Oude Testament 2022
13–19 juni. 1 Samuel 8–10; 13; 15–18: ‘De strijd is van de Heere’


‘13–19 juni. 1 Samuel 8–10; 13; 15–18: “De strijd is van de Heere”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘13–19 juni; 1 Samuel 8–10; 13; 15–18’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
de jonge David met zijn slinger

David en Goliath, Steve Nethercott

13–19 juni

1 Samuel 8–10; 13; 15–18

‘De strijd is van de Heere’

U kunt met de ideeën in dit overzicht een aantal van de belangrijkste beginselen in deze hoofdstukken ontdekken. U komt bij uw studie misschien ook wel andere beginselen tegen.

Schrijf uw ingevingen op

Vanaf het moment dat de stammen van Israël zich in het beloofde land vestigden, vormden de Filistijnen een bedreiging van hun veiligheid. De Heer had de Israëlieten in het verleden al vaak van hun vijanden verlost. Maar nu eisten de ouderlingen van Israël: ‘Er moet toch een koning over ons komen. [Hij] zal voor ons uit gaan en onze oorlogen voeren’ (1 Samuel 8:19–20). De Heer gaf toe, en Saul werd als koning gezalfd. Maar toen de dreigende reus Goliath de legers van Israël uitdaagde, was Saul, net als de rest van zijn leger, ‘zeer bevreesd’ (1 Samuel 17:11). Die dag was het niet koning Saul die Israël redde, maar een eenvoudige herdersjongen, David, die geen wapenrusting droeg maar onwankelbaar geloof in de Heer had. Uit deze strijd bleek Israël, en ieder die een geestelijke strijd te voeren heeft, dat ‘de Heere niet door zwaard of door speer verlost’, en ‘de strijd is van de Heer’ (1 Samuel 17:47).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

1 Samuel 8

Jezus Christus is mijn Koning.

Let er bij het lezen van 1 Samuel 8 op wat de Heer ervan vond dat de Israëlieten naast Hemzelf een andere koning wilden. Wat houdt het in om ervoor te kiezen de Heer ‘Koning over u [te laten] zijn’? (1 Samuel 8:7.) U kunt ook nadenken over de manieren waarop u wordt verleid om slechte trends in de wereld in plaats van de Heer te volgen. Hoe kunt u laten zien dat u Jezus Christus als uw eeuwige Koning wilt?

Zie ook Richteren 8:22–23; Mosiah 29:1–36; Neil L. Andersen, ‘De wereld overwinnen’, Liahona, mei 2017, 58–62.

1 Samuel 9:15–17; 10:1–12; 16:1–13

God roept mensen door profetie om in zijn koninkrijk te dienen.

God koos Saul en David door profetie en openbaring als koning (zie 1 Samuel 9:15–17; 10:1–12; 16:1–13). En dat is tevens de manier waarop Hij tegenwoordig mensen roept om in zijn kerk te dienen. Wat betekent het overeenkomstig deze verhalen om ‘door profetie’ van God ‘geroepen’ te worden? (Geloofsartikelen 1:5.) Wat voor zegeningen krijgen we als we door bevoegde dienstknechten van de Heer geroepen en aangesteld worden?

Afbeelding
Samuel zalft David

Illustratie, Samuel zalft Saul, © Lifeway Collection/licentie van goodsalt.com

1 Samuel 13:5–14; 15

‘Gehoorzamen is beter dan slachtoffer.’

Hoewel Saul groot van gestalte was, vond hij dat hij ‘klein in eigen oog’ was toen hij koning werd (1 Samuel 15:17). Maar omdat hij met succes gezegend werd, begon hij meer op zichzelf te vertrouwen en minder op de Heer. Welke bewijzen ziet u hiervan in 1 Samuel 13:5–14; 15? Als u destijds bij Saul was geweest, wat zou u dan hebben gezegd om hem te helpen zijn ‘opstandigheid’ en ‘tegenstreven’ te overwinnen? (1 Samuel 15:23).

Zie ook 2 Nephi 9:28–29; Helaman 12:4–5; Leer en Verbonden 121:39–40; Thomas S. Monson, ‘Let op het pad dat uw voeten bewandelen’, Liahona, november 2014, 86–88.

1 Samuel 16:7

‘De Heere ziet het hart aan.’

Hoe beoordelen mensen anderen op hun ‘uiterlijk’? Wat betekent het om ‘het hart aan te zien’, zoals de Heiland doet? (1 Samuel 16:7.) Overweeg hoe u dit beginsel kunt toepassen op de manier waarop u tegen anderen en uzelf aankijkt. Hoe zou dat uw omgang of relatie met anderen kunnen beïnvloeden?

1 Samuel 17

Met de hulp van de Heer kan ik elke moeilijkheid overwinnen.

Overdenk bij het lezen van 1 Samuel 17 wat de mensen in dit hoofdstuk zeiden (zie onderstaande lijst). Wat onthullen hun woorden over hen? Hoe blijkt uit Davids woorden dat hij moedig was en geloof in de Heer had?

Denk na over de strijd die u zelf voert. Wat vindt u nog meer in 1 Samuel 17 dat u sterkt in uw overtuiging dat de Heer u kan helpen?

Zie ook Gordon B. Hinckley, ‘Overpowering the Goliaths in Our Lives’, Ensign, mei 1983, 46, 51–52.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor gezinsschriftstudie en de thuisavond

1 Samuel 9:15–21; 16:7.Lees niet alleen deze verzen, maar ook de volgende woorden van ouderling Dieter F. Uchtdorf: ‘Als wij alleen met menselijke ogen naar onszelf kijken, zien we misschien dat we niet goed genoeg zijn. Maar onze hemelse Vader ziet in ons wie we werkelijk zijn en wie we kunnen worden.’ (‘Het werkt uitstekend!’, Liahona, november 2015, 23.) Misschien kunnen de gezinsleden om de beurt het goede bespreken dat ze in elkaars hart zien (zie 1 Samuel 16:7).

1 Samuel 10:6–12.Wanneer hebben we gezien dat God iemand geestelijke kracht gaf om een taak te verrichten of roeping uit te oefenen, zoals Hij Saul zegende? Wat kunnen we vertellen over gelegenheden waarbij God bij onze dienst aan Hem ons ‘hart in een ander veranderde’ of ‘de Geest van de Heere […] vaardig over’ ons werd? (Vers 9–10.)

1 Samuel 17:20–54.Uw gezin vindt het misschien fijn om samen het verhaal van David en Goliath te lezen (‘David en Goliath’ in Verhalen uit het Oude Testament bijvoorbeeld) of de video ‘The Lord Will Deliver Me’ te bekijken (ChurchofJesusChrist.org). Dit kan tot een bespreking leiden over de moeilijkheden waar we voor staan die voor ons als ‘Goliaths’ aanvoelen. U kunt misschien zelfs enkele van die moeilijkheden op een doel schrijven, of er een tekening van Goliath op bevestigen, en er om de beurt voorwerpen naar gooien (zoals papieren ballen).

Het kan ook interessant zijn om Goliaths wapens en wapenrusting te bespreken (zie vers 4–7). Wat had David? (Zie vers 38–40, 45–47.) Wat heeft de Heer ons gegeven om onze eigen Goliaths te overwinnen?

1 Samuel 18:1–4.In welke opzichten waren David en Jonathan goede vrienden voor elkaar? Hoe zijn goede vrienden ons tot zegen geweest? Wat kunnen we doen om goede vrienden te zijn – ook voor onze familieleden?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen liedje: ‘Ik kan een held zijn’, Kinderliedjes, p. 85.

Ons onderwijs verbeteren

Geef vaak uw getuigenis. ‘[Uw] eenvoudige, oprechte getuigenis van geestelijke waarheid kan een grote uitwerking op [uw gezinsleden] hebben. Een getuigenis is het krachtigst wanneer het direct en oprecht is. Het hoeft niet mooi of lang te zijn.’ (Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 11.)

Afbeelding
David

Illustratie, David, Dilleen Marsh