22:8–11, 19; 23:1–3.Vad gör intryck på oss i hur Josia och hans folk svarade på Guds ord? Hur svarar vi på Guds ord i skrifterna? Medlemmarna i er familj kan berätta om skriftställen eller berättelser som har stärkt deras önskan att följa vår himmelske Fader och Jesus Kristus.

2 Kungaboken 23:25.Vad tycker ni är speciellt med beskrivningen av Josia i den här versen? Er familj kan på pappershjärtan rita sådant som de kan göra den här veckan för att vända sig till Herren av hela sitt hjärta.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”När jag beder och studerar”, Psalmer, nr 161.

Förbättra våra personliga studier

Sök efter inspirerande ord och uttryck. Medan du läser kan Anden uppmärksamma dig på vissa ord eller fraser. De kan inspirera och motivera dig. De kanske till och med verkar vara skrivna just för dig.

Bild
man frambär skriftrulle till kung

Illustration av en skrivare som framför en skriftrulle till kung Josia, av Robert T. Barrett